انواع زیپ خیاطی

انواع زیپ و کاربرد آنها

زیپ ها یکی از ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین ابزارها در صنعت دوخت و پوشاک میباشند . امروزه میتوان انواع زیپ خیاطی را در انواع کیف ، پوشاک و سایر چیزهایی که از پارچه درست شده اند مشاهده کرد.

از لحاظ تاریخی اولین زیپ کاربردی ساخت بشر را میتوان مربوط با سال 1913 میلادی دانست که توسط یک دانشمند و مخترع سوئدی به نام Gideon Sundback ( گیدئون ساندبک یا گیدئون سندباک ) ابداع گردید.

انواع زیپ خیاطی براساس کاربرد آنها

امروزه میتوان انواع زیپ خیاطی را بر اساس کاربردشان به چند دسته کلی زیر تقسیم بندی کرد:

  • زیپ معمولی : معمولی ترین و ساده ترین انواع زیپ ها میباشند، به صورت معمول طول آنها بین 10 تا 50 سانتی متر یا 15 تا 55 سانتی متر به صورت متغیر میباشد.
  • زیپ فلزی : همانطور که از نامشان پیداست، این نوع زیپ معمولا دارای سرزیپ و دندانه های فلزی بوده و میتوان آن ها را در انواع پوشاک مانند شلوار لی و کتان مشاهده کرد.
  • زیپ مخفی : دندانه های این نوع زیپ به صورت مخفی و در پشت نوار زیپ قرار داشته و علاوه بر حفظ کاربرد زیپ، باعث افزایش زیبایی لباس نیز میشوند، به عنوان مثال زیپ مخفی را میتوان در لباس های زنانه مانند دامن و لباس مجلسی مشاهده کرد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله زیپ مخفی چیست مراجعه نمایید.
  • زیپ کاپشنی : زیپ کاپشنی همانطور که از نامش پیداست در انواع کاپشن ها مورد استفاده قرار میگیرند، همچنین در انواع لباس فرم و لباس کار نیز کاربرد دارند. این نوع زیپ را میتوان به 2 دسته دنده لاکی و دنده استخوانی تقسیم بندی کرد. زیپ کاپشنی دنده لاکی دارای دندانه های ریز و زیپ کاپشنی دنده استخوانی دارای دندانه های درشت میباشد. برای آشنایی با زیپ استخوانی به مقاله زیپ استخوانی چیست مراجعه نمایید.
  • زیپ جدا شونده یا زیپ مجزا : این نوع زیپ در انتها ازهم جدا شده و در پالتو یا چادر ملی و… کاربرد دارند.
  • زیپ متری : این نوع زیپ طول زیاده داشته و به صورت عمده در کاور های مبل یا لوازم آشپزخانه میتوان آنها را مشاهده کرد.
  • زیپ ضد آب یا زیپ واترپروف : با توجه به نامشان میتوان حدس زد که این نوع زیپ در برابر آب مقاوم بوده و در لباس های مختلف مانند کاپشن ها یا بارانی ها مورد استفاده قرار میگیرند، همچنین داراری دندانه های درشت و مستحکم نیز میباشند.
  • زیپ تزئینی : این نوع از زیپ ها دارای رنگ ها و سرزیپ های متنوع بوده و عموما برای تزئین لباس ها مورد اسفاده قرار میگرند ، به عنوان مثال در آستین یا قسمت سینه یک تیشرت و…

بهترین برند زیپ خیاطی ، معروف ترین شرکت های تولید کننده زیپ کدام اند ؟

امروزه در صنعت پوشاک ، خیاطی و خرازی میتوان چند غول بزرگ تولید کننده انواع زیپ را مشاهده کرد.

  • شرکت YKK ژاپن : این غول بزرگ ژاپنی را شاید بتوان به عنوان بزرگترین و معروف ترین شرکت تولید کننده زیپ در دنیا معرفی کرد . این شرکت در سال 1934 در ژاپن تاسیس و به مرور زمان توانست سهم بسیار بزرگی از بازار تولید انواع زیپ را به خود اختصاص دهد . اگر همین حالا به لباس های زیپ دار خود نگاه کنید شاید بتوانید برند YKK را روی آن مشاهده کنید.  برای اطلاعات بیشتر درباره زیپ YKK به مقاله زیپ YKK چیست مراجعه نمایید.
  • شرکت SBS چین : یکی دیگر از بزرگ ترین تولید کننده های زیپ ، شرکت چینی SBS میباشد . این شرکت درسال 1984 میلادی در کشور چین تاسیس شد و امروزه توانسته بخشی از بازار فروش انواع زیپ را به خود اختصاص دهد.
  • شرکت RIRI سوئیس : این شرکت سوئیسی اگرچه دربرابر غول بزرگی مانند YKK سهم کوچکی در بازار دارد ، اما با استفاده از همکاری با برند هایی مانند گوچی توانسته بازار خوبی در قاره اروپا برای خود دست و پا کند.
  • شرکت TALON آمریکا : یکی از قدیمی ترین برند های تولید کننده زیپ شرکت آمریکایی TALON میباشد . این شرکت نیز تولید کننده انواع زیپ با کیفیت مطلوب و مناسب میباشد.

در این مطلب به صورت کامل به انواع زیپ خیاطی و کاربرد آنها پرداختیم، برای خرید لوازم خیاطی مانند خرید انواع زیپ خیاطی میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده کرده و لوازم مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری