لایی پرشین چیست؟

لایی پرشین چیست

لایی ها یکی از مهم ترین دسته بندی ها در زمینه لوازم خیاطی هستند که انواع مختلفی دارندو یکی از معروف ترین لایی های موجود در دسته بندی لایی چسب، لایی پرشین میباشد. لایی پرشین نسبت به سایر لایی های موجود ویژگی های خاص خود را دارا میباشد که همین ویژگی ها باعث شده لایی پرشین به یکی از بهترین و پرکاربرد ترین لایی ها بدل شود. در این مقاله از اوموژ به بررسی سوال لایی پرشین چیست میپردازیم و روش های چسباندن و کاربرد لایی پرشین را نیز بیان میکنیم، با ما همراه باشید.

لایی پرشین نوعی لایی چسب دار و پارچه ای است که معمولا برای قوام بخشیدن به کت و پالتو مورد استفاده قرار میگیرد. متداول ترین قسمت های لباس که در آن از لایی پرشین استفاده میشود عبارتند از مواردی همچون جادکمه، یقه، مچ، آستین، سجاف جلو. همچنین از لایی پرشین برای جلوگیری از چروک شدن پارچه لباس نیز استفاده میشود.

طرز استفاده از لایی پرشین

لایی ها معمولا در بازار به دو صورت چسب دار و بدون چسب موجود هستند که تفاوت این دو نوع لایی در داشتن و نداشتن چسب برای اتصال به پارچه و لباس میباشد. لایی پرشین یکی از معروف ترین لایی های چسب دار موجود در بازار است که طریقه چسباندن خاص خود را دارا میباشد و قبل از اقدام به چسباندن آن بر روی پارچه یا لباس باید مراحل خاصی را ابتدا طی نموده و سپس شروع به چسباندن آن کرد.

لایی پرشین یک قسمت براق و یک قسمت معمولی دارد که تفاوت این دو وجه لایی پرشین در داشتن چسب میباشد. قسمت براق لایی دارای چسب است که در هنگام استفاده از لایی حریر پرشین باید این قسمت چسب دار را بر روی پارچه قرار داد. در صورتی که به اشتباه به جای قرار دادن وجه چسب دار لایی پرشین بر روی پارچه وجه معمولی را قرار دهید، در هنگام اتو کردن چسب به کف اتو چسبیده و باعث ایجاد مشکل برای شما خواهد شد.

پیشنهاد: راهنمای خرید لایی پرشین را در اوموژ بخوانید!

کاربرد لایی پرشین چیست؟

اصلی ترین سوال درباره لایی پرشین طبیعتا این است که لایی پرشین برای چیست و چه کاربردی دارد؟ اصلی ترین کاربرد لایی پرشین را میتوان مربوط به کت و پالتو و برای قوام بخشیدن به آنها دانست. اگر پارچه مورد استفاده دارای تراکم پایین باشد و مقاومت کافی در برابر کشش و فشار را نداشته باشد، میتوان با استفاده از لایی پرشین این مشکل را حل کرد و مقاومت و قوام پارچه را افزایش داد.

کاربرد لایی پرشین تنها برای قوام بخشیدن به پارچه های با تراکم بافت پایین نیست، یکی دیگر از زمینه های استفاده از لایی پرشین، جلوگیری از ایجاد چین و چروک بر روی لباس میباشد. معمولا برخی پارچه ها مانند پارچه های نخی در طی زمان تحت تاثیر چین و چروک قرار گرفته و زیبایی آنها به مرور کاهش میابدو با استفاده از چسباندن لایی پرشین بر روی این نوع از پارچه های میتوان به سادگی یک لباس ضد چین و چروک ایجاد نمود.

در اوموژ مقاله ای تحت عنوان انواع لایی خیاطی موجود است که میتوانید با سایر لایی های خیاطی در آن اشنا شوید.

انواع لایی پرشین

لایی پرشین را میتوان زیردسته لایی حریر دانست، چرا که جنس لایی پرشین از جنس پارچه حریر میباشد. لایی های حریر را میتوان به سه دسته اصلی لایی حریر پیکاردی، لایه حریر پرشین و لایه حریر معمولی تقسیم بندی نمود که همانطور که مشاهده مینمایید لایی پرشین یکی از انواع لایی حریر میباشد؛ اما با توجه به پرکاربرد بودن لایی حریر پرشین، آن را تحت یک دسته بندی مجزا قرار داده و به فروش میرسانند. لایی پرشین معمولا در رو رنگ مشکی یا سفید به فروش میرسد، اما میتوان سایر رنگ های آن را نیز مشاهده نمود، اما پرمصرف ترین انواع لایی پرشین، لایی پرشین مشکی و لایی پرشین سفید میباشند.

لایی پرشین علاوه بر جنس حریر آن، نوعی لایی چسب دار نیز محسوب میشود که این ویژگی باعث میشود لایی حریر را به سادگی و با کمی مهارت به روی پارچه لباس چسباند. البته چسباندن لایی ها و مخصوصا لایی پرشین نیازمند مهارت و دانستن برخی تکنیک های ساده است که در ادامه به صورت مفصل به بررسی نحوه چسباندن لایی پرشین خواهیم پرداخت.

برای دانستن تفاوت لایی حریر و لایی پرشین میتوانید به مقاله آن در اوموژ مراجعه کرده و آن را مطالعه نمایید.

انواع لایی پرشین: لایی پرشین مشکی

طریقه چسباندن لایی پرشین به پارچه

نحوه چسباندن لایی پرشین به پارچه و لباس دارای مراحل و تکنیک های ساده ای است که دانستن آنها ما را در زمینه چسباندن لایی بسیار کمک میکند. نکات و روش چساندن لایی پرشین را مرحله به مرحله به صورت زیر بیان مینماییم تا بهترین روش چسباندن لایی پرشین را خدمت شما بیان کرده باشیم:

  • شستن لایی پرشین: نحوه چسباندن لایی پرشین به پارچه و لباس بسیار آسان میباشد، اما قبل از شروع به چسباندن باید یک مرحله ساده را ابتدا طی نموده و سپس به چسباندن لایی به روی لباس پرداخت. اولین مرحله قبل از چسباندن لایی پرشین به لباس یا پارچه، آب انداختن یا شستن لایی پرشین میباشد. شستن لایی پرشین یکی از مهم ترین مراحل در شروع چسباندن لایی پرشین میباشد، اما شستن لایی پرشین چیست؟ لایی های پارچه ای مانند لایی پرشین معمولا در هنگام شست و شو آب میروند و بافت پارچه لباس را جمع میکنند؛ به همین دلیل ابتدا قبل از شروع به چسباندن بهتر است لایی پرشین آب کشیده شود و با آب شست و شو داده شود.
  • آغشته کردن لایی پرشین به صابون : یک وجه لایی های چسب دار براق است که این براقیت به دلیل وجود چسب در آن وجه ایجاد شده است. باید طرف براق لایی پرشین که دارای چسب میباشد را پیدا کنید و آن را به روی پارچه قرار دهید. یکی از تکنیک های بسیار عالی در زمینه چسباندن لایی ها مانند چسباندن لایی پرشین، استفاده از صابون میباشد. به این صورت که وجهی از لایی که قرار است بر روی پارچه چسبانده شود و خود پارچه را باید به صابون آغشته نمایید، این عمل باعث چسبیدن بهتر و محکم تر لایی به پارچه میشود. برای آغشته کردن لایی و پارچه به صابون میتوانید علاوه بر کشیدن صابون بر روی سطح آن ها، صابون را به صورت رنده شده نیز بر روی آنها پخش نمایید. استفاده از صابون های سفید و بی رنگ مانند صابون گلنار سفید یکی از بهترین گزینه ها در این مرحله میباشد.
  • استفاده از اتو: حال پس از انجام مراحل فوق، یعنی آب کشیدن لایی و آعشته کردن آن به صابون، حال نوبت به چسباندن و قرار دادن آن به روی پارچه میرسد. قسمت چسب دار و آغشته به صابون لایی پرشین را به صورت دقیق صاف روی محلی از پارچه که میخواهید لایی را به آنجا بچسبانید قرار دهید، سپس لایی را اتو بزنید تا چسب موجود در سطح لایی و صابون آغشته شده به آن به اصطلاح آب شده و به پارچه بچسبند. توجه داشته باشید که استفاده از کمی حرارت برای چسباندن لایی و خشک کردن آن کافی بوده و لایی به خوبی به سطح پارچه خواهد چسبید. در صورت استفاده از حرارت بالا ممکن است لایی و پارچه را بسوزانید! چند بار اتو زدن لایی پرشین برای چسباندن کامل آن کافی میباشد. توجه داشته باشید که نباید لایی را اتو بکشید، بلکه باید اتو را روی بخش های مختلف لایی قرار داده و آن را بردارید، یعنی نباید اتو روی لایی حرکت داده شده و کشیده شود، بلکه باید روی لایی بگذارید و سپس آن را بردارید؛ کشیدن اتو روی لایی ممکن است باعث جمع شدن لایی و پارچه و خراب شدن کار شود.

پس از انجام مراحل فوق که آموزش چسباندن لایی پرشین میباشد، لایی به صورت کامل به روی پارچه خواهد چسبید، مراحل فوق را میتوانیم بهترین روش چسباندن لایی پرشین به روی پارچه و نکات چسباندن لایی پرشین بنامیم.

آموزش چسباندن لایی پرشین

در این مقاله از اوموژ به صورت کامل به بررسی اینکه لایی پرشین چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم و آموزش چسابندن لایی پرشین، کاربرد و انواع آن را نیز بیان نمودیم. در صورت نیاز به خرید لوازم خیاطی میتوانید وسایل مدنظر خود را بهترین و مناسب ترین قیمت از اوموژ تهیه نمایید. بدین منظور برای مثال برای خرید لایی پرشین میتوانید لینک های قرار داده شده در همین قسمت یا فهرست سایت را لمس کرده و به دسته بندی فوق هدایت شوید.

نظرات درباره “لایی پرشین چیست؟

  1. سلنا گفت:

    سلام لایه پرشین موقع چسباندن به پارچه باعث چروک شدن پارچه شد و لایه رو کندیم و باعث شد کشش باید
    راهی هست اون کش اومدگی کمتر تو دید باشه ؟؟؟؟

  2. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید لایی پرشین میشه روی لباس دوخته شده زد

    1. اوموژ گفت:

      سلام
      از لایی های مختلف مانند لایی پرشین و حریر باید قبل از دوخت لباس استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری