علت شکستن سوزن چرخ خیاطی

علت شکستن سوزن چرخ خیاطی

شکستن سوزن چرخ خیاطی یکی از ناخوشایند ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد. باید گفت که این مشکل در چرخ های خیاطی رایج بوده و در طول استفاده فراوان از چرخ خیاطی میتواند برای تمامی افراد رقم بخورد. اما چرا سوزن در چرخ خیاطی میشکند؟ بسته به نوع چرخ خیاطی، میزان استفاده و سایر موارد علت شکستن سوزن چرخ خیاطی میتواند برای هر فردی متفاوت باشد. خوشبختانه امروزه میتوان به راحتی مشکل را ریشه یابی نموده و برای حل مشکل دست به کار شد.

علت شکستن سوزن چرخ خیاطی چیست؟

به صورت کلی یافتن دلیل شکستن سوزن در چرخ خیاطی کاری نسبتا دشوار اما ممکن میباشد. در قسمت زیر به معرفی ۱۵ دلیل کلی میپردازیم تا بتوانید مشکل شکستن سوزن را ریشه یابی و حل نمایید.

  • خم شدن سوزن
  • کیفیت پایین سوزن
  • استفاده از سوزن نامناسب
  • نصب نادرست سوزن 
  • ضعیف شدن سوزن در اثر استفاده طولانی
  • برخورد سوزن با صفحه دوخت (صفحه سوزن)
  • برخورد سوزن با ماکو
  • شل بودن پیچ سوزن
  • نصب نادرست ماکو و ماسوره 
  • نخ کشی نادرست چرخ خیاطی
  • تنظیم نبودن میزان کشش نخ
  • کشیدن پارچه در هنگام دوخت
  • استفاده از سایز نامناسب ماکو و ماسوره
  • استفاده از پایه دوخت نامناسب
  • استفاده از صفحه دوخت نامناسب

موارد ذکر شده در قسمت فوق را میتوانیم به عنوان رایج ترین دلیل شکستن سوزن چرخ خیاطی بیان نماییم. در ادامه به بررسی هریک و ارائه راه حل برای هرکدام به صورت اختصاصی خواهیم پرداخت.

سوزن شکسته چرخ خیاطی

۱. خم شدن سوزن

خم شدن سوزن یکی از مواردی است که ممکن است در شرایط مختلف اتفاق افتد. برای مثال در صورت استفاده از شماره نامناسب سوزن و نصب نادرست سوزن، ممکن است سوزن در طول دوخت دچار کمی خمیدگی شود. خمیدگی سوزن ممکن است به قدری کم و ناچیز باشد که حتی متوجه این مسئله نیز نشده باشید، اما کمی خم شدن سوزن علاوه بر آسیب به پارچه میتواند باعث آسیب به چرخ خیاطی و شکستن سوزن شود.

راه حل: در شرایطی که متوجه خم شدن سوزن چرخ خیاطی شدید، بهترین راه حل تعویض سوزن در اسرع وقت میباشد. توجه داشته باشید که سوزن خمیده و آسیب دیده دارای خطر شکستگی بوده و حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی تر در چرخ خیاطی شود. به صورت کلی سازندگان چرخ های خیاطی پیشنهاد میکنند نسبت به هر کار جدید از یک سوزن تازه استفاده نمایید.

‎۲. کیفیت پایین سوزن

استفاده از محصولات باکیفیت در هر زمینه ای یکی از مهم ترین توصیه ها به شمار میرود. خرید و استفاده از محصولات با کیفیت پایین علاوه بر هدر رفتن هزینه ممکن است حتی باعث ایجاد مشکلات جدی تر نیز شوند. سوزن های چرخ خیاطی نیز مانند هر وسیله ای در بازار در کیفیت های مختلفی به فروش میرسند. استفاده از سوزن های با کیفیت پایین یکی از اصلی ترین دلایل شکستن سوزن به شمار میرود. سوزن های بی کیفیت حتی میتوانند باعث ایجاد مشکلات جدی تر در چرخ خیاطی نیز شوند.

راه حل: همواره سعی کنید از سوزن های باکیفیت استفاده نمایید. سوزن چرخ خیاطی ارگان نیدلز یکی از بهترین برند های سوزن در بازار به شمار میرود. طبیعتا سوزن های دارای کیفیت بیشتر از قیمت بالاتری نیز برخوردار میباشند، اما به یاد داشته باشید که سوزن با کیفیت پایین میتواند باعث خرابی چرخ خیاطی و درنتیجه تولید هزینه ای بسیار بالاتر برای شما شود.

۳. استفاده از سوزن نامناسب

همواره باید متناسب با نوع پارچه از سوزن مناسب نیز استفاده نمود. استفاده از تنها یک سوزن واحد برای پارچه های با ضخامت مختلف پاسخگو نبوده و سوزن در اثر فشار زیاد خواهد شکست. برای مثال اگر قصد دوخت چرم را دارید، درصورتی که از یک سوزن معمولی و با ضخامت کم استفاده می نمایید باید انتظار شکستن سوزن را نیز داشته باشید.

راه حل: درهنگام دوخت همواره سعی کنید متناسب با نوع پارچه از سوزن مناسب نیز استفاده نمایید. توجه به ضخامت پارچه و سوزن یکی از اصلی ترین موارد در این زمینه به شمار میرود. در هنگام انتخاب سوزن به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • پارچه های نازک: برای دوخت پارچه های نازک (مانند ارگانزا و ریون) معمولا از سوزن های با شماره ۶۰/۸, ۷۰/۱۰, و ۷۵/۱۱ استفاده میشود.
  • پارچه های با ضخامت متوسط: برای پارچه های معمولی که ضخامت آنها متعادل میباشد (مانند ابریشم و کتان) سوزن های ۸۰/۱۲ و ۹۰/۱۴ مناسب هستند.
  • پارچه های ضخیم: برای پارچه هایی که ضخامت بالایی دارند (مانند چرم و کاموا) بهترین گزینه استفاده از سوزن های شماره ۱۰۰/۱۶ و ۱۱۰/۱۸ میباشد.

در صورت علاقه میتوانید برای آشنایی با سوزن های چرخ خیاطی و راهنمای انتخاب سوزن مناسب مقاله انواع سوزن چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

۴. نصب نادرست سوزن

سوزن در چرخ خیاطی نباید متمایل به سمت راست یا چپ باشد. موقعیت مناسب قرارگیری سوزن در چرخ خیاطی در مرکز صفحه دوخت یا همان صفحه سوزن میباشد. قرارگیری صحیح سوزن در داخل میل سوزن نیز یکی از مواردی است که باید بررسی نمایید. برای مثال درصورتی که سوزن به صورت شل بسته شده باشد در هنگام دوخت میتواند دچار شکستگی شود.

راه حل: بررسی کنید که سوزن به درستی در مرکز صفحه دوخت قرار داشته باشد. یعنی سوزن نباید متمایل به سمت راست یا چپ باشد. سوزن باید به درستی در مرکز صفحه دوخت پایین رود. همچنین سوزن باید به صورت کامل در قلاب سوزن داخل رفته و به صورت محکم بسته شده باشد. شل بودن سوزن میتواند باعث شکستن سوزن شود. در هنگام نصب سوزن توجه داشته باشید که قسمت صاف ساقه سوزن باید به سمت پشت چرخ خیاطی باشد.

نصب نادرست سوزن از دلایل شکستن سوزن در چرخ خیاطی

۵. ضعیف شدن سوزن در اثر استفاده طولانی

سوزن چرخ خیاطی نیز مانند هر وسیله ای عمر مفیدی داشته و پس از مدتی دچار کاهش کیفیت میشود. به صورت تقریبی عمر مفید سوزن چرخ خیاطی بین ۶ تا ۸ ساعت دوخت بوده و به مرور زمان کاهش کیفیت پیدا مینماید. درصورتی که مدت زیادی است از سوزن استفاده نموده اید احتمال دارد که علت شکستن سوزن کاهش کیفیت در اثر استفاده طولانی مدت بوده باشد.

راه حل: بهترین توصیه در این زمینه تعویض سوزن در بازه های زمانی مختلف میباشد. قبل از شروع به دوخت از تیز بودن نوک سوزن اطمینان حاصل نمایید.

۶. برخورد سوزن با صفحه دوخت (صفحه سوزن)

برخورد سوزن با صفحه دوخت یکی از دلایل شکستن سوزن در چرخ خیاطی میتواند به شمار رود. در چرخ خیاطی سوزن باید به درستی از وسط حفره موجود در صفحه دوخت عبور کرده و بالا و پایین برود. برخورد سوزن با صفحه دوخت علاوه بر آسیب به سوزن میتواند به صفحه دوخت نیز آسیب برساند. دلایلی همچون خم شدن سوزن، نصب نادرست سوزن، کشش نامناسب نخ، ضخامت بالای پارچه میتوانند باعث برخورد سوزن با صفحه دوخت شوند.

راه حل: هنگام نصب سوزن جدید همواره از حرکت صحیح سوزن اطمینان حاصل نمایید. مطمعن شوید که سوزن به درستی از حفره موجود در مرکز صفحه دوخت عبور میکند.

۷. برخورد سوزن با ماکو

ماکو قطعه ای فلزی در زیر صفحه دوخت است که ماسوره را در درون خود جای داده و نخ زیر در چرخ خیاطی را تامین مینماید. ماکو همچنین در تنظیم میزان کشش نخ در چرخ خیاطی نیز نقشی اساسی را ایفا مینماید. در صورتی که سوزن با صفحه دوخت برخورد نداشته و به درستی پایین میرود، ممکن است پاسخ این سوال که چرا سوزن در چرخ خیاطی میشکند برخود سوزن با ماکو باشد.

راه حل: همانطور که اشاره شد، ماکو معمولا در زیر صفحه دوخت قرار دارد، به ماکو دسترسی پیدا نموده و ماکو را از تکه های نخ تمیز نمایید. سپس حرکت سوزن را بررسی کرده و بررسی کنید که آیا سوزن با ماکو برخورد دارد یا خیر.

پیشنهاد: در صورت علاقه مقاله علت برخورد سوزن به ماکو را در اوموژ بخوانید.

۸. شل بودن پیچ سوزن

در چرخ های خیاطی مختلف مدل های متفاوتی از پیچ برای سفت کردن سوزن وجود دارد. در بیشتر چرخ های خیاطی با استفاده از آچار به راحتی میتوان سوزن را به صورت محکم در چرخ خیاطی نصب نمود. برای مثال اگر برای سفت کردن سوزن در چرخ خیاطی شما پیچ وجود دارد، باید با استفاده از آچار پیچ را محکم نمایید. در صورتی که از انگشتان دست برای سفت کردن این نوع پیچ استفاده میکنید احتمالا پیچ به صورت کامل محکم نخواهد شد.

راه حل: درصورتی که احساس میکنید سوزن کمی در جای خود به صورت شل نصب شده است، پیچ را باز کرده و سوزن را دوباره در محل نصب نمایید. توجه داشته باشید که سوزن به صورت کامل و تا انتها در محل داخل رفته باشد، سپس از آچار استفاده کرده و پیچ را به صورت محکم ببندید.

شل بودن پیچ سوزن علت شکستن سوزن چرخ خیاطی

۹. نصب نادرست ماکو و ماسوره

ماکو و ماسوره در صورتی که به درستی در محل مناسب قرار نداشته باشند میتوانند باعث شکستن سوزن شوند. ماسوره باید به صورت مناسب و دقیق در داخل ماکو قرار داشته باشد. نخ کردن نامناسب ماسوره نیز میتواند یکی از دلایل ایجاد مشکل به شمار برود.

راه حل: بررسی کنید که ماکو و ماسوره در چرخ خیاطی شما به صورت مناسب در محل های صحیح قرار گرفته باشند. برای اطمینان بیشتر میتوانید ماسوره را نیز دوباره نخ کنید.

۱۰. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی

نخ کشی نادرست را میتوان رایج ترین مشکل برای هر خیاط به شمار آورد. میتوان ادعا نمود هر خیاطی حداقل یک بار در طول حرفه خود دچار مشکل نخ کشی نادرست چرخ خیاطی شده است. نخ کشی نادرست علاوه بر شکستن سوزن میتواند باعث ایجاد سایر مشکلات در چرخ خیاطی نیز شود. از حرکت نکردن پارچه در چرخ خیاطی گرفته تا پاره شدن نخ و شکستن سوزن میتواند به دلیل نخ کشی نادرست ایجاد شود.

راه حل: نخ کشی نادرست همانطور که توضیح داده شد یکی از رایج ترین مشکلات در چرخ خیاطی بوده و میتواند باعث ایجاد انواع و اقسام مشکلات در چرخ خیاطی شود. اطمینان حاصل کنید که نخ بالا و پایین در چرخ خیاطی به درستی نصب شده باشد.

۱۱. تنظیم نبودن میزان کشش نخ

همواره از داشتن کشش مناسب نخ اطمینان حاصل پیدا کنید. کشش نخ بالا و پایین در چرخ خیاطی باید متناسب با همدیگر باشند. کشش زیاد نخ در چرخ خیاطی علاوه بر شکستن سوزن میتواند باعث جا انداختن دوخت در چرخ خیاطی نیز شود. تنظیم کشش نخ در چرخ خیاطی به دو صورت انجام میگیرد. کشش نخ ماسوره که نخ پایین نام دارد توسط ماکو و کشش نخ بالا توسط درجه موجود در بالای محل دوخت تنظیم میشود.

راه حل: برای بررسی میزان کشش مناسب نخ میتوانید از یک پارچه مشابه با پارچه اصلی برای آزمایش استفاده نمایید. بررسی کنید که دوخت به صورت منظم و درست انجام شود. درجه های چرخ خیاطی و ماکو در تنظیم میزان کشش نخ تاثیر گذار میباشند.

در صورت علاقه میتواند در اوموژ مقاله انواع درجه چرخ خیاطی را مطالعه نمایید.

۱۲. کشیدن پارچه در هنگام دوخت

یک خطای رایج که میتواند باعث شکستن سوزن چرخ خیاطی شود، کشیدن پارچه در هنگام دوخت میباشد. در صورت کشیدن پارچه در هنگام دوخت، این عمل میتواند باعث اعمال فشار نسبتا زیادی روی سوزن شده و باعث خم شدن یا شکستن سوزن شود. علاوه بر این کشیدن پارچه میتواند سوزن را منحرف کرده و باعث برخورد سوزن با صفحه دوخت نیز شود.

راه حل: درهنگام دوخت سعی کنید دستان خود را از محل دوخت دور نگه داشته و از کشیدن پارچه اجتناب کنید. در چرخ خیاطی قطعه ای به نام کارپیش بر وجود دارد که وظیفه حرکت دادن پارچه را برعهده دارد. بنابراین نیازی به کشیدن دستی پارچه در هنگام دوخت نیست.

برای آشنایی با کارپیش بر میتوانید مقاله کار پیشبر چیست را در اوموژ مطالعه نمایید.

۱۳. استفاده از سایز نامناسب ماکو و ماسوره

از لحاظ ظاهری انواع ماکو و ماسوره دارای سایز های یکسانی هستند، اما در بازار ماسوره و ماکو در اندازه های کمی متفاوت نیز موجود هستند. استفاده از ماسوره و ماکو نامناسب میتواند باعث شکستن سوزن شود. برای مثال سوزن ممکن است با ماکو برخورد داشته و به مرور زمان دچار شکستگی شود.

راه حل: نسبت به مدل چرخ خیاطی باید ماسوره و ماکو مناسب را خریداری کرده و استفاده نمایید. معمولا راهنمای انتخاب مناسب ترین مدل در دفترچه راهنمایی چرخ خیاطی ذکر میشود.

شکست سوزن در چرخ خیاطی به دلیل استفاده از ماکو و ماسوره نامناسب

۱۴. استفاده از پایه دوخت نامناسب

استفاده از پایه دوخت نامناسب میتواند به راحتی باعث شکستن سوزن در چرخ خیاطی شود. در بازار مدل های مختلفی از پایه های دوخت موجود هستند که باید متناسب با سوزن و پارچه مورد دوخت از پایه مناسب استفاده نمود.

راه حل: متناسب با نوع سوزن و نوع پارچه از پایه دوخت مناسب استفاده نمایید. اطلاعات دقیق در رابطه با پایه دوخت معمولا در دفترچه راهنمای چرخ خیاطی ذکر میگردد.

۱۵. استفاده از صفحه دوخت نامناسب

صفحه های دوخت در مدل های مختلفی در بازار موجود هستند. صفحه دوخت متناسب با نوع دوخت مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا این مورد به ندرت ممکن است علت شکستن سوزن در چرخ خیاطی به شمار برود.

راه حل: همانطور که ذکر شده معمولا این مورد به ندرت ممکن است اتفاق افتد، چرا که صفحه دوخت در طول زمان به ندرت نیاز به تعویض پیدا میکند.

۱۵ مورد از اصلی ترین دلایل علت شکستن سوزن چرخ خیاطی را در قسمت فوق بیان نمودیم. هر یک از دلایل بالا را بررسی کنید تا بتوانید مشکل را به صورت دقیق ریشه یابی نمایید.

پیشنهاد: آموزش تعویض سوزن شکسته چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

چگونه از شکستن سوزن چرخ خیاطی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از شکستن سوزن همواره از کیفیت و سلامت سوزن و سایر موارد اطمینان حاصل نمایید. بررسی مواردی همچون خم شدن سوزن، قرار گیری دقیق سوزن، شل نبودن سوزن، نخ کشی درست چرخ خیاطی و قرارگیری صحیح ماکو و ماسوره پیشنهاد میشود. استفاده از سوزن باکیفیت و برند معروف نیز میتواند از شکستن سوزن جلوگیری نماید.

همچنین پیشنهاد میکنیم همواره از سوزن متناسب با نوع پارچه استفاده نمایید. تعویض سوزن در بازه های زمانی مشخص نیز میتواند علاوه بر حفظ کیفیت از شکستن سوزن نیز جلوگیری نماید. توجه داشته باشید که عمر مفید سوزن های چرخ خیاطی معمولا بین ۶ تا ۸ ساعت دوخت بوده و پس از این بازه احتمال شکسته شدن سوزن نیز افزایش میابد.

در این مقاله از وبسایت لوازم خیاطی اوموژ به معرفی علت شکستن سوزن چرخ خیاطی پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه آنلاین است که در زمینه فروش لوازم خیاطی مشغول به ارائه خدمت بوده و مفتخر است اعلام نمایید که وسایل را به صورت عمده و خرده و با بهترین قیمت به فروش میرساند. از طریق فرم قرار داده شده در قسمت زیر میتوانید نظرات و سوالات خود در رابطه با اینکه چرا سوزن چرخ خیاطی میشکند با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری