کارگاه گلدوزی چیست؟

کارگاه گلدوزی چیست

هنر گلدوزی یکی از زیباترین هنر های دستی به شمار میرود. در هنر گلدوزی برای ساخت و تولید یک اثر هنری و زیبا نیازمند لیستی از وسایل مهم و کاربردی هستیم. برای مثال نخ، سوزن و پارچه مخصوص گلدوزی مهم ترین وسایل مورد استفاده در این هنر دستی زیبا به شمار میروند. یکی دیگر از وسایل مورد استفاده در هنر گلدوزی کارگاه گلدوزی نام دارد، اما کاربرد کارگاه گلدوزی چیست و انواع آن کدام اند و همچنین چگونه میتوان از یک کارگاه گلدوزی استفاده نمود؟

کارگاه گلدوزی یعنی چه؟

کارگاه گلدوزی وسیله ای دو تکه، به شکل گرد و حلقه ای است که برای نگه داشتن پارچه و تور گلدوزی استفاده میشود. در انواع هنر های دستی مانند گلدوزی، کوبلن دوزی و شماره دوزی از کارگاه گلدوزی میتوان استفاده نمود. کارگاه های گلدوزی معمولا از جنس فلز، پلاستیک، چوب یا ژله ای و در سایز های مختلف تولید میشوند.

در کارگاه گلدوزی یک پیچ تنظیم در قسمت بالایی کارگاه قرار دارد که با استفاده از آن میتوان پارچه و تور گلدوزی را به صورت دقیق و صاف در داخل حلقه قرار داد. تقریبا میتوان ادعا نمود که کارگاه یک وسیله مهم و ضروری در هنر گلدوزی محسوب میشود و انجام گلدوزی بدون کارگاه امری بسیار سخت و حتی ناممکن خواهد بود.

انواع کارگاه گلدوزی چیست؟

انواع کارگاه های گلدوزی در جنس های مختلفی تولید میشوند. معمول ترین جنس کارگاه گلدوزی فلزی، ژله ای، پلاستیکی و چوبی میباشند. انواع دیگری از کارگاه گلدوزی مانند کارگاه گلدوزی نشکن، شیار دار و فایبرگلاس نیز در بازار موجود هستند. از لحاظ استحکام و مقاومت کارگاه های نشکن، فلزی و ژله ای در رتبه های بالا قرار میگیرند. 

انواع کارگاه های گلدوزی تنها محدود به موارد فوق نیست، برای مثال کارگاه گلدوزی بامبو نیز در بازار به فروش میرسد. کارگاه های گلدوزی با توجه به شکل، جنس، مقاومت، استحکام و کشور سازنده از لحاظ قیمت متفاوت از یکدیگر خواهند بود، طبیعتا با افزایش کیفیت کارگاه قیمت نیز بالاتر خواهد بود.

سایز کارگاه های گلدوزی 

از لحاظ سایز، کارگاه های گلدوزی با توجه به نوع و جنس کارگاه در اندازه های مختلفی تولید میشوند. سایز کارگاه های گلدوزی براساس سایز یا شماره و اندازه قطر بیان میشوند. اندازه سایز کارگاه های گلدوزی یکسان نیست و متغیر است، برای مثال اندازه قطر کارگاه های گلدوزی میتواند بین ۶ سانتی متر تا ۳۲ سانتی متر متغیر باشد.

پس به صورت جمع بندی میتوان گفت که اندازه استانداردی برای قطر کارگاه گلدوزی بیان نشده است و متناسب با نوع کارگاه اندازه نیز متغیر خواهد بود. در هنگام خرید میتوانید اندازه قطر کارگاه را از فروشنده پرسیده و یا در خرید اینترنتی در قسمت اطلاعات محصول مشاهده نمایید. کارگاه گلدوزی در انواع هنرها مانند شماره دوزی و کوبلن دوزی استفاده میشود. برای خواندن اینکه شماره دوزی چیست میتوانید مقاله آن در اوموژ را مطالعه نمایید.

سایز کارگاه گلدوزی

چگونه از کارگاه گلدوزی استفاده کنیم؟

کارگاه گلدوزی از دو حلقه تشکیل شده است. برای نصب پارچه یا تور گلدوزی در داخل کارگاه ابتدا باید پیچ موجود در قسمت بالایی کارگاه را شل کرده و دو حلقه را از یکدیگر جدا نمایید. حلقه بدون پیچ را در قسمت زیر تور یا پارچه قرار داده و حلقه دیگر را روی تور قرار داده و فشار دهید. در آخر پیچ کارگاه را ببندید تا پارچه یا تور در کارگاه محکم نگه داشته شود.

استفاده از کارگاه گلدوزی ژله ای نیز ابتدا باید دو حلقه کارگاه را از یکدیگر جدا نمایید، حلقه بدون بست را زیر و حلقه بست دار را روی پارچه یا تور قرار دهید، سپس قسمت بالایی را ثابت نگه داشته و قسمت های دیگر کارگاه ژله ای را به آرامی روی حلقه دیگر چفت کنید تا پارچه یا تور به صورت محکم در داخل کارگاه قرار گیرد.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت خلاصه به بررسی اینکه کارگاه گلدوزی چیست پرداختیم، همچنین انواع و سایز کارگاه گلدوزی را نیز بررسی کردیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی و خرازی است که میتوانید لوازم مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و در کوتاه ترین زمان ممکن خریداری نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری