انواع خط کش خیاطی

انواع خط کش خیاطی

انواع خط کش خیاطی و دانستن نحوه استفاده صحیح از هرکدام یکی از مهم ترین مسائل و مهارت ها برای هر خیاطی میباشد، چرا که هنر خیاطی به مقدار قابل توجهی با الگو کشی همراه بوده و نیاز مند توانایی کافی و لازم در زمینه رسم و طرح انواع و اقسام الگو ها میباشد. توانایی رسم الگو های دقیق و مناسب علاوه بر توانایی فردی نیازمند داشتن ابزار آلات با کیفیت نیز میباشد که یکی از این وسایل طبیعتا انواع خط کش های خیاطی میباشد.

امروزه در بازار میتوان انواع خط کش در خیاطی را مشاهده نمود که هرکدام شکل و کاربرد خاص خود را دارا میباشند، با ما در این مقاله همراه باشید تا به معرفی انواع خط کش خیاطی و کاربرد انها بپردازیم.

معرفی انواع خط کش خیاطی

معرفی انواع خط کش خیاطی

انواع خط کشهای خیاطی را میتوان در لیست زیر عنوان نمود که در ادامه به صورت کامل و دقیق به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت:

  • خط کش معمولی خیاطی
  • خط کش پیستوله خیاطی (خط کش فرانسوی منحنی)
  • خط کش گرنل خیاطی (خط کش گرزی خیاطی)
  • گونیا خیاطی (گونیا مقعر، گونیا محدب، گونیا سوپر)
  • خط کش شمشیری
  • خط کش اشل خیاطی
  • خط کش مولر
  • خط کش تی
  • خط کش جزوه نویسی

علاوه بر نام انواع خط کش خیاطی که در قسمت فوق ذکر گردید، خط کش هایی مانند خط کش پارچه فروشی نیز ممکن است در زمینه خیاطی مورد استفاده قرار گیرد، اما با توجه به اینکه این نوع خط کش مخصوص شغل پارچه فروشی بوده و مختص هنر خیاطی نیست آن را در این لیست عنوان نمینماییم.

کاربرد انواع خط کش خیاطی

در قسمت فوق لیستی از انواع خط کش برای خیاطی ذکر گردید، حال نوبت به ارائه توضیحات مربوطه به هرکدام و ارائه اطلاعات لازم درباره کاربرد انواع خط کش های خیاطی و نحوه استفاده از آنها میرسد. توجه داشته باشید که هدف این مقاله ارائه توضیحات لازم درباره انواع خط کش خیاطی و کاربرد انواع خط کشهای خیاطی و اسم خط کش خیاطی میباشد، برای مطالعه سایر مقالات در زمینه خیاطی مانند رولت خیاطی چیست؟ میتوانید به قسمت مقالات سایت مراجعه نمایید.

کاربرد انواع خط کش خیاطی

خط کش معمولی خیاطی

معمولی ترین و ساده ترین نوع خط کش در خیاطی، خط کش معمولی خیاطی میباشد. این نوع خط کش مانند خط کش های دیگر موجود در بازار شکل ساده و صافی داشته و در جنس های چوبی، فلزی و پلاستیکی و در اندازه هایی مانند 60 سانتی و سایر اندازه ها تولید میشود.

طبیعتا اکثر خیاط ها حداقل همچین خط کشی را در اختیار خود خواهند داشت، چرا که ساده ترین وسیله برای رسم خطوط و اندازه گیر موارد در هنر خیاطی همین نوع خط کش میباشد.

خط کش معمولی خیاطی

خط کش پیستوله خیاطی (خط کش فرانسوی منحنی)

خط کش پیستوله که نام دیگر آن خط کش فرانسوی منحنی میباشد، یک نوع خط کش منحنی در هنر خیاطی بوده که شکل آن کاملا متفاوت از خط کش های متداول مانند خط کش معمولی میباشد، به این صورت که در یک سمت این خط کش یک منحنی بزرگ و در سمت دیگر آن یک منحنی کوچک تر قرار دارد.

کاربرد پیستوله خیاطی معمولا در رسم الگو، برای ترسیم منحنی های ظریف مانند یقه و آستین لباس، گودی کردن، انحنای پهلو، فاق شلوار، ساسون و سایر موارد میباشد. خط کش های پیستوله عمدتا در شکل های چوبی و پلاستیکی تولید میشوند که بسته به سلیقه میتوانید هر کدام از آنها را خریداری نمایید. برای دانستن اطلاعات کامل درباره پیستوله خیاطی، پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله پیستوله خیاطی چیست میباشد.

خط کش پیستوله خیاطی (خط کش فرانسوی منحنی)

باید توجه داشته باشید که خط کش فرانسوی منحنی در شکل ها و ابعاد مختلفی تولید میشود، لذا اگر به صورت حرفه ای میخواهید الگو کشی در خیاطی را ادامه دهید پیشنهاد ما به شما خرید چند نمونه از این وسیله و در اختیار داشتن آنها میباشد.

خط کش گرنل خیاطی (خط کش گرزی خیاطی)

خط کش گرنل یا همان خط کش گرزی خیاطی نیز نوعی خط کش منحنی محسوب میشود، اما انحنای آن نسبت به خط کش فرانسوی بسیار کمتر و معمولی تر میباشد، به این صورت که یک سر آن حالت صاف و معمولی داشته و رفته رفته با حرکت کردن به سمت دیگر آن انحنا نیز بیشتر و بیشتر میشود.

کاربرد خط گش گرنل یا همان گرزی در رسم انحنای فاق در الگوی شلوار، رسم انحنای طولانی ناحیه پهلوی ران و باسن، انحنای دامن و سایر قسمت های الگو که نیازمند انحنا هستند میباشد که شکل خاص خط کش گرزی آن را به یکی از بهترین وسایل برای استفاده در این زمینه تبدیل نموده است.

خط کش گرنل خیاطی (خط کش گرزی خیاطی)

گونیا خیاطی (گونیا مقعر، گونیا محدب، گونیا سوپر)

گونیا خیاطی یکی از محبوب ترین و معروف ترین انواع خط کش در زمینه خیاطی میباشد که با استفاده از آن علاوه بر رسم زوایای 90 درجه در الگو میتوان خطوط صاف، پلیسه، درز پهلو و سایر موارد را نیز رسم نمود. گونیای خیاطی در شکل های مختلفی موجود میباشد که معروف ترین انواع آن به ترتیب زیر میباشد:

  • گونیا مقعر خیاطی:

    گونیای مقعر خیاطی دارای دو ضلع صاف بوده که باهم زاویه 90 درجه تشکیل میدهند، اما ضلع سوم که وتر بوده و بزرگترین ضلع گونیا مقعر میباشد برخلاف دو ضلع دیگر حالت مقعر و فرو رفته داشته که از آن برای رسم برش های سجاف، اندازه گیری سوراخ های جا دکمه، پلیسه، درز پهلوی لباس و سایر موارد استفاده شده و حتی ممکن است برای رسم خط بین دو نقطه نیز از آن استفاده شود.
    این گونیا در اندازه های متفاوتی تولید میشود که محبوب ترین و پرمصرف ترین نوع آن 30 سانتی و 60 سانتی میباشد.

    گونیا مقعر خیاطی

  • ‏گونیا محدب خیاطی:

    گونیای محدب نیز مانند گونیا مقعر دارای دو ضلع صاف که باهم زاویه 90 درجه تشکیل میدهند میباشد، اما بزرگترین تفاوت آن با گونیای مقعر شکل و حالت ضلع سوم میباشد، به این صورت که در گونیای محدب برخلاف گونیای مورد ذکر دیگر وتر یا همان بزرگترین ضلع آن حالت محدب و برآمده داشته که از آن برای اتصال دو نقطه روی کاغذ الگو به یکدیگر و رسم منحنی هایی مانند فاق شلوار و حلقه آستین و سایر موارد استفاده میشود.

    ‏گونیا محدب خیاطی

  • گونیا سوپر خیاطی:

    گونیای سوپر نیز یکی از گونیا های معروف و معمولی در خیاطی است که در دو اندازه بزرگ و کوچک موجود بوده که اندازه کوچک آن برای موارد آموزشی و اندازه بزرگ آن برای رسم مواردی مانند حلال حلقه آستین و سایر موارد استفاده میشود و جنس آن معمولا از جنس کاغذ یا پلاستیک خشک میباشد.

خط کش شمشیری

خط کش شمشیری همانطور که از نام آن پیداست ظاهری شبیه به شمشیر داشته و کمی شبیه به خط کش گرنل یا همان گرزی میباشد؛ یعنی مانند گرنل یک سر این شمشیر دارای ظاهری نسبتا صاف بوده و رفته رفته و با حرکت به سمت دیگر آن انحنا بیشتر و در کنار آن ضخامت و پهنا نیز بیشتر میشود.

کاربرد خط کش شمشیری بیشتر در رسم انحنای درز پهلوی شلوار و دامن و سایر موارد مشابه میباشد.

خط کش شمشیری

خط کش اشل خیاطی

در قسمت های بالاتر درباره گونیای خیاطی توضیحاتی ارائه گردید، به صورت کلی میتوان گفت که اشل خیاطی همان گونیای خیاطی میباشد، به صورت دقیق تر اشل خیاطی بیشتر شبیه گونیای سوپر بوده با این تفاوت که جنس اشل به صورت پلاستیک محکم و با دوام و یا به صورت ژله ای میباشد. کاربردهای اشل نیز مانند گونیا در رسم منحنی های مختلف مانند پلیسه و درز پهلو و سایر موارد مشابه میباشد. برای آشنایی بیشتر با اشل خیاطی، به مقاله اشل خیاطی چیست مراجعه نمایید.

اشل خیاطی

خط کش مولر

خط کش مولر از لحاظ ظاهری شبیه خط کش های معمولی میباشد، با این تفاوت که یک سمت این خط کش حالت محدبی شکل داشته و معمولا در اندازه هایی مانند 100 سانتی تولید میشود.

کاربرد خط کش مولر بیشتر در رسم منحنی های موجود روی الگو، مانند منحنی قسمت باسن، یقه های لباس، درز آستین و سایر موارد میباشد، همچنین با توجه به شباهت آن به خط کش های معمولی با استفاده از آن میتوان خطوط صافی را نیز رسم نمود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خط کش مولر چیست در اوموژ را مطالعه نمایید.

خط کش مولر

خط کش تی خیاطی

یکی دیگر از انواع خط کش خیاطی، خط کش تی میباشد. خط کش تی به صورت ساده یک نوع خط کش صاف در جنس پلاستیکی یا فلزی و معمولا در اندازه 100 سانتی بوده که در سر آن یک نقاله قرار داشته که کاربرد آن اندازه گیری زوایا میباشد، به این صورت که پس از رسم خطوط به استفاده از این خط کش به کمک نقاله تعبیه شده در سر آن میتوانید زوایا را نیز اندازه گیری نمایید. یکی از مزایای این خط کش وجود اندازه های مندرج در دو سمت آن بوده که این ویژگی باعث شده افراد چپ دست و راست دست به راحتی بتوانند از آن استفاده نمایند.

خط کش تی خیاطی

خط کش جزوه نویسی

خط کش جزوه نویسی متفاوت از سایر خط کش های معرفی شده در قسمت های فوق بوده و بیشتر توسط افراد کارآموز و تازه کار مورد استفاده قرار میگیرد، به این صورت که این خط کش دارای اشکالی بر روی خود بوده که آن را شبیه به یک شابلون آماده برای رسم مینماید، افراد تازه کار که هنوز مهارت کافی را در رسم الگو به دست نیاورده اند به راحتی میتوانند با استفاده از شکل های تعبیه شده بر روی آن اقدام به رسم الگو نمایند.

خط کش جزوه نویسی

در این مقاله از اوموژ به صورت کامل انواع خط کش خیاطی معرفی گردیده و کاربرد انواع خط کش در خیاطی، به همراه اسم انواع خط کش های خیاطی نیز ذکر گردید. برای تهیه انواع وسایل خیاطی میتوانید از فروشگاه اوموژ استفاده نمایید، برای خرید لوازم خیاطی میتوانید از طریق فهرست سایت به دسته بندی مورد ذکر مراجعه نموده و انواع لوازم مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

نظرات درباره “انواع خط کش خیاطی

  1. مرجان گفت:

    ممنون، عالی بود

    1. اوموژ گفت:

      سپاس از نظر شما

  2. زینب گفت:

    عالی

    1. اوموژ گفت:

      سپاس فراوان از نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری