ماسوره چرخ خیاطی چیست؟

ماسوره چرخ خیاطی چیست؟

ماسوره چرخ خیاطی چیست؟ طبیعتا تا به حال ماسوره چرخ را دیده و شاید حتی آن را در دست خود گرفته باشید. ماسوره های چرخ خیاطی یکی از وسایل ساده اما کاربردی در چرخ خیاطی هستند که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته و کار با چرخ خیاطی با کمک آنها بسیار آسان میشود. در واقع ماسوره را میتوان به عنوان یکی از مهم ترین عضو های چرخ خیاطی دانست که در عین سادگی کاربرد بسیار مهمی را در چرخ ایفا میکند.

در این مقاله از اوموژ هدف ما بررسی چیستی ماسوره چرخ خیاطی، به همراه ارائه سایر اطلاعات مرتبط با ماسوره مانند کاربرد؛ جنس و بهترین نوع آن میباشد؛ بنابراین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی ماسوره چرخ بپردازیم.

کاربرد ماسوره چرخ خیاطی چیست؟

ماسوره چرخ خیاطی یک قرقره کوچک از جنس فلز، پلاستیک یا شیشه است که نخ دور آن پیچیده شده و در چرخ خیاطی قرار میگیرد. محل دقیق قرارگیری ماسوره در درون ماکو که بین نعل و سوزن چرخ قرار دارد میباشد. ماسوره با کمک قلاب موجود در ماکو وظیفه تامین نخ دوم در چرخ خیاطی که با نخ رو ترکیب و در کوک زنی استفاده میشود را برعهده دارد.

در واقع اگر بخواهیم مطلب فوق را بیشتر برای شما شرح دهیم باید بگوییم که در چرخ خیاطی بخشی به نام ماکو قرار دارد که محل قرار گیری ماسوره میباشد. ماکو در چرخ خیاطی معمولا در قسمتی بین نعل و سوزن چرخ خیاطی قرار دارد که به کمک قلاب تعبیه شده در خود، نخ پیچیده شده به ماسوره را به بیرون هدایت کرده و تشکیل یک حلقه از نخ در چرخ خیاطی میدهد که این نخ، نخ دوم چرخ خیاطی بوده و با نخ رو ترکیب میشود تا کوک زدن روی پارچه را میسر سازد.

پس به صورت خلاصه یعنی کاربرد ماسوره تامین نخ دوم در چرخ خیاطی به کمک ماکو میباشد. نخ دوم چرخ خیاطی با نخ اول و اصلی چرخ ترکیب شده و کوک زنی را برای ما میسر میسازد.

کاربرد ماسوره چرخ خیاطی

جنس ماسوره چرخ خیاطی

ماسوره های چرخ خیاطی را امروزه میتوان در سه جنس مختلف مشاهده نمود که به ترتیب عبارتند از ماسوره فلزی، پلاستیکی و شیشه ای. از لحاظ کاربردی جنس ماسوره تاثیری بر روی عملکرد آن نداشته و هر سه شکل ماسوره به بهترین شکل ممکن در چرخ خیاطی ایفای نقش خواهند نمود.

  • ماسوره چرخ خیاطی فلزی: ماسوره های فلزی از جنس آلومینیوم یا چندین فلز مختلف هستنند که از استحکام و مقاومت بسیار خوبی برخوردار میباشند. ماسوره های فلزی به دلیل جنس آنها از ماسوره شیشه ای و پلاستیکی وزن بیشتری داشته و در عوض از استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و حرارت بسیار زیادی برخوردار هستند که همین ویژگی ها باعث شده به یکی از محبوب ترین گزینه ها برای خرید تبدیل شوند.
  • ماسوره چرخ خیاطی پلاستیکی: برخلاف ماسوره فلزی، نوع پلاستیکی ماسوره شفاف بوده و وزن بسیار سبک تری را نیز دارا میباشد. ماسوره های پلاستیکی از مقاومت و استحکام مناسبی برخوردار هستند اما برخلاف فلزی میتوانند تحت ضربه و فشار بسیار زیاد شکسته شوند.
  • ماسوره چرخ خیاطی شیشه ای: ماسوره شیشه ای از لحاظ ویژگی هایی که دارد به ماسوره پلاستیکی شبیه میباشد. همانطور که از اسم این ماسوره پیداست، از جنس شیشه بوده و بنابراین شفاف میباشد. مانند ماسوره پلاستیکی نیز از وزن سبکی برخوردار بوده و مقاومت مناسبی در برابر ضربه و نیرو دارد، اما برخلاف ماسوره فلزی میتواند دچار شکستگی شود.

ماسوره های چرخ خیاطی با اینکه از لحاظ جنس متفاوت هستند اما از لحاظ کاربردی هرکدام عملکردی یکسان و مشابه را ایفا میکنند. البته به عنوان نکته باید گفت که برخی از ماکو ها رو به بالا بوده و خاصیت آهنربایی دارند که بهتر است در آنها در ماسوره فلزی استفاده نکنید، چرا که خاصیت آهنربایی باعث چسبدین ماسوره به ماکو شده و توانایی حرکت آن را سخت میکند.

انواع ماسوره چرخ خیاطی: پلاستیکی

پیشنهاد: مقاله انواع ماسوره چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چیست؟

مهم ترین تفاوت ماسوره چرخ فلزی و پلاستیکی در جنس آنها میباشد، یعنی ماسوره فلزی از جنس فلز های مختلف مانند آلومینیوم و ماسوره پلاستیکی از جنس پلاستیک میباشد. از لحاظ کاربردی ماسوره پلاستیکی و فلزی تفاوت خاصی باهم نداشته و میتوانید به دلخواه از هرکدام از آنها استفاده نمایید.

تفاوت در جنس ماسوره فلزی و پلاستیکی باعث تفاوت در ویژگی های آنها شده است، برای مثال نوع فلزی ماسوره نسبت به پلاستیکی دارای وزن بیشتر و مقاوت بسیار زیادی در برابر فشار و حرارت میباشد، به صورتی که با اعمال نیروی بسیار زیادی نیز همچنان سالم باقی مانده و تنها خم میشود، در حالی که ماسوره پلاستیکی مانند فلزی در برار فشار و حرارت مقاومت چندان زیادی نداشته و تحت تاثیر گرما و فشار زیاد میتواند دچار آسیب و شکستگی شود.

طبیعتا تفاوت در جنس ماسوره پلاستیکی و فلزی و تفاوت در ویژگی های آنها باعث تفاوت در قیمت خواهد شد، یعنی ماسوره فلزی به دلیل اینکه از فلزی میباشد احتمالا نسبت به ماسوره پلاستیکی از قیمت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود، یعنی تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی، علاوه بر تفاوت در جنس و ویژگی ها، تفاوت در قیمت نیز میباشد.

برای دانستن روش تنظیم ماسوره چرخ خیاطی به مقاله آن در اوموژ مراجعه نمایید.

ماسوره پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟

همانطور که بارها در قسمت فوق توضیح داده شد، تنها تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی در جنس آنها میباشد که همین تفاوت باعث تفاوت در ویژگی ها و قیمت این دو نوع ماسوره خواهد شد. یعنی ماسوره فلزی و پلاستیکی تقریبا هیچ تفاوتی از لحاظ کاربرد نداشته و به صورت دلخواه و سلیقه ای میتوانید یکی از آنها را خریداری نمایید.

اما یکی از نکات قابل توجه، مقاومت و دوام بالای ماسوره فلزی میباشد، ماسوره فلزی نسبت به پلاستیکی دارای دوام زیادی بوده و به مرور زمان میتواند سالیان سالم مانده و به خوبی کار کند. همین نکته باعث شده که در چرخ های خیاطی صنعتی که ساعات زیادی از آنها استفاده میشود بیشتر از ماسوره فلزی استفاده شود.

پس نتیجه گیری ما این است که تفاوت ماسوره فلزی، پلاستیکی و حتی شیشه ای تنها در جنس آنها بوده و از لحاظ کاربردی هیچ تفاوتی با یکدیگیر ندارند، اما اگر مقاومت، اسحکام و دوام بالا برای شما مهم است میتوانید ماسوره فلزی را انتخاب کنید، در غیر این صورت هر سه نوع ماسوره برای شما کاربردی و مناسب خواهند بود.

ماسوره چرخ خیاطی

در این مقاله از اوموژ به صورت کامل به بررسی ماسوره چرخ خیاطی چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم، اگر قصد خرید لوازم خیاطی دارید میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده کرده و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری