نخ عمامه چیست؟

نخ عمامه چیست و چه کاربردی دارد

نخ عمامه چیست؟ گونه انسان در طول حیات خود در سطح این کره خاکی اختراعات بسیار وسیع و غیر قابل باوری را ایجاد نموده، اما یکی از ساده ترین آنها و در عین حال کاربردی ترین آنها طبیعتا نخ ها میباشند. از دوران دیر باز و کهن انسان به دنبال ابزار یا وسیله ای طویل و نواری شکل بوده که بتواند با استفاده از آن ابزار آلات خویش را گرد هم جمع نموده و نگه دارد و یا به کمک آن لباسی مناسب برای خود دست و پا کند.

همین نیاز بشر بود که منجر به تولید و اختراع یکی از کاربردی ترین ساخته های انسان یعنی نخ شد، با استفاده از نخ به سادگی میتوان با ایجاد گره ای ساده انواع لوازم را گرد هم جمع نموده و زیبا ترین لباس ها را در عصر امروزی برای خود تصور نمود.

طبیعتا امروزه با توجه به کاربرد های متنوع نخ ها، انواع نخ ها را نیز باید تصور نمود؛ چرا که برای مثال نخی که در تولید یک لباس مهمانی زیبا و ظریف مورد استفاده قرار میگیرد با نخی که در بسته بندی و دوختن سرکیسه ها مورد مصرف واقع میشود یکسان نبوده و تفاوت های بسیاری از لحاظ کابردی و حتی ظاهری نیز دارا میباشند. یکی از انواع نخ مورد استفاده در هنر خیاطی که کاربرد های مناسبی را دارا بوده و در این زمینه محبوب و مشهور میباشد نخ عمامه ای است.

نخ عمامه چیست؟

نخ عمامه یک نوع نخ از جنس کتان، پنبه، ابریشم و یا ترکیب شده با الیاف مصنوعی مانند پلی استر میباشد که به دو صورت دوک یا کلاف در بازار موجود بوده و یکی از محبوب ترین نخ ها در هنر های دستی مانند قلاب بافی، نمد دوزی، گل دوزی، رودوزی و سایر موارد مشابه میباشد. شکل ظاهری آن نیز به صورت دو رشته به هم تابیده شده و جدا ناپذیر از هم میباشد.

نخ عمامه چیست

طبیعتا یکی از موارد بسیار مهم در تولید و ایجاد یک اثر هنری و مخصوصا هنر های دستی انتخاب مواد و متریال مناسب بوده که یکی از مهم ترین آنها انتخاب مناسب ترین نوع نخ برای شروع میباشد. در هنر های دستی میتوان انواع و اقسام نخ ها را متصور بود اما هنرمندی بهترین اثر را ایجاد میکند که عالاوه بر مهارت های فردی بالا در تولید اثر، از مناسب ترین مواد برای اثر خود نیز استفاده کرده و زیباترین جلوه بصری ممکن را ایجاد کرده باشد.

نخ عمامه چه کاربردی دارد؟

مهم ترین کاربرد نخ عمامه ای را میتوان مرتبط با هنرهای دستی دانست، زمینه هایی مانند نمد دوزی‌، گل ‌دوزی، دوخت درزها، برجسته نشان دادن نقوش روی پارچه، انواع رودوزی‌ها، صنایع دستی، بافت دستبند، بافت رومیزی، قلاب بافی‌ و سایر موارد. استحکام و ضخامت مناسب این نوع نخ و در عین حال زیبایی و رنگ های جذاب آن باعث شده که نخ عمامه به یکی از بهترین و محبوب ترین نخ ها در زمینه هنر های دستی تبدیل شود.

کاربرد نخ عمامه

به صورت کلی کاربرد نخ عمامه در زمینه خیاطی بسیار گستره و فراوان میباشد اما یکی از موارد قابل توجه قبل از اقدام به خرید این نوع نخ، شکل آن میباشد. به صورت کلی نخ عمامه یک نخ دو رشته ای بوده که این دو رشته درهم تنیده شده و قابل جدا کردن از یکدیگر نمیباشند.

پس به راحتی میتوان با توجه به همین ویژگی و شکل ظاهری این نخ متوجه شد که نخ عمامه به صورت کلی یک نوع نخ ضخیم بوده و برای کارهایی که نیازمند نخ های نازک و ظریف هستند مناسب نمیباشد. بنابراین قبل از مراجعه به بازار یا فروشگاه های اینترنتی باید دقت کنید که نخ عمامه برای چیست (یعنی مطالعه همین مطلب که عنوان آن نخ عمامه چیست میباشد!) و با توجه به ویژگی های آن برای چه زمینه ای مورد مصرف قرار میگیرد.

انواع نخ عمامه

انواع نخ عمامه در بازار به دو شکل دوک و کلاف در سایز بندی ها و شماره های مختلف موجود بوده که کم ضخامت ترین نوع آن شماره 10 میباشد، علاوه بر این نخ های عمامه میتوانند از جنس کتان، پنبه، ابریشم و یا ترکیب شده با الیاف های مصنوعی مانند پلی استر باشند.

در قسمت بالا به چهار نوع نخ عمامه از لحاظ جنس اشاره شد؛ همین موضوع یکی از مواردی است که میتوان بر اساس آن این نخ را در چهار دسته بندی کلی جای داد که باعث میشود قبل از خرید دقت کافی را صرف بررسی جنس آن نمود.

برای مثال نخ عمامه ابریشمی نسبت به سایر جنس ها براقیت و درخشندگی بیشتری داشته و برای کارهای هنری که نیازمند درخشش و بازتاب نور و جلب توجه بیشتری میباشد مناسب تر است. عموما به همراه نخ های عمامه برچسبی وجود دارد که حاوی مشخصات آن از قبیل ضخامت و جنس میباشد، قبل از اقدام به خرید بهتر است برچسب های هریک از آن ها را بررسی نموده و و بدانید که اطلاعات درج شده روی هریک از نخ عمامه چیست و سپس نخ مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید.

درهنر خیاطی از انواع نخ های استفاده میشود که ما تمامی آنها را در مقاله ای تحت عنوان انواع نخ خیاطی برای شما گرد هم آورده ایم.

انواع نخ عمامه

کیفیت نخ عمامه

برای بررسی و آزمایش ثبات رنگ نخ عمامه کافی است قسمتی از آن را با مقداری آب مرطوب نموده و سپس آن را روی یک پارچه یا دستمال سفید با فشار دست بکشید، اگر اثر رنگ آن روی پارچه ایجاد نشد یعنی رنگ ثابت بوده و به مرور زمان و با شست و شو رنگ آن به سایر نقاط پارچه نفوذ نخواهد کرد؛ علاوه بر این نخ عمامه با کیفیت دارای گره روی آن نبوده و به صورت یکدست و صاف و دارای استحکام بالا میباشد.

قبل از اقدام به خرید این نوع نخ پیشنهاد میشود با خواندن مطالب کافی (مانند خواندن کامل این مطلب که درباره نخ عمامه چیست میباشد) و مشورت با یک فروشنده با تجربه اطلاعات کافی و لازم را در این زمینه کسب نموده و سپس مشغول به خرید شوید، چرا که اگر نتوانید ثبات رنگ و استحکام نخ عمامه را به درستی تشخیص دهید ممکن است یک نخ نامطلوب را خریداری کرده و در ایجاد محصول و اثر هنر دستی مد نظر خود ناتوان بمانید، چرا که انتخاب بهترین و با کیفیت ترین مواد و متریال اولیه یکی از مهم ترین مسائل در تعیین میزان کیفیت محصول تولیدی و نهایی است.

کیفیت نخ عمامه

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کامل و 0 تا 100 به بررسی سوال نخ عمامه چیست پرداخته شد. برای خرید لوازم خیاطی و خرید نخ عمامه به صورت عمده و یا خرده میتوانید از فهرست سایت به دسته بندی مورد نظر مراجعه و یا روی همین عبارات که حاوی لینک هستند کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری