ماکو چرخ خیاطی چیست؟

ماکو چرخ خیاطی چیست

ماکو چرخ خیاطی چیست؟ چرخ خیاطی یکی از ماشین آلاتی است که در زمینه خیاطی بسیار مهم و کاربردی بوده و عملا خیاطی و تولید انبوه لباس و پوشاک بدون آن ناممکن میشود. چرخ های خیاطی مانند تمامی ماشین آلات موجود در هر زمینه ای برای کارکرد بهتر خود دارای قطعاتی هستند که آن را تکمیل مینمایند؛ یکی از این ابزارآلات ماکو چرخ خیاطی میباشد.

ماکو در چرخ خیاطی وسیله ای ساده اما حیاتی است که کارکرد چرخ خیاطی بدون آن تقریبا ناممکن میشود. این وسیله ساده کاربرد و انواع مختلفی دارد که هرکدام به منظور خاصی استفاده میشوند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی ماکو چرخ خیاطی، انواع و کاربرد آن بپردازیم.

ماکو در چرخ خیاطی چیست؟

ماکو چرخ خیاطی وسیله ای فلزی یا پلاستیکی است که در مکانی بین نعل و سوزن در چرخ خیاطی قرار گرفته و ماسوره نخ درون آن قرار میگیرد. در واقع وظیفه ماکو در چرخ خیاطی تنظیم میزان شل و سفت بودن نخ در چرخ خیاطی است که در هر دو نوع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار میگیرد.

در بازار نام دیگر ماکو، جا ماسوره ای چرخ خیاطی است که این عنوان دقیقا نشان دهنده وظیفه ماکو در چرخ خیاطی است، یعنی اینکه ماکو دقیقا وسیله ای است که ماسوره را در درون خود جای میدهد و به عبارتی جای ماسوره در چرخ خیاطی، درون ماکو میباشد.

مهم نیست که چرخ خیاطی شما از نوع صنعتی باشد یا از نوع خانگی، ماکو وسیله ای است که در هر دو نوع از چرخ های خیاطی مورد استفاده واقع میشود که این امر نشان دهنده اهمیت ویژه ماکو در چرخ خیاطی میباشد. همچنین ماکو یکی از بخش هایی است که در چرخ خیاطی روغن کاری میشود. روغن کاری چرخ خیاطی را میتوانید در مقاله آن در اوموژ مطالعه نمایید.

ماکو در چرخ خیاطی

کاربرد ماکو چرخ خیاطی چیست؟

ماکو دارای یک شیار بر روی خود است که با قرار دادن ماسوره در درون ماکو، میزان شل یا سفت بودن نخ خروجی به کمک این شیار تنظیم میشود. به راحتی با چرخش پیچ ماکو به سمت راست یا چپ میزان شل یا سفتی نخ خروجی را تنظیم کرده و ماکو به افزایش کیفیت دوخت کمک شایانی میکند.

در واقع ماکو وظیفه تامین نخ دوم در چرخ خیاطی را برعهده دارد، ماکو نخ دوم را با نخ اول و اصلی چرخ خیاطی ترکیب کرده و باعث میشود بخیه یا گره دوخت روی پارچه ایجاد شده و کوک زنی روی پارچه را آسان میکند. تنظیم ماکو مرحله ای ساده و راحت میباشد، به راحتی با چرخاندن پیچ ماکو به سمت راست میزان سفت بودن نخ بیشتر و با چرخاندن پیچ به سمت چپ میزان شل بودن نخ بیشتر میشودو همین مرحله ساده باعث شده ماکو یکی از مهم ترین اجزای موجود در چرخ خیاطی شمرده شود.

از مهم ترین نکاتی که باید به آن دقت کنید این است که ماکو را به صورت صحیح و دقیق در چرخ خیاطی جا زده و همچنین ماسوره را نیز به صورت درست در درون آن قرار دهید، انجام درست این مراحل باعث میشود که در هنگام دوخت نخ شما سالم مانده و دچار پارگی نشود. برای آشنایی با ماسوره چرخ خیاطی میتوانید به مقاله آن در اوموژ مراجعه نمایید.

انواع ماکو چرخ خیاطی

امروزه در بازار با توجه به انواع چرخ های خیاطی انواع ماکو نیز تولید شده اند که هرکدام برای یک دسته از چرخ های خیاطی مناسب بوده و بهترین عملکرد را از خود نشان میدهد. انواع ماکو خیاطی را میتوانیم به صورت زیر بیان کنیم:

  • کمپلت نیم دور: کمپلت نیم دور بیشتر مناسب چرخ های خیاطی معمولی و ساده است که به راحتی از چرخ خیاطی جدا شده و در زمان های دلخواه میتوان آن را روغن کاری و تمیز کرد. چرخ خیاطی های خانگی و چرخ های نازک دوزی بیشتر از ماکو کمپلت نیم دور استفاده میکنند.
  • کمپلت تمام دور: کمپلت تمام دور بیشتر در چرخ خیاطی های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد و لرزش و صداهای اضافی نیز ندارد. برخلاف کمپلت نیم دور، نوع تمام دور به راحتی قابل بازشدن از چرخ خیاطی نیست و برای بازکردن آن نیاز به پیچ گوشتی خواهید داشت. در چرخ خیاطی های ضخیم دوزی بیشتر از کمپلت تمام دور استفاده میشود.
  • ماکو آسیایی: این نوع ماکو تقریبا نسبت به دو نوع دیگر جدید تر بوده و در سال های اخیر روانه بازار شده است. ماکو کمپلت آسایی بیشتر در چرخ خیاطی های پیشرفته و الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد و لرزش و صدای ناچیز و بسیار کمی دارد.

انواع ماکو چرخ خیاطی

در این مقاله از اوموژ به صورت کامل به بررسی اینکه ماکو چرخ خیاطی چیست و چه کاربردی و انواعی دارد پرداختیم، برای خرید لوازم خیاطی به صورت عمده و خرده و با مناسب ترین قیمت ها میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده کرده و خرید خود را نهایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری