علت برخورد سوزن به ماکو

علت برخورد سوزن به ماکو

حرکت درست سوزن موردی مهم در چرخ های خیاطی است که گاهی با مشکلاتی همراه میشود. یک مشکل رایج برخورد سوزن با ماکو است که میتواند باعث شکستن سوزن و حتی آسیب به ماکو و قطعات دیگر چرخ خیاطی شود. خوشبختانه یافتن علت برخورد سوزن به ماکو امری ممکن و آسان میباشد که با بررسی چند مورد ساده و کوتاه انجام پذیر میباشد.

دلیل برخورد سوزن با ماکو چرخ خیاطی

کارکرد صحیح چرخ خیاطی به صورتی است که سوزن باید از حفره موجود در صفحه دوخت عبور کرده، نخ رو را با نخ زیر یا نخ ماسوره که به کمک ماکو و کمپلت تامین میشود ترکیب کند و در نهایت یک گره و دوخت را روی پارچه ایجاد نماید. سوزن چرخ خیاطی در برخی مواقع به دلیل مشکلاتی ممکن است با ماکو، کمپلت، ماسوره و حتی صفحه دوخت برخورد داشته و به صورت صحیح کار نکند. اما چرا سوزن به ماکو برخورد می کند؟

برخورد سوزن به ماکو باعث صدایی تق تق مانند در چرخ خیاطی شده و عدم حل مشکل میتواند منجر به خم شدن و حتی شکستن سوزن چرخ خیاطی شود. اصلی ترین دلایل برخورد سوزن با ماکو به شرح زیر میباشند که در ادامه به بررسی اختصاصی هرکدام خواهیم پرداخت:

  • کشش نامناسب نخ
  • جایگذاری نادرست ماکو
  • نخ کردن ناصحیح ماکو
  • قرارگیری نامناسب سوزن 

پیشنهاد: سوزن چرخ خیاطی میتواند به دلایل متعددی دچار شکستگی شود، در این زمینه پیشنهاد میکنیم مقاله علت شکستن سوزن چرخ خیاطی را برای ریشه یابی و رفع مشکل مطالعه نمایید.

۱. کشش نامناسب نخ

کارکرد صحیح چرخ با تنظیم مناسب کشش نخ ماسوره حاصل میشود. ماکو قطعه ای مهم در چرخ خیاطی است که وظیفه تنظیم کشش نخ ماسوره یا همان نخ زیر را در چرخ خیاطی برعهده دارد. شل بودن کشش نخ ماسوره میتواند باعث برخورد سوزن با ماکو شود. نخ ماسوره باید نه شل و نه بیش از حد کشیده باشد. در زمینه تنظیم کشش نخ ماسوره پیشنهاد میکنیم به مقاله کامل این موضوع در اوموژ مراجعه نمایید.

۲. جایگذاری نادرست ماکو

مشکل برخورد سوزن چرخ خیاطی با ماکو ممکن است بعد از زمانی که ماکو چرخ خیاطی را تمیزکاری کرید رخ دهد. برای تمیز کاری ماکو باید ماکو و ماسوره را از قسمت زیر صفحه دوخت خارج کرده و سپس به صورت صحیح هر کدام را در جای مناسب قرار دهید. شاید در ابتدا متوجه قرار گرفتن ناصحیح ماکو در جای خود نشوید، اما پس از برخورد سوزن به ماکو بهتر است این موضوع را نیز بررسی نمایید.

پیشنهاد میکنیم برای جایگذاری صحیح ماکو ابتدا ماکو را به صورت کامل از جای خود خارج کرده، سپس طبق دفترچه راهنمای چرخ خیاطی ماکو را دوباره در مکان تعبیه شده به صورت صحیح قرار دهید. جایگذاری نادرست ماکو اصلی ترین دلیل برخود سوزن با این قطعه به شمار میرود.

قرارگیری نادرست ماکو میتواند دلیل برخورد سوزن با ماکو باشد

۳. نخ کردن ناصحیح ماکو

علاوه بر کشش نخ ماسوره، ماکو وظیفه تامین نخ ماسوره برای سوزن در محل مناسب را نیز برعهده دارد. در ماکو شیاری مختص قرار گیری نخ ماسوره قرار دارد که باید به صورت صحیح و درست نخ ماسوره را در درون این شیار قرار داده شود. پس از نخ کردن صحیح ماسوره، ماسوره را به خوبی در درون ماکو قرار داده و سپس نخ ماسوره را در شیار ماکو قرار دهید.

۴. قرارگیری نامناسب سوزن

برخورد سوزن با ماکو میتواند به دلیل عدم قرارگیری صحیح سوزن در میل سوزن نیز اتفاق بیفتد. در صورتی که از کشش مناسب نخ و قرارگیری صحیح ماسوره و ماکو اطمینان دارید، پیشنهاد میکنیم به سراغ بررسی قرارگیری درست سوزن بروید. سوزن باید به صورت کامل در میل سوزن قرار گرفته و شل نباشد.

برای رفع مشکل سوزن را به صورت کامل و تا انتها در میل سوزن قرار دهید و سپس با استفاده از پیچ گوشتی و یا آچار مناسب، پیچ میل سوزن را سفت نمایید تا سوزن به صورت محکم در محل مناسب قرار بگیرد.

رفع مشکل برخورد سوزن به ماکو

در قسمت فوق اصلی ترین دلایل برخورد سوزن با ماکو را در چرخ خیاطی بیان نمودیم. پیشنهاد میکنیم برای ریشه یابی مشکل ابتدا به ترتیب کشش نخ و سپس قرار گیری صحیح ماکو و ماسوره را بررسی نمایید و در انتها به سراغ بررسی قرار گیری صحیح سوزن در میل سوزن بروید. بررسی موارد فوق باید حل کننده مشکل باشند.

در صورتی که موارد فوق را بررسی کردید و مشکل همچنان ادامه داشت، پیشنهاد میکنیم به سراغ بررسی پایه دوخت بروید. بررسی ارتفاع و قرارگیری صحیح پایه نیز آخرین مورد برای بررسی میباشد. در صورت ادامه داشتن مشکل پیشنهاد میکنیم چرخ خیاطی خود را نزد تعمیرکار برای بررسی های تخصصی تر ببرید، احتمالا موارد دیگری در چرخ خیاطی شما دارای مشکل باشند.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کوتاه و مختصر به بررسی علت برخورد سوزن به ماکو پرداختیم. توجه داشته باشید که موارد فوق میتوانند به عنوان علت برخورد سوزن به ماسوره و علت برخورد سوزن به کمپلت نیز شناخته شوند، چرا که محل قرار گیری ماکو، ماسوره و کمپلت در یک مکان مشابه هم میباشد. در پایان میتوانید از طریق فرم قرار داده شده در انتهای این نوشته نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری