علت قفل شدن چرخ خیاطی

علت قفل شدن چرخ خیاطی

چرخ خیاطی از قطعات و جزئیات بسیار زیادی تشکیل شده که وجود نقص در هریک از قطعات میتواند باعث خرابی و از کار افتادن چرخ شود. یک مشکل رایج در چرخ های خیاطی که ممکن است برای هر فردی اتفاق افتد قفل شدن چرخ خیاطی و سفت شدن توپی چرخ خیاطی میباشد. اما علت قفل شدن چرخ خیاطی چیست؟

گیرپاژ چرخ خیاطی حالتی است که توپی چرخ خیاطی قفل کرده و به سختی حرکت میکند. خوشبختانه امروزه میتوان به راحتی به رفع مشکل قفل شدن چرخ و توپی پرداخت. با ما همراه باشید.

قفل شدن چرخ خیاطی چیست؟

قفل شدن چرخ خیاطی حالتی است که حرکت چرخ خیاطی سخت و ناممکن شده و دوخت به درستی انجام نمیشود. قفل شدن چرخ خیاطی را میتوان از سفت شدن توپی چرخ خیاطی به راحتی متوجه شد. زمانی که چرخ خیاطی قفل میکند حرکت توپی چرخ خیاطی نیز بسیار سخت و سفت میشود.

برای رفع قفل شدن چرخ خیاطی ابتدا باید دلایل و ریشه های ایجاد مشکل را شناسایی نمود. با داشتن کمی مهارت میتوان چرخ خیاطی را به راحتی در خانه رفع قفل نمود. رفع مشکل قفل شدن توپی و چرخ خیاطی نیاز به مهارت بسیار زیادی نداشته و با کمی دقت به راحتی میتوان مشکل را حل نمود. به قفل شدن چرخ خیاطی حالت گیرپاژ چرخ خیاطی نیز گفته میشود.

پیشنهاد: علت شکستن سوزن چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید!

دلیل قفل شدن چرخ خیاطی

اصلی ترین علت قفل شدن چرخ خیاطی و علت سفت شدن توپی چرخ خیاطی به قرار زیر هستند:

  • نخ کشی نادرست چرخ خیاطی
  • تنظیم نبودن میزان کشش نخ
  • جاگذاری نادرست ماکو
  • عدم تمیزکاری و روغن کاری چرخ خیاطی
  • چرخاندن برعکس توپی چرخ خیاطی

هریک از دلایل فوق را میتوان به عنوان ریشه مشکل معرفی نمود. در ادامه به بررسی هریک از موارد فوق که علت گیرپاژ چرخ خیاطی هستند میپردازیم.

۱. نخ کشی نادرست چرخ خیاطی

نخ کشی نادرست یکی از دلایل سفت شدن و قفل شدن چرخ خیاطی میتواند باشد. به صورت کلی نخ کشی نادرست در چرخ خیاطی میتواند باعث ایجاد و انواع و اقسام مشکلات در چرخ خیاطی شود. از شل دوختن چرخ و پاره شدن نخ گرفته تا قفل شدن چرخ خیاطی میتواند به علت نخ کشی نادرست ایجاد شده باشد.

مطمعن شوید که چرخ خیاطی خود را به درستی نخ کشی کرده باشد. نخ کشی نادرست حتی میتواند باعث ایجاد مشکلات فنی تر و بسیار جدی تر در چرخ خیاطی نیز شود.

نخ کشی نادرست سفت شدن توپی چرخ خیاطی

۲. تنظیم نبودن میزان کشش نخ

میزان کشش نامناسب نخ نیز مانند نخ کشی نادرست میتواند ایجاد کننده مشکل باشد. کشش نخ چرخ خیاطی توسط ماسوره چرخ خیاطی که در درون ماکو قرار دارد تنظیم میشود. علاوه بر ماکو درجه های چرخ خیاطی نیز در تنظیم میزان کشش نخ نیز تاثیرگذار هستند.

تنظیم ماسوره بسیار ساده است، کافی است پس از قراردادن ماسوره در درون ماکو و نصب نخ پیچ ماکو را با استفاده از پیچ گوشتی تنظیم نمایید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تنظیم ماسوره چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

۳. جاگذاری نادرست ماکو

قرارگیری نادرست ماکو در چرخ خیاطی نیز میتواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون قفل شدن چرخ خیاطی و سفت شدن توپی چرخ خیاطی شود. ماکو در اکثر چرخ های خیاطی در قسمت پایین محل دوخت قرار داشته و در محل تعبیه شده قرار میگیرد.

ماسوره در درون ماکو باید در جهت عقربه های ساعت چرخش داشته باشد. اگر پس از قرار گیری ماکو در چرخ خیاطی جهت حرکت ماسوره برعکس عقربه های ساعت بود بدانید که ماسوره و ماکو را به اشتباه جایگذاری نموده اید.

۴. عدم تمیزکاری و روغن کاری چرخ خیاطی

تمیزنگه داشتن چرخ خیاطی و روغن کاری به موقع و مناسب چرخ خیاطی میتواند باعث حفظ سلامت چرخ خیاطی و کمتر شدن احتمال خرابی چرخ خیاطی در طول زمان شود. سعی کنید همواره چرخ خیاطی خود را به صورت تمیز نگه داشته و به موقع نیز روغن کاری نمایید.

گیرپاژ کردن چرخ خیاطی یکی از حالاتی است که معمولا در اثر سفت شدن قطعات چرخ خیاطی ایجاد میشود. قفل شدن چرخ خیاطی و سفت شدن توپی چرخ خیاطی را میتوان معادل گیرپاژ چرخ خیاطی دانست. در صورت علاقه مقاله روغن کاری چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

۵. چرخاندن برعکس توپی چرخ خیاطی

توپی چرخ خیاطی در هنگام قفل شدن چرخ خیاطی به صورت سفت حرکت کرده و حتی ممکن است حرکت توپی کاملا ناممکن شود. به اصطلاح به شرایط سفت شدن حرکت توپی در چرخ خیاطی قفل شدن توپی چرخ خیاطی یا سفت شدن توپی چرخ خیاطی گفته میشود.

حرکت درست توپی چرخ خیاطی به سمت کاربر میباشد. یعنی باید توپی را در جهتی که در مقابل چرخ خیاطی قرارگرفته اید بچرخانید. حرکت برعکس توپی میتواند باعث جمع شدن نخ در ماکو و ماسوره و قفل شدن چرخ خیاطی شود.

حرکت برعکس و قفل شدن توپی میتواند باعث قفل شدن چرخ خیاطی شود

آموزش رفع قفل شدن چرخ خیاطی

برای رفع گیرپاژ چرخ خیاطی ابتدا باید دلیل سفت شدن توپی چرخ خیاطی و در نتیجه قفل شدن چرخ خیاطی را پیدا نمایید. معمولا دلایل ذکر شده در قسمت فوق باعث ایجاد مشکل شده و به راحتی میتوانید با بررسی هریک مشکل را به صورت دقیق ریشه یابی و سپس رفع نمایید.

در این مقاله از اوموژ به بررسی علت قفل شدن چرخ خیاطی و گیرپاژ پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی آنلاین است که با بهترین قیمت میتوانید خرید لوازم خیاطی را از این فروشگاه انجام رسانید. در قسمت زیر و از طریق فرم نیز میتوانید نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

نظرات درباره “علت قفل شدن چرخ خیاطی

  1. آیدا گفت:

    سلام من تازه چرخ کاچیران جاسمین خریدم برای پر کردن ماسوره توپی کوچک حرکت نمیکنه چیکار کنم

  2. شکری گفت:

    سلام نیولاف دارم قفل کرده توپی برعکس چرخوندن چیکارکنم

  3. زری میرزایی گفت:

    سلام چرخ رو تازه روغن کاری کرده ام و تازه شروع به کار با این چرخ d5000هستم که قفل کرد و جا ماکو رو نمیشه باز کرد چیکار کنم؟

    1. اوموژ گفت:

      سلام و عرض ادب
      احتمال دارد مشکل به دلیل تنظیم نبودن دقیق ماکو و کشش نخ رخ داده باشد. در صورت قفل شدن ماکو و جا ماسوره ای طبق موارد زیر عمل کنید:
      1. ابتدا چرخ خیاطی را خاموش کرده و اتصال به برق را قطع نمایید.
      2. سوزن و پایه سوزن را به صورت کامل باز کرده و از چرخ خیاطی جدا نمایید.
      3. صفحه دوخت یا همان صفحه سوزن را باز کرده و جدا کنید.
      4. ابتدا ماسوره و سپس ماکو را جدا کنید.
      5. در آخر دوباره ماکو و ماسوره را در جای خود قرار داده و حرکت صحیح نخ و ماسوره را بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری