نخ موم زده چیست؟

نخ موم زده چیست

نخ ها را میتوان یکی از مهم ترین دسته بندی های موجود در زمینه خیاطی دانست. نخ ها علاوه بر خیاطی در هنرهای دیگری همچون چرم دوزی و گلدوزی نیز کاربرد بسیار زیادی را دارا میباشند. نخ ها انواع و اقسام مختلفی دارند که هرکدام برای کاربرد خاصی مختص شده اند. یکی از نخ های مورد استفاده در زمینه خیاطی، چرم دوزی و هنرهای دستی نخ موم زده میباشد. در ادامه به بررسی اینکه نخ موم زده چیست به صورت کامل خواهیم پرداخت.

نخ موم زده شده چیست؟

نخ موم زده نخی است که از الیاف نایلون یا پلی استر تولید شده و به موم هایی مانند موم زنبور عسل آغشته میشود. نخ موم زده در خیاطی، هنرهای دستی و چرم دوزی استفاده میشود. موم باعث ایجاد حالتی چرب مانند در نخ میشود. از ویژگی های نخ موم زده میتوان به مواردی براقیت، روان و ضدآب بودن نخ اشاره کرد.

درواقع بزرگترین تفاوت نخ موم زده با سایر نخ های مورد استفاده در خیاطی و هنر های دستی آغشته شدن به موم میباشد. موم ماده ای با حالت چرب است که باعث میشود نخ ویژگی های خاصی مانند ضدآب بودن را داشته باشد. با اینکه نخ موم زده دارای ویژگی براقیت میباشد، اما رنگ مورد استفاده در نخ پس از موم زده شدن حالتی کدر به خود میگیرد.

چطور نخ موم زده درست کنیم؟

برای ایجاد نخ موم زده باید مقداری موم عسل در اختیار داشته باشیم. نخ را باید چندباری روی موم میکشیم تا کاملا آغشته به موم شود. موم باید کاملا به داخل نخ نفوذ کرده و به اطلاح به خورد نخ داده شود که برای اینکار از حرارت سشوار، کتری، شوفاژ و بخاری میتوان استفاده نمود.

چطور نخ موم زده درست کنیم

در مرحله درست کردن نخ موم زده شده باید دقت کنید که از وسایلی مانند اتو استفاده نکنید. استفاده از اتو در موم زدن نخ ممکن است باعث چسبیدن موم به سطح اتو و خراب شدن کار شود. حرارت باید بدون تماس وسیله گرمایشی و نخ به موم منتقل شود که وسایلی مانند سشوار و بخاری بهترین موارد در این زمینه محسوب میشوند.

توجه داشته باشید که درهنر خیاطی از انواع نخ های استفاده میشود که ما تمامی آنها را در مقاله ای تحت عنوان انواع نخ خیاطی برای شما گرد هم آورده ایم.

کاربرد نخ موم زده چیست؟

اصلی ترین کاربرد نخ موم زده استفاده در زمینه های چرم دوزی، خیاطی و سایر هنرهای دستی میباشد. نخ موم زده یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت کیف و کفش چرمی میباشد. برای ظریف کاری و ایجاد طرح های بینظیر و زیبا روی کیف و کفش های چرمی نیز از نخ موم زده استفاده میشود.

ویژگی روان بودن و ضدآب بودن نخ باعث میشود که در هنر چرم دوزی نخ موم زده شده کاربرد های فراوانی را داشته باشد. ویژگی های ذکر شده یعنی روان و ضدآب بودن نخ به دلیل وجود موم در سطح و داخل نخ موم زده ایجاد شده اند.

انواع نخ موم زده شده

نخ موم زده در بازار به صورت دوک یا فله ای و برش خورده به فروش میرسد. نخ موم زده از لحاظ طیف رنگی دارای تنوع بسیار خوبی نیز میباشد. موم موجود در نخ موم زده پس از مدتی از بین میرود که به همین دلیل این نوع نخ در اندازه های تقریبا کوچکی به فروش میرسد.

نخ موم زده ساخت کشور ترکیه یکی از محبوب ترین انواع نخ موم زده شده در کشور ایران میباشد. تنوع رنگی بالای نخ موم زده باعث شده که بتوان در انواع هنرهای دستی از نخ موم زده استفاده نمود.

کفش و کمربند با استفاده از نخ موم زده شده

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت مختصر و مفید به بررسی اینکه نخ موم زده چیست و چه کاربرد و انواعی دارد پرداختیم. همچنین روشی ساده برای درست کردن نخ موم زده را نیز برای شما شرح دادیم. توجه داشته باشید که اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که میتوانید با استفاده از آن اقدام به خرید لوازم خیاطی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری