نخ ویسکوز چیست؟

نخ ویسکوز چیست

صنعت نساجی همواره در تلاش است تا بهترین و با کیفیت ترین نخ ها را تولید نماید. در نساجی با استفاده از الیاف های به دست آمده اقدام به تولید نخ با ضخامت و اندازه های مختلف مینمایند. یکی از نخ های تولید شده در صنعت نساجی را میتوان نخ ویسکوز نامید. از لحاظ تاریخی قدمت نخ ویسکوز به اواخر صده 1800 میلادی بازمیگردد که الیاف آن توسط مردی فرانسوی به نام Hilaire de Chardonnet تولید گردید. اما آیا میدانید که نخ ویسکوز چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با نخ ویسکوز

نخ ویسکوز نوعی نخ ریون است که از الیاف ویسکوز تولید میشود. ویسکوز نوعی الیاف نیمه مصنوعی است که پایه طبیعی داشته و از مواد حاوی سلولز بالا مانند خمیر چوب تولید میشود. نخ ویسکوز براق و نرم بوده و از استحکام نسبتا بالایی نیز برخوردار میباشد. از نخ ویسکوز در تولید و دوخت انواع موارد مانند لباس مردانه و زنانه، رومیزی و ملحفه استفاده میشود.

با توجه به اینکه الیاف ویسکوز نوعی الیاف نیمه مصنوعی است میتوان نتیجه گرفت که نخ ویسکوز نیز مانند الیاف سازنده خود دوست دار طبیعت نمیباشد. نخ ویسکوز همچنین قابل اشتعال بوده و در معرض آتش احتمالا خواهد سوخت. الیاف ویسکوز دارای ویژگی ها و جزئیات زیادی است که میتوانید تمامی آنها را در مطلب الیاف ویسکوز چیست در اوموژ مطالعه نمایید.

تاریخچه نخ ویسکوز

تولید نخ ویسکوز را میتوان مربوط به اواخر صده 1800 میلادی و توسط مردی فرانسوی به نام Hilaire de Chardonnet دانست. این دانشمند فرانسوی مشغول به برسی و کار روی پیله و الیاف های کرم ابریشم بود که توانست الیافی به نام الیاف ویسکوز را تولید نماید. الیاف ویسکوز منشا طبیعی دارد اما به دلیل فرآیند تولید خاص خود نوعی الیاف نیمه مصنوعی یا نیمه طبیعی محسوب میشود. الیاف ویسکوز اولیه به شدت قابل اشتعال بود و مقاومت و استحکام کمی داشت که مدتی بعد توسط یک شرکت آلمانی بهبود یافته و تبدیل به یک الیاف پرفروش در بازار گردید.

الیاف و پارچه ویسکوز دارای انواع و اطلاعات زیادی درباره خود هستند که در صورت نیاز به بررسی کامل الیاف و پارچه ویسکوز پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله پارچه ویسکوز چیست در اوموژ میباشد.

نخ ویسکوز در رنگ های متنوع

ویژگی های نخ ویسکوز چیست؟

  • نیمه مصنوعی: با اینکه نخ ویسکوز پایه طبیعی دارد اما نخی نیمه مصنوعی محسوب میشود.
  • جذب رطوبت: نخ ویسکوز توانایی جذب رطوبت و تعریق بدن را دارد.
  • تنفس پذیری: نخ ویسکوز توانایی عبور جریان هوا را داشته و به اصطلاح تنفس پذیر میباشد.
  • نرم و لطیف: نخ ویسکوز نرم بوده و احساس خوبی را در هنگام لمس به بدن انسان منتقل مینماید.
  • وزن سبک: نخ ویسکوز وزن بسیار کمی داشته و بسیار سبک میباشد.
  • ضدآلرژی و حساسیت: نخ ویسکوز برای افرادی که آلرژی و حساسیت دارند بی خطر است.
  • مقاومت در برابر کشش: نخ ویسکوز در برابر کشش مقاومت خوبی داشته و پاره نمیشود.
  • ثبات رنگ بالا: نخ ویسکوز در طول زمان ثبات رنگ بالایی داشته و دچار تغییر رنگ نمیشود.
  • قابل بازیافت در طبیعت: نخ ویسکوز از مواد طبیعی تولید شده و قابل بازیافت در طبیعت است.
  • طبیعت دوست نبودن: با اینکخ نخ ویسکوز از مواد طبیعی تولید میشود، اما در فرآیند تولید آن از مواد شیمیایی زیادی استفاده میشود که به محیط زیست آسیب میرسانند.

انواع نخ ویسکوز کدام اند؟

مانند هر نخ دیگری نخ ویسکوز نیز در انواع مختلفی تولید میشود. نخ های ویسکوز از لحاظ سایز و رنگ تنوع بسیار بالایی داشته و برای هر زمینه ای یک نوع مناسب از نخ ویسکوز در بازار موجود میباشد. نخ ویسکوز صددرصد، نخ ویسکوز پلی استر و نخ ویسکوز پنبه نمونه هایی از انواع نخ ویسکوز در بازار میباشند.

نخ ویسکوز میتواند با موادی مانند پلی استر و پنبه ترکیب شده و نخی با ویژگی های متفاوت تولید نماید. نخ ویسکوز به صورت خالص نیز مورد استفاده قرار میگیرد که به آن نخ ویسکوز صد در صد یا نخ ویسکوز 100% گفته میشود. در خیاطی از انواع نخ ها استفاده میشود که ما انواع نخ خیاطی را در یک مقاله برای شما در اوموژ جمع آوری کرده ایم.

نخ های ویسکوز

نخ پلی استر ویسکوز چیست؟

نخ ویسکوز پلی استر از ترکیب دو الیاف ویسکوز و پلی استر تولید میشود. نخ ترکیب شده از پلی استر و ویسکوز ویژگی های کلی هردو الیاف را به ارث برده که شامل مواردی همپون نرم و براق بودن، جذب رطوبت، وزن سبک، تنفس پذیری و ثبات رنگ بالا میباشد. به نخ ویسکوز پلی استر به اختصار نخ پلی-ویسکوز نیز گفته میشود.

با توجه به اینکه الیاف پلی استر و ویسکوز به ترتیب مصنوعی و نیمه مصنوعی میباشند، نخ تولید شده از ترکیب این دو الیاف یعنی نخ پلی استر ویسکوز نیز نخی مصنوعی یا نیمه مصنوعی محسوب خواهد شد.

در این مقاله از اوموژ به این موضوع که نخ ویسکوز چیست پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که اقدام به فروش لوازم خیاطی در تنوع بالا و قیمت های مقرون به صرفه به صورت عمده و خرده نموده است. میتوانید وسایل مورد نیاز خود در زمینه خیاطی و خرازی را از اوموژ تهیه نمایید. در پایان این مطلب و در قسمت نظرات میتوانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری