راهنمای خرید ماسوره چرخ خیاطی

راهنمای خرید ماسوره چرخ خیاطی

مهم ترین ماشین مورد استفاده در خیاطی، چرخ خیاطی نام دارد. چرخ خیاطی خود از قطعات مختلفی تشکیل شده که وجود هر یک از این قطعات در عملکرد صحیح و کامل چرخ خیاطی نقش مهمی را دارا میباشند. یک قطعه معروف در چرخ های خیاطی ماسوره چرخ نام دارد که تامین کننده نخ دوم یا نخ زیر در چرخ میباشد. انتخاب ماسوره نکات مهم و قابل توجهی دارا میباشد که در مقاله ای تحت عنوان راهنمای خرید ماسوره چرخ خیاطی خدمت شما جمع آوری نموده ایم.

همانطور که توضیح داده شد ماسوره چرخ خیاطی تامین کننده نخ زیر در چرخ میباشد. ماسوره ها انواع و مدل های مختلفی دارند که پیشنهاد میکنیم در صورت علاقه، قبل از خواندن ادامه این مطلب ابتدا نوشته ماسوره چرخ خیاطی چیست را در اوموژ مطالعه نمایید.

راهنمای انتخاب ماسوره چرخ خیاطی

انتخاب صحیح ماسوره چه برای چرخ خیاطی جدید و چه برای چرخ خیاطی نیازمند دانستن اطلاعاتی از قبیل سایز و جنس مناسب ماسوره میباشد. استفاده از ماسوره نامناسب یا کم کیفیت میتواند به راحتی کیفیت دوخت های چرخ خیاطی را کاهش دهد. بنابراین در هنگام انتخاب ماسوره باید بتوان متناسب با نوع و مدل چرخ خیاطی ماسوره مناسب را انتخاب نمود.

ماسوره تامین کننده نخ دوم در چرخ خیاطی است، کشش نخ ماسوره توسط قطعه ای به نام ماکو تنظیم میشود، به این صورت که ماسوره در درون ماکو قرار گرفته و ماکو به وسیله پیچ موجود در خود کشش نخ را تنظیم مینماید. در صورت علاقه میتوانید نوشته تنظیم نخ ماسوره را در اوموژ مطالعه نمایید.

انتخاب شماره و سایز ماسوره های چرخ خیاطی

ماسوره های چرخ خیاطی در سایز و شماره های مختلفی راهی بازار میشوند. برخی از ماسوره ها توسط حروف انگلیسی مانند M یا L و برخی توسط عدد مثل ۱۵ سایز بندی شده اند. دانستن سایز و شماره مناسب ماسوره مورد استفاده در چرخ خیاطی مهم میباشد. البته تمامی ماسوره ها توسط حرف یا عدد سایز بندی نشده اند.

شماره و سایز ماسوره مناسب برای چرخ خیاطی را تنها میتوان از دفترچه راهنمای چرخ خیاطی دانست. در صورت نداشتن دفترچه راهنما میتوانید ماسوره فعلی مورد استفاده در چرخ را به همراه داشته و در هنگام خرید با ماسوره جدید مطابقت دهید. معمولا ماسوره صحیح و مناسب برای چرخ خیاطی های خانگی و معمولی مشابه هم میباشند.

ماسوره مورد استفاده در چرخ توسط نوع چرخ نیز تعیین میشود. برای مثال در چرخ خیاطی های لحاف دوزی یا گلدوزی معمولا از ماسوره های سایز بزرگ استفاده میشود، چرا که چرخ هایی مانند چرخ لحاف دوزی و گلدوزی مقدار فراوانی از نخ را با سرعت زیاد مصرف میکنند. در صورت استفاده از ماسوره کوچک در چرخ های فوق باید به صورت مداوم ماسوره را عوض نمایید.

انواع ماسوره چرخ خیاطی

انواع ماسوره چرخ خیاطی براساس مدل و سایز

آیا میدانید که امروزه بیش از ۶۰ مدل مختلف ماسوره چرخ خیاطی در بازار موجود هستند؟ عدد اعلام شده شاید کمی عجیب به نظر برسد اما باید گفت که صحیح میباشد. برخی از ماسوره ها از لحاظ شکل و سایز تفاوت زیادی را با سایز ماسوره های چرخ خیاطی دارا میباشند، در حالی که شباهت برخی از مدل ها به قدری زیاد است که تفکیک آنها از یکدیگر بسیار دشوار و سخت میباشد.

همانطور که در قسمت های بالاتر اشاره گردید، نوع و شماره مناسب ماسوره برای چرخ خیاطی را تنها میتوان از دفترچه راهنمای چرخ خیاطی دانست. ماسوره ها انواع مختلفی دارند، معروف ترین مدل های ماسوره چرخ عبارت اند از:

  • ماسوره چرخ خیاطی کلاس ۱۵ (استایل A)
  • ماسوره چرخ خیاطی استایل L
  • ماسوره چرخ خیاطی استایل M
  • ماسوره چرخ خیاطی کلاس ۱۵J
  • ماسوره چرخ خیاطی کلاس ۶۶

۱. ماسوره چرخ خیاطی کلاس ۱۵ (استایل A)

این مدل از ماسوره به دو عنوان ماسوره چرخ کلاس ۱۵ و ماسوره چرخ استایل A شناخته میشود. سطح زیر و روی ماسوره کاملا صاف بوده و در دو مدل پلاستیکی و فلزی در بازار موجود میباشد. طول یا ارتفاع ماسوره کلاس ۱۵ معادل ۱۱.۷ میلی متر بوده و قطری معادل ۲۰.۳ میلی متر را دارا میباشد.

ماسوره A استایل یکی از رایج ترین شکل ماسوره در انواع چرخ های خیاطی به شمار میرود. میتوانید ماسوره چرخ خیاطی خود را با استفاده از یک خط کش به صورت دقیق اندازه گیری نموده و با مشخصات اعلام شده (طول ۱۱.۷ و قطر ۲۰.۳ میلی متر) مقایسه نمایید. در صورت تطابق سایز بندی ماسوره میتوان گفت ماسوره چرخ شما از این مدل میباشد.

۲. ماسوره چرخ خیاطی استایل L

مانند ماسوره ۱۵، ماسوره L نیز دارای سطح زیرین و رویی صاف میباشد. این مدل از ماسوره چرخ خیاطی نسبتا باریک بوده و در دو جنس پلاستیکی و فلزی تولید میشود. طول یا ارتفاع ماسوره استایل L را میتوان ۸.۹ میلی متر و قطر را معادل ۲۰.۳ میلی متر اعلام نمود.

اگر دقت کرده باشید، دو ماسوره استایل L و A قطر یکسانی را دارا میباشند. در اینجا متیوان گفت که احتمال دارد بتوانید از ماسوره L در یک چرخ خیاطی ماسوره A استفاده نمایید، اما نمیتوان از ماسوره A در چرخ خیاطی ماسوره L استفاده نمود. یعنی به زبان ساده تر در چرخ خیاطی که مناسب ترین شکل ماسوره، ماسوره A میباشد میتوانید از ماسوره L استفاده نمایید، اما در یک چرخ خیاطی که مناسب ترین نوع ماسوره آن ماسوره L میباشد نمیتوانید از ماسوره A استفاده کنید، چرا که ماسوره A ارتفاع و طول بیشتری را دارا میباشد.

۳. ماسوره چرخ خیاطی استایل M

ماسوره استایل M برعکس ماسوره A و L از قطر بزرگ تری برخوردار میباشد. این مدل از ماسوره نیز دارای سطح صاف بوده و علاوه بر جنس پلاستیکی و فلزی در جنس آلومینیومی نیز تولید میشود. طول یا ارتفاع ماسوره M معادل ۱۰.۷ و قطر آن معادل ۲۴.۹ میلی متر میباشد.

سه نوع ماسوره کلاس A و L و M معروف ترین و پرکاربرد ترین مدل های ماسوره چرخ خیاطی به شمار رفته و اکثر چرخ های خیاطی از این مدل از ماسوره ها استفاده مینمایند.

انواع ماسوره چرخ خیاطی مدل A و L و M

۴. ماسوره چرخ خیاطی کلاس ۱۵J

این مدل ماسوره از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به ماسوره ۱۵ یا همان استایل A دارا میباشد. برخلاف ماسوره ۱۵، ماسوره ۱۵J سطح صافی نداشته و دارای کمی خمیدگی در قسمت زیرین و روی خود میباشد. از لحاظ سایز ماسوره ۱۵J طولی معادل ۱۱.۳ میلی متر و قطری به اندازه ۲۰.۴ میلی متر (مشابه ماسوره A و L) دارا میباشد.

این مدل از ماسوره نیز مانند ماسوره M هم از جنس فلز و پلاستیک و هم از جنس آلومینیوم نیز تولید میشود. توجه داشته باشید که ماسوره ۱۵J به دلیل داشتن خمیدگی قابلیت استفاده در چرخ خیاطی های ماسوره ۱۵ را ندارد.

۵. ماسوره چرخ خیاطی کلاس ۶۶

این مدل از ماسوره مانند ماسوره ۱۵J سطح صاف نداشته و دارای مقداری خمیدگی در زیر و روی خود میباشد. جنس های تولید شده از این ماسوره فلز و پلاستیک میباشد. طول این مدل از ماسوره معادل ۱۰.۹ میلی متر بوده و قطری معادل ۲۰.۵ میلی متر دارا میباشد.

باری دیگر ذکر میکنیم که ماسوره مناسب چرخ خیاطی خود را میتوانید از دفترچه راهنمای چرخ خیاطی متوجه شوید. همچنین میتوانید قطر و ارتفاع ماسوره فعلی و مورد استفاده خود را اندازه گیری نموده و اعداد ذکر شده برای هرکدام از انواع ماسوره چرخ خیاطی مطابقت دهید.

انواع ماسوره چرخ خیاطی ۱۵J و ۶۶

انواع ماسوره چرخ خیاطی براساس جنس

امروزه در بازار ماسوره های چرخ خیاطی را میتوان در چهار جنس مختلف فلزی، پلاستیکی، آلومینیومی و شیشه ای مشاهده نمود.

  • ماسوره فلزی: از جنس فلز بوده و نسبت به ماسوره های پلاستیکی، شیشه ای و آلومینیومی از وزن و مقاوت بیشتری برخوردار هستند. همچنین این مدل از ماسوره های چرخ خیاطی در برابر حرارت نیز مقاوم میباشد.
  • ماسوره پلاستیکی: وزن کم تر و مقاومت کم تری نسبت به ماسوره فلزی دارد. از لحاظ قیمت نیز معمولا قیمت کمتری نسبت به ماسوره فلزی دارد. باید گفت که ماسوره پلاستیکی زیاد در برابر حرارت مقاوم نبوده و آسیب خواهد دید.
  • ماسوره آلومینیومی: مانند ماسوره فلزی مقاومت در برابر حرارت و استحکام بالایی دارد. نسبت به ماسوره فلزی اما وزن سبک تری دارد که خاصیت آلومینیوم میباشد.
  • ماسوره شیشه ای: از لحاظ ظاهری شبیه ماسوره پلاستیکی بوده و شفاف میباشد. در برابر ضربه و نیرو مقاومت بسیار خوبی دارد اما میتواند دچار شکستگی شود.

جنس های مختلف ماسوره معمولا موارد فوق میباشند. امروزه ماسوره های پلاستیکی، فلزی و آلومینیومی به دلیل ویژگی های خاص خود محبوبیت زیادی داشته و توسط مشتریان خریداری میشود. خرید ماسوره چرخ خیاطی را میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ نیز انجام دهید.

در این نوشته از اوموژ به بررسی انواع ماسوره چرخ خیاطی و ارائه راهنمای خرید ماسوره چرخ خیاطی پرداختیم. در پایان این نوشته میتوانید نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان از طریق فرم موجود به اشتراک بگذارید. در صورت وجود هرگونه پرسش نیز میتوانید سوال خود را در قسمت نظرات و از طرق فرم مطرح نمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی نمایند.

نظرات درباره “راهنمای خرید ماسوره چرخ خیاطی

  1. حیدری گفت:

    سلام چرخ من برنینا هست وماسوره هاش گم شده شما میتونید کمکم کنید .با تشکر بیاد نمیارم .ولی مشکل من حل نشده

    1. اوموژ گفت:

      سلام
      چرخ خیاطی های برنینا با توجه به مدل خود از ماسوره و ماکو خاص استفاده میکنند، برای یافتن ماسوره مناسب میتوانید از دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود کمک بگیرید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام چرا چرخ من هی نخ ازماسوره درمیاد نخ رو جمع میکنه زیرکار

    1. اوموژ گفت:

      سلام خدمت شما.
      دلایلی مانند نخ کشی نادرست، تنظیم نبودن پیچ ماکو، تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی میتواند باعث جمع شدن نخ شوند. مقاله های تنظیم ماسوره چرخ خیاطی و تنظیم درجه های چرخ خیاطی میتوانند شما را بیشتر راهنمایی نمایند.

  3. ناشناس گفت:

    تشکر عالی وکامل بود

    1. اوموژ گفت:

      سپاس از نظر شما

      1. ناشناس گفت:

        عالی

        1. اوموژ گفت:

          نظر لطف شماست.

  4. ناشناس گفت:

    توضیحاتتون عالیه
    تشکر

    1. اوموژ گفت:

      ارادتمند شما هستیم 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری