نخ استرچ چیست؟

نخ استرچ

نخ استرچ چیست؟ در بازار لوازم خیاطی و مخصوصا در دسته بندی نخ های خیاطی میتوان انواع و اقسام نخ ها را در شکل ها و رنگ های متفاوت و جذاب مشاهده نمود که هر کدام کاربرد ها و زمینه های مصرف خاص خود را دارا میباشند. یکی از نخ های پرکاربرد در همین دسته بندی ذکر شده که جز نخ های مصنوعی و بسیار پرطرفدار در زمینه خیاطی میباشد، نخ استرچ یا نخ سردوز نام دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل نخ استرچ و کاربردها و انواع آن در هنر خیاطی بپردازیم تا بتوانید به پاسخ سوالاتی از قبیل نخ سردوز چیست دست پیدا نمایید.

نخ استرچ چیست؟

نخ استرچ یا همان نخ سردوز را به صورت کلی میتوان یک نوع نخ مصنوعی در زمینه خیاطی دانست که دارای ویژگی هایی از قبیل خاصیت ارتجاعی و مقاومت بالا در برابر دما بوده که همین ویژگی ها باعث میشود که این نخ به یکی از عناصر اصلی در تولید لباس هایی که نیازمند خاصیت ارتجاعی و کشسانی مناسب و مقاومت در برابر دما هستند بدل شود.معمولا نخ اسرتچ در بازار به صورت دوک نخ تولید شده و مشتری ها نخ سردوز را به همین صورت خریداری مینمایند.

در قسمت بالا در قسمت پاسخ به سوال نخ استرچ چیست ذکر شد که نخ استرچ دارای ویژگی ارتجاعی و کشسانی بسیار خوبی است که همین ویژگی را علاوه بر مزیت میتوان به عنوان یکی از معایب آن که کار و دوخت و دوز با آن را دشوار میساز نیز محسوب نمود، چرا که استفاده از این نخ به تنهایی در بافت لباس بسیار دشوار بوده و عمری غیر منطقی طلقی میشود، چرا که استفاده از مقدار زیادی از این نخ در هنگام دوخت و دوز میتواند از کنترل خارج شده و به امری بسیار دشوار بدل گردد.

ویژگی های نخ استرچ

از ویژگی های نخ سردوز یا همان نخ اسرتچ میتوان به خاصیت ارتجاعی بسیار بالا و مقاومت دمایی بالای آن اشاره نمود که همین ویژگی ها باعث شده نخ استرچ به یکی از محبوب ترین نخ ها در خیاطی و نساجی تبدیل شود. علاوه بر دو ویژگی فوق، نخ استرچ دارای توانایی بالا در جذب رطوبت نیز میباشد که باعث شده نخ سردوز یا استرچ به یکی از گزینه های اصلی برای استفاده در انواع و اقسام دستگاه های بافت و دستگاه های گردباف بدل شود.

همانطور که در قسمت بالا به سه ویژگی اصلی نخ استرچ یعنی خاصیت ارتجاعی بالا، مقاومت دمایی بالا و توانایی جذب رطوبت اشاره گردید، میتوان به راحتی حدس زد که پارچه ها و لباس های تولید شده با استفاده از نخ استرچ دارای ویژگی هایی از قبیل آزادی در حرکت بالا، ایجاد شدن بسیار کم چین و چروک، رنگ پذیری بالا و هزینه بالا برای بافت خواهند بود.

نخ استرچ چیست؟

کاربرد نخ استرچ

نخ استرچ با توجه به ویژگی های خاص خود دارای کاربرد های فراوان و خاص بسیار زیادی در زمینه خیاطی و نساجی است، به صورت کلی کاربرد نخ سردوز یا همان کاربرد های نخ استرچ را به صورت زیر میتوان بیان نمود:

  • تولید و بافت انواع و اقسام پارچه های جین
  • تولید و بافت انواع جوراب های زنانه، مردانه و بچگانه
  • تولید و بافت انواع و اقسام لباس های زیر
  • تولید انواع و اقسام بانداژ های پزشکی
  • تولید لباس کارهای دارای مقاومت بالا در برابر گرما
  • تولید پارچه های مخمل نخی

علاوه بر موارد فوق میتوان از نخ استرچ برای تولید انواع و اقسام لباس ها با خاصیت کشسانی و ارتجاعی نیز استفاده نمود.

انواع نخ استرچ

انواع نخ سردوز یا همان نخ استرچ با دیگر الیاف ها به عنوان مواردی مانند نخ مغزی ریسیده شده(core-spun)، نخ تابیده شده، نخ های پوششی و نخ های تکسچره شده استفاده میتوان مورد استفاده قرار گیرد. البته باید خدمت شما ذکر نمود که نخ مغزی ریسیده شده و نخ لاستیک خود دارای انواع مختلفی هستند و از نخ مغزی و نخ غلاف تشکیل می شوند. به صورت کلی اما نخ های استرچ عموما به صورت دوک در کارخانه ها و نساجی ها تولید شده و مشتری های با مراجعه به بازار نیز نخ استرچ را به همین صورت خریداری مینمایند.

نخ استرچ

 

تفاوت نخ استرچ و نخ سردوز چیست؟

شاید یکی از سوال های اساسی که احتمالا پس از پاسخ به سوال نخ استرچ چیست در این زمینه برای شما پیش آمده باشد، تفاوت نخ استرچ و نخ سردوز باشد. به صورت کلی این دو نخ را میتوان در یک دسته بندی و تقریبا معادل هم قرار داد اما باید توجه داشت که این دو نوع نخ دارای تفاوت هایی در مصرف میباشند، مثلا به این صورت که نخ استرچ برای تولید پارچه های کشسان و ارتجاعی و مقاوم به دما استفاده میشود، در حالی که نخ سردوز را در پایان کار برای آراستگی بیشتر محصول تولیدی و مرتب کردن آن از نخ سردوز استفاده میشود، اما به صورت کلی نخ سردوز را معادل نخ استرچ قرار داد.

اسم نخ سردوز چیست؟

ممکن است در بازار علاوه بر عبارت های نخ سردوز یا نخ استرچ از عبارت های دیگری برای خطاب کردن این نوع نخ توسط بازاریان یا مشتریان استفاده شود، عبارت هایی مانند نخ ترویرا یا نخ تراویرا. باید ذکر نمود که نخ ترویرا یا نخ تراویرا کمی متفاوت از نخ سردوز میباشند، اما با توجه به شباهت های ظاهری آنها بسیاری از افراد این نوع نخ را معادل یکدیگر قرار میدهند. پس به صورت کلی میتوان با کمی ارفاق قبول نمود که اسم نخ سردوز به عنوان نخ ترویرا یا نخ تراویرا نیز شناخته میشود.

برای آشنایی با نخ ترویرا میتوانید به مقاله نخ ترویرا چیست در اوموژ مراجعه نمایید.

نخ استرچ

در این مقاله به سوال نخ استرچ چیست و چه کاربردی دارد به صورت کامل پاسخ داده شد، برای خرید نخ استرچ با بهترین کیفیت و اطلاع از قیمت نخ سردوز و نحوه فروش آن در فروشگاه اینترنتی اوموژ میتوانید بر روی هریک از عناوین لینک شده کلیک کرده و یا از طریق فهرست سایت به دسته بندی مورد نظر مراجعه نمایید، همچنین برای خرید لوازم خیاطی نیز میتوانید همین عبارت را لمس کرده و به یک دسته بندی جامع دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری