علت برعکس دوختن چرخ خیاطی

علت برعکس دوختن چرخ خیاطی

چرخ خیاطی مهم ترین ماشین مورد استفاده در دوخت و دوز پوشاک میباشد که از قطعات مختلفی تشکیل شده است. کارکرد صحیح چرخ خیاطی حاصل کارکرد درست اجزای مختلف چرخ خیاطی در کنار هم میباشد. یکی از مشکلات رایج در چرخ های خیاطی دوخت برعکس و معکوس میباشد. اما علت برعکس دوختن چرخ خیاطی چیست و چگونه میتوان مشکل را حل نمود؟

چرا چرخ خیاطی برعکس میدوزه؟

چرخ های خیاطی به نحوی تنظیم شده اند که توانایی دوخت در دو جهت رو به جلو و برعکس را داشته باشند. حرکت پارچه در چرخ خیاطی توسط قطعه ای به نام کارپیش بر تنظیم میشود. جهت حرکت کارپیش بر جهت حرکت پارچه و در نتیجه جهت دوخت را تعیین میکند.

کارپیش بر یک قطعه فلزی دندانه دار در محل دوخت بوده و در زیر پایه دوخت و بالای صفحه سوزن قرار دارد. کارپیش بر را میتوانید به آسانی در محل دوخت مشاهده نمایید. قبل از پرداختن به دلیل دوخت برعکس چرخ خیاطی، در صورت علاقه میتوانید مقاله کارپیش بر چرخ خیاطی چیست را در اوموژ مطالعه نمایید.

علت دوخت برعکس چرخ خیاطی

دانستیم که قطعه ای به نام کارپیش بر تعیین کننده جهت حرکت در چرخ خیاطی میباشد. عوامل متعددی در چرخ خیاطی روی کارپیش بر تاثیر گذار بوده و جهت حرکت کارپیش را تعیین میکنند. اصلی ترین دلایل حرکت برعکس کارپیش بر و در نتیجه برعکس دوختن چرخ خیاطی عبارت اند از:

  • فعال بودن اهرم دوخت معکوس
  • گیرکردن یا خرابی اهرم دوخت معکوس
  • فعال بودن حالت دوخت جادکمه
  • مشکلات فنی و داخلی در چرخ خیاطی

هریک از مشکلات ذکر شده در قسمت فوق میتوانند باعث دوخت معکوس در چرخ خیاطی شوند. سه دلیل نخست راه حل های آسانی داشته و در عرض چند ثانیه قابل رفع میباشند. مورد آخر اما نیاز به مهارت های فنی داشته و برای رفع مشکل باید با اجزای داخلی چرخ خیاطی آشنا باشید. در ادامه به بررسی دقیق تر موارد فوق میپردازیم.

فعال بودن اهرم دوخت معکوس

اولین و ساده ترین علت دوختن برعکس چرخ خیاطی فعال بودن اهرم دوخت معکوس میباشد. در چرخ های خیاطی اهرمی تعبیه شده که با فعال نمودن این اهرم جهت حرکت پارچه در چرخ خیاطی برعکس و معکوس میشود. کارکرد دقیق این قطعه به این صورت است که جهت حرکت کارپیش بر را معکوس مینماید.

بررسی کنید که آیا اهرم دوخت را فعال نموده اید یا خیر. معمولا در اکثر چرخ های خیاطی این گزینه به صورت اهرم موجود بوده که با فشار دادن به سمت پایین فعال میشود. در برخی از مدل های چرخ خیاطی نیز به جای اهرم شکل دکمه برای دوخت معکوس قرار داده شده است.

فعال بودن اهرم دوخت معکوس

‎گیرکردن یا خرابی اهرم دوخت معکوس

حالت دیگر که با اهرم دوخت معکوس مرتبط میباشد، خراب شدن اهرم و یا گیر کردن آن میباشد. در طول استفاده زیاد از چرخ خیاطی احتمال دارد که اهرم دچار مشکل شده باشد. همانطور که توضیح داده شد گزینه دوخت معکوس معمولا به صورت اهرم یا دکمه در چرخ های خیاطی قرار داده شده است. برای بررسی عملکرد صحیح هریک از گزینه های فوق به شکل زیر عمل کنید:

  • بررسی اهرم دوخت معکوس: اهرم را کمی به سمت پایین فشار دهید. در حالت صحیح اهرم باید حالت کشیدگی داشته باشد و به اصطلاح شل نباشد. همچنین اهرم نباید بیش از حد محکم بوده و حالت گیرکردگی داشته باشد. در برخی مواقع ممکن است فنر پشت اهرم دچار دررفتگی شده و نیاز به تعمیر داشته باشد.
  • بررسی دکمه دوخت معکوس: در صورتی که گزینه دوخت معکوس به شکل دکمه در چرخ خیاطی شما قرار داده شده است، درصورت گیرکردن دکمه میتوانید دکمه را کمی به سمت داخل فشار داده و سپس آن را رها نمایید. این حالت ممکن است باعث رفع گیرکردگی دکمه شود.

خرابی یا گیرکردن اهرم و دکمه دوخت معکوس

در صورتی که از خرابی اهرم یا دکمه اطمینان حاصل نموده اید، موارد توضیح داده شده در قسمت فوق را بررسی نمایید. اگر مشکل شما رفع نشد، چرخ خیاطی از قسمت درونی نیاز به تعمیر دارد. بهتر است برای تعمیر دکمه یا اهرم چرخ خیاطی را به نزد یک تعمیرکار ببرید.

فعال بودن حالت دوخت جادکمه

در چرخ های خیاطی در صورت فعال بودن حالت دوخت جادکمه چرخ به صورت معکوس دوخت انجام خواهد داد. به صورت کلی حالت های دوخت چرخ خیاطی میتوانند باعث ایجاد تفاوت در حرکت سوزن یا حرکت کارپیش بر شوند.

تنظیمات چرخ خیاطی مانند تنظیمات درجه های چرخ خیاطی را بررسی نمایید. این مورد شاید کمی ساده و دور از ذهن به نظر برسد، اما مطمعن شوید که حالت دوخت باعث حرکت معکوس چرخ خیاطی نشده باشد. در صورت علاقه تنظیم درجه چرخ خیاطی را میتوانید در اوموژ مطالعه نمایید.

حالت دوخت جادکمه در چرخ خیاطی

مشکلات فنی و داخلی در چرخ خیاطی

در صورتی که مشکل از هیچ یک از موارد فوق نبوده است، میتوان گفت چرخ خیاطی دچار بدترین حالت یعنی نقص فنی و داخلی شده است. در برخی از چرخ های خیاطی نیز تنظیمات سیستم کامپیوتری نیز میتواند دچار نقص شده و نیاز به تعمیر داشته باشد.

در صورت داشتن گارانتی معمولا این مشکل نیز شامل گارانتی بوده و شرکت موظف به تعمیر و رفع مشکل میباشد. میتوانید از شرایط گارانتی چرخ خیاطی خود اطمینان حاصل پیدا کرده و چرخ خود را به نظر تعمیر کار ببرید.

در این مطلب در فروشگاه اینترنتی اوموژ به بررسی علت برعکس دوختن چرخ خیاطی پرداختیم. فروشگاه اینترنتی اوموژ ارائه دهنده لوازم خیاطی به صورت عمده و خرده با مناسب ترین قیمت میباشد. در صورت علاقه میتوانید از لیست محصولات اوموژ بازدید نموده و در صورت نیاز لوازم مورد نظر خود را خریداری نمایید.

نظرات درباره “علت برعکس دوختن چرخ خیاطی

  1. ریحانه گفت:

    سلام وقت بخیر
    دستگاه سردوز پروانه اگه کارپیشبر روبه جلو کار کنه چطور درست میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. بنفشه گفت:

    سلام سردوز من رو به عقب حرکت میکنه چکار کنگ ۵ نخ هستش

    1. ناشناس گفت:

      سردوز من رو به عقب کار مکند چه کار کنم ?

  3. نانکلی گفت:

    چرخ دو پایه صنعتی چرا برعکس میدوزه

  4. معصومه گفت:

    سلام برای ما جانتک میشه بگید چیکار کنم؟

    1. اوموژ گفت:

      سلام
      در چرخ های جانتک نیز به ترتیب ابتدا اهرم دوخت و سپس موارد ذکر شده در مقاله را بررسی نمایید.

  5. ناشناس گفت:

    هم موارد را انجام دادم هچ عملی هنوز برعکس کار میکند

  6. بهناز قدیمی گفت:

    باسلام وخسته نباشید
    چرخ من هسکوارنا قدیمی است. چرخم برعکس میدوزد

    1. نیکا گفت:

      سلام چرخ جک مدل A4دارم برعکس میدوزه چیکار کن؟

  7. سارا گفت:

    چرخ خیاطی ما جانامه است چطور بر عکس دوختنش را درست کنم

    1. اوموژ گفت:

      در چرخ خیاطی های ژانومه معمولا اهرم دوخت معکوس در سمت راست چرخ خیاطی و زیر قسمت حالت های دوخت قرار دارد. ابتدا بررسی نمایید که آیا اهرم را فعال نموده اید یا خیر. فعال بودن اهرم دوخت معکوس حرکت کارپیش را برعکس کرده و باعث حرکت برعکس پارچه در چرخ خیاطی میشود.
      در صورت فعال نبودن اهرم، احتمال دارد که اهرم از قسمت داخلی دچار خرابی شده باشد که نیازمند تعمیر خواهد بود.
      در حالتی که دوخت معکوس به دلیل فعال بودن یا خرابی اهرم به وجود نیامده باشد، احتمالا دارد که حالت دوخت جادکمه فعال بوده یا چرخ خیاطی دارای مشکلات فنی و داخلی باشد.
      برای اطلاعات بیشتر توضیحات ذکر شده در قسمت های بالا تر را مطالعه نمایید.

  8. زهرا گفت:

    چطور برعکس دوختن چرخ درست کنم

    1. اوموژ گفت:

      سلام خدمت شما.
      همانطور که در مطلب علت برعکس دوختن چرخ خیاطی ذکر شد، درصورتی که از فعال نبودن اهرم دوخت معکوس و حالت دوخت جادکمه در چرخ خیاطی خود مطمعن هستید، مشکل میتواند از خراب شدن اهرم دوخت معکوس (مانند در رفتن فنر پشت اهرم) و مشکلات داخلی چرخ خیاطی باشد. در این صورت پیشنهاد میشود برای ریشه یابی مشکل چرخ خیاطی خود را نزد تعمیرکار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری