نخ کوک چیست؟

نخ کوک چیست

نخ کوک چیست؟ طبیعتا تا به حال اسم نخ کوک را شنیده اید، در شغل خیاطی میتوان انواع لوازم خیاطی را مشاهده نمود که هر کدام در دسته بندی خاصی قرار داشته و کاربرد و نحوه استفاده خاصی را دارا میباشند، یکی از دسته های معروف در زمینه خیاطی، نخ خیاطی میباشد که این دسته شامل انواع و اقسام نخ ها است که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارا هستند.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ، علاوه بر معرفی نخ کوک، به بررسی ویژگی های یک نخ کوک خوب، کاربرد نخ کوک، راهنمای خرید نخ کوک و سایر موارد خواهیم پرداخت، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت کامل و مفصل با نخ کوک آشنا شویم.

نخ کوک چه نوع نخی است؟

نخ کوک یا نخ لحاف دوزی، نوعی نخ پنبه ای است که به صورت قرقره یا کلاف تولید شده و در مواردی هچون لحاف دوزی، دوخت پارچه های ضخیم، کوک زدن و نشانه گذاری روی پارچه مورد استفاده قرار میگیرد. نخ کوک در صنعت نساجی ابتدا در رنگ سفید تولید شده و سپس رنگ آمیزی میشود.

در واقع میتوان گفت نام دیگر نخ کوک، نخ لحاف دوزی است چرا که زمینه اصلی استفاده از نخ کوک در لحاف دوزی بوده و به نوعی دیگر میتوان گفت اصلی ترین نخ مورد استفاده برای لحاف دوزی، نخ کوک میباشد. طبیعتا میتوان از سایر نخ ها برای لحاف دوزی استفاده نمود، اما ویژگی هایی همچون پنبه ای و طبیعی بودن و ضخامت مناسب نخ کوک باعث شده که بهترین گزینه برای لحاف دوزی باشد.

کاربرد نخ کوک چیست؟

کاربرد اصلی نخ کوک در لحاف دوزی میباشد، اما از نخ کوک برای کاربرد های دیگری همچون نشانه گذاری روی پارچه، کوک زدن لباس، دوخت سرویس آشپزخانه، دوخت روتختی، دوخت ملحفه قرار زیر می باشد. دوخت ملحفه، دوخت رو بالشتی، عروسک سازی و سایر موارد را نیز دارا میباشد.

همانطور که در قسمت فوق اشار شد کاربرد اصلی نخ کوک در لحاف دوزی میباشد، یعنی اصلی ترین کاربرد نخ کوک استفاده در دوخت لحاف بوده و اصلی ترین نخ مورد استفاده در لحاف دوزی، نخ کوک میباشد. این کاربرد نخ کوک که استفاده از آن در لحاف دوزی میباشد باعث شده نام دیگر نخ کوک، نخ لحاف دوزی باشد، یعنی در بازار برای خرید نخ کوک از عبارت نخ لحاف دوزی نیز استفاده میشود.

نخ کوک

نخ کوک چه مشخصاتی دارد؟

مشخصه اصلی نخ کوک، جنس آن میباشد. جنس نخ کوک از الیاف طبیعی پنبه میباشد و در نساجی ابتدا به رنگ سفید تولید شده و سپس رنگ آمیزی میشود. نخ های کوک عمدتا به شکل قرقره برای مصارف کم و به شکل کلاف برای مصارف حجیم و زیاد تولید میشود و مشتریان میتوانند بسته به نیاز خود اقدام به تهیه کردن یکی از دو شکل نخ کوک نمایند.

نخ کوک نوعی نخ شانه نشده بوده که با توجه به این ویژگی یکنواخت نبوده و قابل جدا کردن میباشد، این مشخصه نخ کوک باعث شده برای نشانه گذاری روی پارچه بسیار مناسب باشد، چرا که پس از جدا کردن از پارچه، به بافت پارچه آسیب نرسانده و رد آن قابل توجه نمیباشد.

درهنر خیاطی از انواع نخ های استفاده میشود که ما تمامی آنها را در مقاله ای تحت عنوان انواع نخ خیاطی برای شما گرد هم آورده ایم.

ویژگی نخ کوک خوب چیست؟

از ویژگی های یک نخ کوک خوب میتوان به مواردی همچون کیفیت بالای نخ، استحکام مناسب نخ، ثبات رنگ بالای نخ و شفافیت آن اشاره نمود. یکی از مهم ترین ویژگی های نخ کوک، ثبات رنگ آن میباشد، نخ های کوک از جنس پنبه بوده و اگر به صورت صحیح و مناسب رنگ آمیزی نشده باشند، به مرور زمان و با شست و شو رنگ آن شسته شده و به اصطلاح رنگ پس میدهد.

همچنین استحکام نخ کوک نیز موردی مهم میباشد، چرا که اگر استحکام کافی را دارا نباشد، به مرور زمان پاره شده و به محصول آسیب رسانده و باعث خواهد شد که دوباره زمان زیادی را صرف دوخت مجدد محصول خود نمایید.

نخ کوک و کاربرد آن

راهنمای خرید نخ کوک

طبیعتا راهنمای خرید نخ کوک، همان راهنمایی انتخاب بهترین بهترین نخ کوک میباشد. مهم ترین موارد در انتخاب نخ کوک یا همان نخ لحاف دوزی توجه به کیفیت و رنگ آن میباشد. برای مثال باید توجه داشته باشید که نخ انتخابی شما سالم و بدون آفت باشد که این مورد نشان دنده کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید نخ میباشد. همچنین در بررسی رنگ نخ باید به شفافیت آن توجه داشته باشید، چرا که اگر رنگ نخ کوک کدر باشد نشان دهنده عدم رنگ آمیزی مناسب نخ بوده و احتمالا به مرور زمان و با شست و شو رنگ پس خواهد داد.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کامل به بررسی نخ کوک چیست پرداختیم و مطالبی همچون کاربرد نخ کوک، بهترین نخ کوک و سایر موارد مرتبط با نخ کوک یا همان نخ لحاف دوزی را خدمت شما بیان نمودیم. برای خرید وسایل خیاطی مانند نخ کوک میتوانید از طریق فهرست سایت به دسته بندی فوق مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری