راهنمای خرید بهترین قیچی دالبر

راهنمای خرید بهترین قیچی دالبر

قیچی در خیاطی مهم ترین وسیله برای برش محسوب میشود. شغل خیاطی به صورت کلی با عمل برش سر و کار زیادی دارد. در هنر خیاطی هنگام دوخت و تولید یک محصول موارد مختلف مانند پارچه و نخ برش زده میشود. در خیاطی انواع مختلفی از قیچی ها مورد استفاده قرار میگیرند. اصلی ترین قیچی مورد استفاده قیچی خیاطی معمولی میباشد. نوع دیگری از قیچی در خیاطی تحت عنوان قیچی دالبر یا زیگزاگ مورد استفاده قرار میگیرد.

امروزه خرید قیچی دالبر نیز مانند هر وسیله دیگری نکات مهمی داشته که توجه به آنها باعث میشود بتوان بهترین قیچی را خریداری نمود. توجه به نکاتی مانند کیفیت و مارک قیچی تا حدود زیادی در انتخاب صحیح راهنمایی کننده خواهد بود. نکات فوق را در قالب راهنمای خرید بهترین قیچی دالبر گرد هم آورده ایم.

معرفی کوتاه قیچی دالبر یا زیگزاگ

قیچی دالبر نوعی قیچی با تیغه های زیگزاگی شکل است که برای ایجاد برش های زیگزاگی شکل روی پارچه مورد استفاده قرار میگیرد. اصلی ترین دلیل برای استفاده از قیچی دالبر جلوگیری از ریش ریش شدن پارچه میباشد. البته از قیچی دالبر برای ایجاد طرح های زیبای زیگزاگی شکل نیز استفاده میشود.

البته کاربرد قیچی دالبر تنها مختص به زمینه خیاطی نبوده و انواعی از قیچی های دالبر در دسته بندی لوازم تحریر نیز قرار میگیرند. معمولا قیچی دالبر هایی که برای برش کاغذ استفاده میشوند ظاهری فانتری و بدنه ای پلاستیکی دارند. در صورت علاقه اطلاعات بیشتر درباره قیچی زیگزاگ را میتوانید در مقاله قیچی دالبر چیست در اوموژ مطالعه نمایید.

راهنمای خرید قیچی دالبر

برش لبه های پارچه به منظور جلوگیری از ریش ریش شدن محصول موردی مهم به شمار میرود. قیچی دالبر یا زیگزاگ یکی از بهترین وسایل برای این امر محسوب میشود. با توجه به کاربرد فراوان قیچی دالبر باید نوعی از قیچی را خریداری نمود که علاوه بر عمر و ماندگاری طولانی، باعث خستگی دست و آسیب به مفاصل انگشتان نشود. بنابراین بهترین قیچی دالبر باید به نحوی باشد که بهترین عملکرد ممکن را ارائه نماید.

در هنگام خرید قیچی دالبر توجه به چند نکته کوتاه و مهم میتواند تا حدود بسیار زیادی در انتخاب بهترین نوع قیچی دالبر شما را راهنمایی نماید. موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اندازه و سایز: قیچی های دالبر معمولا اندازه ای بین ۸ تا ۹ اینچ را دارا میباشند. در هنگام خرید سعی کنید سایز قیچی انتخابی بیشتر یا کمتر از بازه اعلام شده نباشد. با استفاده از قیچی دالبری ۸ تا ۹ اینچی به راحتی میتوان تمامی موارد مورد نیاز را برش زد.
  • تیز بودن تیغه ها: مورد دیگر بررسی میزان تیز بودن تیغه ها میباشد. در صورتی که به صورت حضوری خرید مینمایید، میتوانید تیغه های قیچی را بررسی نمایید. همچنین در صورت امکام میتوانید مقداری پارچه با ضخامت معمولی را همراه خود داشته باشید تا میزان تیز بودن تیغه ها را آزمایش نمایید.
  • وزن: از خرید قیچی سنگین اجتناب نمایید. قیچی های سنگین در استفاده طولانی مدت باعث خستگی بسیار زیاد دست خواهد شد. در نظر داشته باشید که کیفیت قیچی دالبر وابسته به سایز قیچی نبوده و مهم ترین مورد مواد سازنده قیچی میباشد.
  • جنس: بهتر است جنس قیچی زیگزاگ استیل زنگ نزن باشد. تیغه های فولادی و استیل معمولا کیفیت و ماندگاری بالایی داشته و در گذر زمان نیز دچار کاهش کیفیت بسیار کمی خواهند شد. زنگ زدن قیچی یکی از موارد مهم در کاهش میزان عملکرد قیچی به شمار میرود.
  • نحوه اتصال تیغه ها: بهترین نحوه اتصال در انواع قیچی پیچ میباشد. قیچی هایی که به وسیله پیچ تیغه هایشان در کنار هم قرار گرفته در صورت شل شدن به راحتی قابلیت تنظیم را دارا خواهند بود. البته اکثر قیچی های دالبر امروزه بدون پیچ تولید شده و شکل اتصال تیغه ها به صورت غیر پیچ میباشد.
  • جنس و نوع دسته: دسته قیچی باید نرم و خوش دست باشد. سفت بودن دسته قیچی در طول استفاده باعث خستگی دست و حتی آسیب به مفاصل انگشتان دست خواهد شد. در هنگام خرید میتوانید قیچی را در دست گرفته و کیفیت دسته ها را بررسی نمایید. در برخی از قیچی های دالبر دسته ها به صورت پلاستیکی یا با پوشش پلاستیکی قرار گرفته اند.
  • شکل دسته: معمولا قیچی هایی که از دسته های بزرگ برخوردار هستند خوش دست تر میباشند. البته دسته قیچی نباید بیش از حد نیز بزرگ باشد. توجه داشته باشید که دسته های قیچی نباید بسیار کوچک نیز باشند.

راهنمای خرید قیچی زیگزاگ

معمولا قیچی دالبر هایی که ویژگی های فوق را دارا میباشند از کیفیت و ماندگاری خوبی برخوردار میباشند. البته میزان بودجه اختصاص داده شده برای قیچی نیز در تعیین کیفیت موثر میباشد؛ اما همواره قیمت بالاتر به معنای کیفیت بالاتر نیست. برای مثال ممکن است قیچی از وزن زیادی برخوردار بوده و هنگام استفاده باعث خستگی دست شما شود. یک مورد دیگر در تعیین کیفیت مارک و برند سازنده است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

بهترین مارک قیچی دالبر

مانند هر وسیله ای برند و مارک تولید کننده قیچی نیز در انتخاب بهترین قیچی زیگزاگ تاثیر گذار میباشد. از بهترین مارک های قیچی دالبر میتوانیم به برند های تایگر، بلتکس، سینگر و فونیکس اشاره نماییم. در هنگام خرید قیچی دالبر بهتر است چهار مارک نام برده شده را به عنوان اولویت خود قرار دهید، چرا که قیچی دالبر های بدون برند و مارک مانند محصولات متفرقه چینی معمولا از کیفیت و ماندگاری پایینی برخوردار میباشند.

برند اونر نیز یکی از مارک های خوب قیچی دالبر به شمار میرود، اما محصولات اونر بیشتر در دسته بندی لوازم تحریر قرار گرفته و برای برش پارچه در خیاطی مناسب نمیباشند. اگر دقت کرده باشید قیچی دالبر های اونر ظاهری رنگی و فانتزی داشته و معمولا در سایز های کوچک تولید میشوند.

انتخاب قیچی خیاطی نیز مانند دالبر دارای نکات مهمی میباشد، از لحاظ مارک های سازنده نیز قیچی خیاطی با قیچی زیگزاگ تفاوت های زیادی را دارا میباشد، پیشنهاد میکنیم در صورت علاقه مقاله راهنمای انتخاب قیچی خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

نکات مهم در حفظ کیفیت قیچی دالبر یا زیگزاگ

پس از خرید قیچی زیگزاگ یا همان دالبر، برای حفظ کیفیت و ماندگاری قیچی رعایت برخی نکات خوب و گاهی ضروری میباشند. حتی در صورتی که بهترین نوع و مارک قیچی دالبر را خریداری نموده باشید، در صورت استفاده ناصحیح و نامناسب قیچی به راحتی دچار افت کیفیت خواهد شد. در هنگام استفاده نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • از قیچی دالبر تنها برای برش پارچه استفاده نمایید: استفاده از قیچی دالبر خیاطی برای برش مواردی همچون کاغذ باعث کند شدن تیغه های قیچی خواهد شد. برای برش کاغذ از قیچی دالبر های مختص این زمینه مانند قیچی دالبر های لوازم تحریری استفاده نمایید.
  • پارچه های بسیار ضخیم یا چند لایه را برش نزنید: استفاده از قیچی دالبر تنها برای پارچه های با ضخامت معمولی پیشنهاد میشود. برش پارچه های ضخیم یا چند لایه باعث اعمال فشار زیاد روی قیچی و در نهایت کند شدن تیغه ها خواهد شد. علاوه بر کند شدن تیغه اعمال فشار زیاد در دراز مدت میتواند پیچ یا پرچ متصل کننده تیغه ها به یکدیگر را نیز بشکند.
  • از قاب یا ظرف محافظ برای نگه داری دالبر استفاده نمایید: بهتر است یک قاب مخصوص برای نگهداری قیچی دالبر خود داشته باشید. گذاشتن دالبر در کنار دیگر لوازم نیز میتواند باعث کند شدن تیغه ها شود.  قاب دالبر باید نرم بوده و باعث ضرب و آسیب دیدن تیغه ها نشود.
  • قیچی را روغن کاری و تمیز نمایید: روغن کاری و تمیز نگه داشتن دالبر در حفظ کیفیت برش بسیار موثر میباشد. پس از برش تیغه های قیچی را تمیز نمایید. در بازه های زمانی مختلف نیز مقدار کمی روغن به محل اتصال تیغه ها اضافه نمایید.
  • قیچی را در محل خشک نگه داری نمایید: رطوبت میتواند به هر نوع وسیله فلزی آسیب رساند. حتی در صورت ضد زنگ بودن قیچی بازهم دالبر را در محل کاملا خشک نگه داری نمایید. استفاده از قاب محافظ و مخصوص میتواند بسیار کمک کننده باشد.

با اینکه هدف ما در این مقاله ارائه راهنمای خرید بهترین قیچی زیگزاگ بوده است اما ارائه چند نکته درباره حفظ قیچی دالبر ضروری به نظر می رسید. در صورت کند شدن قیچی زیگزاگ برای تیز کردن تیغه ها باید قیچی را نزد یک فرد متخصص ببرید، تیز کردن دالبر نیاز به مهارت های خاصی دارد که در صورت اشتباه میتواند از کیفیت تیغه ها به شدت کاسته شود.

قاب قیچی برای حفاظت از قیچی دالبر

پیشنهاد: در صورت علاقه میتوانید مقاله آموزش استفاده از قیچی دالبر را در اوموژ مطالعه نمایید.

روش های غیر استاندارد برای تیز کردن قیچی دالبر!

احتمالا شما هم شنیده اید که برای تیز کردن تیغه های قیچی میتوان از فویل آلومینیوم یا سنباده استفاده نمود. به این صورت که مقداری فویل یا سنباده را با استفاده از قیچی برش میزنند تا تیغه های تیز تر شوند. استفاده از مواردی مانند فویل و سنباده برای تیزکردن قیچی های معمولی مانند قیچی خیاطی موثر است، اما در مورد قیچی دالبر قضیه کاملا متفاوت میباشد.

برش مواردی همچون سنباده و فویل آلومینیوم نه تنها باعث تیز نشدن تیغه های قیچی نمیشود، بلکه باعث کند شدن قیچی نیز خواهد شد! کافی است نگاهی به شکل تیغه های قیچی دالبر بیندازید، تیغه های زیگزاگی قیچی نوک تیزی داشته که برای فرو رفتن در داخل پارچه اختصاص یافته است. برش موارد سخت مانند فویل، سنباده و حتی کاغذ باعث گرد شدن نوک زیگزاگ ها و در نهایت کند شدن دالبر خواهد شد.

به صورت خلاصه به هیچ وجه از فویل آلومینیوم، سنباده و کاغذ مومی برای تیز کردن قیچی دالبر استفاده نکنید. در صورت کند شدن دالبر باید از افراد متخصص در زمینه تیز کردن قیچی دالبر کمک بگیرید.

در این مطلب از اوموژ به ارائه راهنمای خرید بهترین قیچی دالبر پرداختیم و بهترین مارک و روش نگه داری از دالبر را نیز برای شما شرح دادیم. در صورت وجود پرسش و سوال نیز کارشناسان اوموژ در ارائه راهنمایی های بیشتر بسیار خوشحال خواهند شد. همچنین میتوانید نکات ذکر نشده و کم و کاستی های این مطلب را نیز از طرق فرم نظرات در قسمت انتهایی این مقاله با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری