لایی ارگانزا چیست؟

لایی ارگانزا چیست

لایی ها یکی از معروف ترین دسته بندی ها در خیاطی محسوب میشوند. لایی ها را به صورت کلی به دو دسته لایی چسب دار و لایی بدون چسب تقسیم بندی میکنند. لایی پرشین و لایی حریر معروف ترین مثال ها از لایی های چسب دار هستند. لایی مویی بدون چسب نیز نمونه ای از لایی های بدون چسب میباشد. نمونه دیگری از لایی بدون چسب در خیاطی تحت عنوان لایی ارگانزا موجود است. آیا میدانید که کاربرد لایی ارگانزا چیست؟

لایی پارچه ارگانزا چیست؟

لایی ارگانزا نوعی لایی بدون چسب در خیاطی است که برای قوام بخشیدن به لباس استفاده میشود. درواقع لایی ارگانزا به صورت دقیق تر نوعی پارچه است و به کمک دوخت به لباس متصل میگردد. اصلی ترین کاربرد لایی ارگانزا را استفاده در لباس عروس در مزون ها میباشد.

لایی ارگانزا برخلاف اکثر لایی ها بدون چسب است، همین ویژگی باعث میشود که روش چسباندن لایی ارگانزا نیز متفاوت از اکثر لایی ها باشد. لایی های چسب دار معمولا با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشوند، درحالی که لایی ارگانزا باید با استفاده از نخ و سوزن به لباس دوخته شود.

ارگانزا درواقع نوعی پارچه یا نوار توری به شمار میرود. ارگانزا چه به صورت نوار و چه به صورت پارچه میتواند برای تزئین لباس مورد استفاده واقع شود. زیبایی بیش از حد تصور لباس های عروس را میتوان مدیون به استفاده از ارگانزا دانست، چرا که در عین کاربرد و اثر بخشی زیبایی لباس را نیز حفظ میکند.

در خیاطی از انواع لایی ها استفاده میشود که برای آشنایی با آنها میتوانید مقاله انواع لایی چسب خیاطی را مطالعه نمایید.

کاربرد لایی ارگانزا چیست؟

کاربرد لایی ارگانزا افزایش قوام لباس میباشد. بیشترین کاربرد لایی ارگانزا مربوط به لباس عروس میشود. در واقع پارچه لایی ارگانزا پراستفاده ترین و اصلی ترین لایی مورد استفاده در لباس های عروس به شمار میرود. لایی ارگانزا در پارچه هایی که بافت نسبتا نازک تری دارند استفاده میشود.

احتمالا تا به حال پارچه ارگانزا را دیده اید، ارگانزا را میتوان نوعی پارچه با حالت توری دانست که در لباس های خانوم ها مورد استفاده قرار میگیرد. آستین و دامن توری مثال هایی از کاربرد پارچه ارگانزا میباشند. لباس های دوخته شده حاوی ارگانزا یکی از زیباترین انواع لباس به شمار میروند.

پیشنهاد: لایی نمدی چیست را در اوموژ بخوانید!

نحوه استفاده از لایی ارگانزا

لایی ارگانزا نوعی لایی بدون چسب است، بنابراین برخلاف لایی هایی مانند پرشین و حریر که چسب دار بوده و با حرارت اتو چسبانده میشوند، باید با استفاده از نخ و سوزن به لباس دوخته شود. استفاده از لایی ارگانزا و دوخت آن به لباس هم با استفاده از چرخ خیاطی و هم به صورت دستی امکان پذیر است.

استفاده از لایی ارگانزا نسبت به لایی های چسب دار کمی زمان بر تر خواهد بود، چرا که باید با استفاده از نخ به لباس دوخته شوند، لایی های چسب دار اما به راحتی و در چند ثانیه، با استفاده از حرارت اتو چسبانده میشوند.

پارچه لایی ارگانزا

تفاوت لایی ارگانزا و پارچه ارگانزا

باید بدانید که لایی ارگانزا و پارچه ارگانزا متفاوت میباشند. لایی ارگانزا نوعی لایی بدون چسب است که برای قوام بخشیدن به لباس استفاده میشود، درحالی که پارچه ارگانزا نوعی پارچه توری است و در تزئین لباس بیشتر کاربرد دارد. پارچه ارگانزا یکی از اجزای بیرونی و قابل رویت لباس میباشد، درحالی که لایی ارگانزا بیشتر کاربرد فنی داشته و برای استحکام بخشیدن به لباس استفاده میشود.

پس اصلی ترین تفاوت لایی و پارچه ارگانزا تفاوت در کاربرد آنها میباشد، لایی ارگانزا برای استحکام بخشیدن به لباس و پارچه ارگانزا برای تزئین لباس به کار میرود. از دیگر تفاوت های لایی و پارچه قابل رویت بودن آنهاست، لایی در قسمت های داخلی لباس استفاده میشود، درحالی که پارچه در قسمت های بیرونی لباس استفاده شده و برای تزئین به کار میرود.

در این مقاله از اوموژ به صورت مختصر به بررسی اینکه کاربرد لایی ارگانزا چیست و چگونه استفاده میشود پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که میتوانید خرید لوازم خیاطی خود را از طریق آن انجام دهید. در پایان این مقاله از طریق فرم زیر میتوانید نظرات خود درباره این نوشته را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری