آموزش دوخت زیپ مخفی

آموزش دوخت زیپ مخفی

زیپ را میتوان یکی از کاربردی ترین و مهم ترین اختراعات بشر در طول تاریخ دانست. به کمک زیپ ها پوشاک های مختلفی تولید شده و استفاده از سایر لوازم مانند کیف ها نیز آسان تر شده است. قدمت زیپ ها را میتوان در حدود 200 سال دانست. مهم ترین اشخاصی که در تولید زیپ نقش داشتند ویتکامب ال. جادسون و گیدئون سندباک میباشند.

زیپ ها انواع مختلفی دارند که یکی از معروف ترین آنها زیپ مخفی میباشد. نحوه دوخت زیپ مخفی و کاربرد آن متفاوت از سایر زیپ ها میباشد. 

زیپ مخفی چیست؟

زیپ مخفی پس از دوخت به صورت مخفی و تنها به شکل یک درز دیده میشود. تنها قسمت نمایان سرزیپ است که در قسمت بالایی شکاف دیده میشود. ویژگی پنهان بودن زیپ مخفی باعث میشود در مواردی همچون لباس های مجلسی، پیراهن و دامن استفاده شود.

در واقع همانطور که در نام زیپ مخفی درج شده است، ویژگی زیپ مخفی نمایان نبودن آن پس از دوخت میباشد. در لباس هایی که مشخص بودن زیپ باعث کاهش زیبایی میشود استفاده از زیپ مخفی بهترین گزینه میباشد. در عین پنهان بودن زیپ مخفی کاربرد اصلی خود یعنی باز و بسته شدن را نیز ایفا میکند.

کاربرد زیپ مخفی

کاربرد زیپ مخفی استفاده در کنار لباس هایی مانند پیراهن و دامن میباشد. زیپ مخفی در لباس هایی استفاده میشود که نمایان بودن زیپ باعث کاهش زیبایی لباس میشود. برای مثال در لباس های مجلسی که نیازمند زیپ هستند، استفاده از زیپ های معمولی و نمایان باعث کاهش میزان زیبایی لباس میشود که در این موارد از زیپ مخفی استفاده میکنند.

به صورت ساده زیپ مخفی نوعی زیپ ساده است اما روش دوختن زیپ مخفی طوری طراحی شده که پس از دوخت مشخص و نمایان نباشد. همین ویژگی پنهان ماندن پس از دوخت بزرگترین وجه تمایز زیپ مخفی با سایر زیپ هاست. مخفی بودن زیپ مخفی باعث میشود کاربردهای متفاوتی نسبت به سایر زیپ ها داشته باشد.

پیشنهاد: مقاله راهنمای خرید زیپ مخفی را در اوموژ بخوانید.

آموزش دوخت زیپ مخفی به روش ساده

برای دانستن راحت ترین روش دوخت زیپ مخفی پیشنهاد ما به شما علاوه بر در اختیار داشتن زیپ مخفی، داشتن ماژیک یا صابون خیاطی و سوزن ته گرد میباشد. با استفاده از ماژیک یا صابون برای علامت گذاری دوخت زیپ مخفی آسان تر خواهد شد. استفاده از علامت زنی روشی اختیاری است و به صورت چشمی نیز میتوانید این مرحله را انجام دهید. روش دوخت زیپ مخفی را به صورت مرحله به مرحله برای شما بیان میکنیم:

1. آماده کردن محل دوخت زیپ مخفی:

ابتدا حدود 1 سانتی متر از عرض پارچه و 2 الی 3 سانتی متر از طول پارچه را برای نقاب زدن با استفاده از ماژیک یا صابون خیاطی علامت بزنید. علامت گذاری را باید به صورت دقیق انجام دهید. دقت بالا در اندازه گیری باعث افزایش کیفیت دوخت شما خواهد شد.

علامت زدن پارچه زیپ مخفی

2. آماده کردن زیپ مخفی:

زیپ را از وسط بازکرده و اتو بزنید. دندانه های فر زیپ مخفی را با حرارت کم اتو بزنید تا تقریبا متمایل به حالت صاف باشند. حتما از حرارت پایین اتو استفاده نمایید. حرارت بالای اتو میتواند باعث ذوب شدن دندانه ها شود. اتو زدن زیپ مخفی باعث تمیز شدن کار و کیفیت بالای دوخت خواهد شد.

آماده کردن زیپ مخفی

3. متصل کردن زیپ مخفی با سوزن ته گرد به پارچه:

یکی قسمت های زیپ را به یکی از پارچه های محل دوخت متصل کنید. برای این کار بهترین وسیله استفاده از سوزن ته گرد میباشد. زیپ را به صورت دقیق و منطبق با محل علامت زده شده پهن نمایید.

متصل کردن زیپ مخفی با سوزن ته گرد

4. دوخت زیپ مخفی به پارچه:

به آرامی شروع به دوخت زیپ مخفی و جدا کردن سوزن های ته گرد نمایید. دندانه های زیپ باید در زیپ پارچه قرار داشته باشند. دوخت را از قسمت ابتدا تا انتهای زیپ انجام دهید.

دوخت زیپ مخفی

5. متصل کردن قسمت دیگر زیپ مخفی با سوزن ته گرد:

حال طرف دیگر زیپ مخفی را با استفاده از سوزن ته گرد به پارچه متصل نمایید. مطابق با قسمت های علامت زده شده و طول پارچه زیپ را پهن نمایید. سپس سوزن ته گرد را به زیپ و پارچه متصل نمایید.

سوزن ته گرد و زیپ مخفی

6. دوخت قسمت دیگر زیپ مخفی:

حال دوباره قسمت باقی مانده زیپ را به پارچه دوخته و سوزن های ته گرد را جدا نمایید. مرحله دوخت تقریبا تمام شده و کار در مرحله نهایی است.

دوخت زیپ مخفی

7. تکمیل درز دوخت شده:

زیپ را ببندید. برای تکمیل دوخت پارچه را با استفاده از چرخ خیاطی بدوزید تا دوخت محکم تر و تمیز تر شود. کار تکمیل شده و دوخت به پایان میرسد.

تکمیل دوخت زیپ مخفی

چرا دوخت زیپ مخفی اهمیت دارد؟

استفاده از زیپ مخفی علاوه بر حفظ زیبایی لباس باعث حفظ عملکرد لباس نیز خواهد شد. در لباس های مجلسی و شیک نمایان نبودن زیپ و یکسره دیده شدن یکی از مهم ترین ویژگی های لباس است که با زیپ مخفی میسر میشود. دانستن روش صحیح دوخت زیپ مخفی مهم بسیار حائز اهمیت و مهم میباشد. ندانستن چگونگی دوخت زیپ مخفی و دوخت اشتباه باعث آسیب به زیبایی لباس خواهد شد.

هرچه زیپ مخفی صحیح تر دوخته شود، علاوه بر حفظ کیفیت و زیبایی لباس باعث افزایش قیمت محصول نیز خواهد شد. کیفیت دوخت های لباس مانند کیفیت زیپ یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کیفیت و ارزش محصول میباشد.

در این مقاله از اوموژ به صورت کامل به بررسی زیپ مخفی چیست و آموزش دوخت زیپ مخفی پرداختیم. طرز صحیح دوخت زیپ مخفی را با دنبال کردن تصاویر قرار داده شده در مقاله میتوانید به صورت کامل بررسی کرده و یادبگیرید. در صورت نیاز به خرید لوازم خیاطی و خرید زیپ مخفی میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده کرده و خرید خود را نهایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری