شماره دوزی چیست؟

شماره دوزی چیست

شغل خیاطی را میتوان نوعی هنر دانست که به صورت دستی و یا با استفاده از چرخ خیاطی به انجام میرسد. در هنر خیاطی سوزن و نخ را میتوان مهم ترین وسایل دانست، به طوری که نخ و سوزن به نوعی نماد هنر خیاطی به شمار میروند. نخ و سوزن تنها مرتبط با هنر خیاطی نبوده و در هنرهای دستی نیز کاربرد فراوانی دارد. یکی از هنرهای دستی بسیار معروف و زیبا، هنر شماره دوزی میباشد. اما شماره دوزی چیست و چه تفاوتی با گلدوزی دارد؟

هنر شماره دوزی چیست؟

شماره دوزی نوعی هنر دستی است که با استفاده از نخ و سوزن روی پارچه انجام میشود. پارچه مورد استفاده در شماره دوزی نوعی پارچه مخصوص و سوراخ دار مانند پارچه آیدا میباشد. در شماره دوزی با استفاده از سوزن، نخ را از بین سوراخ های پارچه رد کرده و با ایجاد طرح های ضربدری در نهایت میتوان یک طرح شطرنجی یا موزائیکی زیبا را روی پارچه ایجاد نمود.

شماره دوزی با شمارش ارتباط دارد، در هنر شماره دوزی باید تعداد خانه های طرح مدنظر را شمارش کرده و سپس آن را روی پارچه اعمال نمود. از لحاظ شباهت، هنر شماره دوزی بسیار شبیه به گلدوزی و کوبلن دوزی میباشد، اما دوخت های انجام شده در شماره دوزی با طرح دوخت های گلدوزی و کوبلن دوزی متفاوت از هم میباشند.

پیدایش شماره دوزی مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح میباشد. مقاله تاریخچه شماره دوزی در اوموژ اطلاعات کاملی را درباره پیدایش و قدمت شماره دوزی برای شما بیان مینماید.

تفاوت شماره دوزی و گلدوزی چیست؟

مهم ترین تفاوت شماره دوزی با هنر گلدوزی در شکل دوخت نخ میباشد. در شماره دوزی طرح دوخت های انجام شده روی پارچه، تنها به صورت ضربدری است، درحالی که در گلدوزی انواع دوخت به صورت خطی، ساده و برجسته قابل انجام هستند. در واقع شماره دوزی را میتوان زیرمجموعه ای گلدوزی دانست که شکل دوخت آن به صورت ضربدری میباشد.

البته در شماره دوزی دوخت برای دورگیری از دوخت های کوک برگشتی و ساده استفاده میشود، اما همین نوع دوخت نیز زیرمجموعه ای از دوخت ضربدری محسوب میشود. با توجه به اینکه در شماره دوزی دوخت نخ تنها به صورت ضربدری انجام میشود، میتوان حدس زد که به صورت کلی هنر شماره دوزی نسبت به گلدوزی کمی ساده تر خواهد بود.

در شماره دوزی معمولا از نخ های ابریشمی یا پنبه ای استفاده میشود. از نخ های مورد استفاده در شماره دوزی میتوان به نخ دمسه اشاره نمود. نخ دمسه را میتوانید در مقاله نخ دمسه چیست در اوموژ مطالعه نمایید.

انواع شماره دوزی

انواع شماره دوزی براساس شکل دوخت از هم تفکیک میشوند. اصلی ترین دوخت های مورد استفاده در شماره دوزی دوخت کامل، دوخت یک دوم، دوخت یک چهارم و دوخت سه چهارم میباشند. تفاوت دوخت های شماره دوزی در شکل دوخت و تعداد رنگ های استفاده شده میباشند.

برای مثال در صورتی که طبق طرح مورد نظر لاز باشد بیش از یک رنگ در یک خانه از پارچه موجود باشد، باید از دوخت های یک چهارم و سه چهارم استفاده نمود. سایر انواع دوخت های شماره دوزی نیز برای موارد خاصی انجام میشوند که دانستن آنها باعث میشود که در انتها یک محصول حرفه ای و باکیفیت را در اختیار داشته باشیم. اما توجه داشته باشید که در نهایت همه دوخت های انجام شده در شماره دوزی به صورت ضربدری انجام میشوند.

دوخت ضربدری شماره دوزی

یکی دیگر از نخ های مورد استفاده در شماره دوزی در کنار نخ دمسه، نخ کوبلن است که میتوانید اطلاعات کاملی درباره نخ کوبلن را در مقاله نخ کوبلن چیست در اوموژ مطالعه نمایید.

کاربرد شماره دوزی چیست؟

شماره دوزی نوعی هنر دستی و تزئینی میباشد. با استفاده از هنر شماره دوزی میتوان محصولاتی مانند حوله، تیشرت، دستمال، زیرسفره، کیف و سایر انواع لوازم دلخواه را تولید نمود. با استفاده از شماره دوزی میتوان زیباترین هدیه ها را با طرح های دلخواه ایجاد نمود. شماره دوزی نسبتا ساده بوده و هنری بسیار سرگرم کننده برای افراد و مخصوصا نوجوانان خواهد بود.

محصولات شماره دوزی شده یکی از محصولات پرطرفدار در بازار هستند. شما میتوانید با یادگیری هنر شماره دوزی اقدام به کسب درآمد از طریق آن نمایید. برای مثال میتوانید طرح های سفارشی مشتریان را تحویل گرفته و با دوخت آن کسب درآمد حاصل کنید. برای دیدن آموزش شماره دوزی، میتوانید به مقاله آن در اوموژ مراجعه نمایید.

در این مقاله از اوموژ به صورت مختصر و مفید به بررسی اینکه هنر شماره دوزی چیست پرداختیم. انواع لوازم خیاطی مانند لوازم شماره دوزی را میتوانید با استفاده از صفحه خرید لوازم خیاطی یا فهرست سایت در اوموژ مشاهده کرده و اقدام به خریداری نمایید.

نظرات درباره “شماره دوزی چیست؟

  1. gggggghhh گفت:

    کاش وظایف شون رو هم میگفتین

    1. اوموژ گفت:

      آیا منظور شما کاربرد شماره دوزی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری