لایی مویی چیست؟

لایی مویی چیست

لایی ها در خیاطی یکی از مهم ترین لوازم مورد استفاده هستند که وظیفه عمده آنها افزایش استحکام و مقاومت لباس میباشد. لایی ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با توجه به ویژگی های خاص خود برای لباس های خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. معروف ترین انواع لایی ها لایی حریر، پرشین، فرانسوی و لایی مویی هستند که در این مقاله از اوموژ هدف ما بررسی اینکه لایی مویی چیست میباشد.

از موارد مهم درباره لایی ها، دانستن انواع و کاربرد آنها میباشد. چرا که اگر لایی نامناسب برای لباس استفاده شود عملا کار شما خراب خواهد شد و مجبور به کندن لایی و جایگزین نمودن لایی مناسب خواهید بود که اتلاف وقت زیادی برای یک خیاط محسوب میشود. پس دانستن نحوه استفاده از لایی، مانند دانستن طرز استفاده از لایی مویی یکی از مهم ترین مسائل مرتبط با لایی مویی خواهد بود؛ مخصوصا که لایی مویی به صورت دو نوع مختلف چسب دار و بدون چسب در بازار یافت میشود.

لایی چسب مویی چیست؟

لایی مویی یا لایی سوزنی ، نوعی لایی از جنس پشم میباشد که در دو نوع چسب دار و بدون چسب تولید میشود. لایی مویی برای افزایش مقاومت و قوام پارچه در لباس هایی مانند پالتو مردانه استفاده میشود. نوع بدون چسب لایی مویی برخلاف لایی های چسب دار که به پارچه چسبانده میشوند، باید به پارچه دوخته شود.

نکته مهم درباره لایی مویی این است که این نوع لایی دارای نوع بدون چسب میباشد که این مورد نشان دهنده این است که برخلاف لایی های چسب دار برای اتصال آن به پارچه باید از نخ و سوزن استفاده نمود. بقیه لایی های چسب دار برخلاف لایی مویی بدون چسب معمولا با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشوند که در ادامه به بررسی نحوه چسباندن لایی مویی یا همان لایی سوزنی نیز خواهیم پرداخت.

کاربرد لایی مویی چیست؟

کاربرد لایی مویی افزایش مقاومت و ایستایی پارچه میباشد. لایی مویی که نام دیگر آن لایی سوزنی میباشد با توجه به جنس پشمی آن، معمولا در لباس هایی مانند پالتو های مردانه کاربرد دارد. لایی مویی همچنین میتواند برای افزایش مقاومت پارچه هایی که دارای تراکم بافت پایین هستند نیز کاربرد داشته باشد.

در واقع کاربرد اصلی لایی ها اعم از نوع آنها افزایش مقاومت و ایستایی پارچه به منظور افزایش استحکام و شکل پذیری مناسب لباس میباشد که با توجه به اینکه لایی مویی نیز نوعی لایی میباشد، از این قائده مستثنا نیست و مانند لایی های فرانسه و پرشین برای افزایش مقومت به پارچه متصل میگردد. برای آشنایی بیشتر با لایی فرانسه، پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله لایی فرانسه چیست میباشد.

لایی مویی

انواع لایی مویی

انواع لایی مویی را میتوانیم به دو دسته لایی مویی چسب دار و لایی مویی بدون چسب تقسیم کنیم. جنس هر دو نوع لایی مویی از جنس پشم میباشد و تفاوت آنها در داشتن و نداشتن چسب است. برای مثال لایی مویی کت نوعی لایی مویی بدون چسب و لایی مویی حصیری، نوعی لایی مویی چسب دار میباشد.

لایی مویی حصیری و لایی مویی کت از محبوب ترین انواع لایی های مویی در بازار هستند. انواع لایی مویی کاربرد یکسانی داشته و تفاوت آنها تنها در داشتن چسب میباشد که این مورد باعث میشود نحوه استفاده از آنها متفاوت از هم باشند، چراکه لایی های بدون چسب را نمیتوان به سادگی با استفاده از اتو به پارچه چسباندن و نیازمند زمان و کمی مهارت در استفاده از نخ و سوزن میباشند.

در خیاطی از انواع و اقسام لایی ها استفاده میشود که ما مهم ترین آنها را در مقاله انواع لایی خیاطی گرد هم آورده ایم.

طرز استفاده از لایی مویی

طرز استفاده از لایی مویی چسب دار با توجه به اینکه لایی چسب دار میباشد، قرار دادن آن روی پارچه و استفاده از حرارت اتو برای چسباندن میباشد، اما با توجه به اینکه لایی مویی بدون چسب دارای چسب نیست، نحوه استفاده از آن متفاوت از لایی مویی چسب دار بوده و باید همراه با پارچه دوخته شود.

با توجه به اینکه لایی مویی در دونوع لایی سوزنی چسب دار و بدون چسب در بازار یافت میشود، در این قسمت ما طرز استفاده از لایی مویی بدون چسب و لایی مویی چسب دار را به صورت تفکیک شده و جدا از هم برای شما بیان میکنیم.

طرز استفاده از لایی مویی چسب دار:

استفاده از لایی مویی چسب دار بسیار آسان و ساده میباشد، نقشه کلی راه به این صورت است که ابتدا باید طرف چسب دار لایی را روی قسمتی از پارچه که میخواهید لایی به آن چسبانده شود پهن کنید، سپس با استفاده از حرارت اتو لایی را به روی پارچه بچسبانید.

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که نباید اتو را روی سطح لایی بکشید، بلکه باید اتو را روی قسمتی از لایی گذاشته و پس از چند ثانیه کوتاه آن را بردارید و روی قسمت دیگر لایی قرار دهید؛ چرا که در صورت کشیدن اتو روی لایی، ممکن است لایی جمع شده و کار شما خراب شود.

نکته دیگر اینکه بهتر است لایی را ابتدا به روی پارچه چسبانده و سپس در صورت نیاز پارچه را برش بزنید، یعنی اگر قصد برش و کوتاه کردن پارچه را دارید، بهتر است که این عمل را بعد از مرحله چسباندن لایی انجام دهید. چرا که برخی از پارچه ها به دلیل جنس خاص خود ممکن است با حرارت اتو جمع شوند و کار را خراب کنند.

آموزش دوخت لایی مویی بدون چسب:

طرز استفاده از لایی مویی بدون چسب با توجه به اینکه این نوع لایی دارای چسب نیست، متفاوت از نوع چسب دار لایی مویی است که در اصل باید بجای چسباندن روی پارچه دوخته شود. آموزش دوختن لایی مویی بدون چسب را در قالب مراحل زیر خدمت شما بیان میکنیم:

  • لایی مویی را با چند سوزن از قسمت مرکز به پارچه متصل کنید: در شروع کار، باید با استفاده از چند سوزن مانند سوزن ته گرد لایی را از قسمت مرکزی آن روی پارچه متصل نگه دارید تا سپس بتوان مرحله دوخت را آغاز نمود.
  • یک ضلع لایی را به صورت زیگزاگ بدوزید: حال باید یک قسمت از لایی را به صورت زیگزاگ و با استفاده از سوزن بدوزید؛ توجه داشته باشید که نباید لایی را به پارچه بدوزید، بلکه تنها باید خود لایی به صورت زیگزاگ و پس دوز دوخته شود و باید دوخت همواره از پشت لایی انجام شود. در اصطلاح به این مرحله از دوخت لایی، پاک دوزی لایی گفته میشود.
  • روی سه ضلع دیگر نوار بدوزید: حال پس از دوخت یکی از وجه های لایی مویی، باید نوار را به دقت روی ضلع دیگر لایی قرار داده و آن را به صورت زیگزاگ به روی لایی بدوزید. همین عمل را برای هر سه ضلع لایی انجام دهید تا مرحله دوخت رو به اتمام برسد.
  • سوزن های وصل شده به مرکز لایی را جدا کنید: حال باید سوزن هایی که در ابتدا به مرکز لایی و برای وصل نگه داشتن آن به پارچه استفاده شده اند را از لایی جدا کنید.
  • نوار و سرنخ های اضافی را ببرید: در آخر و پس از دوخت نوار به هر سه لبه لایی، حال باید نوار را با استفاده از قیچی و نخ را با استفاده از سرنخ زن برش دهید تا کار به صورت بسیار تمیز درآید.

طرز استفاده از لایی مویی

در انتها لایی مویی دوخته شده به روی پارچه باید چیزی شبیه به یک پاکت یا جیب درآمده باشد؛ به این صورت که یک قسمت لایی که در ابتدا دوخته شد به پارچه متصل نبوده و باز باشد و سه ضلع دیگر که با نوار دوخته شده اند به صورت بسته قرار داشته باشند. یعنی باید بتوانید دست خود را به زیر لایی برده و حالتی مشابه جیب و پاکت را برای شما داشته باشد، در این صورت است که نشان میدهد لایی به خوبی و با دقت زیاد دوخته شده است و کار شما تمام میباشد.

در این مقاله از اوموژ سوالاتی همچون لایی مویی چیست، انواع و کاربرد لایی مویی و طرز استفاده از لایی مویی به صورت دقیق و کامل برای شما شرح داده شد. در صورت نیاز به خرید لوازم خیاطی مانند خرید لایی مویی میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ استفاده کرده و خرید خود را در سریع ترین زمان ممکن اسنجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری