رولت خیاطی چیست؟

رولت خیاطی چیست

رولت خیاطی چیست؟ در این مقاله از وبسایت اوموژ سعی داریم که اطلاعات کاملی درباره رولت خیاطی، مانند کاربرد رولت خیاطی، آموزش کار با رولت خیاطی و سایر موارد ارائه کرده و مخصوصا به صورت عامیانه بدانیم که رولت خیاطی چیه؟ با ما همراه باشید تا سیر تا پیاز رولت خیاطی را برای شما شرح دهیم.

رولت در خیاطی چیست؟

در پاسخ به سوال رولت خیاطی چیست میتوان گفت که رولت خیاطی وسیله ای دندانه دار و غلتان در خیاطی بوده که با استفاده از آن خط های موجود روی الگو را به روی پارچه منتقل مینمایند، به این صورت که کاربن را در زیر الگو و روی پارچه قرار داده و با غلت دادن رولت روی الگو خط های رسم شده به روی پارچه انتقال می یابد. 

به صورت کلی رولت خیاطی یکی از مهم ترین وسایل در خیاطی میباشد، چرا که منتقل نمودن طرح و خطوط الگو به روی پارچه یکی از مهم ترین مراحل در خیاطی و قبل از دوخت است که نیازمند مهارت بالا و دقت زیادی میباشد که رولت خیاطی به دلیل شکل و ساختار خاص آن این امر را برای خیاطان بسیار آسوده و آسان مینماید.

رولت خیاطی چیست و چه کاربردی دارد

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت فوق اشاره شد که رولت در خیاطی از مهم ترین وسایل در خیاطی است، برای آشنایی با سایر لوازم مهم و ضروری در خیاطی که مخصوصا افراد مبتدی باید با آن آشنا باشند میتوانید به مقاله لوازم مورد نیاز خیاطی مراجعه نموده و لیست کاملی از لوازمی که قبل از شروع خیاطی باید آن ها را تهیه نمایید را مشاهده کنید.

کاربرد رولت خیاطی چیست؟

کاربرد اصلی رولت در خیاطی منتقل نمودن خطوط رسم شده روی کاغذ الگو به روی پارچه میباشد، به این صورت که یک کاغذ کاربن را بین کاغذ الگو و پارچه قرار داده و با غلتاندن رولت روی کاغذ الگو، این خطوط به کمک کاربن به روی پارچه منتقل میشوند.علاوه بر کاربرد فوق از رولت خیاطی برای ایجاد طرح روی پارچه نیز استفاده میشود.

این کابرد رولت باعث شده که رولت برای خیاطی یکی از مهم ترین وسایل محسوب شود، چرا که استفاده از آن بسیار آسان بوده و در کوتاه ترین زمان ممکن میتوان طرح الگو را به روی پارچه منتقل نمود. در زیر میتوان از رولت خیاطی عکس آن را مشاهده نمایید.

کاربرد رولت خیاطی چیست؟

یک نکته که باید به آن توجه نمایید، این است که الگو معمولا به صورت 1/2 رسم میشود، یعنی پس از استفاده از رولت خیاطی احتمالا خواهید دید که الگوی رسم شده تنها بر روی یک طرف پارچه منتقل شده و سمت دیگر آن بدون الگو و طرح باقی مانده است، در این شرایط باید از یک تکنیک ساده برای رفع این مشکل استفاده نمایید، به این صورت که کاربن را در زیر پارچه قرار دهید و سپس الگو را روی پارچه گذاشته و رولت خیاطی را روی خطوط غلت دهید، پس از انتهای کار متجه خواهید شد که خطوط الگو در سمت دیگر پارچه نیز ظاهر شده اند.

آموزش کار با رولت خیاطی

پس از اینکه به پاسخ سوالاتی مانند رولت خیاطی چیست و کاربرد رولت خیاطی پرداختیم، مهم ترین مسئله دانستن روش استفاده از رولت خیاطی میباشد. نحوه استفاده و اموزش رولت خیاطی بسیار آسان میباشد، به این صورت که کاغذ الگو را روی کاربن قرار داده و پارچه را در زیر کاربن قرار دهید، سپس دندانه های رولت را روی خطوط کاغد الگو غلت دهید تا به کمک کاربن خطوط مد نظر به روی پارچه منتقل شوند.

رولت خیاطی(رول خیاطی)

ممکن است رولت خیاطی در اختیار خود نداشته باشید که این مسئله نیازی به نگرانی ندارد، اگر به دنبال جایگزین رولت خیاطی هستید، میتوانید از سایر لوازم علامت گذاری مانند صابون خیاطی استفاده نمایید، اگر قصد آشنایی با صابون خیاطی و نحوه استفاده از آن را دارید میتوانید به مقاله صابون خیاطی چیست؟ مراجعه نمایید.

انواع رولت خیاطی

پس از آنکه به صورت کامل دانستیم که رولت خیاطی برای چیست و چه کابردی داشته و نحوه استفاده از رولت خیاطی چگونه است طبیعتا نوبت به بررسی انواع رولت خیاطی میرسد. به صورت کلی میتوان رولت خیاطی را از لحاظ جنس دسته و نوع دندانه های آن به دسته بندی های زیر تقسیم بندی نمود:

    • انواع رولت خیاطی از لحاظ جنس دسته:

      • رولت خیاطی دسته چوبی: همانطور که از اسم آن پیداست این نوع رولت خیاطی دارای دسته چوبی میباشد.
      • رولت خیاطی دسته فلزی:  این نوع رولت خیاطی دارای دسته فلزی بوده که نسبت به چوبی طبیعتا محکم تر میباشد.
      • رولت خیاطی دسته پلاستیکی: جنس دسته این نوع رولت ها از پلاستیک میباشد.
    • انواع رولت خیاطی از لحاظ جنس و نوع دندانه ها:

      • رولت خیاطی دندانه تیز و بلند: این نوع رولت برای علامت گذاری روی پارچه های ضخیم و کلفت مورد استفاده قرار میگیرد.
      • رولت خیاطی دندانه کند و کوتاه: این نوع رولت خیاطی نیز برای علامت گذاری روی پارچه های با ضخامت کم و متوسط و با لطافت مورد استفاده قرار میگیرد.
      • رولت خیاطی بدون دندانه:  این نوع رولت بدون دندانه بوده و از آن میتوان برای علامت گذاری الگو بر روی پارچه با کمک کاربن استفاده کرد.

انواع رولت خیاطی

پس از استفاده از رولت خیاطی پیشنهاد میشود که با استفاده از یک پارچه آغشته به روخت دندانه های رولت را پاک نموده و آن رو روغن کاری نمایید تا همواره تمیز و روان باقی بماند

در این مقاله به صورت کامل به بررسی سوال رولت خیاطی چیست و چه کاربردی دارد پرداخته و همچنین مواردی مانند آموزش استفاده از رولت خیاطی و سایر نکات مهم نیز توضیح داده شد، برای خرید انواع لوازم مورد نیاز خود در زمینه خیاطی مانند خرید زیپ میتوانید به دسته بندی خرید لوازم خیاطی در فروشگاه اینترنتی اوموژ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری