نخ گلابتون چیست؟

نخ گلابتون چیست

هنرهای دستی یکی از قدیمی ترین هنرهای رواج یافته در ایران به حساب می آیند. کشور ایران همواره در طول تاریخ به هنر های مختلف، مخصوصا هنر های دستی توجه ویژه ای داشته و زیباترین اثر ها را تولید نموده است. کار با نخ و پارچه و تولید لباس های سنتی و زیبا یکی از هنرهایی است که درحال حاضر نیز رواج داشته و ادامه دار میباشد.

یکی از هنر های اصیل ایرانی را میتوان هنر گلابتون دوزی دانست. گلابتون دوزی هنری است که بیشتر در استان هرمزگان و استان های جنوبی ایران رواج داشته و با استفاده از نخ گلابتون دوزی به انجام میرسد. در ادامه به بررسی اینکه نخ گلابتون چیست خواهیم پرداخت.

نخ گلابتون دوزی چیست؟

نخ گلابتون نوعی نخ تزئینی است که معمولا از ترکیب الیاف طبیعی با فلزات طلایی یا نقره ای تولید میشود. در زمان های قدیم در تولید نخ گلابتون از طلا یا نقره استفاده میشد؛ امروزه اما به جای طلا یا نقره، از فلزهای ارزان تر با رنگ های طلایی، نقره ای یا سفید استفاده میشود.

نخ گلابتون اصلی ترین نخ مورد استفاده در هنر گلابتون دوزی به حساب می آید. نخ های گلابتون دوزی معمولا از جنس الیاف طبیعی مانند ابریشم یا پنبه تولید میشوند. رایج ترین جنس مورد استفاده برای تولید را میتوان ابریشم دانست، چرا که ابریشم الیاف بسیار نرم و مرغوبی بوده و زیبایی خاصی را نیز دارا میباشد.

تاریخچه نخ گلابتون دوزی

هنر گلابتون دوزی یکی از هنر های تاریخی و اصیل ایرانی به شمار میرود. در گلابتون دوزی با استفاده از نخ های طلایی یا نقره ای، انواع لوازم و پوشاک مانند لباس های بانوان، کیف، کفش و پارچه های تزئینی تولید میشوند. قدمت این هنر و استفاده از نخ گلابتون را میتوان به دوره های هخامنشیان و ساسانیان دانست.

زیبایی بیش از لباس های تولید شده از نخ های گلابتون باعث شد تا انواع لباس های تزئین شده با استفاده از این نخ طلایی یا نقره ای به کشور های همسایه و سایر مناطق خاورمیانه نیز صادر شود. رنگ طلایی استفاده شده در لباس های گلابتون دوزی شده زیبایی خاصی را به لباس بخشیده و لباس را شیک تر و به اصطلاح اشرافی تر نشان میدهد.

کاربرد نخ گلابتون چیست؟

اصلی ترین کاربرد نخ گلابتون برای تزئین پارچه، لباس، کیف، کفش و سایر لوازم و پوشاک میباشد. استفاده از نخ گلابتون برای تزئین لباس ها هنری است که از زمان های قدیم در کشور ایران رواج داشته است. نخ گلابتون معمولا با رنگ طلایی محبوبیت بیشتری داشته و زیباترین محصولات هنر گلابتون دوزی با استفاده از رنگ طلایی حاصل میشوند.

درواقع نخ گلابتون نوعی نخ تزئینی است و در بافت اصلی لباس سهیم نمیباشد. نخ گلابتون را میتوان مانند نخ های گلدوزی به حساب آورد، چرا که برای افزایش زیبایی محصول به پارچه افزوده میشود.

نمونه ای از نخ گلابتون

انواع نخ گلابتون

نخ گلابتون جز نخ های فلزی به شمار میرود؛ یعنی در ساختار نخ از فلز استفاده شده است. نخ های گلابتون در گذشته با طلا و نقره آمیخته میشدند، امروزه اما برای تولید این نوع نخ از سایر فلز ها استفاده میشود. نخ های گلابتون معمولا در رنگ های طلایی، نقره ای، سفید موجود میباشند. نوعی از نخ گلابتون با ترکیب رنگی وجود دارد که به آن نخ گلابتون هفت رنگ گفته میشود.

شبیه ترین نخ به نخ گلابتون را میتوان نخ زری دار دانست. در ساختار نخ زری دار نیز از فلز های مختلف برای افزایش براقیت و زیبایی نخ استفاده میشود. برای اطلاعات بیشتر درباره نخ زری دار پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله نخ زری دار چیست در اوموژ میباشد.

در این مقاله از اوموژ به صورت مختصر و کوتاه به بررسی اینکه نخ گلابتون چیست و چه کاربرد و انواعی دارد پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که میتوانید لوازم مورد نیاز خود را از طریق مراجعه به صفحه خرید لوازم خیاطی مشاهده و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری