انواع سوزن چرم دوزی

انواع سوزن چرم دوزی

چرم دوزی را میتوان به عنوان یکی از زیباترین هنر های دستی معرفی نمود. در چرم دوزی ابزارآلات مختلفی برای تولید اثر به کار میروند. مهم ترین لوازم مورد استفاده در چرم دوزی را میتوان لوازمی همچون ابزار برش، درفش، پرچ زن، چسب آهن، سمبه و نخ و سوزن دانست. سوزن مورد استفاده در چرم دوزی، سوزن چرم دوزی نام دارد. انواع سوزن چرم دوزی به صورت کلی به دو دسته دستی و چرخ خیاطی تقسیم بندی میشود.

چرم ضخامت بالایی دارد، سوزن مورد استفاده در چرم دوزی باید ضخامت و استحکام کافی برای ورود به چرم را داشته باشد. ویژگی های سوزن چرم دوزی را در ادامه بررسی خواهیم نمود، با ما همراه باشید.

سوزن چرم دوزی چیست؟

سوزن چرم دوزی نوعی سوزن فلزی مخصوص دوخت چرم است که ضخامت نسبتا بالایی داشته و توانایی عبور از چرم با انواع ضخامت را دارا میباشد. سوزن های چرم دوزی نوک مثلثی شکل و بعضا خمیده دارند که بسیار تیز میباشد. چشم یا سوراخ سوزن چرم دوزی نسبتا درشت است که متناسب با استفاده از نخ های ضخیم مانند نخ مومی طراحی شده است.

در چرم دوزی داشتن یک سوزن مناسب و تیز یکی از مهم ترین موضوعات میباشد. سوزن چرم دوزی باید بتواند به راحتی درون چرم فرو رفته و باعث ایجاد پارگی در چرم نشود. ویژگی های سوزن های مخصوص چرم متناسب با ویژگی های چرم و نخ های ضخیم در نظر گرفته شده است. یکی از مناسب ترین نخ ها در هنر چرم دوزی، نخ موم زده است، برای آشنایی با آن میتوانید مقاله نخ موم زده چیست در اوموژ را مطالعه نمایید.

مقایسه انواع سوزن چرم دوزی

سوزن چرم دوزی در نوع سوزن چرم دوزی دستی و سوزن چرم دوزی چرخ خیاطی تولید میشود. از لحاظ شماره و سایز، شکل و نحوه استفاده نوع دستی و چرخ خیاطی سوزن چرم دوزی متفاوت از یکدیگر هستند:

سوزن چرم دوزی دستی:

سوزن چرم دوزی دستی از ۳ بخش نوک، بدنه و چشم (سوراخ) تشکیل شده است. نوک سوزن دستی چرم دوزی به صورت مثلثی شکل و بسیار تیز است که توانایی فرو رفتن در چرم و پلاستیک را داشته و باعث ایجاد پارگی نمیشود. از لحاظ ظاهری نوع دستی سوزن چرم دوزی شبیه به سوزن شارپ میباشد، با این تفاوت که چشم دراز تری از سوزن شارپ دارد.

  • شماره سوزن چرم دوزی دستی: سوزن چرم دوزی دستی از شماره 1 تا ۱۲ در بازار موجود است. برای شروع کار شماره ۷ یا ۹ و برای چرم های ضخیم نیز شماره های ۳ یا ۵ مناسب خواهند بود. شماره ۱ ضخیم ترین و شماره ۱۲ نازک ترین میباشد. با افزایش شماره ضخامت سوزن کمتر میشود. برخی از سوزن های چرم دوزی اندازه بزرگتری داشته و ضخیم تر هستند، سوزن چرم دوزی ۱۸ یک مثال خوب در این زمینه محسوب میشود.
  • اسم سوزن چرم دوزی دستی: سوزن چرم دوزی دستی در زبان انگلیسی تحت عنوان گلاورز (Glovers) نیز شناخته میشود. برند های تولیپ ژاپن و دمسه فرانسه از معروف ترین تولید کنندگان این محصول به شمار میروند.

نکته: سوزن های چرم دوزی دستی در دو نوع نوک تیز و نوک کند تولید میشوند. رایج ترین و پر استفاده ترین نوع این سوزن، نوع نوک تیز محسوب میشود. سوزن های چرم دوزی نوک کند به تنهایی توانایی عبور از چرم را نداشته و قبل از استفاده باید محل مورد نظر را با استفاده از سنبه یا سمبه سوراخ نمود.

انواع سوزن دستی در خیاطی را در اوموژ، در مقاله ای تحت عنوان انواع سوزن دستی برای شما گرد هم آورده ایم. در صورت علاقه میتوانید مقاله فوق را مطالعه کرده و لذت ببرید!

سوزن چرم دوزی تولیپ

سوزن چرم دوزی چرخ خیاطی:

سوزن چرم دوزی چرخ خیاطی از قسمت هایی مانند نوک، سوراخ، شیار جلو و بخش گرد تشکیل شده است. نوک سوزن چرم دوزی مناسب چرخ خیاطی تیز و مثلثی شکل است که به راحتی توانایی عبور از چرم را دارا میباشد. از لحاظ شکل نوک میتوان ۸ نوع متخلف در این دسته بندی تصور نمود.

  • شماره سوزن چرم دوزی چرخ خیاطی: سوزن های چرم دوزی چرخ خیاطی از شماره ۶۰/۸ تا ۱۲۰/۱۹ در بازار موجود هستند. باریک ترین شماره ۶۰/۸ و ضخیم ترین شماره ۱۲۰/۱۹ میباشد. برای اکثر کارهای چرم دوزی شماره های ۹۰/۱۴ و ۱۰۰/۱۶ و برای کارهای ضخیم شماره ۱۱۰/۱۸ مناسب خواهند بود.
  • اسم سوزن چرم دوزی چرخ خیاطی: سوزن های چرم دوزی مخصوص چرخ خیاطی از لحاظ شکل نوک تحت نام های مختلفی عرضه میشوند. برای مثال سوزن های TRI، DP و LR نمونه ای از پرکاربرد ترین انواع سوزن چرم دوزی به حساب می‌آیند. تفاوت سوزن های فوق در شکل نوک بوده که باعث ایجاد سوراخی با شکل خاص روی چرم خواهند شد. در قسمت های زیر میتوانید عکس سوزن چرم دوزی LR را مشاهده نمایید.

نکته: سایز بندی سوزن های چرخ خیاطی مانند چرم دوزی با ۲ عدد بیان میشود، عدد اول که از ۶۰ شروع و در ۱۲۰ پایان می‌یابد سیستم شماره گذاری اروپایی و عدد دوم که از ۸ شروع شده و در ۱۹ به پایان میرسد سیستم شماره گذاری آمریکایی میباشد. برای آشنایی با انواع سوزن چرخ خیاطی میتوانید مقاله آن در اوموژ را مطالعه نمایید.

عکس سوزن چرم دوزی LR

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کامل به بررسی انواع سوزن چرم دوزی پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که اقدام به فروش لوازم خیاطی در انواع مختلف نموده است. میتوانید لوازم مورد نیاز خود در زمینه خیاطی را با بهترین قیمت از اوموژ خریداری کرده و در سریع ترین زمان ممکن در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. در پایان این مقاله نیز میتوانید با درج نظرات خود از طریق فرم زیر انتقادات و پیشنهادات خود درباره این مطلب را با ما و سایر خوانندگان این نوشته به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری