تنظیم درجه چرخ خیاطی

تنظیم درجه چرخ خیاطی

چرخ خیاطی را میتوان مهم ترین ماشین و دستگاه مورد استفاده در صنعت تولید و دوخت پوشاک دانست. استفاده از چرخ خیاطی آسان بوده و با کمی تمرین و تلاش میتوان به راحتی مشغول به دوخت لباس با استفاده از چرخ خیاطی شد. برای استفاده از چرخ خیاطی بهتر است ابتدا به درستی چرخ را تنظیم نموده تا بتوان بهترین نوع دوخت را انجام داد. تنظیم درجه چرخ خیاطی یکی از مهم ترین تنظیمات در چرخ خیاطی به شمار میرود.

برای تنظیم درجه های چرخ خیاطی نیاز به مهارت خاصی نبوده و تنها با شناخت درجه ها میتوان به راحتی و در کوتاه ترین زمان تنظیم درست را به انجام رساند. به همین منظور ابتدا باید با درجه های مختلف موجود در چرخ خیاطی آشنا شده و سپس یکی یکی به سراغ تنظیم درجه دوخت چرخ خیاطی برویم.

درجه چرخ خیاطی چیست؟

در چرخ خیاطی معمولا سه درجه برای تنظیم نوع دوخت موجود میباشد. درجه تنظیم نوع و شکل دوخت، درجه تنظیم طول دوخت و درجه تنظیم کشش نخ سه درجه مهم چرخ های خیاطی به شمار میروند. متناسب با نوع دوخت مدنظر خود باید بتوان هر سه درجه تعبیه شده در چرخ خیاطی را در بهترین حالت قرار داد تا بتوان با کیفیت ترین نوع دوخت را انجام داد.

البته باید افزود که ممکن است با توجه به مدل و سال ساخت چرخ خیاطی تعداد درجه های موجود برای تنظیم متفاوت باشند. همچنین میزان و بازه درجه بندی های قرار داده شده نیز ممکن است متغیر باشند. برای مثال درجه تنظیم نوع دوخت در چرخ خیاطی های مدل جدید دارای گزینه های بیشتری نسبت به مدل های قبلی هستند. در ادامه به آموزش تنظیم هریک از درجه های ذکر شده میپردازیم.

درجه های چرخ خیاطی

پیشنهاد: مقاله علت دوخت برعکس چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید!

آموزش تنظیم درجه چرخ خیاطی

در چرخ خیاطی سه درجه برای تنظیم وجود دارد که این سه درجه برای تنظیم نوع و شکل دوخت، طول دوخت و کشش نخ تعبیه شده اند. درجه های موجود معمولا به صورت گرد بوده و با چرخش به سمت راست یا چپ تنظیم میشوند. برخی از درجه ها مانند کشش نخ ممکن است به صورت داخلی بوده و تنها بخشی از درجه بیرون باشد. به صورت جدا به بررسی اینکه چگونه درجه چرخ خیاطی را تنظیم کنیم میپردازیم:

درجه تنظیم شکل و نوع دوخت

درجه تنظیم نوع دوخت معمولا اندازه بزرگتری نسبت به سایر درجه ها داشته و بیشتر در قسمت میانی چرخ خیاطی قرار دارد. با استفاده از تنظیم این درجه میتوان نوع و شکل دوخت را به آسانی تنظیم نمود. گزینه های موجود در این درجه با توجه به شکل و مدل چرخ خیاطی متغیر میباشد.

معمولا راهنمای گزینه های موجود در درجه تنظیم نوع دوخت چرخ خیاطی در بدنه یا دفترچه راهنمای چرخ خیاطی درج شده است. به عنوان مثال با استفاده از تنظیم این درجه میتوان شکل دوخت را از ساده به زیگزاگ تغییر داد. تنظیم این درجه قائده خاصی نداشته و با توجه به شکل و نوع دوخت دلخواه و مدنظر انجام میپذیرد.

درجه تنظیم شکل و نوع دوخت چرخ خیاطی

درجه تنظیم کشش نخ

درجه تنظیم کشش نخ معمولا در قسمت بالاتر از پایه دوخت قرار داشته و وظیفه تنظیم کشش نخ را برعهده دارد. در چرخ خیاطی های مدل جدید معمولا درجه تنظیم کشش نخ در قسمت داخلی چرخ خیاطی قرار داشته و تنها بخشی از درجه  از قسمتی بیرونی نمایان میباشد.

برای تنظیم درجه کشش نخ باید به صورت شفاهی این عمل را انجام نمود. به آرامی درجه را بچرخانید و کشش نخ را تنظیم نمایید. تنظیم این درجه بندی باید به صورتی باشد که دوخت نه شل بوده و نه سفت باشد. تنظیم درست این درجه به تنظیمات داخلی چرخ مانند کشش نخ ماسوره و سایر موارد بستگی دارد.

معمولا اعداد موجود در این درجه بندی با توجه به مدل و سال ساخت چرخ خیاطی متغیر بوده و میتواند بازه ۰ تا ۴ یا ۰ تا ۹ را شامل شود. تنظیم نادرست این درجه بندی یکی از دلایل دوخت شل در چرخ خیاطی میباشد. در صورت علاقه میتوانید مقاله شل دوختن چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

درجه تنظیم کشش نخ چرخ خیاطی

درجه تنظیم طول دوخت

درجه تنظیم طول دوخت در چرخ خیاطی معمولا در قسمت انتهایی چرخ قرار دارد. با استفاده از این درجه بندی میتوان طول دوخت را در چرخ خیاطی تنظیم نمود. معمولا اعداد درج شده روی این درجه بندی بازه ۰ تا ۴ را شامل میشود. با افزایش عدد موجود در این درجه بندی طول دوخت ها بیشتر میشود.

برای مثال اگر قرار باشد بر روی یک متر پارچه دوخت انجام دهیم، درجه ۱ دوخت های بیشتر و با طول ریز و درجه ۴ دوخت های کمتر اما با طول بیشتر را به انجام خواهد رساند. پس با افزایش عدد طول دوخت بیشتر و تعداد دوخت کاهش میابد. برای انواع دوخت بهتر است طبق موارد زیر عمل کنید:

  • دوخت های معمولی: برای دوخت های معمولی بهتر است از دوخت های با طول زیاد و تعداد کم استفاده نمود، یعنی باید عدد درجه بندی بزرگ و مایل به ۴ باشد. بازکردن دوخت با توجه به تعداد کم و طول زیاد دوخت ها نیز آسان تر خواهد بود. معمولا از درجه ۳ یا ۳.۵ استفاده میشود.
  • دوخت چرم: برای دوخت چرم نیز بهتر است از دوخت های با طول زیاد و تعداد کم استفاده نموده و عدد درجه بندی مایل به ۴ باشد. چرا که چرم بهتر است کمتر توسط سوزن سوراخ شود.
  • دوخت پارچه های ضخیم: برای پارچه های ضخیم نیز بهترین مورد انجام دوخت با طول زیاد و تعداد کم و عدد درجه بندی مایل به ۴ محسوب میشود.
  • دوخت پارچه های نازک: برای پارچه های نازک نیز پیشنهاد میشود از دوخت با طول کم و تعداد زیاد استفاده کرده و درجه بندی مایل به سمت ۰ باشد. چرا که دوخت های با طول زیاد ممکن است در پارچه های با ضخامت کم جمع شده و جدا شوند. دوخت های ریز در این نوع پارچه ها مقاوم تر میباشد.
  • دوخت های قابل جدا شدن: درصورتی که نمیخواهید دوخت به صورت دائمی باشد و ممکن است زمانی نیاز به جدا کردن دوخت باشد، باید از دوخت های با طول زیاد و تعداد کم استفاده نمایید. یعنی باید درجه بندی مایل به ۴ باشد.
  • دوخت با نخ نازک: برای نخ های نازک باید دوخت طول کم و تعداد زیاد انجام داد. یعنی تنظیم درجه مایل به سمت ۰ باشد.
  • دوخت با نخ ضخیم: برخلاف نخ های نازک برای نخ های ضخیم باید دوخت های با طول زیاد و تعداد کم انجام داده و درجه بندی مایل به ۴ باشد.

نکته کلی برای تنظیم درجه بندی این است که با افزایش عدد تعداد دوخت کم و طول زیاد میشود. با کاهش عدد نیز تعداد دوخت زیاد و طول کم میشود. به صورت خلاصه میتوان گفت:

  • برای دوخت نخ و پارچه ضخیم باید تعداد دوخت کم و طول دوخت زیاد باشد. یعنی عدد درجه بندی باید بزرگ و به ۴ نزدیک باشد.
  • برای دوخت نخ و پارچه نازک باید تعداد دوخت زیاد و طول دوخت کم باشد. یعنی عدد درجه بندی باید بزرگ و به ۰ نزدیک باشد.

درجه تنظیم طول نخ چرخ خیاطی

پس دانستیم که تنظیم درجه بندی چرخ خیاطی به چه صورت میباشد. درجه های کشش نخ و نوع دوخت را به صورت شفاهی و دلخواه باید انجام داد و درجه طول دوخت باید متناسب با ضخامت و نوع نخ و پارچه انجام شود.

سایر درجه های چرخ خیاطی

در برخی از مدل های چرخ خیاطی علاوه بر سه درجه ذکر شده موارد دیگری همچون تنظیم کننده کارپیش بر نیز موجود میباشد. اما همانطور که توضیح داده شد درجه های اصلی موجود در چرخ خیاطی شامل میزان کشش، شکل دوخت و طول دوخت میباشد. در صورت علاقه تنظیم کارپیش بر چرخ خیاطی را میتوانید در اوموژ به صورت اختصاصی مطالعه نمایید.

اوموژ فروشگاه لوازم خیاطی است که لوازم خیاطی را به صورت عمده و خرده و با بهترین قیمت به فروش میرساند. در صورت علاقه میتوانید از محصولات اوموژ بازدید کرده و در صورت نیاز اقدام به خرید نمایید. در قسمت انتهایی این مطلب نیز میتوانید از طریق فرم موجود نظر خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک گذارید.

نظرات درباره “تنظیم درجه چرخ خیاطی

  1. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید علت دوخت نکردن چرخ خیاطی ژانومه چیه؟ و اینکه اولش درست دوخت میکنه ولی بعد بین دوختها فاصله میفته مشکل از چیه؟

  2. علیزاده گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید چند وقتیه که درجه کشش نخ چرخ خیاطی من گیر کرده و از عدد ۵ بالاتر نمیره علتش چی میتونه باشه؟

  3. ناشناس گفت:

    سلام
    علت کار نکردن درجه طول دوخت چیست ؟
    و همچنین شل دوختن از زیر

    1. اوموژ گفت:

      سلام و درود.
      ابتدا پیشنهاد میکنیم صحیح بودن نخ کشی در چرخ خیاطی را بررسی نمایید. در صورتی که نخ کشی به درستی انچام شده است احتمالا چرخ خیاطی دارای مشکلات داخلی است که نیازمند مراجعه به تعمیر کار میباشد.

  4. مقدم گفت:

    سلام من یه چرخ کاچیران مدل ۳۳۰خریدم هرکاری میکنم دوخت انجام نمیده ونخ زیر پارچه کامل جمع میشه و کلا چرخ متوقف میشه میتونید بگید مشکلش از کجاست ممنون میشم

    1. اوموژ گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما
      اصلی ترین دلیل جمع شدن نخ در چرخ خیاطی نخ کشی نادرست چرخ میباشد. روش صحیح نخ کشی در دفترچه راهنمای موجود در کنار چرخ خیاطی با توجه به مدل به صورت دقیق درج شده است.
      در صورتی که از صحیح بودن نخ کشی چرخ خیاطی اطمینان دارید باید کشش نخ را بررسی نمایید. در چرخ های خیاطی قطعه ای به نام ماکو وجود دارد که وظیفه تنظیم کشش نخ زیر در چرخ خیاطی را برعهده دارد. در این زمینه پیشنهاد میکینم مقاله تنظیم ماسوره چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.
      در صورتی حل نشدن مشکل میتوانید از طریق همین قسمت با ما در ارتباط باشید.

  5. ناشناس گفت:

    ممنونم از توضیحات واضح و دقیق شما لطفا برای آموزش گلدوزی با چرخ ژانومه ۸۰۲ راهنمایی بفرمایید

    1. اوموژ گفت:

      سپاس از نظر شما، سعی میکنیم مطلبی در این رابطه هم کار کنیم.

      1. ناشناس گفت:

        عالی بود مطالب

        1. اوموژ گفت:

          ممنون از نظر شما.

          1. محمدی فرد هستم گفت:

            سلام دوخت زیری خیلی بد میدوز وقتی نخ که میکشم در میاید علتش چی میتونه باشه

          2. اوموژ گفت:

            سلام.
            کشش نخ زیر و رو را با بررسی ماسوره، ماکو بررسی کرده و از نخ کشی صحیح چرخ خیاطی نیز اطمینان حاصل نمایید.

      2. امیر ظهوری گفت:

        کلید روشن کردن لامپ بالای سوزن چرخ خیاطی ژانومه مدل 672 محل آن در کجای این چرخ قرار دارد. به شماره موبایل 0903****143. پیامک بزنید. تاریخ امروز 1402/10/11شمسی. تشکر

        1. اوموژ گفت:

          در قسمت پشت چرخ خیاطی، یک کلید گرد به رنگ کرم موجود هست که با چرخاندن آن میتوانید چراغ چرخ خیاطی ژانومه 672 را خاموش و روشن نمایید. در صورتی که لامپ روشن نمیشود، احتمال دارد که لامپ چرخ خیاطی شما سوخته باشد. در این صورت برای تعویض پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش تعویض لامپ چرخ خیاطی را در اوموژ مطالعه نمایید.

    2. امیر ظهوری گفت:

      در چرخ خیاطی ژانومه مدل 672. سیمی که ازموتور چرخ خیاطی به زیر چرخ می رود قسمتی ازسیم داخل شیلنگ پلاستیکی به رنگ سفید می باشد. چون رنگ سیم ورنگ شیلنگ هردو سفید رنگ هستند مشتری فکر می کند که ابتدای شیلنگ که سیم داخل آن است سیم موتور بریده شده است ومی گویند ممکن است شما رابرق بگیرد. رنگ این شیلنگ باریک راشیلنگ زرد یا آبی یا سبز یا سیاه قرار دهید. باتشکر تاریخ امروز 1402/11/21. شمسی

      1. اوموژ گفت:

        درود
        رعایت اصول ایمنی یکی از مهم ترین نکات در هر وسیله برقی به شمار میرود. سپاس فراوان از نظر شما

  6. آسایش گفت:

    ممنون از اطلاعات خوب و کاربردی شما🙏🏻

    1. اوموژ گفت:

      ارادتمند شما هستیم.

  7. زینب گفت:

    این توضیحات خیلی خوبه من اصلا کار با چرخ خیاطی گلدوزی وشماره ها را بلد نیستم تشکر از شما

    1. اوموژ گفت:

      سپاس فراوان از محبت شما.

  8. ناشناس گفت:

    ممنون از توضیحات خوبتون

    1. اوموژ گفت:

      نظر لطف شماست.

      1. ناشناس گفت:

        لطفا درمورد چرخ خیاطی ژانومه مدل 7000A توضیح بدین . ممنون میشم.

        1. اوموژ گفت:

          سوالتون خیلی کلی هست. منظورتون فکر کنم اینه که مقاله ازش بنویسیم؟ بله در اسرع وقت. مرسی از شما

  9. ناشناس گفت:

    بسیار عالیه

    1. اوموژ گفت:

      سپاس از نظر شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری