انواع نخ خیاطی

انواع نخ خیاطی

به صورت ساده خیاطی هنری است که در آن پارچه را با استفاده از نخ و سوزن به یکدیگر دوخته و یک لباس و محصول جدید را تولید میکنند. در هنر خیاطی میتوان سوزن، نخ و پارچه را اصلی ترین موارد مورد استفاده برای تولید محصولات دانست. نخ در خیاطی انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی ها و کاربرد خاص خود را دارا میباشند. امروزه در بازار میتوان لیستی از انواع نخ خیاطی را مشاهده نمود که هرکدام مشتریان خود را دارا میباشند.

نخ را میتوان به صورت رشته ای از الیاف طبیعی یا مصنوعی تعریف نمود که عموما برای دوخت و دوز مورد استفاده قرار میگیرد. نخ تنها مختص به خیاطی نیست و در رشته های دیگری همچون چرم دوزی و هنرهای دستی نیز استفاده میشود. انواع نخ خیاطی را میتوان از لحاظ جنس، اندازه، کاربرد، ضخامت و حتی رنگ از یکدیگر تفکیک نمود. دانستن کاربرد انواع نخ خیاطی و زمینه استفاده از آنها یکی از مهم ترین مسائل برای هر خیاط میباشد. در خیاطی باید بتوان بهترین و مناسب ترین نوع نخ را برای یک لباس و محصول انتخاب کرده و استفاده نمود.

انواع نخ خیاطی از لحاظ جنس

از لحاظ مواد سازنده و جنس، انواع نخ خیاطی را میتوان به سه دسته نخ های طبیعی، نخ های مصنوعی و نخ های مخلوط تقسیم بندی نمود:

  • نخ های طبیعی: در فرآیند تولید نخ های طبیعی از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نشده و کاملا از مواد طبیعی ساخته میشوند. نخ ابریشم، نخ پنبه و نخ پشمی نمونه هایی از نخ های طبیعی میباشند.
  • نخ های مصنوعی: نخ های مصنوعی از مواد طبیعی با فرآیند های مصنوعی و یا به کل از مواد مصنوعی تولید میشوند. نخ های پلی استر، ابریشم مصنوعی و نایلونی مثال هایی از نخ های مصنوعی هستند.
  • نخ های مخلوط: نخ های مخلوط به صورت ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی تولید میشوند. برای مثال نخ سرکیسه دوزی نوعی نخ مخلوط است که از ترکیب خاصی از مواد مصنوعی و طبیعی تولید شده است.

لیست انواع نخ های خیاطی

دانستن اسم انواع نخ خیاطی و کاربرد آنها یکی از مهم ترین مسائل برای یک خیاط میباشد. اگر میخواهید در شغل خیاطی مهارت بالایی داشته باشید و بتوانید باکیفیت ترین لباس ها را برای مشتریان خود بدوزید، باید بتوانید بهترین نوع نخ را با توجه به نوع لباس انتخاب کرده و استفاده نمایید. معروف ترین انواع نخ در خیاطی به صورت لیست زیر میباشد:

  • نخ پلی استر
  • نخ نایلونی
  • نخ استرچ یا نخ سردوز
  • نخ ترویرا
  • نخ سرکیسه دوزی
  • نخ عمامه
  • نخ کنفی
  • نخ کوبلن
  • نخ دمسه
  • نخ ریون
  • نخ کوک
  • نخ گلدوزی
  • نخ مکرومه
  • نخ قیطان
  • نخ مرسریزه
  • نخ لی دوزی
  • نخ موم زده
  • نخ کابلی
  • نخ ویسکوز

در ادامه به بررسی تک تک انواع نخ ذکر شده در لیست فوق میپردازیم و توضیحات مختصری درباره هرکدام برای شما بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

انواع نخ خیاطی در رنگ های مختلف

نخ پلی استر

نخ های پلی استر از الیاف مصنوعی تولید میشوند و از استحکام و ثبات رنگ بالایی برخوردار میباشند. نخ های پلی استر به دلیل جنس مصنوعی خود دربرابر حرارت و گرما مقاومت کمی داشته و با قرار گرفتن در گرمای زیاد ممکن است بسوزد. نخ های پلی استر را میتوان هم به صورت دستی و هم با استفاده از چرخ خیاطی برای دوخت و دوز استفاده نمود.

از کاربرهای نخ پلی استر میتوان به استفاده در دوخت شلوار، تیشرت، یونیفرم و سایر موارد اشاره نمود. نخ های پلی استر به دلیل درخشندگی و براقیت میتوانند برای کارهای تزئینی نیز استفاده شوند. یکی از نکات مهم در استفاده از نخ پلی استر این است که بهتر است برای دوخت پارچه های پنبه ای از نخ پلی استر استفاده نشود؛ چرا که ممکن است به مرور زمان باعث پاره شدن پارچه شود.

نخ نایلونی

نخ های نایلونی مانند نخ های پلی استر نوعی نخ مصنوعی میباشند. استحکام و ضخامت مناسبی داشته و برای انواع پارچه ها میتوانند استفاده شوند. از نخ های نایلونی برای مواردی همچون دوخت محصولات چرمی، محصولات ورزشی و لباس های بیرونی استفاده میشود. نخ های نایلونی مقاومت نسبتا بالایی در برابر حرارت و گرما دارند.

نخ استرچ یا نخ سردوز

نخ استرچ نوعی نخ مصنوعی با خاصیت کشسانی و ارتجاعی و مقاومت دربرار گرما میباشد. از نخ استچر برای لباس هایی که نیازمند خاصیت ارتجاعی و مقاومت دربرار گرما هستند استفاده میشود. کاربردهای نخ استرچ را میتوان برای دوخت مواردی مانند پارچه های جین، لباس زیر، بانداژ های پزشکی و سایر موارد دانست.

نخ استرچ معمولا به صورت دوک تولید شده و به بازار عرضه میشود. در صورت نیاز میتوانید به مقاله نخ سردوز چیست در اوموژ مراجعه کرده و اطلاعات کاملی درباره نخ استرچ به دست آورید.

نخ ترویرا

نخ ترویرا نوعی نخ مصنوعی است که از الیاف پلی استر تولید میشود. کاربرد اصلی نخ ترویرا در تولید و بافت جوراب و مخصوصا قسمت زیرین جوراب میباشد. نخ ترویرا شباهت بسیار زیادی به نخ استرچ یا همان سردوز دارد. برای آشنایی بیشتر با نخ ترویرا میتوانید به مقاله نخ ترویرا چیست در اوموژ مراجعه نمایید.

نخ سرکیسه دوزی

نخ سرکیسه دوزی هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی تولید میشود. نخ سرکیسه دوزی برای دوخت سرکیسه مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه نخ های سرکیسه دوزی هم به صورت دستی و هم با استفاده از ماشین آلات مخصوص در دوخت سرکیسه استفاده میشوند.

نخ عمامه

نخ عمامه از موادی مانند کتان، پنبه، ابریشم و یا به صورت ترکیب با الیاف مصنوعی مانند پلی استر تولید میشود. یعنی نخ عمامه هم به صورت طبیعی و هم به صورت نخ مخلوط میتواند تولید شود. نخ عمامه بیشتر در هنر های دستی مانند قلاب دوزی، گل دوزی و رودوزی استفاده میشود.

نخ عمامه به صورت دوک و کلاف و در شماره های مختلف در بازار موجود میباشد. کم ضخامت ترین نخ عمامه دارای شماره 10 میباشد.

نخ های عمامه در رنگ های مختلف

نخ کنفی

نخ کنفی نوعی نخ طبیعی است که از گیاه کنف به دست می آید. نخ های کنفی دارای استحکام بالا، توانایی جذب آب بالا و خشک شدن سریع میباشد. نخ های کنفی برای تولید گونی های کنفی و کیف و کفش های سنتی مورد استفاده قرار میگیرد.

نخ کوبلن

نخ کوبلن نوعی نخ پنج لایه است که معمولا در شکل کلاف های 8 متری تولید میشود. نخ کوبلن بیشتر برای هنر های تزئینی و تولید آثار دستی استفاده میشود. با استفاده از نخخ کوبلن میتوان گلدوزی، نمد دوزی و روبان دوزی انجام داد. از بهترین برند های نخ کوبلن میتوانیم به پنگوئن و دمسه اشاره کنیم.

نخ دمسه

دمسه در اصل نام یک شرکت تولید کننده نخ فرانسوی میباشد، اما در ایران به نخ های کوبلن نخ دمسه نیز گفته میشود. احتمالا به دلیل اینکه شرکت دمسه معروف ترین شرکت تولید کننده نخ کوبلن در ایران میباشد از عبارت نخ دمسه نیز برای نام بردن نخ های کوبلن استفاده میشود. البته برند پنگوئن نیز یکی از شرکت های تولید کننده نخ کوبلن میباشد.

نخ ریون

نخ ریون در هنر خیاطی بیشتر برای موارد تزئینی استفاده میشود. نخ های ریون استحکام کمی داشته و برای دوخت های نیازمند استحکام بالا مناسب نیستند. از نخ ریون علاوه بر خیاطی در هنر گلدوزی نیز استفاده میشود.

نخ کوک

نخ کوک یا نخ لحاف دوزی نخی طبیعی است که از پنبه تولید میشود. از کاربردهای نخ کوک میتوانیم به مواردی همچون دوخت لحاف، کوک زدن و نشانه گذاری روی پارچه اشاره نماییم. نخ کوک یکی از پرمصرف ترین نخ های مورد استفاده در خانه ها است و بانوان خانه دار معمولا نخ کوک را به صورت موجود در خانه دارند.

نخ کوک ضخامت مناسبی داشته و از استحکام خوبی نیز برخوردار میباشد. نخ کوک معمولا به صورت دوک تولید میشود. برای آشنایی بیشتر با نخ کوک پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله نخ لحاف دوزی چیست میباشد.

نخ گلدوزی

برای گلدوزی از نخ های مختلفی مانند کتان، ابریشمی و پنبه ای استفاده نمود. در واقع نخ گلدوزی نوع خاصی از نخ نیست و از چندین نوع نخ میتوان برای گلدوزی استفاده نمود. نخ متالیک نیز یکی دیگر از نخ های مورد استفاده در هنر گلدوزی است. برای آشنایی با بهترین نخ گلدوزی میتوانید به مقاله آن در اوموژ مراجعه نمایید.

نخ مکرومه

نخ مکرومه به صورت اصلی در هنر مکرومه بافی استفاده میشود. نخ های مکرومه به دو صورت طبیعی و مصنوعی در صنعت تولید و به بازار عرضه میشوند. نخ مکرومه در سه نوع نخ مکرومه تابیده، نخ مکرومه نرمتاب و نخ مکرومه قیطان باف در بازار موجود میباشد. تفاوت نخ های مکرومه در تعداد رشته های سازنده و خاصیت جدا پذیر بودن انها میباشد.

نخ قیطان

به صورت ساده نخ قیطان بافی نخی است که دور تا دور آن از الیاف ابریشم یا پنبه میباشد. نخ قیطان قطری بیش از 1 میلی متر داشته و به صورت اصلی در هنر قیطان بافی استفاده میشود.

نخ های قیطان امروزه به صورت پلاستیکی، چرمی، پلی استر، کنفی و انواع مختلف در بازار موجود هستند. نخ قیطان به صورت قیطون نیز خوانده میشود.

نخ مرسریزه

نخ مرسریزه در صنعت نساجی طی فرآیندهایی از الیاف پنبه تولید میشود. نخ مرسریزه دارای استحکام و درخشندگی بالا میباشد. نخ های مرسریزه جذب رنگ بالایی داشته و مناسب ایجاد آثار تزئینی و هنرهای تزئینی میباشد. تنوع رنگ نسبتا بالای نخ مرسریزه باعث شده که نخ های مرسریزه از محبوب ترین نخ های هنرهای دستی محسوب شوند.

نخ لی دوزی

نخ های لی دوزی نوعی نخ مصنوعی هستند که به دو صورت ماسوره و دوک در بازار به فروش میرسند. نخ لی دوزی علاوه بر لیست انواع نخ ها در خیاطی در سایر زمینه ها نیز قرار میگیرد. همانطور که از نام نخ لی دوزی پیداست اصلی ترین کاربرد این نخ در دوخت و دوز پارچه ها و شلوارهای لی میباشد. نخ لی دوزی در چادر دوزی و تولید برزنت و دوخت پارچه های ضخیم نیز کاربرد دارند.

نخ موم زده

نخ موم زده نوعی نخ است که از الیاف پلی استر یا نایلون تولید شده و موم آغشته میشود. موم مورد استفاده در تولید نخ موم زده میتواند موم زنبور عسل باشد. نخ موم زده حالتی چرب داشته و براق میباشد. رنگ های مورد استفاده در این نوع نخ پس از موم زده شدن کمی کدر تر میشوند. نخ موم زده بیشتر در تولید کیف و کفش و سایر وسایل چرمی کاربرد دارد.

نخ کابلی

نخ کابلی نوعی نخ ضخیم و حجیم در نساجی است که از به هم پیچیدن چندین لایه نخ به همدیگر تشکیل میشود. نخ های کابلی میتوانند از جنس کنف، پلاستیک، پشم، کتان و سایر موارد تولید شوند. نخ های کابلی در ساخت تور ماهیگیری، طناب کشتی و قایق و سایر موارد استفاده میشوند.

نخ ویسکوز

نخ ویسکوز نوعی نخ نیمه مصنوعی است که از الیاف ویسکوز تولید میشود. ویسکوز نخی براق، نرم، مقاوم و تنفس پذیر میباشد که در تولید ملحفه، لباس ورزشی، رومیزی و سایر موارد استفاده میشود. برای دانستن اینکه نخ ویسکوز چیست پیشنهاد ما مطالعه مقاله آن در اوموژ میباشد.

نخ های خیاطی در سایز و رنگ مختلف

انواع نخ خیاطی با ویژگی های خاص

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت نساجی و تولید نخ، سه نوع نخ با ویژگی های خاص در بازار موجود هستند. این سه نوع نخ به ترتیت ضدآب، ضدحریق و ضد الکتریسیته ساکن هستند:

نخ ضدآب

نخ های ضدآب با مواد خاصی ترکیب میشوند که باعث میشود خاصیت مقاومت در برابر نفوذ آب داشته باشند. نخ های ضدآب بیشتر دارای روکشی هستند که مانع نفود آب به بافت نخ میشود. نخ ضدآب در تولید لباس های بارانی و کت ها میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

نخ نسوز یا نخ ضدحریق

نخ های نسوز دربرار حرارت بسیار مقاوم بوده و در هنگام قرار گرفتن در معرض آتش نمیسوزند. در تولید پوشاک های نسوز از نخ های ضدحریق استفاده میشود، مانند لباس های آتش نشانی. نخ های نسوز علاوه بر خیاطی در سایر زمینه ها مانند مهندسی و صنایع پتروشیمی نیز استفاده میشوند. نخ های نسوز را با توجه به میزان مقاومت در برابر درجه حرارت دسته بندی میکنند.

نخ ضداستاتیک یا نخ ضد الکتریسیته ساکن

نخ ضداستاتیک یا نخ ضدالکتریسیته در تولید لباس های ضد الکتریسیته مانند لباس های برق کاران میتواند استفاده شود. نخ های ضدبرق در تولید جوراب ها نیز میتوانند استفاده شوند. اصلی ترین کاربرد نخ های ضدالکتریسیته در تولید لباس هایی مقاوم در برابر جریان الکتریسیته میباشد.

نکات مهم در هنگام خرید نخ

در هنگام خرید نخ ابتدا باید با توجه به جنس و رنگ پارچه خود بهترین نوع نخ را انتخاب نمایید. در بازار در هنگام خرید انواع نخ برای خیاطی میتوانید اطلاعات کامل نخ را در بسته بندی نخ مشاهده نماییدو اطلاعات قرار داده شده در کنار نخ شامل نکاتی مانند جنس نخ، سایز و کد رنگی آن میباشد. در صورت عدم وجود اطلاعات در کنار نخ میتوانید اطلاعات دقیق تر مانند جنس نخ را از فروشنده درخواست نمایید. برای اطلاعات بیشتر راهنمای خرید نخ را در اوموژ میتوانید مطالعه نمایید.

امروزه علاوه بر بازار میتوانید از طریق سایت های اینترنتی نیز نخ های مورد نیاز خود را خریداری نمایید. مزیت فروشگاه های اینترنتی ارائه اطلاعات کامل نخ های خیاطی و جزئیات دقیق تر آنها میباشد. برای خرید لوازم خیاطی مانند انواع نخ خیاطی میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده نمایید.

قبل از مراجعه به بازار باید با داشتن اطلاعات کامل مانند اینکه کدام نوع نخ برای کدام پارچه مناسب است میتوانید بهترین نوع نخ را انتخاب و خریداری نمایید. برای این منظور میتوانید اطلاعات دقیق ذکر شده در همین مقاله و لینک های قرار داده شده را مطالعه نمایید.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کامل به بررسی و معرفی انواع نخ خیاطی و کاربرد آنها پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی و خرازی است که در سراسر کشور مشغول به خدمت رسانی میباشد. در صورت نیاز به خرید وسایل خیاطی میتوانید به راحتی از فروشگاه اوموژ خرید خود را انجام داده و لوازم خریداری شده خود را در اسرع وقت دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری