انواع لایی چسب خیاطی

انواع لایی چسب خیاطی

خیاطی یکی از مشاغلی است که با لیست گسترده ای از وسایل سر و کار دارد. در خیاطی میتوان انواع زیادی از وسایل را مشاهده نمود که در تولید یک لباس به کار میروند. مهم ترین لوازم خیاطی را میتوان نخ، سوزن و قیچی دانست، اما لوازم مهم دیگری همچون دکمه کاغذ، دکمه و سایر موارد نیز در خیاطی کاربرد خود را ایفا میکنند. یکی از دسته بندی های مهم در خیاطی لایی چسب خیاطی میباشد؛ اما آیا میدانید که انواع لایی چسب خیاطی چیست و چه کاربردی دارد؟

لایی خیاطی چیست؟

لایی خیاطی نوعی پارچه یا نوار در خیاطی است که در انواع مختلف و به صورت چسب دار یا بدون چسب تولید میشود. لایی در خیاطی معمولا برای افزایش قوام و ایستایی لباس به پارچه اضافه میشود. لایی های چسب دار معمولا با حرارت اتو و لایی های بدون چسب با استفاده از دوخت به لباس افزوده میشوند. لایی حریر، پرشین و زانفیکس نمونه هایی از لایی خیاطی میباشند.

لایی ها در شکل های مختلفی تولید میشوند. اکثر لایی های چسب معمولا به صورت عریض و رولی تولید میشوند، اما برخی از لایی ها به صورت نواری و حتی پودری نیز در بازار موجود هستند. لایی زانفیکس پودری نمونه ای از لایی چسب پودری میباشد.

کاربرد انواع لایی چسب خیاطی چیست؟

در واقع لایی را میتوان نوعی پارچه دانست که در سایز های مختلف تولید شده و به منظور خاصی به پارچه لباس افزوده میشود. اصلی ترین کاربرد لایی های خیاطی افزایش قوام و ایستایی لباس میباشد. اما لایی ها برای کاهش کشش پارچه، افزایش مقاومت پارچه در برابر چین و چروک، چسباندن اپلیکه و گیپور و سایر موارد نیز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد و استفاده از لایی بستگی به نوع لایی دارد. برخی از لایی ها ممکن است فقط برای قوام بخشیدن به لباس استفاده شوند، اما برخی دیگر برای موارد بیشتر مانند چسباندن اپلیکه نیز کاربرد دارند. در ادامه با بررسی انواع لایی خیاطی بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد. لوازم خیاطی به صورت گسترده و زیاد هستند که ما لوازم مورد نیاز خیاطی مبتدی و کلاس خیاطی را برای شما در مقاله ای در اوموژ گرد هم آورده ایم.

لیست انواع لایی در خیاطی

انواع لایی ها در خیاطی را به صورت لیست زیر میتوانیم بیان کنیم:

  • لایی حریر
  • لایی پرشین
  • لایی فرانسه
  • لایی مویی
  • لایی زانفیکس
  • لایی کاغذی
  • لایی گریوه
  • لایی زنجان
  • لایی تایوان
  • لایی ارگانزا
  • لایی سولیکا (سولکا)

نام گذاری انواع لایی ها کمی عجیب میباشد، چرا که برخی مانند زنجان و پرشین نامی ایرانی داشته و برخی مانند تایوان و فرانسه نام کشور های خارجی میباشند. در ادامه به بررسی تک تک موارد ذکر شده در لیست فوق خواهیم پرداخت.

لایی حریر

لایی حریر نوعی لایی چسب دار است که معمولا به صورت شبیه به پارچه در بازار موجود میباشد. لایی حریر برای قوام بخشیدن به لباس هایی مانند لباس های مجلسی، کت و شلوار و سایر موارد استفاده میشود. در پارچه هایی که قرار است روی آنها گلدوزی انجام شود نیز از لایی حریر استفاده میشود. همچنین از لایی حریر برای کاهش میزان کشش پارچه نیز استفاده میشود.

لایی حریر با توجه به چسب دار بودن خود با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشود. در واقع اتو را روی لایی حریر گذاشته و سپس آن را برمیدارند، حرارت اتو چسب لایی را آب کرده و باعث چسبیدن لایی به پارچه میشود. برای اطلاعات بیشتر درباره لایی حریر پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله لایی حریر چیست میباشد.

لایی حریر

لایی پرشین

لایی پرشین نیز مانند لایی حریر نوعی لایی چسب دار است که برای قوام بخشیدن به لباس استفاده میشود. لایی پرشین در قسمت هایی مانند یقه، مچ، سجاف و… لباس هایی مانند کت و پالتو استفاده میشود. لایی پرشین نیز به دلیل چسب دار بودن خود با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشود.

احتمالا متوجه شده اید که لایی پرشین و حریر شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارا میباشند. در واقع لایی پرشین نوعی لایی حریر میباشد. به دلیل کاربرد فراوان این نوع از لایی حریر معمولا آن را به صورت جدا دسته بندی میکنند. در واقع نام کامل لایی پرشین، لایی حریر پرشین میباشد. برای آشنایی بیشتر با لایی پرشین به مقاله لایی پرشین چیست مراجعه نمایید.

لایی فرانسه

لایی فرانسه نیز مانند لایی پرشین و حریر نوعی لایی چسب دار بوده و برای افزایش قوام لباس استفاده میشود. لایی فرانسه برخلاف پرشین و حریر تنها باید در قسمت هایی از لباس استفاده شود، یعنی حریر و پرشین در سراسر لباس قابل استفاده هستند اما فرانسه تنها باید در قسمت های محدودی از لباس استفاده شود.

لایی فرانسه در دو نوع لایی فرانسه آهار دار و لایی فرانسه لطیف (لایی فرانسه کاغذی) در بازار موجود میباشد. برای چسباندن لایی فرانسه نیز باید از حرارت اتو استفاده شود. برای اطلاعات کامل تر پیشنهاد ما خواندن لایی فرانسه چیست در اوموژ میباشد.

لایی مویی

لایی مویی یا لایی سوزنی هم در نوع چسب دار و هم در نوع بدون چسب تولید میشود. لایی مویی نیز برای افزایش مقاومت و ایستایی پارچه استفاده میشود. لایی مویی جنس پشمی داشته نوع چسب دار آن با استفاده از اتو و نوع بدون چسب لایی مویی با کمک نخ و سوزن به لباس دوخته میشود.

استفاده از لایی مویی دارای نکات زیادی است که پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لایی مویی چیست در اوموژ میباشد.

لایی مویی

لایی زانفیکس

لایی زانفیکس نیز نوعی لایی چسب دار میباشد، اما با این تفاوت که دو وجه زانفیکس چسب دار میباشد. یعنی لایی های پرشین و حریر و سایر لایی های ذکر شده در قسمت های فوق تنها یک وجه چسب دار داشتند، اما لایی زانفیکس دارای دو وجه چسب دار است. زانفیکس برای چسباندن دو پارچه به هم استفاده میشود.

با استفاده از زانفیکس میتوان بدون دوخت دو پارچه را به هم متصل نمود. زانفیکس به صورت پودری نیز تولید میشود. انواع زانفیکس چه به صورت نواری و پارچه ای و چه به صورت پودری با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشوند. برای خواندن اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله زانفیکس چیست در اوموژ را بخوانید.

لایی کاغذی

لایی کاغذی مانند لایی های حریر، پرشین و فرانسه دارای یک وجه چسب دار و یک وجه بدون چسب بوده و با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشود. لایی کاغذی نیز برای قوام بخشیدن به لباس کاربرد دارد.

لایی کاغذی انواع مختلفی دارد، به صورت کلی در دو نوع ایرانی و خارجی موجود میباشد. لایی گریوه و زنجان نمونه ای از لایی کاغذی ایرانی و لایی تایوان نمونه ای از لایی کاغذی خارجی میباشد. اطلاعات بیشتر در مقاله لایی کاغذی چیست اوموژ موجود میباشد.

لایی گریوه

لایی گریوه یکی از انواع لایی کاغذی بوده و ویژگی های مختلف لایی کاغذی مانند چسب دار بودن را دارا میباشد. لایی گریوه یکی از لایی های کاغذی ساخت ایران است که دارای گواهینامه های استاندارد نیز میباشد. لایی گریوه مانند لایی کاغذی مقاومت کمی در برابر کشش داشته و به راحتی پاره میشود.

لایی های گریوه نیز با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشوند. لایی گریوه در بسته بندی های رنگی تولید میشود. رنگ های آبی، قرمز و سبز سه رنگ اصلی بسته بندی لایی گریوه به حساب می آیند. لایی گریوه خود نیز در دو رنگ سفید و مشکی تولید میشود. برای اطلاعات بیشتر درباره لایی گریوه پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله لایی گریوه چیست در اوموژ میباشد.

لایی گریوه

لایی زنجان

لایی زنجان مانند لایی گریوه نوعی لایی کاغذی و ساخت کشور ایران میباشد. لایی زنجان را میتوان نوع ضخیم لایی کاغذی دانست. لایی زنجان در پارچه های ضخیم و در قسمت هایی همچون نوار کمر دامن استفاده میشود.

لایی های ساخت ایران با اینکه در کشور ایران تولید میشوند اما چسب اکثر آنها از کشور های خارجی وارد چرخه تولید میشوند.

لایی تایوان

لایی تایوان نوعی لایی کاغذی است که برخلاف لایی گریوه و زنجان ایرانی نبوده و ساخت کشور های خارجی میباشد. لایی تایوان در کارهایی مانند ترمه دوزی و گلدوزی کاربرد دارد. لایی تایوان نسبت به لایی حریر ضخامت بیشتری داشته و بدون سطح شطرنجی است.

خشکی و آهار لایی تایوان در حد متوسط میباشد. لایی تایوان در شلوار های زنانه نیز احتمالا مورد استفاده قرار گرفته و قابل مشاهده میباشد.

لایی ارگانزا

لایی ارگانزا اما برخلاف لایی های ذکر شده در قسمت های فوق نوعی لایی بدون چسب محسوب میشود. نداشتن چسب لایی ارگانزا باعث میشود که برای چسباندن آن نتوان از اتو استفاده نمود و باید با استفاده از نخ و سوزن به لباس متصل شود.

لایی ارگانزا برای افزایش قوام لباس کاربرد داشته و بیشتر در لباس عروس کاربرد دارد. در واقع لایی ارگانزا اصلی ترین لایی مورد استفاده در تولید لباس عروس میباشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله لایی ارگانزا چیست در انتظار شماست.

لایی سولیکا (سولکا)

لایی سولیکا نیز نوعی لایی چسب دار است. بیشترین استفاده لایی سولیکا نیز مانند انواع لایی ها برای قوام بخشیدن به لباس میباشد. لایی سولیکا آهار دار بوده و در سر آستین، یقه، مچ و سایر قسمت های لباس استفاده میشود. به لایی سولیکا لایی سولکا نیز گفته میشود.

با توجه به چسب دار بودن لایی سولیکا، برای چسبادن لایی سولیکا یا همان سولکا به لباس نیز باید از حرارت اتو استفاده شود. در چسباندن انواع لایی ها با اتو نباید اتو روی پارچه حرکت داده شود، تنها باید اتو را روی قسمت مدنظر گذاشته و سپس آن را برداشت. حرکت اتو باعث ایجاد چین و چروک و جرکت در لایی میشود.

طرز استفاده از لایی چسب در خیاطی 

لایی های چسب با توجه به چسب دار بودن یا نبودن طرز استفاده متفاوتی دارند. به صورت تفکیک شده برای شما بیان مینماییم:

  • چسباندن لایی های چسب دار: برای چسباندن لایی های چسب دار باید از حرارت اتو استفاده شود. حرارت اتو چسب لایی را آب کرده و لایی را به پارچه میچسباند. در مرحله استفاده از اتو نباید اتو روی پارچه کشیده شود، بلکه اتو را روی لایی گذاشته و آن را برمیدارند. قسمت چسب دار لایی های چسب دار معمولا حالت دون دون داشته و براق تر میباشد.
  • استفاده از لایی های بدون چسب: لایی های بدون چسب اما باید با استفاده از نخ به لباس دوخته شوند. لایی را در قسمت مدنظر لباس قرار داده و سپس آن را میدوزند.

چسباندن لایی با اتو

پاک کردن لایی های چسب از لباس و پارچه

جدا کردن لایی های بدون چسب ساده میباشد، باید دوخت لایی را حذف کرده و سپس لایی را از پارچه جدا نمود. اما جدا کردن لایی های چسب دار متفاوت و کمی دشوار تر میباشد.

برای پاک کردن زانفیکس باید از سرکه سفید یا الکل سفید استفاده نمود، زانفیکس با استفاده از سرکه و الکل سفید شسته و پاک میشود. لایی های کاغذی مانند زنجان و گریوه نیز با استفاده از بخار اتو کنده میشوند. روش کندن لایی های چسب دار به صورت مختصر در مقاله های آنها در اوموژ ذکر شده که میتوانید با مراجعه به آنها به صورت کامل مطالعه نمایید.

در این مقاله از اوموژ به بررسی انواع لایی چسب در خیاطی و کاربرد آنها پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که میتوانید لوازم مورد نیاز خود را به راحتی و در عرض چند ثانیه خریداری نمایید. تجربه خرید لوازم خیاطی از اوموژ تجربه ای لذت بخش برای شما خواهد بود. در قسمت زیر از طریق فرم نیز میتوانید نظرات خود درباره این نوشته را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری