بهترین نخ برای گلدوزی

بهترین نخ برای گلدوزی

بهترین نخ برای گلدوزی کدام است؟ گلدوزی یکی از هنر های زیبا و دوست داشتنی است که از سالیان دور وجود داشته و امروزه نیز انجام میشود. در هنر گلدوزی همانطور که از نام آن پیداست طرح هایی مانند گل یا سایر طرح های دلخواه و زیبا را با استفاده از نخ روی یک تکه پارچه میدوزند و آثار هنری بسیار زیبایی را پدید می آورند. در زمان های قدیم هنر گلدوزی تنها به یک صورت انجام میگرفت و آن هم به صورت دستی بود، اما با پیشرفت بشر و ایجاد ماشین آلاتی همچون چرخ های خیاطی چندین سال است که گلدوزی با استفاده از چرخ خیاطی نیز ممکن شده است.

اگر قصد آغاز هنر گلدوزی به صورت دستی یا با استفاده از چرخ خیاطی را دارید، طبیعتا مهم ترین وسایل برای شروع کار وسایلی همچون نخ گلدوزی، سوزن و پارچه خواهند، انتخاب مناسب ترین نخ برای گلدوزی یکی از مهم ترین مواردی است که قبل از آغاز کار باید به آن دقت نمایید، چرا که اگر نخ انتخابی شما دارای کیفیت مناسب نباشد، ماندگاری اثر هنری شما پایین تر بوده و باعث خواهد شد که به مرور زمان اثر هنری شما دچار پارگی شده و از بین برود.

پس دانستیم که هنر گلدوزی امروزه هم به صورت دستی و هم با استفاده از چرخ خیاطی انجام پذیر میباشد، اما طبیعتا همانطور که میدانید نخ های مورد استفاده در چرخ خیاطی با نخ های مورد استفاده برای دوخت و دوز به صورت دستی متفاوت از هم میباشند، پس طبق این مسئله باید انتظار این را داشته باشیم که نخ گلدوزی دستی با نخ گلدوزی چرخ خیاطی متفاوت از هم باشند. در این مقاله از اوموژ هدف ما بررسی و پاسخ سوالاتی از قبیل زیر میباشند:

  • بهترین نخ برای گلدوزی با دست کدام است؟
  • بهترین نخ گلدوزی با چرخ خیاطی کدام است؟
  • بهترین مارک نخ گلدوزی چیست؟
  • معرفی بهترین برند نخ گلدوزی 

در ادامه به بررسی تک تک موارد فوق میپردازیم تا به صورت کامل با بهترین نخ برای گلدوزی دستی و چرخ خیاطی آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بهترین نخ برای گلدوزی با دست کدام است؟

برای گلدوزی با دست میتوان از انواع و اقسام نخ ها استفاده نمود، اما چند مورد از نخ ها را میتوانیم به عنوان بهترین نخ گلدوزی با دست نام ببریم که عبارتند از:

  • نخ گلدوزی کتان
  • نخ گلدوزی ابریشمی
  • نخ گلدوزی پنبه ای
  • نخ گلدوزی چند رنگ (مولتی کالر)
  • نخ گلدوزی نورتاب
  • نخ گلدوزی متالیک
  • نخ گلدوزی برزیلی
  • و…

در ادامه به بررسی تک تک موارد نام برده شده در لیست فوق میپردازیم. توجه داشته باشید که نخ های نام برده شده رایج ترین و بهترین نخ برای گلدوزی با دست محسوب میشوند و اگر قصد گلدوزی با دست را دارید، بهتر است از موارد فوق استفاده نمایید.

بهترین نخ برای گلدوزی با دست

نخ گلدوزی کتان

نخ گلدوزی کتان را میتوان به عنوان مناسب ترین نخ برای افراد مبتدی در زمینه گلدوزی با دست معرفی نمود، یعنی اگر به تازگی وارد هنر گلدوزی شده اید و یا قصد آغاز یادگیری این هنر را دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نخ گلدوزی کتان در ابتدای کار میباشد. نخ گلدوزی کتان دارای استحکام و ضخامت خوبی است و از 6 تار تشکیل شده که این تارها قابل تفکیک و جدا شدن از هم هستند.

ویژگی بسیار خوب نخ گلدوزی کتان توانایی تفکیک کردن تارهای آن میباشد که باعث میشود نخ کتان هم برای کارهای ضخیم و هم برای کارهای ظریف قابل استفاده باشد. برای مثال میتوانید برای کارهای ظریف تر تعدادی از تارهای نخ کتان مانند 2 یا 3 تار آن را جدا کرده و از آن استفاده نمایید. یعنی به زبان ساده تر ضخامت نخ گلدوزی کتان به راحتی با توجه به قابلیت تفکیک تارهای آن قابل تنظیم میباشد. پس بهترین نخ برای گلدوزی با دست برای افراد مبتدی و تازه کار، نخ کتان میباشد.

نخ گلدوزی ابریشمی

نخ گلدوزی ابریشمی از دیگر نخ های مناسب گلدوزی با دست است که با توجه به جنس ابریشمی آن بسیار نرم میباشد. نخ گلدوزی ابریشمی برخلاف نخ گلدوزی کتان چندان مناسب افراد مبتدی و تازه کار نیست و بیشتر برای کارهای حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد.

نخ ابریشمی از الیاف طبیعی تولید میشود و دارای ویژگی هایی همچون نرم بودن، براق بودن و استحکام زیاد و مناسب میباشد که ویژگی های نام برده شده در کنار زیبایی بسیار زیاد نخ گلدوزی ابریشمی باعث شده که این نخ به عنوان بهترین نخ برای گلدوزی با دست برای کارهای هنری حرفه ای و افراد حرفه ای و استاد کار تبدیل شود.

نخ گلدوزی پنبه ای

نخ گلدوزی پنبه ای مانند نخ کتان از 6 رشته تار به هم تنیده شده تشکیل شده و قابل تفکیک از یک دیگر نیز میباشند. نخ گلدوزی پنبه ای بیشتر برای شماره دوزی مورد استفاده قرار گرفته و ظاهری شبیه به نخ گلدوزی ابریشمی دارد. ویژگی های نخ گلدوزی پنبه مواردی همچون براق بودن و شباهت آن به نخ ابریشمی و همچنین قابلیت تفکیک تارهای آن میباشد که ویژگی های فوق نخ پنبه ای را به عنوان بهترین نخ برای گلدوزی کاندید میکند.

یکی از نکات مهم در استفاده از نخ گلدوزی پنبه ای است که اگر میخواهید با استفاده از این نوع نخ گلدوزی روی لباس انجام دهید، بهتر است تارهای آن را از هم تفکیک نکرده و به صورت 6 تار و ضخیم از آن استفاده کنید؛ چرا که در صورت بازکردن تارها از هم دوام آن کاهش پیدا کرده و به مرور زمان ریش ریش شده و محصول شما آسیب خواهد یافت.

نخ گلدوزی چند رنگ (مولتی کالر)

نخ گلدوزی چند رنگ معمولا از جنس کتان، ابریشم و پنبه تولید میشود که داشتن طیف رنگی در تارهای این نوع نخ باعث شده که به آن نخ مولتی کالر یا چند رنگ گفته شود. نخ مولتی کالر از چند رشته تار به هم تنیده شده تشکیل شده که این تارها دارای طیف رنگی مختلفی هستند که نخ چند رنگ را مناسب کارهایی که نیازمند طیف و گستردگی رنگی زیاد برای زیبایی هستند مناسب میسازد.

یکی از نکات قابل توجه درمورد نخ گلدوزی مولتی کالر، تغییر رنگ نخ در هنگام کوک زدن میباشد که ویژگی قابل توجه این نوع نخ میباشد. برای مثال برای نشان دادن طیف رنگی آسمان آبی میتوان با استفاده از نخ چند رنگ آبی به خوبی آن را گلدوزی نموده و نمایش داد.

نخ گلدوزی نورتاب

نخ گلدوزی نورتاب از جنس پلی استر تولید میشود که به دلیل توانایی بازتاب نور به آن نخ نورتاب گفته میشود. یعنی نخ نورتاب توانایی بازتاب نورهای همچون نور خورشید را دارد که این ویژگی باعث زیبایی اثر گلدوزی شده شما خواهد شد. نخ گلدوزی نورتاب را میتوان به عنوان یکی از بهترین نخ گلدوزی برای تابلوها نام برد، چرا که ویژگی توانایی بازتاب نور آن مخصوصا در شب باعث زیبایی بسیار بالای تابلو خواهد شد.

نخ گلدوزی متالیک

نخ گلدوزی متالیک همچون نخ گلدوزی نورتاب از جنس پلی استر تولید میشود و دارای رنگ های به اصطلاح تند میباشد. نخ گلدوزی متالیک علاوه بر هنر گلدوزی، در سایر هنرهایی مانند شماره دوزی و هنر های دستی مورد استفاده قرار میگیرد.

نخ گلدوزی برزیلی

نخ گلدوزی برزیلی نوعی نخ گلدوزی ابریشمی است که ویژگی های مشابه نخ ابریشمی مانند براق بودن و سایر موارد را دارا میباشد. نخ گلدوزی برزیلی به صورت تک رنگ و یا 7 رنگ در شماره های مختلف همچون شماره 3، شماره 5، شماره 8 و سایر اندازه ها تولید میشود.

نخ گلدوزی برزیلی دارای استحکام بالا و همچنین ثبات رنگ بالا میباشد که آن را به یکی از بهترین نخ ها برای گلدوزی با دست تبدیل میسازد. برای آشنایی با نخ گلدوزی برزیلی به مقاله نخ گلدوزی برزیلی چیست مراجعه نمایید.

بهترین نخ گلدوزی با چرخ خیاطی کدام است؟

پس از بررسی بهترین نخ گلدوزی با دست، نوبت به بررسی بهترین و مناسب ترین نخ ها برای گلدوزی با چرخ خیاطی میرسد که میتوانیم آن ها در لیست زیر معرفی نماییم:

  • نخ گلدوزی ابریشمی
  • نخ گلدوزی پنبه ای
  • نخ گلدوزی پلی استر
  • نخ گلدوزی ریون
  • نخ گلدوزی نایلونی
  • نخ گلدوزی فلزی
  • و…

همانظور که مشاهده مینمایید، نخ گلدوزی ابریشمی و نخ گلدوزی پنبه ای علاوه براینکه در لیست بهترین نخ گلدوزی دستی باشند، در لیست مرتبط به چرخ خیاطی نیز قرار دارند و یعنی مشترک میباشند. ویژگی های نخ های ابریشمی و پنبه ای را در قسمت های بالاتر برای شما بیان نمودیم که میتوانید با کمی حرکت به سمت بالا آن را مشاهده نمایید. در ادامه توضیحات مورد نیاز را از نخ پلی استر آغاز مینماییم.

بهترین نخ گلدوزی با چرخ خیاطی

نخ گلدوزی پلی استر

نخ های گلدوزی پلی استر همانطور که در نام آنها ذکر شده، از جنس الیاف پلی استر هستند که نوعی الیاف مصنوعی میباشد، اما برخی از نخ های پلی استر ترکیبی از الیاف های مصنوعی و طبیعی هستند. ویژگی هایی همچون مقاومت بالا در برابر کشش و پارگی باعث شده که نخ پلی استر کاندید داشتن عنوان بهترین نخ برای گلدوزی با چرخ خیاطی بدل شود.

البته یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بهتر است از نخ پلی استر برای گلدوزی روی پارچه های پنبه ای استفاده نکنید، چرا که این دو جنس با یکدیگر سازگار نیستند.

نخ گلدوزی ریون

از بهترین نخ های گلدوزی میتوان به نخ گلدوزی ریون اشاره نمود. نخ ریون یکی از ظریف ترین نخ های مورد استفاده در زمینه گلدوزی است که با توجه به ظرافت و زیبایی بالای آن باعث شده که به یکی از بهترین نخ ها برای گلدوزی تبدیل شود.

با توجه به ظرافت بالای نخ ریون استفاده از آن برای لباس ها امری اشتباه میباشد چرا که مقاومت کافی را نداشته و ممکن است به مرور زمان دچار پارگی شود. یکی از انواع نخ ریون که در سردوزی لباس مورد استفاده قرار میگیرد نخ ترویرا است که برای دانستن اینکه نخ ترویرا چیست میتوانید به مقاله آن در اوموژ مراجعه نمایید.

نخ گلدوزی نایلونی

نخ گلدوزی نایلونی با توجه به اسم آن میتوان به راحتی حدس زد که از جنس الیاف مصنوعی تولید میشود که این ویژگی مشابه نخ گلدوزی پلی استر میباشد. برخلاف نخ گلدوزی پلی استر، نخ نایلونی مقاومت بالایی در برابر گرما ندارد.

انواع نخ های نایلونی در سایز و اندازه های متنوع در بازار به فروش میرسند که شما میتوانید هریک از آنها را با توجه به نیاز های خود تهیه و در گلدوزی استفاده نمایید.

نخ گلدوزی فلزی

شاید عجیب ترین نام در لیست بهترین نخ برای گلدوزی، نخ فلزی باشد؛ اما حقیقت این است که نخ گلدوزی فلزی یکی از زیباترین و بهترین نخ ها برای گلدوزی میباشد. نخ های گلدوزی فلزی در صنعت از فلزهایی نقره ای و طلایی تولید میشوند و دارای براقیت زیادی هستند که همین ویژگی، یعنی براق بودن باعث افزایش زیبایی نخ و درنتیج افزایش زیبایی محصول گلدوزی شده شما خواهد شد.

بهترین مارک نخ گلدوزی چیست؟

پس از معرفی بهترین نخ برای گلدوزی، حال نوبت به دانستن بهترین مارک نخ گلدوزی میرسد. در بازار میتوان انواع برند های تولید کننده نخ های گلدوزی را مشاهده نمود، اما برخی از این برندها نسبت به سایرین دارای کیفیت بالاتری بوده و به همین دلیل بیشتر مشتریان از این برند های برای محصولات خود استفاده مینمایند.

به عنوان بهترین مارک نخ گلدوزی میتوانیم برند های دمسه (DMC)، پنگوئن (Panguan) و یارن آرت (Yarn art) را معرفی نماییم. محصولات تولیدی این برندها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند که آنها را به یکی از بهترین ها برای گلدوزی تبدیل میکنند.

معرفی بهترین برند نخ گلدوزی

پس طبق توضحیات ذکر شده در قسمت فوق، برندهایی همچون دمسه، پنگوئن و یارن آرت از بهترین برندهای تولید کننده نخ های گلدوزی هستند. برند دمسه به قدری در زمینه تولید نخ گلدوزی باکیفت و خوب است که به اشتباه به نخ گلدوزی، نخ دمسه نیز گفته میشود. برای اینکه به صورت دقیق بدانید نخ دمسه چیست و یا تفاوت نخ دمسه و پنگوئن میتوانید به مقاله های آنها در اوموژ مراجعه نمایید.

بهترین برند نخ گلدوزی

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کامل به بررسی بهترین نخ برای گلدوزی با دست و بهترین نخ گلدوزی با چرخ خیاطی پرداخته شد و همچنین بهترین برندنخ گلدوزی نیز برای خرید معرفی گردید. برای خرید لوازم خیاطی با بهترین و مناسب ترین قیمت میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده نمایید. برای مثال برای خرید نخ گلدوزی از طریق فهرست سایت میتوانید به دسته بندی مورد نظر دسترسی پیدا کرده و خرید خود را نهایی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری