نخ مرسریزه چیست؟

نخ مرسریزه چیست

نخ مرسریزه چیست؟ به صورت کلی در بازار و در هنر خیاطی انواع و اقسام ابزار آلات و وسایل را میتوان مشاهده کرد که یکی از بزرگترین دسته بندی آنها، نخ خیاطی میباشد. نخ خیاطی نیز خود مانند همه وسایل موجود در بازار انواع و اقسام مختلفی داشته که هر کدام مختص و مناسب یک کاربرد خاص میباشد.

یکی از انواع مهم و پرکاربرد نخ، نخ مرسریزه میباشد که به دلیل ویژگی های خاص آن، با استفاده از آن میتوان انواع و اقسام  لوازم و محصولات زیبا و کاربردی را ایجاد نمود؛ پس در این مقاله از اوموژ با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی سوال نخ مرسریزه چیست و چه کاربردی دارد پرداخته و به صورت کامل با آن آشنا شوید.

فرآیند مرسریزه کردن نخ چیست؟

قبل از ارائه توضیحات لازم درباره نخ مرسریزه، ابتدا باید با مفهومی به نام مرسریزه کردن نخ آشنا شویم تا در ادامه به راحتی بتوانید مفهوم نخ مرسریزه را درک نمایید.

به صورت کلی مرسریزه کردن نخ، فرآیندی است شیمیایی – مکانیکی که طی آن در صنعت نساجی با قرار دادن پنبه در محلول سود و انجام مراحل مختلف میزان درخشندگی، استحکام الیاف پنبه و همچنین میزان جذب رطوبت و جذب رنگ نخ بیشتر میشود.

پس با توجه به توضحیات فوق، میتوان حدس زد که نخ مرسریزه نوعی نخ بوده که در صنعت نساجی تحت انجام مراحلی روی پنبه ایجاد شده و منشا آن پنبه میباشد.

mercerized cotton

بنابراین در پاسخ سوال نخ مرسریزه چیست باید گفت نخ مرسریزه، نخی است که در طی فرآیند مرسریزه کردن پنبه در صنعت نساجی ایجاد شده و ویژگی هایی مانند درخشندگی بالا، استحکام بیشتر و جذب رطوبت و رنگ بیشتری داشته که آن را برای هنر هایی مانند گلدوزی و گیپور بافی مناسب کرده و میتوان مواردی مانند رومیزی را با استفاده از آن تولید نمود.

کاربرد نخ مرسریزه چیست؟

در قسمت فوق توضیح داده شد که نخ مرسریزه ویژگی هایی مانند درخشندگی و استحکام بالا را دارا میباشد، با توجه به همین ویژگی ها میتوان حدس زد که نخ مرسریزه مناسب هنر هایی مانند گیپور بافی، گلدوزی و قلاب بافی است، چرا که زیبایی و جذب رنگ بالای این نوع نخ باعث شده که مناسب کارهای تزئینی و ایجاد آثار هنری و دستی باشد.

بنابراین در پاسخ سوالاتی همچون نخ مرسریزه برای چه بافتی مناسب است و با نخ مرسریزه چی ببافم باید گفت که نخ مرسریزه با توجه به اینکه مناسب هنرهایی مانند گیپوربافی، گلدوزی و قلاب بافی است، میتوان با استفاده از آن انواع لوازم مانند رومیزی، روبالشی و سایر لوازم هنری و تزئینی را میتوان ایجاد نمود.

انواع نخ مرسریزه

نخ مرسریزه همانطور که توضیح داده شد طی عمل مرسریزه کردن پنبه ایجاد میشود. در بازار انواع نخ مرسریزه موجود میباشند، مانند نخ مرسریزه کتان و نخ مرسریزه ساده که هرکدام کاربرد خاص خود را با توجه به تفاوت های موجود در ویژگی شان دارا میباشند. همجنین ضخامت نخ مرسریزه نیز با توجه به انواع تولیدی آن متفاوت میباشد و نخ مرسریزه معمولا به شکل کاموا یا دوک در اندازه های 50 گرمی، 100 گرمی و 150 گرمی تولید شده و به مصرف مشتری میرسد.

رنگبندی های نخ مرسریزه نیز متفاوت بوده و در انواع و اقسام رنگ ها موجود میباشد، برای مثال رنگ های سفید و مشکی و شیری و حتی رنگ های خاص تر مانند پیازی و سبز یشمی و سایر موارد. در زیر میتواند عکس نخ مرسریزه در انواع رنگ ها و مدل ها را مشاهده نمایید.

نخ مرسریزه

در این مقاله از اوموژ به صورت کامل به بررسی سوالاتی همچون نخ مرسریزه چیست و کاربرد نخ مرسریزه و انواع آن کدام اند پرداخته شد، توجه داشته باشید که برای آشنایی با سایر لوازم مورد نیاز خیاطی و خرید وسایل خیاطی میتوانید روی لینک های فوق کلیک نموده و از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده نمایید.

 

نظرات درباره “نخ مرسریزه چیست؟

  1. معصومه گفت:

    نحوه مرسریزه روباچه قلابی ببافیم

  2. عطا گفت:

    با نخ مرسریزه میشه گیوه بافت؟

    1. اوموژ گفت:

      بله یکی از کاربرد های نخ مرسریزه دوخت مواردی همچون رومیزی و گیوه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری