انواع کاغذ الگو خیاطی

انواع کاغذ الگو خیاطی

کاغذ الگو خیاطی چیست؟ در هنر خیاطی از انواع لوازم برای دوخت و دوز لباس استفاده میشود. کاغذ خیاطی یا کاغذ الگو یکی از مهم ترین وسیله ها در هنر خیاطی محسوب میشود. در بازار انواع کاغذ الگو خیاطی در جنس و رنگ های مختلف موجود بوده و به صورت عددی یا کیلویی و رولی به فروش میرسد. از محبوب ترین کاغذ ها میتوان به کاغذ الگو سفید اشاره نمود.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ، هدف ما معرفی انواع کاغذ الگو خیاطی است که سعی میکنیم سایر نکات مرتبط به کاغذ خیاطی همچون ابعاد و اسم کاغذ خیاطی را نیز بیان کرده و خدمت شما معرفی می نماییم، پس با ما همراه باشید.

کاربرد کاغذ در خیاطی چیست؟

کاربرد کاغذ در خیاطی برای رسم الگو میباشد. در خیاطی قبل از شروع به دوخت لباس، ابتدا باید طرح و الگوی دوخت را روی کاغد الگو رسم نمود. داشتن یک الگوی دقیق رسم شده روی کاغذ باعث میشود ابعاد و اندازه های لباس دوخته شده کاملا دقیق و استاندارد باشند.

کاغذ الگو خیاطی یکی از وسایلی است که تقریبا هر خیاطی باید از آن داشته باشد، چرا که رسم الگو در هنر خیاطی یکی از مهم ترین قدم ها قبل از دوخت لباس محسوب میشود. یک خیاط باید بتواند الگوی مد نظر خود را به صورت دقیق و منظم رسم کرده و سپس از روی الگو اقدام به دوخت لباس نماید. پس اصلی ترین استفاده کاغذ در خیاطی به منظور رسم الگو میباشد.

معرفی انواع کاغذ الگو خیاطی

در هنر خیاطی انواع کاغذ الگو خیاطی را میتوان مشاهده نمود. مهم ترین وجه تمایز کاغذ های خیاطی در جنس و رنگ آنها میباشد که مهم ترین و معروف ترین آنها را میتوانیم به صورت زیر بیان نماییم:

  • کاغذ الگو سفید
  • کاغذ الگو زرد
  • کاغذ الگو مشکی
  • کاغذ الگو روغنی
  • کاغذ الگو پوستی
  • کاغذ الگو کاهی
  • کاغذ الگو مومی

خیاط ها بسته به نیاز و حتی سلیقه خود اقدام به استفاده از یکی از انواع کاغد های الگو مینمایند، اما به صورت یک نکته باید گفت که کاغذ الگو سفید محبوب ترین نوع در بازار بوده و بیشتر افراد از این نوع کاغذ استفاده مینمایند. در ادامه به معرفی هر یک از انواع کاغذ الگو خیاطی میپردازیم:

کاغذ الگو سفید

یکی از محبوب ترین انواع کاغذ خیاطی، کاغذ الگوی سفید میباشد. این نوع کاغذ علاوه بر خیاطی در صنعت چاپ روزنامه نیز مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی میتوان گفت که اصلی ترین نوع کاغذ برای چاپ روزنامه محسوب میشود، به همین دلیل اسم کاغذ الگو خیاطی سفید، کاغذ روزنامه ای یا کاغذ الگو روزنامه ای میباشد.

کاغذ الگو سفید طی فرآیندی غیر مکانیکی از موادی همچون تفاله یا خمیر چوب و الیاف بازیافتی تولید میشود که به همین دلیل نسبت به سایر انواع کاغذ ها مانند کاغذ الگو زرد از مقاومت کمتری برخوردار بوده و همین ویژگی باعث شده از قیمت کمتری نیز برخوردار باشد. ابعاد کاغذ الگو روزنامه ای معمولا 70*100 سانتی متر بوده و به صورت عددی یا کیلویی در بازار به فروش میرسد.

  • کاربرد کاغذ الگو سفید: رسم الگو در خیاطی، چاپ روزنامه، بسته بندی مواد غذایی، چاپ رسید و فاکتور، استفاده در بیمارستان و…
  • ویژگی های کاغذ الگو سفید: قیمت پایین تر، مقاومت کم اما مناسب، داشتن رنگ سفید و شفاف، سبک و نرم بودن آن و…

کاغذ الگو سفید

کاغذ الگو زرد

کاغذ الگو زرد یا کاغذ کرافت از دیگر کاغذ های مورد استفاده برای رسم الگو در خیاطی است که در صنعت از فرآیند کرافت تولید شده و قابل بازیافت در طبیعت میباشد. کاغذ کرافت به دلیل تیره بودن خمیر سازنده خود نسبت به سایر کاغذ ها رنگ تیره تری داشته و از مقاومت و قدرت جذب بالایی برخوردار میباشد.

مقاومت بالای کاغذ زرد باعث شده که به یکی از محبوب ترین گزینه ها برای خیاط ها تبدیل شود، چرا که بدون نگرانی از پاره شدن کاغذ میتوانند با خیالی راحت اقدام به رسم انواع الگو نمایند، همچنین توانایی جذب بالای کاغذ کرافت نیز از دیگر مواردی است که آن را به یک انتخاب محبوب برای افراد بدل میسازد.

  • کاربرد کاغذ الگو زرد: رسم الگو در خیاطی، بسته بندی مواد غذایی و سبزیجات، استفاده در بیمارستان، بسته بندی لباس و پوشاک و…
  • ویژگی های کاغذ الگو زرد: مقاومت بالا، قابلیت بازیافت در طبیعت، توانایی جذب بالا و…

کاغذ الگو زرد

کاغذ الگو مشکی

کاغذ الگو مشکی یکی از خاص ترین انواع کاغذ الگو خیاطی است، چرا که رنگ مشکی و سیاه آن یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن است که این ویژگی آن را از سایر کاغذ های موجود در بازار متمایز میسازد. معمولا کاغذ ها رنگ سفید یا کمی تیره و مات دارند اما قضیه درباره کاغذ سیاه متفاوت بوده و کاملا تیره و مشکی میباشد. کاغذ مشکی دارای تعدادی چسب در پشت خود میباشد که به منظور چسباندن به دیوار تعبیه شده اند؛ یعنی کاغذ مشکی را روی دیوار چسبانده و از آن ماننده تخته سیاه استفاده میکنند.

یکی از نکات مهم در استفاده از کاغذ مشکی این است که بهترین گزینه برای رسم روی این کاغذ، استفاده از صابون خیاطی یا همان گچ خیاطی میباشد، چرا که خطوط رسم شده روی کاغذ مشکی با استفاده از مداد یا خودکار واضح نبوده و باید از رنگی روشن مانند سفید برای رسم استفاده شود. برای دانستن این که گچ خیاطی چیست میتوانید به مقاله آن در اوموژ مراجعه نمایید.

البته پیدا کردن کاغذ الگو سیاه کمی دشوار خواهد بود، چرا که کاغذ سیاه زیاد محبوب نبوده و در بازار کمتر از بقیه کاغذ ها مشتری دارد، برای همین فروشندگان کاغذ مشکی را موجود نکرده و آن را نمیفروشند.

  • کاربرد کاغذ الگو مشکی: رسم الگو در خیاطی، استفاده به عنوان تخته سیاه، استفاده در تابلوی اعلانات، طراحی مد و…
  • ویژگی های کاغذ الگو مشکی: رنگ تیره و مشکی، قابلیت نصب روی دیوار، عملکرد به عنوان تخته سیاه و…

کاغذ الگو مشکی

کاغذ الگو روغنی

کاغذ الگو روغنی یکی از محبوب ترین انواع کاغذها است که علاوه بر خیاطی در شیرینی پزی و آشپزی نیز به وفور مورد استفاده قرار میگیرد و میتوان از آن به عنوان کاغذ شیرینی پزی نیز نام برد. کاغذ الگو روغنی از خمیر شیمیایی یا الیاف پنبه ساخته شده و سطح آن با یک لایه نازک سیلیکونی پوشیده میشود که حالتی لیز به آن میدهد.

وجود لایه سیلیکونی روی سطح کاغذ روغنی باعث شده که رسم با استفاده از مداد روی آن کمی سخت شود، اما ویژگی هایی همچون شفافیت و ضد رطوبت بودن آن باعث شده که همچنان به عنوان گزینه ای محبوب برای رسم الگو باقی بماند.

  • کاربرد کاغذ الگو روغنی: رسم الگو در خیاطی، شیرینی پزی، استفاده در فر و در حرارت بالا و…
  • ویژگی های کاغذ الگو روغنی: مقاومت در برابر رطوبت، عایق حرارت، مقاومت در برابر گرما، نچسب بودن و…

کاغذ الگو روغنی

کاغذ الگو پوستی

از دیگر انواع کاغذ الگو خیاطی میتوانیم کاغذ الگو پوستی را نام ببریم. کاغذ الگو پوستی سفید رنگ بوده و حالتی نیمه شفاف و نازک دارد. کاغذ پوستی مانند کاغذ روغنی از لایه ای سیلیکونی پوشانده شده، اما تفاوت اینجاست که برخلاف کاغذ روغنی تنها یک وجه این کاغذ سیلیکونی بوده و وجه دیگر آن بدون پوشش میباشد.

کاغذ پوستی نیز مانند کاغذ الگو روغنی به دلیل داشتن لایه سیلیکونی در برابر گرما و رطوبت مقاوم بوده و از آن نیز در شیرینی پزی و آشپزی استفاده میشود؛ یعنی کاغذ های مورد استفاده برای شیرینی پزی را میتوان کاغذ روغنی و کاغذ پوستی دانست که به سبب داشتن لایه سیلیکونی برای استفاده در فر و حرارت بالا مناسب شده اند. البته از کاغذ مومی نیز در شیرینی پزی استفاده میشود، اما کاغذ پوستی و روغنی مناسب تر از مومی هستند؛ در ادامه به معرفی کاغد مومی نیز خواهیم پرداخت.

کاغذ پوستی همچنین ممکن است در نقشه کشی نیز توسط مهندسان و نقشه کشان مورد استفاده قرار گیرد. بد نیست بدانید که نام دیگر کاغذ پوستی، کاغذ سولفات است، دلیل این نام گذاری احتمالا این است که در فرآیند تولید کاغذ پوستی، خمیر کاغذ را از اسفید سولفوریک عبور میدهند.

  • کاربرد کاغذ الگو پوستی: رسم الگو در خیاطی، شیرینی پزی، نقشه کشی و طراحی و…
  • ویژگی های کاغذ الگو پوستی: مقاومت در برابر رطوبت، عایق حرارت، مقاومت در برابر گرما، نچسب بودن و…

کاغذ الگو پوستی

کاغذ الگو کاهی

کاغذ الگو کاهی نیز از معروف ترین انواع کاغذ الگو در خیاطی است. کاغذ کاهی از الیاف کاه ساخته شده و به همین دلیل به آن کاغذ کاهی گفته میشود. کاغذ کاهی معمولا نازک و شفاف بوده به عنوان یکی از ارزان ترین کاغذها در بازار شناخته میشود و علاوه بر رسم الگو در خیاطی به عنوان چرک نویس نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

کاغذ کاهی به دلیل ساخته شدن از کاه قابل بازیافت در طبیعت بوده و به اصطلاح دوست دار طبیعت میباشد. کاغذ کاهی معمولا به دلیل قیمت پایین و مناسب آن به صورت کیلویی در بازار به فروش میرسد و یکی از محبوب ترین گزینه ها برای خرید محسوب میشود.

  • کاربرد کاغد الگو کاهی: رسم الگو در خیاطی، استفاده به عنوان چرک نویس، استفاده در صنعت چاپ، بسته بندی ساندویچ و سبزیجات و…
  • ویژگی های کاغذ الگو کاهی: قیمت پایین و مناسب، نازک و لطیف بودن، رنگ کدر، توانایی جذب بالا و…

کاغذ الگو کاهی

کاغذ الگو مومی

کاغذ الگو مومی که نام دیگر آن کاغذ پارافینی یا کاغذ وکس میباشد از دیگر کاغذ های مورد استفاده برای رسم الگو در خیاطی است که از قدیم الایام به دلیل ویژگی مقاومت در برابر رطوبت پارافین برای مواردی همچون بسته بندی مواد غذایی به منظور جلوگیری از رسیدن رطوبت به مواد مورد استفاده قرار میگرفته است.

کاغذ مومی ممکن است از لحاظ ظاهری با کاغذ پوستی اشتباه گرفته شود، چرا که کاغذ مومی نیز میتواند در شیرینی پزی استفاده شود و همین امر باعث تشابه بیش از پیش کاغذ مومی و پوستی به یکدیگر شده است. اما تفاوت اینجاست که کاغذ پوستی لایه سیلیکونی دارد، در حالی که کاغذ مومی از این خاصیت برخوردار نیست.

  • کاربرد کاغذ الگو مومی: رسم الگو در خیاطی، استفاده برای بسته بندی مواد غذایی، استفاده در شیرینی پزی و…
  • ویژگی های کاغذ الگو مومی: مقاومت مناسب، شفافیت کافی، مقاومت در برابر رطوب، عدم مقاومت زیاد در برابر حرارت و…

کاغذ الگو مومی

انتخاب کاغذ الگو خیاطی

از هر نوع کاغذی میتوانید برای رسم الگو استفاده نمایید و انتخاب کاغذ الگو بیشتر از آنکه به خود کاغذ مرتبط باشد، به سلیقه خریدار بستگی دارد. اما به صورت خلاصه احتمالا انتخاب شما کاغذ الگوی سفید خواهد بود، چرا که رنگ سفید و شفاف و همچنین قیمت مناسب و پایین، کاغذ الگو سفید را به محبوب ترین گزینه برای رسم الگو بدل کرده است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین کاغذ الگو خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

اندازه کاغذ الگو خیاطی

کاغذ الگو خیاطی در اندازه های متفاوتی تولید میشود، اما میتوانیم به اندازه 100*70 سانتی متر به عنوان یک اندازه استاندارد اشاره نماییم، از لحاظ ضخامت نیز اکثر کاغذها معمولا در ضخامت 0.1 سانتی متر تولید میشوند، اما کاغذ های ضخیم تر نیز وجود دارند که ضخامتی 0.2 سانتی متری یا بیشتر دارند.

ضخامت کاغذ برخلاف ابعاد کاغذ الگو بستگی به جنس کاغذ دارد، چرا که مواد سازنده در تعیین ضخامت تاثیرگذار بوده و کاغذ های مقاوم تر دارای ضخامت بیشتری خواهند بود.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کامل به بررسی انواع کاغذ الگو خیاطی پرداختیم و با بررسی ویژگی ها و کاربرد های هریک از کاغذ های خیاطی و اندازه و ضخامت آنها را نیز ذکر نمودیم. توجه داشته باشید که برای خرید لوازم خیاطی مانند انواع کاغذ میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده کرده و با انجام چند مرحله ساده و تکمیل خرید خود، لوازم انتخابی خود را در محل مورد نظر خود دریافت کنید. در پایان این مطلب میتوانید نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و در مسیر بهبود سازی اوموژ ما را یاری نمایید.

نظرات درباره “انواع کاغذ الگو خیاطی

  1. ت گفت:

    چرا اینقد کاغذ الگو گرونه

    1. اوموژ گفت:

      بله، متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی روز به روز قیمت ها بیشتر هم میشوند.
      البته انتخاب نوع کاغذ نیز در قیمت تاثیر گذار میباشد، برای مثال کاغذ های کاهی و سفید معمولا از قیمت های پایین تری نسبت به سایر کاغذ ها برخوردار میباشند.
      در صورت علاقه میتوانید مقاله بهترین کاغذ الگو خیاطی را در رابطه با انتخاب مناسب کاغذ در اوموژ مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری