خط کش مولر چیست؟

خط کش مولر چیست

اندازه گیری یکی از مهم ترین موارد در هنر خیاطی به شمار میرود. ابزارآلات مختلفی برای اندازه گیری در خیاطی تعریف شده اند که میتوان همه آنها را در مجموعه ای تحت عنوان خط کش خیاطی گرد هم جمع نمود. خط کش های خیاطی انواع و شکل های مختلفی دارند. اشکال مختلف خط کش های خیاطی باعث شده علاوه بر اندازه گیری در مرحله رسم الگوی قسمت های مختلف لباس نیز مورد استفاده قرار گیرند. یکی از خط کش های معروف خیاطی، خط کش مولر نام دارد.

خط کش مولر در خیاطی چیست؟

خط کش مولر نوعی خط کش قوس دار و محدبی شکل است که در خیاطی برای اندازه گیری و رسم الگو استفاده میشود. قسمت قوس دار و محدبی خط کش مولر برای رسم مواردی همچون منحنی باسن، یقه و آستین لباس استفاده میشود. نام دیگر خط کش مولر خط کش محدب یا خط کش باسن بوده و معمولا اندازه ای به طول ۶۰ یا ۱۰۰ سانتی متر دارد.

خط کش های مولر از دو وجه تشکیل شده اند، یک وجه صاف و یک وجه منحنی شکل است. با استفاده از وجه صاف به راحتی میتوان خطوط صاف را رسم کرده و در اندازه گیری استفاده نمود. قسمت منحنی نیز بسیار کاربردی بوده و با استفاده از آن میتوان منحنی های مختلف نظیر قوس باسن الگو را رسم نمود.

کاربرد خط کش مولر چیست؟

اصلی ترین کاربرد خط کش مولر را میتوان اندازه گیری و رسم قسمت های منحنی لباس دانست. رسم محنی باسن، یقه، آستین های دو تکه، درز های آستین، الگوی شلوار خمره ای و دامن مثال هایی از کاربرد خط کش مولر به شمار میروند. از قسمت صاف خط کش مولر یا محدب میتوان در رسم خطوط صاف استفاده نمود.

در خط کش های مولر یا محدب جدید هر دو قسمت منحنی و صاف خط کش درجه بندی شده اند. در خط کش های محدب یا مولر موجود در بازار علاوه بر درجه بندی شدن قسمت محدب خط کش، سوراخ هایی عمودی و افقی به منظور رسم جا دکمه نیز تعبیه شده اند که این مورد نیز از کاربرد خط کش منحنی مولر به شمار میرود.

در اوموژ مقاله ای تحت عنوان انواع خط کش خیاطی موجود میباشد که میتوانید برای آشنایی با سایر خط کش های خیاطی به آن مراجعه نمایید.

طرز استفاده از خط کش مولر

رسم قوس و منحنی با استفاده از خط کش مولر بسیار آسان و ساده میباشد. به راحتی قسمت منحنی را روی الگو قرار داده و منحنی را رسم نمایید. برای رسم منحنی های پرانتزی و ماهیچه ای، ابتدا نیمی از منحنی را رسم کنید، سپس خط کش را برعکس کرده و نصف دیگر منحنی را با استفاده از پشت خط کش مولر رسم نمایید. رسم قوس ها را میتوانیم به صورت جمع بندی به صورت زیر بیان نماییم.

  • منحنی های صعودی یا نزولی: برای رسم منحنی هایی که از یک قسمت شروع شده و سپس به صورت نزولی یا صعودی ادامه پیدا میکنند تنها کافی است از یک وجه خط کش مولر استفاده نمایید. منحنی های نزولی و صعودی را مانند نصف یک پرانتز در نظر بگیرید، نصف بالای پرانتز صعودی و نصف پایین پرانتز نزولی میباشد.
  • منحنی های نیم دایره ای یا ماهیچه ای: برای رسم منحنی هایی که هم به صورت صعودی و هم به صورت نزولی هستند (نیم دایره ای) ابتدا یک قسمت منحنی را با استفاده از خط کش مولر رسم نموده، سپس با برعکس نمودن خط کش قسمت دیگر منحنی را رسم نمایید.

طرز استفاده از خط کش مولر

کاربرد خط کش های مولر استفاده درست از قسمت منحنی خط کش است، با استفاده از نکات فوق میتوانید به راحتی منحنی های موجود در الگو را با استفاده از خظ کش مولر یا محدب رسم نمایید. توجه به عکس خط کش مولر در قسمت فوق میتواند بسیار کمک کننده باشد.

انواع خط کش مولر 

خط کش های مولر در دو نوع در بازار یافت میشوند. نوع قدیمی خط کش های مولر برخلاف نوع جدید در قسمت منحنی درجه بندی نداشته و فاقد سوراخ های جادکمه هستند. اصلی ترین تفاوت خط کش های مولر یا منحنی جدید با نوع قدیمی داشتن درجه بندی در قسمت قوس و منحنی خط کش و سوراخ های عمودی و افقی جا دکمه به شمار میرود.

از هر دو نوع جدید یا قدیمی خط کش مولر میتوانید برای رسم منحنی ها استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که درجه بندی های موجود روی خط کش مولر بسیار دقیق نیستند و بهتر است یک خط کش معمولی و صاف برای اندازه گیری در اختیار داشته باشید.

در این مقاله از اوموژ به بررسی اینکه خط کش مولر چیست، کاربرد و طرز استفاده از خط کش مولر پرداختیم. برای خرید لوازم خیاطی عمده و خرده میتوانید از اوموژ استفاده کرده و با بهترین قیمت لوازم مورد نیاز خود را خریداری نمایید. در قسمت زیر نیز میتوانید نظرات خود در باره این مطلب را از طریق فرم زیر با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری