انواع سوزن چرخ خیاطی

انواع سوزن چرخ خیاطی

چرخ خیاطی مهم ترین ماشین مرتبط با هنر خیاطی به شمار میرود. با تولید چرخ های خیاطی دوخت و دوز لباس بسیار آسان تر از قبل گردید و تولید لباس به مرحله انبوه و عمده رسید. چرخ خیاطی برای کارکرد صحیح و درست خود نیازمند اجزا و بخش های زیادی است که یکی از مهم ترین آنها انواع سوزن چرخ خیاطی میباشد. سوزن چرخ خیاطی متفاوت از سوزن دستی است و از شکل و اجزای متفاوتی تشکیل شده است. قبل از پرداختن به انواع سوزن، بهتر است ابتدا با مفاهیمی همچون اجزا و شماره سوزن چرخ خیاطی آشنا شویم.

اجزا و قسمت های سوزن چرخ خیاطی

مهم ترین قسمت های سوزن چرخ خیاطی معمولا قسمت هایی همچون نوک، شیار کوتاه، سوراخ یا چشمی سوزن، شیار بلند، بخش گرد و بخش صاف سوزن هستند. سوراخ سوزن چرخ خیاطی برخلاف سوزن دستی در قسمت سر و نزدیک به نوک سوزن قرار دارد. به ترتیب به بررسی مهم ترین اجزای سوزن چرخ خیاطی میپردازیم:

  • نوک سوزن: نوک سوزن در سر سوزن قرار داشته و به سه صورت نوک تیز، نوک گرد و همه کاره وجود دارد. نوک تیز برای دوخت پارچه مانند کتان، نوک گرد برای بافت پارچه و نوک همه کاره هم برای دوخت و هم برای بافت کاربرد دارد.
  • شیار کوتاه: شیار کوتاه سوزن چرخ خیاطی یک خط باریک در بین نوک و چشمی سوزن است و در تشکیل حلقه به نخ کمک میرساند.
  • سوراخ یا چشم سوزن: در قسمت نزدیک به نوک سوزن قرار داشته و نخ در درون آن قرار میگیرد.
  • شکاف کنار سوزن: شکاف کنار سوزن بخشی فرو رفته و گود در قسمت کناری سوزن است که اشکال مختلفی با توجه به نوع سوزن دارا میباشد. این بخش باعث ایجاد دوخت با ترکیب نخ ماسوره و نخ بالایی در چرخ خیاطی میشود.
  • شیار بلند: شیار بلند سوزن چرخ خیاطی پس از سوراخ یا چشم سوزن قرار داشته و وظیفه حفاظت از نخ را برعهده دارد. در هنگام فرورفتن سوزن در درون پارچه، نخ در شیار بلند قرار میگیرد. با قرار گرفتن نخ در درون شیار بلند، نخ دربرابر اصطکاک بین سوزن و پارچه محافظت شده و پاره نمیشود.
  • بخش صاف سوزن: بخش صاف سوزن چرخ خیاطی قسمتی از ساقه و قسمت انتهایی سوزن است که در درون چرخ خیاطی قرار میگیرد. بخش صاف با کمک یک پیچ قابل تنظیم وظیفه متصل کردن سوزن به چرخ خیاطی را برعهده دارد.
  • بخش گرد سوزن: بخش گرد در سوزن چرخ خیاطی معمولا به سمت جلو قرار میگیرد. در چرخ خیاطی های صنعتی معمولا قسمت انتهایی سوزن کاملا به شکل گرد بوده و بخش صاف ندارد. بخش صاف و گرد سوزن در مجموع ساقه سوزن را تشکیل میدهند.

اجزای سوزن چرخ خیاطی

در شکل فوق میتوانید قسمت های مختلف سوزن چرخ خیاطی را مشاهده نمایید. در صورت علاقه مندی میتوانید اجزای سوزن دستی را در مقاله انواع سوزن دستی در اوموژ مطالعه نمایید.

شماره سوزن چرخ خیاطی چیست؟

شماره سوزن چرخ خیاطی نشان دهنده میزان ضخامت سوزن است. هرچه شماره سوزن بیشتر باشد، ضخامت سوزن بیشتر و هرچه شماره سوزن کمتر باشد، سوزن نازک تر است. برای بیان شماره سوزن از دو سیستم اروپایی و آمریکایی استفاده میشود. به صورت استاندارد سیستم اروپایی از ۶۰ تا ۱۱۰ و سیستم آمریکایی از ۸ تا ۱۸ شماره گذاری میشود.

معمولا در بسته بندی سوزن ها هر دو عدد آمریکایی و اروپایی درج میشود. به عنوان نکته این را در نظر داشته باشید که در سیستم آمریکایی و اروپایی بسته به نوع سوزن عدد ذکر شده میتواند خارج از بازه اعلام شده باشد. به عنوان مثال شماره های ۱۹ و ۲۱ در سیستم آمریکایی و شماره های ۱۲۰ و ۱۳۰ در سیستم اروپایی اعدادی هستند که در خارج از بازه استاندارد دو سیستم آمریکایی و اروپایی قرار دارند.

توجه داشته باشید که سیستم شماره گذاری سوزن چرخ خیاطی برعکس سوزن دستی است. در سوزن های دستی، با افزایش شماره ضخامت سوزن کمتر میشود؛ اما در سوزن های چرخ خیاطی با افزایش شماره ضخامت سوزن نیز افزایش می‌یابد. سایز سوزن های چرخ خیاطی به صورت زیر میباشد:

جدول شماره سوزن چرخ خیاطی

معرفی انواع سوزن چرخ خیاطی

سوزن چرخ خیاطی براساس موارد متنوعی دسته بندی و تفکیک میشود. مهم ترین مواردی که باعث تفاوت انواع سوزن چرخ خیاطی از یکدیگر میشوند را میتوان مواردی همچون شماره، مدل، کاربرد و شکل سوزن دانست. به همین منظور به صورت جدا به بررسی و تفکیک هریک از سوزن های خیاطی براساس موارد نام برده شده میپردازیم:

انواع سوزن چرخ خیاطی براساس شماره سوزن

براساس ضخامت پارچه باید بتوان سایز مناسب سوزن چرخ خیاطی را انتخاب نمود:

  • سایز ۸/۶۰, ۹/۶۵, ۱۰/۷۰: برای پارچه های بسیار نازک مانند ابریشم نازک و ارگانزا استفاده میشوند.
  • سایز ۱۱/۷۵, ۱۲/۸۰: برای پارچه های نازک مانند ابریشم، تریکو و تور پنبه کاربرد دارند.
  • سایز ۱۴/۹۰: برای پارچه های معمولی مناسب میباشد؛ مانند پارچه تریکو نسبتا ضخیم و مخمل.
  • سایز ۱۶/۱۰۰: مناسب پارچه های ضخیم بوده و برای مواردی همچون چرم و جین به کار میرود.
  • سایز ۱۸/۱۱۰: مناسب پارچه های بسیار ضخیم است، مانند چرم ضخیم و پرده های سنگین.

معیار کلی در انتخاب سوزن مناسب برای پارچه توجه به ضخامت پارچه میباشد. برای پارچه های نازک از سوزن نازک و برای پارچه های ضخیم از سوزن ضخیم باید استفاده نمود. برای مثال برای تریکو استفاده از سوزن های شماره ۱۱/۷۵ و ۹/۶۵ بهترین گزینه محسوب میشوند.

انواع سوزن چرخ خیاطی براساس مدل سوزن

براساس مدل سوزن در چرخ های خیاطی میتوان مدل های سوزن DB، سوزن DC، سوزن DV، سوزن HA و سوزن HA/DP را به عنوان پرکاربرد ترین مدل ها معرفی نمود:

  • سوزن چرخ خیاطی DB: ته گرد و بلند بوده و مناسب چرخ خیاطی راسته دوز میباشد. نسبت به مدل DC طول بلندتری دارد.
  • سوزن چرخ خیاطی DC: ته گرد و کوتاه بوده و مناسب چرخ خیاطی راسته دوز میباشد. با نام سوزن زیگزاگ یا زیگزال نیز شناخته میشود.
  • سوزن چرخ خیاطی DV: مناسب چرخ خیاطی های میان دوز بوده و دوختی شبیه به زیگزاگ ارائه میکند.
  • سوزن چرخ خیاطی HA: مناسب چرخ خیاطی های خانگی بوده و بغل صاف میباشد. در انواع چرخ های خیاطی خانگی میتوان مورد استفاده قرار داد.
  • سوزن چرخ خیاطی HA/DP: این مدل مناسب ژرسه دوزی میباشد.

در بسته بندی سوزن در هنگام خرید به مدل سوزن حتما دقت نمایید. انتخاب مدل مناسب یکی از مهم ترین مراحل در انتخاب سوزن چرخ خیاطی میباشد.

انواع سوزن چرخ خیاطی براساس کاربرد سوزن

براساس کاربرد معروف ترین انواع سوزن چرخ خیاطی سوزن های یونیورسال، بال پوینت (ژرسه)، استرچ، جین، لحاف دوزی و چرم دوزی میباشند:

  • سوزن یونیورسال: مناسب پارچه های کشی، چرم،جیر مصنوعی و نایلون میباشد.
  • سوزن بال پوینت (ژرسه): مناسب پارچه های کشبافت میباشد. نام دیگر این سوزن، سوزن جرسی یا نوک توپی میباشد.
  • سوزن استرچ: مناسب پارچه های کشبافت، استرچ و ابریشم و لباس زیر میباشد. به سوزن استرچ، سوزن پارچه کشی نیز گفته میشود.
  • سوزن جین: مناسب پارچه های جین و کتان میباشد. ضخامت بالایی داشته و تیز هستند.
  • سوزن لحاف دوزی: برای دوخت لحاف و پارچه های چندلایه کاربرد دارد. نوک نسبتا تیزی دارد.
  • سوزن چرم دوزی: برای چرم های طبیعی کاربرد داشته و نوک بسیار تیزی دارد.

در اوموژ مقاله ای تحت عنوان انواع سوزن چرم دوزی وجود دارد که میتوانید با مطالعه آن به اطلاعات کاملی درباره سوزن چرم دوزی دست یابید.

انواع سوزن چرخ خیاطی براساس کاربرد

انواع سوزن چرخ خیاطی براساس شکل سوزن

براساس شکل میتوان پنج نوع سوزن چرخ خیاطی را معرفی نمود. مدل های دوقلو، سه سوزنه، شمشیری، ریون دوزی یا ژرسه دوزی و پس دوزی پنج مدل معروف سوزن براساس شکل های مختلف هستند:

  • سوزن دوقلو: دو سوزن درکنار هم و به صورت دوقلو هستند. سوزن دوقلو دو نوع پهن و باریک دارد. سوزن دوقلو پهن برای راسته دوزی و باریک برای حاشیه دوزی استفاده میشود.
  • سوزن سه سوزنه: برای چرخ خیاطی ویگولوری طراحی شده است.
  • سوزن شمشیری: نوک تیزی داشته و برای کنف دوزی استفاده میشود. از سوزن شمشیری در انواع چرخ های خیاطی میتوان استفاده نمود.
  • سوزن ریون دوزی (ژرسه دوزی): برای پارچه های کشی، نازک دوزی، ژرسه و سایر موارد استفاده میشود.
  • سوزن پس دوزی: سری کج و منحنی دارد. مناسب چرخ های خیاطی صنعتی میباشد.

تاریخچه سوزن چرخ خیاطی

از لحاظ تاریخی اختراع سوزن چرخ خیاطی را میتوان مرتبط و همزمان با تولید چرخ های خیاطی دانست. بنابراین اختراع سوزن چرخ خیاطی مربوط به قرن ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰ میلادی میباشد. تولید سوزن چرخ خیاطی مربوط به کشور های اروپایی همچون فرانسه، انگلستان و آلمان میباشد.

به صورت دقیق نمیتوان گفت که چه کسی سوزن چرخ خیاطی را تولید کرده است. در طول زمان افراد مختلفی در تولید و طراحی چرخ های خیاطی از کشورهای مختلف نقش آفرینی کرده اند که این مورد درباره سوزن چرخ خیاطی نیز صادق میباشد.

انتخاب سوزن چرخ خیاطی

مهم ترین نکته در انتخاب سوزن چرخ خیاطی توجه به جزئیات درج شده روی بسته بندی سوزن میباشد. با توجه به نوع پارچه و چرخ خیاطی باید شماره، شکل و مدل مناسب را خریداری کرده و استفاده نمایید. مهم ترین نکات در انتخاب انواع سوزن چرخ خیاطی عبارت اند از:

  • توجه به شماره سوزن: سوزن های با شماره بالا ضخامت بالا و سوزن های با شماره پایین ضخامت کمتری دارند. برای پارچه های ضخیم از سوزن های با شماره بالاتر و برای پارچه های نازک از سوزن های با شماره پایین استفاده نمایید.
  • توجه به مدل سوزن: براساس نوع چرخ خیاطی به مدل سوزن دقت نمایید. برای چرخ خیاطی های خانگی سوزن های HA مناسب هستند.
  • توجه به کاربرد سوزن: اگر برای کاربرد خاصی مانند چرم دوزی نیازمند سوزن هستید، باید سوزن متفاوتی را خریداری نمایید. در قسمت های فوق تفکیک انواع سوزن براساس کاربرد ذکر شده است.

سوزن ارگان نیدلز

توجه به همین موارد فوق برای انتخاب مناسب ترین سوزن چرخ خیاطی کافی خواهند بود. یکی از بهترین برند های سوزن چرخ خیاطی، برند ارگان نیدلز میباشد. میتوانید خرید لوازم خیاطی مانند خرید سوزن چرخ خیاطی را از اوموژ با مناسب ترین قیمت انجام داده و لذت ببرید!

نظرات درباره “انواع سوزن چرخ خیاطی

  1. رادین گفت:

    سلام برای چرخ ۸۰۸ژانومه چ مدل سوزن مناسبه؟ممنون میشم جواب بدین

    1. اوموژ گفت:

      سلام
      برای این مدل چرخ خیاطی میتوانید از انواع سوزن مانند سوزن یونیورسال و… استفاده نمایید. سوزن را متناسب با نوع دوخت و پارچه انتخاب نمایید.

  2. ناشناس گفت:

    ابر و بادی رو دوختم چین افتاد چرا

  3. ز. صادقیان گفت:

    سلام. ممنون از مطالب خوبتون.
    چرخ خیاطی من ژانومه س ولی هیچ وقت نتونستم باهاش پارچه های تریکو رو بدوزم. سوزن‌های متفاوتی با توصیهٔ فروشنده خریداری کردم، ولی بازم پارچهٔ تریکو رو نمی دوزند.

    1. اوموژ گفت:

      سلام، تشکر از نظر شما
      برای دوخت پارچه های تریکو با چرخ خیاطی ژانومه معمولا استفاده از سوزن شماره ۹ یا ۱۱ ارگان نیدلز پیشنهاد میشود.

  4. جعفر گفت:

    همه چرخ خیاطیا ژاپنی ان

    1. اوموژ گفت:

      خیر جعفر عزیز، برای مثال چرخ خیاطی کاچیران نمونه ای از چرخ خیاطی ایرانی است.

  5. ناشناس گفت:

    برای نایلون چه نوع سوزنی لازم است

    1. اوموژ گفت:

      برای نایلون بهترین گزینه استفاده از سوزن یونیورسال که نوک تیز دارد میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری