تاریخچه شماره دوزی

تاریخچه شماره دوزی

هنر گلدوزی یکی از قدیمی ترین هنر های شناخته شده برای بشر به حساب می آید. از لحاظ تاریخی هنر گلدوزی بیش از 2500 سال قدمت دارد. یکی از انواع و زیرمجموعه های هنر گلدوزی، شماره دوزی میباشد. بررسی تاریخچه شماره دوزی  نشان میدهد که هنر شماره دوزی نیز مانند گلدوزی قدمتی بیش از 2000 سال را دارا میباشد.

شماره دوزی به صورت ساده نوعی از گلدوزی است که در آن نحوه و شکل دوخت نخ روی پارچه به صورت ضربدری انجام میشود. شماره دوزی باید روی پارچه های مخصوص و سوراخ دار مانند پارچه آیدا انجام شود. در شماره دوزی میتوان به سادگی یک طرح شطرنجی را به وسیله دوخت های ضربدری روی پارچه به عمل رساند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله شماره دوزی چیست در اوموژ میباشد.

تاریخچه هنر شماره دوزی

شماره دوزی را میتوان در آثار به جای مانده از دوران پیش از میلاد مسیح مشاهده نمود. بررسی های تاریخی نشان میدهد که قدمت شماره دوزی به قرن ۶ پیش از میلاد مسیح و حتی قبل تر از آن باز میگردد. نمونه هایی از شماره دوزی و آثار گلدوزی شده در تمدن های مصر باستان، رومیان و بابلی ها مشاهده شده است.

امروزه در موزه های سراسر دنیا، مخصوصا موزه های موجود در قاره های آسیا و اروپا میتوان آثار زیادی مرتبط با شماره دوزی پیدا نمود. لباس های شماره دوزی شده یکی از نمونه های ساده از رواج داشتن هنر شماره دوزی در سراسر اوراسیا میباشد.

خواستگاه و پیدایش شماره دوزی

به صورت دقیق مشخص نیست که شماره دوزی در کدام کشور و تمدن تاریخی ابدا شده است. قدمت شماره دوزی به حدود قرن ۶ قبل از میلاد مسیح بازمیگردد. در یکی از گورستان های یافت شده از تمدن مصر باستان، نمونه ای از شماره دوزی یافت شده است. این اثر تاریخی توسط آب و هوای خشک و صحرایی منطقه مصر در طول تاریخ حفظ شده است.

بررسی های تاریخی نشان میدهد که شماره دوزی تقریبا در تمامی کشور های آسیا و اروپا رواج داشته است. آثار و نشانه های شماره دوزی را میتوان در کشور هایی مانند مصر، چین و حتی ایران مشاهده نمود. چینی ها در زمینه تولید آثار شماره دوزی شده بسیار ماهر و زبر دست بودند. در ایران نیز از شماره دوزی و گلدوزی استفاده میشده است.

شماره دوزی اهرام مصر

شماره دوزی در دوران پس از میلاد مسیح

در دوران پس از میلاد مسیح، شماره دوزی در حدود سال های ۲۰۰ – ۵۰۰ در آثار مردم پرو یافت شده است. شماره دوزی در کشور های مصر، چین، ایران و سایر کشور های قاره های اروپا، آسیا و آمریکا مشاهده شده است.

شماره دوزی و گلدوزی در دودمان تانگ در چین بسیار رواج یافته بود. در زمان حکمرانی دودمان تانگ در چین، که مربوط به سال ۶۱۸ تا ۹۰۷ میلادی میشود، بسیاری از بانوان چینی مشغول به تولید لباس ها و آثار شماره دوزی شده بودند. لباس های ابریشمی شماره دوزی شده یکی از با ارزش ترین کالاهای موجود در بازار های چینی به شمار میرفت.

شماره دوزی در دوران نزدیک به معاصر

در دوران نزدیک به دوره معاصر، نمونه ای شماره دوزی مربوط به سال ۱۵۹۸ در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگه داری میشود. اثر موجود در موزه توسط یک بانوی انگلیسی به نام Jane Bostocke ایجاد شده است. شماره دوزی فوق با استفاده از نخ های ابریشمی و فلزی براق و درخشان انجام شده است.

در دوران انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ و با گسترش کارخانه های نساجی، بسیاری از مردم در کشورهایی مانند انگلستان مشغول به تولید آثار گلدوزی و شماره دوزی شده در کارخانه ها شدند.

در اوایل قرن ۱۹ در کشور آلمان و در شهر برلین، سبک جدید از شماره دوزی ابداع گردید. در اوایل قرن ۲۰ نیز کارخانه ای به نام Zweigart در آلمان پارچه ای به نام پارچه آیدا را تولید نمود که از الیاف پنبه تولید شده و یکی از بهترین پارچه ها برای شماره دوزی و مخصوصا برای افراد مبتدی میباشد.

شماره دوزی Jane Bostocke

در این مقاله از اوموژ به بررسی تاریخچه شماره دوزی پرداختیم و پیدایش شماره دوزی را بررسی کردیم. فروشگاه اینترنتی اوموژ یک فروشگاه اینترنتی در زمینه لوازم خیاطی است که متیوانید با مراجعه به صفحه خرید لوازم خیاطی در اوموژ لوازم مورد نیاز خود در زمینه خیاطی را پیدا کرده و در صورت نیاز خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری