نحوه چسباندن زانفیکس

چسباندن زانفیکس با اتو

شغل خیاطی یکی از مشاغلی است که بیشترین ابزارآلات و وسایل مرتبط را دارا میباشد. زانفیکس و لایی های چسب یکی از پراستفاده ترین وسایل در این زمینه محسوب میشوند. زانفیکس به صورت ساده نوعی لایی چسب دار است که در خیاطی برای قوام بخشیدن به لباس و چسباندن دو پارچه بدون دوخت به یکدیگر استفاده میشود.

نحوه چسباندن زانفیکس چگونه است؟

پس از دانستن اطلاعاتی کلی درباره زانفیکس طبیعتا مهم ترین مسئله این است که چگونه از زانفیکس استفاده کنیم و بدانیم که طرز استفاده از زانفیکس چگونه است. با توجه به تفاوت انواع زانفیکس از لحاظ شکل نحوه چسباندن آنها نیز کمی متفاوت از هم میباشد که به صورت تفکیک شده خدمت شما بیان خواهیم نمود. در صورت آشنایی بیشتر با زانفیکس پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله زانفیکس چیست میباشد.

طریقه چسباندن زانفیکس متری

  1. قرار دادن زانفیکس بین دو پارچه: مقدار کافی از زانفیکس متری را بین قسمت تا شده لباس یا بین دو پارچه قرار دهید.
  2. چسباندن با استفاده از حرارت اتو: در مرحله آخر با استفاده از حرارت اتو زانفیکس متری را به پارچه بچسبانید. اتو باید روی پارچه قرار داده شود تا چسب موجود در زانفیکس که بین دو پارچه قرار داده شده به اصطلاح آب شده و به پارچه بسچبد.

نکته مهم در طریقه چسباندن زانفیکس متری با استفاده از اتو نباید اتو را روی پارچه حرکت دهید، بلکه باید اتو را روی پارچه قرار داده و پس از چند ثانیه آن را بردارید، سپس این عمل را برای قسمت های دیگر پارچه انجام دهید و زانفیکس به صورت کامل به پارچه بچسبد.حرکت دادن اتو روی پارچه موجب ایجاد چین و چروک در زانفیکس و خراب شدن کار میشود.

طرز چسباندن زانفیکس نواری

چسباندن زانفیکس نواری مشابه زانفیکس متری میباشد، به این صورت که ابتدا مقدار مناسبی از زانفیکس را بین قسمت تا شده پارچه یا دو پارچه که روی هم قرار داده شده اند قرار دهید و سپس با استفاده از اتو زانفیکس را بچسبانید. در چسباندن زانفیکس نواری نیز نباید اتو را روی پارچه بکشید و تنها باید اتو را روی پارچه گذاشته و آن را بردارید.

روش استفاده از زانفیکس کاغذی

روش استفاده از زانفیکس کاغذی یا کاغذ دار کمی متفاوت از زانفیکس متری و نواری میباشد، چرا که زانفیکس کاغذی دارای کاغذ میباشد.

  1. قرار دادن قسمت بدون کاغذ زانفیکس روی پارچه: یک وجه زانفیکس کاغذ دارای کاغذ و طرف دیگر آن بدون کاغذ میباشد. سمتی از زانفیکس که حالت توری دارد بدون کاغذ بوده و باید روی پارچه پهن شود، قسمتی زا زانفیکس نیز که کاغذ دار است باید به طرف بیرون قرار گیرد.
  2. اتو زدن زانفیکس از روی قسمت کاغذ دار: حال باید اتو را روی زانفیکس قرار دهید تا یک وجه زانفیکس که بدون کاغذ بود به پارچه چسبانده شود.
  3. جدا کردن کاغذ از زانفیکس: حال پس از اتو زدن زانفیکس و چسبیدن یک وجه آن به پارچه باید کاغذ موجود روی زانفیکس را جدا نمایید.
  4. قرار دادن پارچه روی قسمت جدید زانفیکس: پس از جدا کردن کاغذ از زانفیکس، حال قسمت چسب دار زانفیکس عریان شده و باید پارچه جدید را روی زانفیکس پهن نموده یا تا کنید
  5. اتو زدن زانفیکس از روی پارچه: حال در مرحله آخر زانفیکس را از روی پارچه اتو بزنید تا زانفیکس به صورت کامل به دو طرف پارچه بچسبد.

توجه داشته باشید که در هیچ یک از مراحل روش کار با زانفیکس کاغذی نیز نباید اتو را بکشید، بلکه باید اتو را روی پارچه قرار داده و پس از مدتی آن را بردارید؛ سپس این کار را برای همه قسمت های پارچه انجام دهید و تا زانفیکس به پارچه بچسبد. حرکت اتو ممکن است باعث چروک شدن زانفیکس شود.

طریقه چسباندن زانفیکس پودری

روش چسباندن زانفیکس پودری نیز ساده میباشد. ابتدا پودر زانفیکس را در قسمت مدنظر بپاشید، سپس پارچه را تا کنید و آن را اتو بزنید، در این مرحله نیز نباید اتو روی زانفیکس حرکت داده شود، بلکه اتو باید روی قسمت های مختلف پارچه گذاشته شده و سپس برداشته شود.

روش کلی نحوه چسباندن انواع زانفیکس به صورت کلی طبق اطلاعات توضیح داده شده میباشد. چسباندن زانفیکس به مانتو و شلوار تفاوت خاصی نداشته و باید بتوانید با قرار دادن زانفیکس در بین پارچه در قسمت های مدنظر لباس به کمک اتو زانفیکس را بچسبانید. بد نیست نکات زیر را هم به خاطر بسپارید:

نکته 1: باری دیگر تکرار میکنیم که در چسباندن انواع زانفیکس نباید اتو روی پارچه حرکت داده شود، بلکه اتو باید روی پارچه قرار داده شده و سپس برداشته شود، حرکت اتو روی پارچه باعث چروک شدن پارچه و خراب شدن کار خواهد شد.

نکته 2: به هیچ عنوان اتو نباید به صورت مستقیم با زانفیکس تماس داده شود، ارتباط کف داغ اتو با زانفیکس باعث چسبیدن زانفیکس به کف اتو خواهد شد.

اتو زدن زانفیکس

به جای زانفیکس از چی استفاده کنیم؟

در صورتی که لایی چسب زانفیکس در اختیار ندارید، به عنوان جایگزین زانفیکس میتوان از لایی های چسب دار مانند لایی حریر یا لایی پرشین استفاده نمود. روش استفاده از جایگزین برای زانفیکس به صورتی که دوخت از قسمت بیرون مشخص نباشد به صورت زیر میباشد:

  1. قرار دادن قسمت بدون چسب لایی روی پارچه: ابتدا قسمت بدون چسب لایی حریر یا پرشین را روی پارچه قرار دهید. قسمت چسب دار که حالتی به اصطلاح نقطه نقطه و دون دون دارد باید به طرف بیرون باشد.
  2. دوخت لایی روی پارچه: حال با استفاده از چرخ خیاطی لایی را روی پارچه بدوزید تا لایی به پارچه اتصال داشته باشد.
  3. تا کردن پارچه: قسمتی از پارچه که لایی روی آن دوخته شده را به سمت داخل تا کنید. دوخت در قسمت داخلی پارچه خواهد بود و از قسمت بیرون نمایان نخواهد بود.
  4. پارچه را اتو بزنید: در مرحله آخر لایی را اتو بزنید تا چسب آن آب شده و به پارچه بچسبد. اتو را روی پارچه نکشید و تنها آن را روی پارچه گذاشته و بردارید.

به دلیل اینکه لایی حریر و پرشین برخلاف زانفیکس تنها یک وجه چسب دار دارند، باید خلا قسمت بدون چسب را با استفاده از چرخ خیاطی پر نمود. با تا کردن پارچه، دوخت از قسمت رو به رویی پارچه مشخص نبوده و در داخل خواهد ماند.

پاک کردن زانفیکس نیز با استفاده از اتو انجام شده و دارای مراحل ساده ای میباشد که میتوانید آنها را در مقاله پاک کردن زانفیکس در اوموژ مطالعه نمایید.

در این مقاله از اوموژ به بررسی نحوه چسباندن زانفیکس پرداختیم. چسباندن زانفیکس به مانتو و شلوار را طبق توضیحات ارائه شده در قسمت های فوق به راحتی میتوانید انجام دهید. فروشگاه اینترنتی اوموژ ارائه دنده انواع لوازم خیاطی با بهترین قیمت در سطح کشور میباشد. برای خرید وسایل خیاطی مانند خرید لایی چسب میتوانید از اوموژ خرید خود را انجام داده و در کوتاه ترین زمان ممکن لوازم خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری