لوازم مورد نیاز خیاطی

لوازم مورد نیاز خیاطی

لوازم مورد نیاز خیاطی، وسایل مورد نیاز برای یادگیری خیاطی و وسایل مورد نیاز خیاطی مبتدی کدام اند؟ در این مقاله سعی داریم تا به پاسخ سوالات مشابه بپردازیم تا بتوانید لوازم مورد نیاز را قبل از شروع به یادگیری خیاطی تهیه کرده و با امکانات لازم و کافی به سراغ این هنر زیبا و دوست داشتنی بروید، با ما همراه باشید تا به بررسی لوازم مورد نیاز خیاطی پرداخته و در انتها روش های خرید لوازم خیاطی را نیز خدمت شما ذکر نماییم.

لیست لوازم مورد نیاز خیاطی

به صورت کلی میتوان لیست زیر را به عنوان لیست وسایل مورد نیاز خیاطی معرفی نمود که در ادامه به بررسی کاربردها و ارائه توضیحات لازمه هرکدام میپردازیم:

  • قرقره نخ و سایر انواع آن
  • متر خیاطی
  • قیچی خیاطی
  • خط کش
  • کاغذ الگو و مداد
  • سوزن دستی و سایر انواع سوزن 
  • رولت خیاطی
  • بشکاف
  • صابون خیاطی

وسایل مورد نیاز خیاطی

البته باید توجه داشته باشید که لوازم ذکر شده در قسمت بالا ضروری ترین و مهم ترین لوازم مورد نیاز اولیه خیاطی هستند اما علاوه بر این لوازم نیز میتوان از سایر وسایل که کاربرد های زیادی در هنر خیاطی دارند نیز نام برد، مانند چرخ خیاطی و یا اشل خیاطی، اما برای شروع کار و آموزش خیاطی تهیه و در اختیار داشتن لوازم ذکر شده در قسمت فوق برای شما کافی خواهد بود. در قسمت زیر به بررسی هریک از لوازم ذکر شده در قسمت فوق خواهیم پرداخت.

وسایل مورد نیاز خیاطی 

در قسمت بالا به لوازم مورد نیاز خیاطی به صورت جزئی اشاره شد، در ادامه به بررسی هریک از موارد فوق به صورت کامل پرداخته و مناسب ترین نوع آن را به شما معرفی مینماییم:

قرقره نخ و سایر انواع آن

طبیعتا نخ را میتوان به عنوان یکی از مهم ترین و بدیهی ترین وسایل و هسته های اصلی هنر خیاطی نام برد، چرا که عمده کار خیاطان استفاده از نخ برای دوخت و دوز و تولید و بافت و انواع لباس ها میباشد. در بازار میتوان انواع و اقسام نخ ها را در ضخامت ها و شکل های مختلف پیدا و تهیه نمود، برای مثال دوک نخ و ماسوره نخ و نخ عمامه از انواع معروف در این دسته میباشند.

برای شروع کار پیشنهاد ما به شما تهیه دوک نخ سفید و مشکی و نخ های پرمصرف و ضروری مانند نخ کوک، نخ چرخ خیاطی و نخ سردوزی میباشد. البته اگر برای یادگیری خیاطی به کلاس مراجعه میکنید، میتوانید از استاد خود لوازم لازم برای شروع خیاطی مانند نخ را به صورت دقیق پرس و جو نموده تا شما را به صورت دقیق در زمینه مناسب ترین نخ برای شروع کار راهنمایی نماید.

در صورت نیاز اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله انواع نخ خیاطی در اوموژ میباشد که اطلاعات جامع تری را در بر میگیرد.

لوازم مورد نیاز خیاطی-نخ

متر خیاطی، وسیله ای مهم برای اندازه گیری

یکی دیگر از انواع وسایل مورد نیاز خیاطی و لوازم مورد نیاز اموزش خیاطی طبیعتا متر میباشد. در هنر خیاطی میتوان انواع مترها را در اختیار یک خیاط مشاهده نمود، اما پرمصرف ترین نوع متر که اندازه گیری قواره و سایر موارد لباس مشتری و سایر اندازه گیری ها با استفاده از آن بسیار آسان و راحت میباشد؛ متر نواری یا متر پارچه ای است. طبیعتا تا به حال به یک مغازه یا کارگاه خیاطی برای تعمیر لباس خود مراجعه کرده اید، اگر با دقت به محیط اطراف خود نگاهی انداخته باشید احتمالا شاهد حضور نواری زرد رنگ روی میز خیاط خواهید بود.

البته متر نواری در سایر رنگ ها مانند سبز نیز تولید میشود اما محبوب ترین نوع آن زرد رنگ میباشد. بنابراین پیشنهاد ما به شما در زمینه خرید متر خیاطی که یکی از وسایل لازم برای شروع خیاطی است خرید یک متر پارچه ای یا همان متر نواری زردرنگ و زیبا در اندازه 1.5 متری میباشد. البته متر پارچه ای اندازه های مختلفی مانند 50 سانتی نیز دارد اما اگر میخواهید در تهیه لوازم مورد نیاز خیاطی مطمعن عمل کنید و مجبور نباشید که دوباره برای خرید متر به بازار مراجعه کنید پیشنهاد ما به شما خرید همان اندازه 1.5 متری میباشد.

لوازم مورد نیاز خیاطی-متر

قیچی خیاطی، مهم ترین ابزار برای انجام برش ها

شغل و هنر خیاطی تا حد زیادی با برش انواع پارچه و نخ ها سر و کار دارد، مهم ترین وسیله برای برش در هنر خیاطی، قیچی خیاطی میباشد. در هنگام خرید قیچی که یکی از مهم ترین لوازم مورد نیاز خیاطی و وسایل مورد نیاز یادگیری خیاطی است باید به نکات قابل توجهی دقت نمایید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین قیچی را با توجه به بودجه خود خریداری نمایید:

  • فولادی بودن تیغه های قیچی: اولین و مهم ترین نکته در هنگام تهیه قیچی خیاطی توجه به جنس تیغه های آن میباشد، باید توجه کنید که تیغه های قیچی از جنس فولاد مناسب و حتی ضد زنگ و تیز بوده و در آینده قابلیت تیز کردن داشته باشد.
  • متصل بودن دو تیغه قیچی توسط پیچ: قیچی های موجود در بازار عموما تیغه های آنها یا توسط پیچ به هم متصل میشوند و یا هم به صورت پرچ شده. شاید این نکته در نگاه اول کمی بی اهمیت به نظر برسد اما متصل بودن دو تیغه توسط پیچ از این لحاظ اهمیت دارد که اگر در آینده محل اتصال کمی شل شود میتوانید به راحتی آن را با استفاده از پیچ گوشتی محکم تر و سفت تر نمایید که این خاصیت در مورد قیچی های دارای پرچ صادق نیست.
  • توجه به دسته های قیچی: به دلیل اینکه قیچی یک وسیله بسیار پرکاربرد میباشد توجه به جنس دسته های آن نیز حائز اهمیت میباشد، چرا که اگر دسته قیچی نرم و راحت نبوده و جنس خشک و سختی را داشته باشد به مرور زمان باعث آسیب به دستان شما خواهد شد.
  • توجه به وزن قیچی: یکی دیگر از نکات مهم در هنگام انتخاب قیچی وزن قیچی میباشد، چرا که اگر قیچی سنگین باشد استفاده از آن به مرور زمان باعث آسیب به دستان شما خواهد شد.

لوازم مورد نیاز خیاطی-قیچی خیاطی

یکی از نکاتی که باید در اینجا به آن اشاره نمود این است که برای برش کاغذ الگو از یک قیچی مجزا مانند قیچی کاغذ استفاده کنید، چرا که استفاده از قیچی خیاطی برای برش مواردی مانند کاغذ الگو باعث کند شدن سریع تر آن خواهد شد. البته باید گفت که در هنر خیاطی سایر انواع قیچی ها مانند دالبر یا سرنخ زن هم مورد استفاده قرار میگیرند، اما قیچی خیاطی ساده برای شروع کار و تهیه وسایل لازم برای خیاطی مناسب و کافی میباشد. برای آشنایی با قیچی های خیاطی به صورت کامل پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله انواع قیچی خیاطی در اوموژ میباشد.

خط کش، یک وسیله ساده برای ترسیم خطوط صاف

پس از قیچی خیاطی در لیست لوازم مورد نیاز خیاطی نوبت به خط کش میرسد. خط کش ها دارای انواع مختلفی هستند که طبیعی ترین و معروف ترین نوع آن خط کش های صاف میباشند. خط کش های صاف را میتوان به عنوان مناسب ترین و معمولی ترین خط کش ها برای ترسیم الگو و خطوط صاف و همچنین اندازه گیری معرفی نمود.

اما علاوه بر خط کش صاف میتوان سایر خط کش ها مانند خط کش تی شکل و اشل خیاطی که نوعی گونیا بوده و میتوان آن را در دسته بندی خط کش ها قرار داد نیز مورد استفاده هستند. در این مورد پیشنهاد ما به شما خرید یک عدد خط کش صاف فلزی یا پلاستیکی در اندازه 50 سانتی میباشد، اما در صورت نیاز اگر میخواهید در زمینه تهیه خط کش خیاطی با قدرت عمل کنید! احتمالا خرید اشل خیاطی یا به قول برخی از دوستان گونیا نیز برای شما مفید و مناسب خواهد بود چرا که در زمینه ترسیم الگو های مختلف وسیله ای بسیار کاربردی و محبوب میباشد.

برای آشنایی با انواع خط کش خیاطی پیشنهاد ما به شما خواندن آن مطلب در اوموژ میباشد.

لوازم مورد نیاز خیاطی-خط کش

کاغذ الگو و مداد برای رسم طرح

اگر میخواهید به صورت حرفه ای وارد رشته و هنر خیاطی شوید طبیعتا نیازمند یادگیری ترسیم الگو خواهید بود. به صورت کلی خیاطی را میتوان هم با الگو و هم بدون الگو نیز دنبال نمود اما طبیعتا روش حرفه ای دانستن نحوه ترسیم الگو میباشد. برای ترسیم الگو نیازمند کاغذ الگو کشی، مداد، پاک کن و خط کش خواهید بود. در این مورد از تهیه لوازم مورد نیاز خیاطی پیشنهاد ما به شما خرید کاغذ الگو مانند کاغذ گراف یا کاغذ پوستی (روغنی) میباشد. در مقاله انواع کاغذ الگو خیاطی ما تمام اطلاعات مرتبط با کاغذ های الگو را برای شما گردهم آورده ایم.

لوازم مورد نیاز خیاطی-کاغذ الگو

سوزن دستی و سایر انواع سوزن

طبیعتا در تهیه لوازم مورد نیاز خیاطی و وسایل مورد نیاز رشته خیاطی یکی از مواردی که به آن نیاز خواهید داشت سوزن میباشد چرا که دوخت و دوز و پیوند زدن نخ به پارچه بدون سوزن عملی ناممکن خواهد بود. همانطور که میدانید به صورت کلی و جامع دو نوع سوزن در خیاطی موجود میباشند که به ترتیب سوزن دستی و سوزن چرخ خیاطی نام دارند که همانطور که از اسم آنها پیداست سوزن دستی برای استفاده با دست و سوزن چرخ برای استفاده در چرخ خیاطی مناسب میباشد.

برای شروع یادگیری خیاطی طبیعتا نیازمند تهیه حداقل سوزن دستی خواهید بود، اما در صورتی که چرخ خیاطی نیز در اختیار خود داشته باشید نیازمند تهیه سوزن مناسب چرخ نیز خواهید بود. به صورت کلی میتوانیم از سوزن های زیر به عنوان لوازم لازم برای کلاس خیاطی و شروع خیاطی مبتدی نام برد:

  • سوزن دست دوز: مهم ترین نوع سوزن همین نوع میباشد، سوزن دست دوز در اندازه ها و عناوین مختلف میتواند موجود باشد، برای مثال سوزن ژرسه نوعی سوزن دستی است که برای استفاده در پارچه های بسیار نازک مناسب میباشد؛ اما برای شروع کار اگر قصد شما آموزش خیاطی است تهیه یک سوزن با اندازه ریز برای پارچه های نازک و یک سوزن دستی با شماره و اندازه بزرگ برای دوخت پارچه های ضخیم برای شما کافی خواهد بود.
  • سوزن چرخ خیاطی: اگر از چرخ خیاطی نیز استفاده میکنید تهیه سوزن مناسب آن نیز برای شما ضروری خواهد بود، سوزن های چرخ خیاطی به صورت معمولی در شماره های مختلف از شماره 9 تا 21 در بازار موجود بوده و یکی از بهترین برند های آن سوزن ارگان نیدلز میباشد، قبل از خرید از شماره سوزن کمناسب چرخ خیاطی خود اطلاع داشته و سپس اقدام به خرید نمایید.
  • سوزن ته گرد: از این سوزن برای مثال در ثابت نگه داشتن الگو کاغذ و حتی علامت گذاری نیز میتوان استفاده نمود.
  • سنجاق قفلی: سنجاق قفلی نیز ممکن است برای شما مورد استفاده قرار بگیرد، مثلا در علامت گذاری روی پارچه و لباس میتوان از آن استفاده نمود.

لوازم مورد نیاز خیاطی-سوزن خیاطی

رولت خیاطی

این وسیله نیز در صورتی که از الگو خیاطی استفاده مینمایید برای شما لازم خواهد بود، رولت خیاطی اصولا برای علامت گذاری روی الگو و پارچه به همراه کاربن مورد استفاده قرار میگیرد. پیشنهاد ما به شما در این مورد از تهیه وسایل و لوازم مورد نیاز خیاطی خرید رولت خیاطی به همراه چند کاربن در رنگ های مختلف میباشد؛ رنگ کاربن از این لحاظ اهمیت دارد که اگر رنگ آن به رنگ پارچه نزدیک تر باشد رد آن روی پارچه نمانده و به راحتی قابل پاک کردن خواهد بود.

لوازم مورد نیاز خیاطی-رولت خیاطی

بشکاف، وسیله ای ساده برای ایجاد شکاف

در لیست لوازم مورد نیاز خیاطی نوبت به بشکاف میرسدو بشکاف همانطور که از نام پیداست برای شکافتن مواردی بر روی پارچه و دوخت ها به کار میرود، برای مثال پس از دوخت ممکن است بخواهید درزهایی را شکافته و باز نمایید که در مواردی اینچنینی بشکاف بهترین وسیله خواهد بود و استفاده از قیچی کاربرد زیادی در این مورد نداشته و ممکن است باعث اسیب به دوخت شود. برای مثال برای بازکردن جا دکمه های موجود روی شلوار یا پیراهن میتوان به راحتی از بشکاف استفاده نمود.

لوازم مورد نیاز خیاطی-بشکاف

صابون خیاطی

آخرین مورد در بررسی موارد ذکر شده در قسمت لوازم مورد نیاز خیاطی صابون خیاطی میباشد. شاید برای شما عجیب باشد که چگونه صابون نیز جزئی از لوازم مورد نیاز خیاطی شده است اما با توضیح دادن کاربرد آن به راحتی خواهید فهمید که این وسیله نیز ممکن است برای شما کاربردی و مهم باشد. در قسمت های بالا ذکر شد که اگر میخواهید به صورت حرفه ای وارد هنر خیاطی شوید بهتر است اقدام به یادگیری رسم الگو نیز نمایید.

برای رسم الگو نیز ذکر شد که به مواردی مانند کاغذ و مداد و خط کش نیازمند خواهید بود، اما مرحله بعدی پس از رسم الگو پیاده کردن آن روی پارچه میباشد، به این صورت که باید الگوی رسم شده را روی پارچه علامت بزنید که این مورد میتواند با استفاده از مداد یا خودکار و یا صابون انجام شود، مزیت صابون نسبت به سایر موارد پاک شدن آسان آن پس از شست و شو میباشد، چرا که ممکن است در صورت علامت گذاری با مداد یا خودکار رد آن روی پارچه بماند و باعث زشت شدن محصول و طرح نهایی شما شود. برای اطلاعات بیشتر صابون خیاطی چیست در اوموژ را مطالعه نمایید.

لوازم مورد نیاز خیاطی-صابون خیاطی

در خیاطی علاوه بر موارد ذکر شده در این مقاله از سایر انواع لوازم نیز استفاده میشود، اما لوازمی که در ابتدا و برای شروع کار نیاز خواهید داشت همین موارد خواهند بود. برای مثال لایی چسب یکی از دسته بندی های پراستفاده در خیاطی هستند که در دوخت و تولید لباس مورد استفاده قرار میگیرند. برای اطلاعات بیشتر درباره لایی ها پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله انواع لایی چسب در اوموژ میباشد.

در این مقاله به بررسی کامل وسایل مورد نیاز خیاطی مقدماتی و لوازم مورد نیاز خیاطی پرداختیم، به راحتی میتوانید با تهیه موارد فوق کامل ترین لوازم مورد نیاز خیاطی مقدماتی و مبتدی را تهیه و در اختیار خود داشته باشید، برای خرید لوازم خیاطی میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ نیز استفاده نمایید. این فروشگاه در زمینه فروش لوازم خیاطی و سایر لوازم مانند خرازی و… فعالیت دارد که شما با خرید لوازم از این فروشگاه میتوانید بدون نیاز به مراجعه حضوری به بازار لوازم مورد نیاز خیاطی که در این مقاله ذکر شد را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری