تنظیم ماسوره چرخ خیاطی

تنظیم ماسوره چرخ خیاطی

ماسوره در چرخ خیاطی یکی از اجزای حیاتی و مهم به شمار میرود. به صورت کلی وظیفه ماسوره چرخ خیاطی را تامین نخ در چرخ خیاطی میباشد. بدون وجود ماسوره تامین نخ دوم چرخ خیاطی بوده و بدون استفاده از ماسوره دوخت تنها در روی پارچه تشکیل شده و به راحتی باز خواهد شد. ماسوره ها در انواع مختلف مانند فلزی و پلاستیکی در بازار موجود هستند. اما مهم ترین نکته این است که نحوه جا انداختن و تنظیم ماسوره چرخ خیاطی به چه صورت انجام میشود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی این موضوع بپردازیم.

ماکو و نقش آن در تنظیم ماسوره

قبل از رسیدن به بحث اصلی یعنی تنظیم ماسوره چرخ خیاطی ابتدا باید با قطعه ای به نام ماکو آشنایی داشته باشید. ماسوره در چرخ خیاطی در درون ماکو قرار میگیرد. ماکو چرخ خیاطی نیز بین نعل و سوزن چرخ قرار داشته و به کمک قلاب موجود در خود نخ ماسوره را در اختیار سوزن چرخ خیاطی قرار میدهد. به صورت کلی ماسوره قطعه ای است که نخ دور آن پیچیده شده و میزان کشش نخ ماسوره توسط ماکو تنظیم میشود.

ماکو چرخ خیاطی یک وسیله فلزی و محکم است که ماسوره را در درون خود جای داده و میزان شل و سفتی ماسوره را با قلاب و پیچ موجود در خود تنظیم میکند. برای آشنایی بیشتر با ماکو چرخ خیاطی میتوانید مقاله ماکو چرخ خیاطی چیست در اوموژ را مطالعه نمایید.

آموزش تنظیم ماسوره چرخ خیاطی

برای تنظیم ماسوره در چرخ خیاطی طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. درآوردن ماکو چرخ خیاطی: ابتدا ماکو را که در قسمت زیرین پایه چرخ خیاطی قرار دارد بیرون آورید.
  2. قرار دادن ماسوره در درون ماکو: ماسوره حاوی نخ را به آرامی درون ماکو قرار داده و نخ را در شیار موجود در ماکو قرار دهید.
  3. امتحان کردن میزان کشش نخ: پس از قرار دادن نخ در شیار ماکو، به آرامی نخ را بکشید و میزان کشش نخ را امتحان کنید. نخ باید به راحتی از ماکو خارج شود. بهترین روش برای امتحان میزان کشش نخ ماسوره چرخ خیاطی گرفتن نخ و معلق کردن ماکو در هوا میباشد. نخ را در دست گرفته و ماکو را به صورت آویزان نگه دارید، نخ باید آرام آرام از ماکو خارج شود.
  4. تنظیم پیچ ماکو چرخ خیاطی: در صورتی که نخ از ماکو به سختی خارج میشود باید به سراغ تنظیم پیچ ماکو بروید. این اتفاق بیشتر در استفاده از نخ های ضخیم رخ میدهد. برای تنظیم پیچ ماکو باید از آچار استفاده کنید. پیچ موجود در ماکو را کمی شل کنید تا نخ راحت تر از ماکو خارج شود.

به همین راحتی! اصلی ترین نکته در تنظیم میزان کشش نخ ماسوره چرخ خیاطی بررسی میزان کشش و تنظیم پیچ ماکو میباشد. برای بررسی میزان کشش نخ کافی است نخ بیرون آمده از ماکو را در دست گرفته و ماکو را به صورت معلق در هوا آوزیزان کنید، نخ باید به آرامی از ماکو خارج شده و ماکو پایین تر برود. در صورت عدم خروج آسان نخ از ماکو، پیچ ماکو را شل کنید.

در اوموژ مقاله ای تحت عنوان ماسوره چرخ خیاطی چیست وجود دارد که در آن به بررسی بهترین نوع و انواع ماسوره پرداخته ایم.

ماسوره در درون ماکو چرخ خیاطی

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت مختصر و کوتاه به بررسی روش تنظیم ماسوره چرخ خیاطی پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که میتوانید لوازم مورد نیاز خود را به آسانی و در اسرع وقت به صورت خرده و عمده خریداری نمایید. کافی است از صفحه لوازم خیاطی موجود در اوموژ دیدن کرده و لیست وسیعی از لوازم با بهترین قیمت را مشاهده نمایید. در قسمت زیر نیز میتوانید از طریق فرم موجود نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات درباره “تنظیم ماسوره چرخ خیاطی

  1. اوموژ گفت:

    درود بر شما.
    دلایل متعددی میتوانند سبب شل و سفت دوختن چرخ خیاطی شوند. مواردی همچون عدم قرار گیری صحیح ماسوره، عدم تنظیم بودن پیچ ماکو، تمیز نبودن مسیر نخ کشی، خارج شدن نخ از داخل فنر و وجود پرز و یا آلودگی بین دو پولک چرخ خیاطی از رایج ترین موارد هستند. برای رفع مشکل ابتدا به دقت مسیر نخ را بررسی کرده و سپس سایر موارد ذکر شده را نیز مورد بررسی قرار دهید.

  2. شاپرک گفت:

    با درود ،چرخ خیاطی من مدام دنده می کنه .هر کاری هم کردم دو روز درسته روز سوم خراب میشه !

    1. اوموژ گفت:

      درود، مشکل دنده در چرخ خیاطی میتواند ناشی از ایجاد نقص در دنده ها یا سیستم چرخ خیاطی باشد. پیشنهاد ما این است که برای یافتن مشکل و تعمیر به تعمیر کار مراجعه نمایید.

  3. رصافی گفت:

    سلام عالی ممنون میشم بیشتر درباره قسمتهای چرخ خیاطی ب صورت فیلم برامون نمایش بدید..

    1. اوموژ گفت:

      ممنون از کامنت شما؛ ایده ساخت فیلم در حال بررسی است.

  4. فولادی گرگان گفت:

    سلام خداقوت
    با تشکر از اطلاعات وپاسخ به سوالات.
    چرخِ چینی(خانگی)قسمتِ ورودی نخِ بالا که از لای دوواشرِ قابلِ تنظیم رد می‌شود وسپس به شاخک وسوزن میرسد،
    نوهِ ام پیچِ تنظیم را کاملا باز کرد و قطعات مربوطه و فنر آزاد شدند،اگر امکان دارد از قسمتِ تنظیم نخِ بالا نیز مطالبی بنویسید.
    اگر کلیپ درست کنید مطمئن باشید که بازدید کننده هایِ شما خیلی زیاد میشوند

  5. ناشناس گفت:

    چرخ من از زیر شل میدوزه چکار کنم

    1. اوموژ گفت:

      اصلی ترین دلایل سفت و شل دوختن چرخ خیاطی مواردی همچون تنظیم نبودن ماسوره، تنظیم نبودن پیچ ماکو، عدم تمیز بودن مسیر نخ کشی، خارج شدن نخ از داخل فنر و وجود پرز و یا آلودگی بین دو پولک چرخ خیاطی هستند. برای رفع مشکل پیشنهاد میشود مسیر نخ را به دقت بررسی نمایید.

  6. حبیبی گفت:

    ممنون از اینکه با زبان ساده این مطلب مهم را توضیح دادید من به برای دخترم چرخ خیاطی ژانومه ۲۰۳۰ خریدم و به تازگی تنظیم ماسوره را یاد گرفتم. جالبه

    1. اوموژ گفت:

      خوشحالیم که مطالب اوموژ مورد رضایت شما بوده است.

    2. مهدوی گفت:

      ممنون از راهنماییهای خوبتون چرخ من ژانویه هست سیستم برق لامپ اتصالی داره پیش تعمیرکار بردم فقط برا چند روز درست شد دوباره خراب شدممنون میشم راهنمایی فرمایید

      1. اوموژ گفت:

        تشکر از نظر شما.
        احتمالا سیم کشی چرخ خیاطی شما دچار ایراد شده است. مشکل همچنین میتواند از پایه لامپ نیز باشد. البته از مطابقت توان لامپ و چرخ خیاطی نیز اطمینان حاصل نمایید.
        برای اطلاعات بیشتر در صورت علاقه میتوانید مطلب تعویض لامپ چرخ خیاطی در اوموژ را مطالعه نمایید.

  7. یک ایرانی گفت:

    ممنون از اطلاعات خیلی عالیتون . من چرخ خیاطی سینجر خیلی خیلی قدیمی دارم که گاهی دوختهای ساده را باآن انجام میدم . اما مدتی هست که درحین دوخت دائما نخ از قسمت ماسوله بریده میشه . چه باید کرد؟

    1. اوموژ گفت:

      خوشحالیم که مطالب اوموژ مورد رضایت شما بوده است.
      اصلی ترین دلایلی که باعث پاره شدن نخ ماسوره در چرخ خیاطی میشوند عدم تنظیم مناسب میزان کشش نخ ماسوره و ایجاد نقاط تیز در ماسوره یا ماکو به علت استفاده طولانی مدت و زیاد هستند. عدم تمیز بودن ماسوره و ماکو نیز میتوانند خطر پاره شدن نخ را افزایش دهند. میتوانید با تعویض ماکو یا ماسوره به صورت آزمایشی از کارکرد صحیح این دو قطعه اطمینان حاصل کنید.

    2. سودمند گفت:

      سلام ، من یه چرخ خیاطی جگوار دارم ، موتورش سوخته ، میتونید راهنمایی کنید که موتورش از کجا میشه پیدا کرد که دوباره راهش بندازم ؟

      1. اوموژ گفت:

        سلام خدمت شما
        متاسفانه گمان میکنم چرخ خیاطی جگوار در کشور ایران نمایندگی رسمی ندارد. برای تعمیر چاره ای نیست جز اینکه یک تعمیرکار معتبر پیدا کنید تا موتور چرخ خیاطی را برای شما تامین نماید.

        1. ناشناس گفت:

          سلام من چرخ خباطی جانت دارم مدام نخ می پوکه اصلا نمیشه باهاش درست خیاطی کرد چند بار هم دادم تعمیراتی مجدد اتفاق افتاده

          1. اوموژ گفت:

            درود
            اگر منظور شما پاره شدن نخ چرخ خیاطی است، مشکل میتواند دلایل متعددی داشته باشد، چند مورد از رایج ترین دلایل پاره شدن نخ چرخ خیاطی به شرح زیر هستند:
            ۱.نخ کشی اشتباه
            ۲.تنظیم نبودن ماکو
            ۳.استفاده از سوزن نامناسب
            ۴.عدم تمیزکاری چرخ خیاطی
            ۵.استفاده از نخ یا قرقره نامناسب
            ۶.تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی
            ۷.نیازمند به سرویس بودن چرخ خیاطی
            ۸.عدم روغن کاری چرخ خیاطی
            در صورتی که مشکل از هیچ یک از موارد ذکر شده نیست، پیشنهاد ما این است که چرخ خیاطی خود را به دست یک تعمیر کار بسیار مجرب بسپارید.

        2. ناشناس گفت:

          سلام وقت بخیر چرخ من ۴۰۱ است داشتم خیاطی می کردم یک دفعه نخ زیر جمع شد ودیگه نمی دوزه
          یعنی نخ ماسوره بالا نمی آید که بدوزد ممنون میشم که راهنمایی کنید

          1. اوموژ گفت:

            سلام خدمت شما.
            باید ماسوره و ماکو را خارج کرده، ماسوره را دوباره از اول به صورت صحیح نخ کرده و سپس کشش نخ ماسوره را از طریق ماکو تنظیم نمایید.
            در بعضی مواقع درهم شدن نخ در ماسوره میتواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد چرخ خیاطی شود.
            همچنین به نخ کشی چرخ خیاطی نیز توجه داشته باشید.

  8. ثریا گفت:

    کاش به صورت فیلم نشان داده میشد

    1. اوموژ گفت:

      ممنون از نظر شما، در اوموژ درحال بررسی ایده ساخت فیلم های مرتبط با زمینه خیاطی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری