علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی

علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی

چرخ خیاطی اصلی ترین و مهم ترین ماشین مورد استفاده در خیاطی به شمار میرود. استفاده از چرخ خیاطی باعث شده به راحتی و با سرعتی بسیار بیش تر از پیش بتوان انواع لباس ها را دوخت و به تولید انبوه رساند. استفاده از چرخ خیاطی همواره بدون دردسر نبوده و این ماشین دوست داشتنی نیز دچار مشکل میشود. یکی از مهم ترین و رایج ترین مشکلات پاره شدن نخ میباشد، اما علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی چیست؟ با ما همراه باشید.

دلیل پاره شدن نخ چرخ خیاطی

دلایل متعددی برای پاره شدن نخ چرخ خیاطی وجود دارد. در لیست زیر میتوانید مهم ترین علت ها را مشاهده نمایید. در ادامه به صورت کامل به بررسی هریک خواهیم پرداخت:

  1. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی
  2. تنظیم نبودن ماسوره و ماکو
  3. استفاده از سوزن نامناسب
  4. جا انداختن اشتباه سوزن 
  5. نخ کردن نادرست سوزن
  6. استفاده از نخ های بی کیفیت
  7. استفاده از ماسوره نامناسب
  8. عدم روغن کاری چرخ خیاطی
  9. تمیز نبودن چرخ خیاطی
  10. تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی

موارد ذکر شده در قسمت فوق را میتوان اصلی ترین و مهم ترین علت پاره شدن نخ در چرخ خیاطی معرفی نمود. در ادامه به بررسی هریک از موارد فوق میپردازیم.

۱. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی

یکی از رایج ترین دلیل های پاره شدن نخ چرخ خیاطی، نخ کشی نادرست میباشد. دانستن روش درست نخ کشی چرخ خیاطی یکی از بنیادی ترین مهارت های یک خیاط به شمار میرود. نخ کشی چرخ خیاطی امری ساده است اما عدم انجام دادن درست این امر میتواند باعث پاره شدن نخ شود.

اگر دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود را در اختیار دارید، میتوانید روش نخ کشی را به صورت دقیق مطالعه نمایید. به صورت کلی نخ کشی انواع چرخ های خیاطی شبیه به هم میباشند. بررسی کنید نخ از تمامی قسمت هایی که باید عبور کند عبور کرده است.

دلیل پاره شدن نخ چرخ خیاطی: نخ کشی نادرست

۲. تنظیم نبودن ماسوره و ماکو

تنظیم نبودن میزان کشش مناسب نخ ماسوره یکی دیگر از علت های رایج است. ماسوره قطعه ای است که در درون ماکو قرار گرفته و میزان کشش نخ ماسوره توسط پیچ ماکو قابل تنظیم میباشد. در صورتی که میزان کشش نخ بیش از حد سفت یا شل باشد میتواند باعث پاره شدن نخ در هنگام دوخت شود.

تنظیم ماسوره کاری ساده است. کافی است پس از قرار دادن ماسوره در درون ماکو با استفاده از یک پیچ گوشتی، پیچ موجود در ماکو را سفت یا شل کنید تا کشش نخ ماسوره تنظیم شود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تنظیم ماکو چرخ خیاطی در اوموژ را مطالعه نمایید.

۳. استفاده از سوزن نامناسب

انتخاب سوزن مناسب به توجه به نوع نخ و پارچه یکی از مهم ترین امور به شمار میرود. استفاده از سوزن های بی کیفیت و نامرغوب نیز میتواند باعث ایجاد مشکل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی شود. توجه به نوع پارچه و دوخت در انتخاب سوزن نیز بسیار مهم میباشد. برای مثال برای دوخت پارچه های نازک باید از سوزن های ریز استفاده کنید.

پیشنهاد ما این است که همواره سوزن با کیفیت و برند تهیه کرده و از شماره و نوع مناسب سوزن استفاده نمایید. مطلب انواع سوزن چرخ خیاطی در اوموژ میتواند شما را در انتخاب سوزن مناسب تا حدودی راهنمایی نماید.

۴. جا انداختن اشتباه سوزن

سوزن در چرخ خیاطی باید به درستی جا انداخته شود. جا انداختن سوزن در چرخ های خیاطی با توجه به مدل چرخ خیاطی متفاوت است. برای مثال در چرخ خیاطی سردوز، مادگی و پسدوز روش بستن سوزن متفاوت از یکدیگر هستند.

در صورتی که دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود را در اختیار داشته باشید، بخشی در دفترچه وجود دارد که روش درست این امر را به صورت دقیق توضیح داده است. علاوه بر روش جا انداختن، مدل مناسب سوزن و روش نخ کشی نیز در دفترچه ذکر میشود.

جا انداختن اشتباه سوزن از علت های پاره شدن نخ در چرخ خیاطی

‎۵. نخ کردن نادرست سوزن

عدم نخ کردن صحیح سوزن نیز میتواند باعث پاره شدن نخ در هنگام دوخت شود. نخ در سوزن چرخ خیاطی باید به صورت صحیح از شیار وارد شده و در سوزن قرار گیرد. برای نخ کردن سوزن میتوانید از سوزن نخ کن موجود در چرخ خیاطی نیز استفاده کرده و به آسانی سوزن را نخ نمایید.

لازم به ذکر است که در دفترچه چرخ خیاطی روش صحیح نخ کردن سوزن با توجه به مدل چرخ خیاطی شما نیز ذکر شده که میتوانید با مطالعه آن به راحتی و به صورت صحیح این امر را به انجام برسانید.

۶. استفاده از نخ های بی کیفیت

کیفیت پایین نخ نیز طبیعتا میتواند باعث ایجاد مشکل پاره شدن نخ شود. نخ های بیکفیت ساختار بسیار ضعیفی داشته و با اعمال کمی نیرو به راحتی پاره میشوند. سعی کنید از نخ های برند و معروف استفاده کنید. نخ های قدیمی نیز با توجه به گذشت زمان از کیفیتشان کاسته شده و استفاده از این دست از نخ ها نیز پیشنهاد نمیشود.

در هنگام مراجعه به بازار برای تهیه نمودن نخ سعی کنید به جزئیات نخ دقیق نمایید. برای مثال دقت داشته باشید که نخ به صورت پوسته پوسته نباشد. همچنین در صورت امکان نخ را کمی بکشید و از مقاومت نخ اطمینان حاصل نمایید.

۷. استفاده از ماسوره نامناسب

کیفیت ماسوره چرخ خیاطی نیز موردی مهم در زمینه پاره شدن نخ چرخ خیاطی به شمار میرود. وجود شیار یا خار های تیز روی سطح ماسوره یا قرقره چرخ خیاطی میتواند به راحتی باعث پاره شدن نخ در هنگام دوخت شود.

زمین افتادن ماسوره یکی از دلایل رایج برای ایجاد شیار های تیز روی سطح ماسوره میباشد. وجود کمی سطح تیز در ماسوره میتواند نخ را دچار پارگی نماید. با لمس آرام سطح ماسوره میتوانید از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

۸. عدم روغن کاری چرخ خیاطی

نگه داری از چرخ خیاطی و حفظ این ماشین مهم در بهترین حالت عملکردی خود یکی از موارد مهم به شمار میرود. یکی از ساده ترین امور برای حفظ کیفیت چرخ خیاطی، روغن کاری میباشد. عدم روغن کاری چرخ میتواند باعث کاهش کیفیت عملکرد چرخ شود. ممکن است دلیل پاره شدن نخ چرخ خیاطی شما عدم روغن کاری باشد.

روغن کاری بسیار آسان و ساده است. کافی است مقداری روغن به قاب ماکو و میل سوزن چرخ اضافه نمایید. برای اطلاعات بیشتر مقاله روغن کاری چرخ خیاطی در اوموژ را مطالعه نمایید.

۹. تمیز نبودن چرخ خیاطی

تمیز نگه داشتن چرخ خیاطی نیز میتواند باعث حفظ کیفیت عملکرد چرخ خیاطی شود. سعی کنید هر از گاهی مدتی را صرف تمیز کاری چرخ خیاطی خود اختصاص دهید. تمیز نگه داشتن چرخ خیاطی میتواند عمر چرخ خیاطی را نیز افزایش دهد.

امروزه سرویس کردن چرخ خیاطی یکی از خدماتی است که تعمیرکاران چرخ خیاطی انجام میدهند. در سرویس کاری علاوه بر تمیز کاری چرخ به بررسی عملکرد قطعات و یافتن ایرادات احتمالی موجود در چرخ نیز پرداخته میشود.

تمیز کردن چرخ خیاطی

۱۰. تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی

تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی از دلایلی است که در چرخ خیاطی های مکانیکی میتواند باعث پاره شدن چرخ خیاطی شود. درجه بندی کمتر یا بیشتر از حد مناسب در چرخ خیاطی میتواند باعث پاره شدن نخ شود. برای درجه بندی صحیح میتوانید اطلاعات درج شده در دفترچه چرخ خیاطی را مطالعه نمایید.

تنظیم درجه بندی چرخ خیاطی به صورت معمول یکبار انجام شده و دیگر تغییر داده نمیشود. سعی کنید تا حد امکان از تغییر درجه بندی چرخ در طول زمان اجتناب کنید. درجه بندی مناسب را یافته و با آن بدوزید.

پیشنهاد: مقاله علت شل دوختن چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید!

چرا چرخ خیاطی نخ پاره میکند؟

علت پاره شدن نخ در چرخ خیاطی میتواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. رایج ترین دلایل پاره شدن نخ تنظیم نبودن ماکو و ماسوره، کیفیت پایین نخ، نخ کشی نادرست چرخ خیاطی، استفاده از سوزن نامناسب و جا انداختن نادرست سوزن هستند. سعی کنید هر یک از موارد مورد ذکر را بررسی کرده و علت دقیق را پیدا کنید.

در این مقاله ۱۰ علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی ذکر گردید. به احتمال بسیار بالا علت یکی از موارد ذکر شده در همین مقاله خواهد بود. درصورتی که مشکل از هیچ یک از موارد فوق نبوده و همچنان چرخ خیاطی شما نخ پاره میکند، پیشنهاد میشود برای یافتن مشکل دقیق چرخ خیاطی خود را نزد یک تعمیر کار مجرب ببرید.

تعمیر چرخ خیاطی برای یافتن علت پاره کردن نخ

امیدواریم که موارد ذکر شده در این مقاله برای پیدا کردن دلیل پاره شدن نخ چرخ خیاطی به شما را یاری رسانده باشد. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که به صورت عمده و خرده انواع لوازم را به فروش میرساند. با مشاهده صفحه خرید لوازم خیاطی میتوانید لیستی از لوازم با قیمت مناسب را مشاهده نمایید. در پایین میتوانید از طریق فرم نظرات، نظر یا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات درباره “علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی

  1. ایران فولادی گفت:

    سلام خداقوت
    یکی از دلایلِ اصلی تنظیم فشارِ نخِ بالا هست که در کلیپ قبلی شما پیشنهاد دادم:اگر مهرهِ تنظیمِ فشارِ نخ، قبل از شاخک بهم بخورد و فنر آزاد شد چطور باید جا گذاشت؟
    ولی متاسفانه همه را به دفترچهِ راهنما هدایت کردید!!!

    1. اوموژ گفت:

      سلام
      تشکر از نظر شما
      هدف ما در این مقاله توضیحات کلی و جامع درباره مشکل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی بود. هر یک از موارد، آموزشی نسبتا طولانی داشته که توضیح هر کدام در این مقاله باعث افزایش بیش از حد طول نوشته می‌گردید.
      در آینده به بررسی هریک از موارد مانند نخ کردن صحیح چرخ خیاطی، تنظیم فنر و سایر موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.
      سپاسگزاریم که نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری