علت حرکت نکردن پارچه در چرخ خیاطی

علت حرکت نکردن پارچه در چرخ خیاطی

چرخ خیاطی وسیله ای بسیار مهم در خیاطی به شمار میرود. چرخ خیاطی نیز مانند هر وسیله ای مشکلات خاص خود را دارا بوده و در گذر زمان دچار مشکل خواهد شد. یکی از مشکلات رایج در انواع چرخ های خیاطی حرکت نکردن پارچه میباشد. اما علت حرکت نکردن پارچه در چرخ خیاطی چیست و چگونه میتوان این دردسر بزرگ را حل نمود؟ با ما همراه باشید.

علت حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی

حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی حالتی است که نخ در محل دوخت ثابت مانده و حرکت نمیکند. این مشکل آزاردهنده در چرخ خیاطی یکی از مشکلات نسبتا رایج به شمار میرود. خوشبختانه میتوان به آسانی ریشه این مشکل را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام نمود. اصلی ترین دلایل ایجاد مشکل حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی عبارت اند از:

  1. نخ کردن نادرست چرخ خیاطی
  2. عدم تنظیم کشش نخ ماسوره و ماکو
  3. گره خوردن نخ در زیر کار
  4. پیچ خوردن نخ در دور سوزن
  5. ضخامت بسیار زیاد یا کم پارچه
  6. فعال بودن اهرم دوخت معکوس
  7. بالا بودن پایه چرخ خیاطی
  8. فعال بودن ماسوره پرکن
  9. وجود نقص در کارپیش بر چرخ خیاطی
  10. وجود نقص در سیستم برق رسانی

هریک از موارد ذکر شده در قسمت فوق میتوانند علت حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی به شمار بروند. در ادامه به بررسی هریک از موارد نام برده شده میپردازیم.

در همین ابتدا در صورت علاقه میتوانید مقاله کارپیش بر چرخ خیاطی چیست را در اوموژ مطالعه کنید.

علت حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی

 ۱. نخ کردن نادرست چرخ خیاطی

اولین مورد برای بررسی نخ شدن درست چرخ خیاطی میباشد. ابتدا بررسی کنید که چرخ خیاطی را به درستی نخ کرده اید یا خیر. نخ کردن اشتباه چرخ خیاطی به آسانی میتواند باعث انجام نشدن دوخت و عدم حرکت پارچه در چرخ خیاطی شود.

نخ کردن انواع مدل های چرخ های خیاطی شبیه به هم بوده و تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند. بررسی کنید که نخ از قسمت های درست عبور کرده باشد. در صورتی که چرخ خیاطی را اشتباه نخ کرده اید، نخ را خارج کرده و از ابتدا شروع به نخ کردن چرخ خود نمایید.

۲. عدم تنظیم کشش نخ ماسوره و ماکو

دومین مورد برای بررسی میزان کشش نخ ماسوره میباشد. ماسوره قطعه ای است که معمولا در قسمت زیرین محل دوخت و در داخل ماکو قرار دارد. ماکو شامل یک پیچ در خود بوده که این پیچ وظیفه تنظیم میزان کشش نخ را برعهده دارد.

سفت یا شل بودن زیاد نخ ماسوره میتواند باعث حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی شود. میتوانید مقاله تنظیم ماسوره چرخ خیاطی را مطالعه نموده و از روش درست این عمل به صورت کامل اطلاع پیدا نمایید.

۳. گره خوردن نخ در زیر کار

گره خوردن نخ در زیر کار نیز میتواند از حرکت پارچه در چرخ خیاطی جلوگیری نماید. بررسی کنید که به صورت اتفاقی در زیر کار گره ایجاد نکرده باشید.

پیچ خوردن نخ نیز میتواند از دوخت سوزن ممانعت کرده و در نتیجه باعث جلوگیری از حرکت پارچه شود.

۴. پیچ خوردن نخ در دور سوزن

احتمال دارد که نخ در دور سوزن پیچ خورده و باعث ایجاد مشکل شود. شاید در ابتدا این مشکل کمی سطحی به نظر برسد اما به راحتی میتواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتر در چرخ خیاطی شود.

اطمینان حاصل پیدا کنید که نخ از قسمت جلو سوزن وارد شده و از قسمت پشتی خارج شود. پیچ و تاب خوردن نخ در دور سوزن به راحتی میتواند علت حرکت نکردن چرخ خیاطی باشد.

مشکل حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی

در صورت علاقه میتوانید مقاله علت شل دوختن چرخ خیاطی را در اوموژ بخوانید.

۵. ضخامت بسیار زیاد یا کم پارچه

استفاده از پارچه های بسیار ضخیم یا نازک نیز میتواند دلیل ایجاد مشکل باشد. دوخت پارچه های بسیار ضخیم یا نازک در برخی از چرخ های خیاطی میتواند کمی سخت به نظر برسد. برای دوخت پارچه های ضخیم ممکن است نیاز به پایه سردوز داشته باشید.

پارچه های بسیار نازک نیز ممکن است در هنگام دوخت توسط سوزن به قسمت زیر صفحه سوزن وارد شده و در آنجا گیر کنند.

۶. فعال بودن اهرم دوخت معکوس

در چرخ های خیاطی دکمه ای به نام اهرم دوخت معکوس وجود دارد که با فشار دادن و فعال نمودن ان میتوان دوخت به صورت معکوس انجام داد. معمولا اهرم دوخت معکوس در زمانی که نیاز به دوخت هایی مانند کوک شل یا معکوس باشد مورد استفاده قرار میگیرد.

فعال بودن اهرم دوخت معکوس نیز در چرخ خیاطی میتواند باعث حرکت نکردن پارچه چرخ خیاطی شود. بررسی کنید که آیا اهرم معکوس در چرخ خیاطی شما فعال شده است یا خیر.

۷. بالا بودن پایه چرخ خیاطی

اطمینان حاصل کنید که در هنگام دوخت پایه چرخ خیاطی پایین باشد. پایین نبودن پایه چرخ خیاطی نیز در هنگام دوخت میتواند باعث ایجاد مشکل در حرکت پارچه شود.

این مورد برای خیاط های حرفه ای شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما باید گفت که فراموش کردن پایین آوردن پایه چرخ خیاطی برای افراد مبتدی در خیاطی امری کاملا طبیعی محسوب میشود.

۸. فعال بودن ماسوره پرکن

اطمینان حاصل کنید که ماسوره پرکن موجود در چرخ خیاطی شما به اصطلاح فعال نباشد. درصورتی که ماسوره پرکن فعال بود آن را به حالت و تنظیمات پیشین بازگردانید. ماسوره پرکن در چرخ خیاطی های مختلف با توجه به مدل میتواند حالت متفاوتی داشته باشد.

تا این قسمت ۸ علت حرکت نکردن پارچه در چرخ خیاطی را بیان نمودیم. درصورتی که مشکل شما همچنان پاربرجاست احتمالا مشکل کمی فنی و جدی بوده و برای تعمیر باید دست به کار شوید. ۲ مورد بعدی را بررسی نمایید.

۹. وجود نقص در کارپیش بر چرخ خیاطی

کارپیش بر چرخ خیاطی قطعه ای است که باعث حرکت پارچه در چرخ خیاطی میشود. کارپیش بر در محل دوخت، در زیر پایه چرخ خیاطی و روی صفحه سوزن قرار دارد. کارپیش بر شبیه به دندانه های چرخ خیاطی بوده و پارچه را حرکت میدهد.

یکی از مشکلات رایج پایین رفتن کارپیش بر و قرار گرفتن زیر صفحه سوزن چرخ خیاطی میباشد. برای رفع این مشکل باید صفحه سوزن را از جا درآورده و کارپیش بر را دوباره به حالت قبل بازگردانید. تعمیر کار پیش بر چرخ خیاطی کمی نیاز به مهارت های فنی دارد که پیشنهاد میکنیم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

برای تنظیم کارپیش بر میتوانید مقاله تنظیم کارپیش بر چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

کارپیش بر چرخ خیاطی باعث حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی

۱۰. وجود نقص در سیستم برق رسانی

آخرین مورد وجود ایراد در سیستم برق رسانی چرخ خیاطی میباشد. به ندرت ممکن است که مشکلات برق رسانی در چرخ خیاطی باعث ایجاد مشکل عدم حرکت کردن پارچه در چرخ خیاطی شود، اما این مورد نیز احتمال دارد که صحیح باشد.

علاوه بر سیستم برق ممکن است مشکل حرکت نکردن پارچه از هیچ یک از موارد ذکر شده نبوده و چرخ خیاطی شما با مشکلات جدی تر مواجه شده باشد. پیشنهاد ما این است که برای رفع مشکل چرخ خیاطی خود را به نزد یک تعمیر کار مجرب ببرید.

پیشنهاد: مقاله آموزش تعویض لامپ چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

راه حل رفع مشکل حرکت نکردن پارچه زیر چرخ خیاطی

ابتدا از عدم وجود مشکلات نخ در چرخ خیاطی اطمینان حاصل نمایید. نخ کردن نادرست چرخ خیاطی، عدم تنظیم کشش نخ ماسوره، گره خوردن نخ و پیچ خوردن نخ دور سوزن از رایج ترین دلایل به شمار میروند. سپس به سراغ بررسی تنظیم بودن چرخ خیاطی بروید. ضخامت پارچه، اهرم دوخت معکوس، بالا بودن پایه دوخت، فعال بودن ماسوره پرکن و مشکل در کار پیش بر را بررسی نمایید.

در صورتی که مشکل از هیچ یک از موارد فوق نبود، احتمالا چرخ خیاطی شما نیاز به تعمیر داشته و با مشکلات جدی مواجه شده است. وجود نقص در سیستم برق رسانی چرخ خیاطی یکی عوامل احتمالی به شمار میرود.

در این مقاله از اوموژ به بررسی علت حرکت نکردن پارچه در چرخ خیاطی و ارائه راه حل رفع مشکل حرکت نکردن پارچه چرخ خیاطی پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه اینترنتی لوازم خیاطی است که میتوانید لوازم مورد نیاز خود را به سادگی و در کسری از ساعت از این فروشگاه خریداری نمایید. در صورت علاقه میتوانید از صفحه وسایل خیاطی اوموژ بازدید کرده و از محصولات دیدن نمایید. نظرات خود را نیز از طریق فرم موجود در انتهای این نوشته با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات درباره “علت حرکت نکردن پارچه در چرخ خیاطی

  1. پری چهر گفت:

    سلام عرض ادب چرا اهرم معکوس چرخ خیاطی دستی قدیمی‌هنگام دوخت باید تا آخر بالا باشد تا پارچه به جلو حرکت کند بازم کند می‌دوزد نام

    1. اوموژ گفت:

      سلام و درود.
      سیستم جرخ های خیاطی دستی نسبت به دیگر چرخ های خیاطی کمی متفاوت بوده و بستگی به نوع چرخ خیاطی دارد.

  2. ظفری گفت:

    سلام خسته نباشید چرخ خیاطی کاچیران دارم هنگام دوخت حرکت نکرد و از کار افتاد یعنی موتور سالم ولی دسته را میچرخانم پایه بالا نمی اید و حرکت نمیکنه میشه لطفا توصیح بدهید

    1. اوموژ گفت:

      درود بر شما
      مشکل میتواند از داخل چرخ خیاطی و قطع شدن ارتباط پایه یا توپی با سایر اجزا اتفاق افتاده باشد. همچنین ممکن است چرخ خیاطی شما دچار قفل شدگی شده باشد که میتوانید با مراجعه به مقاله علت قفل شدن چرخ خیاطی در اوموژ مشکل را ریشه یابی و حل نمایید.

  3. رز گفت:

    با سلام کاربردی ،خلاصه و مفید عالی بود با سپاس

    1. اوموژ گفت:

      سلام خدمت شما، بسیار خوشحالیم که مطلب مورد رضایت شما واقع شده است. 🌹

      1. زهرا گفت:

        چرخ خیاطی من قدیمی هست فکر میکنم اسمش مادر بزرگ میگن که قدیم استفاده می‌شده
        ایراد داره وقتی می خوام بدوزم نخ از زیر دندونه ها جمع میشه و نمیشه دسته رو بچرخونم

  4. علی امیری گفت:

    باسلام .چرخ خیاطی صنعتی دارم متاسفانه در ضخامت مثل لی دوخت گامهای کوتاه برمیداره ولی ضخامت نازک راحت دوخت داره لطفا راهنمایی کنید

    1. اوموژ گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما.
      اگر منظور شما جا انداختن دوخت ها در چرخ خیاطی میباشد، مشکل میتواند به دلایل متعددی رخ داده باشد. برخی از موارد عبارت اند از:
      ۱. استفاده از سوزن نامناسب
      ۲. استفاده از پایه دوخت نامناسب
      ۳. تنظیمات نادرست حالت دوخت چرخ خیاطی
      ۴. کیفیت پایین سوزن
      ۵ ضخامت بیش از حد پارچه
      ۶. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی
      مواردی دیگری همچون کاهش کیفیت یا خرابی کارپیش بر نیز میتوانند به عنوان ریشه مشکل شناسایی شوند. پیشنهاد ما به شما این است که موارد فوق را بررسی نمایید. برای اطلاعات کامل تر مقاله علت دوخت با فاصله چرخ خیاطی میتواند به شما کمک نماید.
      در صورتی که همچنان مشکل باقی مانده باشد، میتوانید در همین قسمت دوباره برای ما پیام ارسال نمایید تا کارشناسان ما شما را بیشتر راهنمایی نمایند.

  5. Amir گفت:

    سلام چرخی خانگی زیگزاگ را بصورت نامرتب میزند راه حل چیست؟

    1. اوموژ گفت:

      سلام خدمت شما
      دلایلی مانند قرارگرفتن ناصحیح سوزن و تنظیم نادرست طول دوخت میتوانند باعث دوخت نامنظم شوند.
      در صورت علاقه میتوانید مطلب تنظیم درجه چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

  6. معصومه گفت:

    سلام عالی بودتوضیحات یه سوال دارم چرخی هست که بتونم پارچه ضخیم هم چرم مصنوعی باهاش بدوزم هم بشه دوختهای مدل داریایه نوع گلدوزی کردهست همچین چرخی ممنون ازلطفتون

    1. اوموژ گفت:

      سلام، ممنون از نظر شما.
      برخی مدل های چرخ خیاطی برادر ژوکی میتوانند هم برای گلدوزی و هم برای دوخت چرم های با ضخامت معمولی استفاده شوند.
      به صورت کلی بهتر است از چرخ خیاطی مناسب گلدوزی برای دوخت چرم های ضخیم استفاده نشود.
      در انتخاب چرخ خیاطی پیشنهاد میکنیم از افراد متخصص کمک بگیرید.

  7. زینب صادقی گفت:

    سلام چرخ ژانومه دارم پدال کار میکنه ولی خود چرخ صدای اهرمی میده که سر جاش نیست و هیچ حرکتی نداره

    1. اوموژ گفت:

      سلام.
      موارد زیر میتوانند باعث کار نکردن چرخ خیاطی شوند:
      ۱. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی
      ۲. جمع شدن نخ در قسمت ماسوره و ماکو
      ۳. گیرپاژ کردن چرخ خیاطی
      ۴. نیازمند بودن چرخ خیاطی به روغن کاری
      علاوه بر موارد فوق مشکل میتوند از موارد جدی تر مانند مشکل سیستم داخلی چرخ خیاطی، خرابی چرخ دنده ها، نقص در سیستم برق رسانی و سایر موارد باشد. پیشنهاد ما این است که چرخ خیاطی خود را به نزد تعمیرکار ببرید، چراکه ایجاد صدا در چرخ خیاطی میتواند علامت مشکلات جدی باشد.

  8. علی گفت:

    سلام لطفاً در مورد نحوه روغن کاری چرخ خیاطی ژانومه مدل ۶000هم توضیح بدید ممنون

    1. اوموژ گفت:

      سلام خدمت شما.
      مقاله روغن کاری چرخ خیاطی تا حدودی میتواند شما را در این زمینه راهنمایی نماید.

      1. ناشناس گفت:

        سلام چرخ خیاطی من ژانومه مدل Jh1010 هست چه شماره سوزنی براش بخرم

        1. اوموژ گفت:

          سلام خدمت شما.
          مدل ذکر شده توانایی نصب انواع سوزن از شماره 9 تا 18 را دارا میباشد.

  9. محمود گفت:

    عالی بود ..
    کاملآ فنی ساده وروان توضیح داده…..آرزوی سلامتی برای مجموعه پرسنل و دست انداکاران اموژ

    1. اوموژ گفت:

      تشکر از نظر شما، بسیار خوشحالیم که مطالب اوموژ توانسته موجب جلب رضایت شما شود.

    2. ناشناس گفت:

      سلام

      1. اوموژ گفت:

        سلام، در خدمت شما هستیم.

        1. ناشناس گفت:

          سلام چرخ خیاطی من فاف هست پایه حرکت نمیکنه تا پارچه عبور کنه یعنی در جا میزنه چه کنم

          1. اوموژ گفت:

            سلام
            از صحیح بودن حالت دوخت و نخ کشی چرخ اطمینان حاصل نمایید. همچنین حرکت کارپیش بر در چرخ خیاطی را نیز بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری