علت شل دوختن چرخ خیاطی

علت شل دوختن چرخ خیاطی

چرخ خیاطی وسیله ای کاربردی و مهم در خیاطی به شمار میرود. چرخ خیاطی را میتوان اصلی ترین و مهم ترین ماشین مورد استفاده در خیاطی دانست. به کمک چرخ خیاطی بود که تولید انبوه و عمده لباس میسر شد و بشر توانست انواع لباس را در کوتاه ترین زمان ممکن تولید نماید. چرخ خیاطی نیز مانند هر ماشین و وسیله ای دردسر های خاص خود را دارا میباشد. شل دوخت یکی از مشکلات رایج است که در این مقاله هدف ما کمک به یافتن علت شل دوختن چرخ خیاطی و رفع مشکل میباشد. با ما همراه باشید.

شل دوختن چرخ خیاطی چیست؟

شل دوختن چرخ خیاطی حالتی است که دوخت چرخ خیاطی به صورت صحیح نبوده و نخ بالایی یا پایینی به صورت شل دوخته میشود. شل دوختن نخ چرخ خیاطی از عوامل متعددی ایجاد شده و تنها از یک عامل واحد ندارد. رفع مشکل شل دوختن چرخ خیاطی آسان بوده و با بررسی قسمت های مختلف چرخ خیاطی مانند مسیر نخ کشی و ماکو قابل حل میباشد.

نخ چرخ خیاطی علاوه بر شل دوختن میتواند سفت نیز بدوزد. سفت دوختن چرخ خیاطی نیز مانند شل دوختن تحت تاثیر عوامل متعددی میباشد. در شکل زیر شل دوختن نخ در چرخ خیاطی را میتوانید مشاهده نمایید.

سفت و شل دوختن چرخ خیاطی

دلیل و علت شل دوختن چرخ خیاطی چیست؟

شل دوختن چرخ خیاطی میتواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود. به این صورت که تنها یک عامل کلی باعث شل دوختن چرخ نشده و عوامل مختلفی میتوانند باعث بروز این مشکل شوند. اصلی ترین دلایل عبارت اند از:

  1. تنظیم نبودن پیچ ماکو
  2. نخ کردن نادرست ماسوره
  3. تمیز نبودن مسیر نخ کشی
  4. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی
  5. نخ کردن نادرست سوزن
  6. استفاده از سوزن نامناسب
  7. خارج شدن نخ از داخل فنر
  8. تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی

هریک از عوامل ذکر شده در قسمت فوق میتوانند ریشه مشکل شل دوختن در چرخ خیاطی شما باشند. با بررسی هریک از موارد فوق سعی کنید مشکل را به صورت دقیق ریشه یابی نمایید. در ادامه به بررسی هریک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

۱. تنظیم نبودن پیچ ماکو

اولین و اصلی ترین ترین دلیل احتمالی برای شل دوختن چرخ خیاطی تنظیم نبودن پیچ ماکو و کشش نخ ماسوره به شمار میرود. ماکو وسیله ای مهم در چرخ خیاطی است که با جای دادن ماسوره در درون خود میزان کشش نخ ماسوره را توسط پیچ موجود در خود تنظیم مینماید.

تنظیم ماکو ساده است، کافی است پس از قرار دادن ماسوره در درون ماکو، نخ را در شیار موجود در ماکو قرار دهید، سپس با استفاده از پیچ گوشتی پیچ ماکو را تنظیم نمایید تا میزان کشش نخ تنظیم شود. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله تنظیم ماسوره چرخ خیاطی در اوموژ میباشد.

۲. نخ کردن نادرست ماسوره

مورد دیگر نخ کردن ناصحیح ماسوره میباشد. در هنگامی که میخواهید ماسوره را نخ کنید، سعی کنید این کار را به دقت و با حوصله انجام دهید. صحیح کنید ماسوره را به درستی نخ کنید، به شکلی که نخ در ماسوره به شکل منظم پیچیده باشد.

سعی کنید از ایجاد گره و پیچ خوردگی در ماسوره حتما جلوگیری نمایید. نخ کردن درست ماسوره باعث خواهد شد دوختی تمیز و منظم را انجام داده و از مشکلات احتمالی مانند شل دوختن جلوگیری نمایید.

۳. تمیز نبودن مسیر نخ کشی

مشکل شل دوختن چرخ خیاطی میتواند از مشکلات موجود در مسیر نخ کشی نیز حاصل شده باشد. تمیز نگه داشتن مسیر نخ کشی و تمامی قسمت های چرخ خیاطی شاید به نظر شما اهمیت چندان زیادی نداشته باشد اما یکی از مهم ترین مسائل در حفظ سلامت چرخ خیاطی به شمار میرود.

مسیر نخ کشی را به دقت بررسی کنید. بین پولک ها را بررسی کنید. ببینید که آیا در مسیر نخ کشی آلودگی وجود دارد یا خیر. یکی از مشکلات احتمالی وجود داشتن تکه های از نخ در مسیر نخ کشی است. سعی کنید مسیر نخ کشی همواره تمیز و بدون وجود داشتن موارد اضافی باشد.

در صورت علاقه مندی مقاله علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

۴. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی

نخ کشی نادرست چرخ خیاطی نیز میتواند باعث بروز مشکل شل دوختن در چرخ خیاطی شود. نخ کشی هر مدل از چرخ خیاطی به صورت دقیق در دفترچه راهنمای موجود در جعبه چرخ خیاطی ذکر شده است. نخ کشی درست و صحیح امری ساده و بسیار مهم به شمار میرود.

به صورت کلی نخ کشی انواع چرخ های خیاطی شبیه به هم بوده و تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند. نخ کشی نادرست یکی از رایج ترین علت شل دوختن چرخ خیاطی به شمار میرود.

نخ کشی نادرست از علت های شل دوختن چرخ خیاطی

۵. نخ کردن نادرست سوزن

نخ کردن نادرست سوزن نیز میتواند به نامنظم و شل دوختن چرخ خیاطی منجر شود. بررسی کنید که آیا نخ از قسمت های درست سوزن عبور کرده و سوزن به درستی نخ شده است یا خیر. در صورتی که سوزن را به اشتباه نخ کرده باشید دوختی نامنظم را تحویل خواهید گرفت.

به جز نخ کردن سوزن قرارگیری نادرست سوزن در چرخ خیاطی نیز میتواند باعث بروز مشکل شود. به صورت کلی از نخ شدن صحیح سوزن و قرارگیری درست سوزن در چرخ خیاطی اطمینان حاصل نمایید.

۶. استفاده از سوزن نامناسب

برای هر نوع دوختی باید از سوزن مناسب استفاده نمود. سوزن های مورد استفاده در چرخ خیاطی انواع مختلفی دارند و متناسب با جنس و ضخامت پارچه و نوع دوخت باید از سوزن مناسب استفاده نمود. استفاده از سوزن نامناسب نیز یکی از دلایل احتمالی ایجاد مشکل شل دوختن چرخ خیاطی به شمار میرود. استفاده از سوزن های با کیفیت پایین نیز میتواند مشکل ساز باشد.

سعی کنید همواره از سوزن مناسب استفاده نمایید. استفاده از سوزن های برند و معروف نیز یکی از پیشنهادات ما به شما میشود. در صورت علاقه خواندن مقاله انواع سوزن چرخ خیاطی در اوموژ میتواند شما را به صورت کامل با سوزن های مورد استفاده در چرخ خیاطی آشنا نماید.

۷. خارج شدن نخ از داخل فنر

مورد دیگر بررسی فنر چرخ خیاطیی میباشد. بررسی کنید که آیا نخ به درستی از داخل فنر موجود در چرخ خیاطی عبور کرده است یا خیر. خارج شدن نخ از داخل فنر میتواند باعث شل دوختن نخ در چرخ خیاطی شود. مطمعن شوید که نخ به درستی از داخل فنر عبور کرده باشد.

پس از بررسی فنر درصورتی که مشکل از مورد فوق نبود، صدف را بررسی نمایید. عدم قرار گیری نخ در بین دو صدف نیز مانند فنر میتواند مشکل زا باشد.

۸. تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی

در چرخ های خیاطی در قسمت بالاتر از پایه دوخت درجه ای برای تنظیم میزان کشش نخ تعبیه شده است. با چرخاندن این درجه بندی به سمت چپ یا راست به راحتی میتوان میزان کشش نخ را کنترل کرده و از شل دوختن چرخ خیاطی جلوگیری نمود. البته در برخی از چرخ های خیاطی درجه به صورت داخلی قرار داده شده و تنها قسمتی از آن بیرون میباشد.

در اوموژ میتوانید با خواندن مقاله تنظیم درجه چرخ خیاطی با انواع درجه های موجود و نحوه تنظیم آنها آشنا شوید.

رفع مشکل شل دوختن چرخ خیاطی

مشکل شل دوختن چرخ خیاطی تحت تاثیر عوامل متعددی ایجاد میشود. رایج ترین دلایل شل دوختن چرخ خیاطی تنظیم نبودن پیچ ماکو، نخ کشی نادرست چرخ خیاطی و خارج شدن نخ از داخل فنر میباشد. عوامل دیگری همچون استفاده از سوزن نامناسب، نخ کردن نادرست سوزن، تمیز نبودن مسیر نخ کشی و نخ کردن نادرست ماسوره نیز میتوانند منجر به شل دوختن چرخ خیاطی شوند.

برای ریشه یابی مشکل هریک از موارد ذکر شده در قسمت فوق را به دقت بررسی نمایید. احتمال بسیار زیاد به راحتی خواهید توانست عامل مشکل را پیدا کنید. در صورتی که مشکل از هیچ یک از موارد فوق نبوده و همچنان چرخ خیاطی شما شل میدوزد پیشنهاد میشود چرخ خیاطی خود را نزد یک تعمیر کار مجرب ببرید تا مشکل را به صورت فنی تر ریشه یابی نماید.

تعمیر چرخ خیاطی به دلیل شل دوختن

در این مقاله از اوموژ به صورت مختصر و کوتاه به بررسی علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی و راه حل های رفع مشکل پرداختیم. اوموژ مفتخر است اعلام نماید که یکی از فروشگاه های لوازم خیاطی در دسترس شما هموطنان عزیز بوده و آماده خدمت رسانی میباشد. پیشنهاد میکنیم در صورت علاقه مندی صفحه لوازم خیاطی اوموژ را بازدید کرده و از محصولات متنوع اوموژ دیدن نمایید. در پایان از طریق فرم موجود در قسمت زیر میتوانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات درباره “علت شل دوختن چرخ خیاطی

  1. حسینی گفت:

    متشکرم که کامل و دقیق همه رو بدون اغماض توضیح دادید الهی خیر ببینید .

    1. اوموژ گفت:

      تشکر از نظر شما.

  2. حسینی گفت:

    بسیار خوب من یه چرخ خیاطی ژانومه تایوانی رو تقریبا چهل سال پیش خریدم ولی هنوز مشکلش رو متوجه نشده بودم ممنون الهی موفق باشید .
    ضمنا یک سوال دارم چرخ خیاطی ژانومه اصولاً مورد تایید شما هست ؟
    چون من همه این مشکلات رو با این چرخ دارم وداشتم .البته هنوزم در حد مبتدی هستم

    1. اوموژ گفت:

      تشکر از لطف شما.
      برند ژانومه یکی از بهترین برند های چرخ خیاطی در ایران به شمار میرود. چرخ خیاطی های ژانومه معمولا طول عمر زیادی دارند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

  3. ملک گفت:

    عالی بود خیلی استفاده کردم

    1. اوموژ گفت:

      سپاس از نظر شما

  4. N گفت:

    عالی بود.ممنون.من همیشه مطلب مربوط به تعمیر و تنظیم چرخهای خیاطی رو دوست دارم.” زکات علم به نشر آن است” ممنون که زکات علمتون رو میدید.

    1. اوموژ گفت:

      سپاس از نظر شما. بسیار خوشحالیم که مطلب مورد رضایت شما بوده است.

  5. نرگس گفت:

    سلام بسیار عالی بود. سپاسگزارم

    1. اوموژ گفت:

      بسیار خوشحالیم که مطلب مورد رضایت شما واقع شده است.

  6. ناشناس گفت:

    سلام این مختص چرخ های جدیدوسینگرزن هست پس چرخ های قدیمی اگه این مسکل روداشته باشن بایدچکارکنن

    1. اوموژ گفت:

      سلام خدمت شما
      سعی میکینم به زودی مطالبی مرتبط با چرخ های قدیمی هم آماده نماییم.

  7. ناشناس گفت:

    سلام ببخشیدنخ که زیاد جمع میشه پایین علتش چیه؟ ممنون

    1. اوموژ گفت:

      سلام و عرض ادب.
      مشکل میتواند از شل بودن نخ رو یا سفت بودن نخ زیر باشد.
      سعی کنید کشش نخ رو به خوبی تنظیم کنید.
      مقاله تنظیم ماکو چرخ خیاطی میتواند به شما در این زمینه کمک نماید.

      1. زهرا گفت:

        سلام علت درجازدن سوزن هنگام زیگزاگ زدن درچرخ یاسمین چیست

        1. اوموژ گفت:

          سلام خدمت شما.
          دلایل متعددی میتوانند باعث ایجاد مشکل درجا زدن چرخ خیاطی شوند، برخی از دلایل عبارت اند از:
          ۱. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی
          ۲. تنظیم نبودن میزان کشش نخ ماسوره
          ۳. عدم روغن کاری چرخ خیاطی و روان نبودن قطعات
          ۴. نصب نادرست ماکو
          ۵. چرخاندن برعکس توپی چرخ خیاطی
          برای موارد ۲ و ۳ به ترتیب میتوانید مقالات تنظیم ماسوره چرخ خیاطی و آموزش روغن کاری چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.
          در صورتی که مشکل از هیچ یک از موارد ذکر شده نبود، میتوانید دوباره در همین قسمت کامنت بگذارید تا شما را بیشتر راهنمایی نماییم.

  8. ناشناس گفت:

    عالی بود

    1. اوموژ گفت:

      باعث افتخار ماست که مطلب مورد پسند شما بوده است.

      1. عباس گفت:

        بسیار عالی بود ممنون ازشما

        1. اوموژ گفت:

          سپاس از شما

    2. ناشناس گفت:

      بسیار عالی دستتان دردنکند که راهنمایی وآموزش میدهید.

      1. اوموژ گفت:

        سپاس از شما، انجام وظیفه است.

        1. ناشناس گفت:

          با سلام خدمت شما دوست عزیز میخواستم برای خرید یک چرخ خیاطی خوب با شما مشورت کنم

          1. اوموژ گفت:

            درود بر شما.
            متاسفانه باید خدمت شما عرض نماییم که اطلاعات کافی در زمینه انتخاب چرخ خیاطی را نداشته و تیم اوموژ بیشتر در زمینه تعمیر و تنظیم چرخ خیاطی و فروش لوازم خیاطی مشغول میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری