کاربن خیاطی چیست؟

کاربن خیاطی چیست

کاربن خیاطی چیست؟ در هنر خیاطی انواع و اقسام لوازم موجود هستند که هرکدام کاربرد خاصی را دارا هستند، از نخ و سوزن خیاطی گرفته تا انواع لوازم برای رسم الگو و نشانه گذاری روی کاغذ. یکی از لوازم مهم که در دسته بندی ابزار نشانه گذاری قرار میگیرد، کاربن خیاطی میباشد که کاربرد مهمی را در رسم الگو و انتقال آن به روی پارچه و آماده کردن محصول برای داخت برعهده دارد.

کاربن خیاطی مانند همه لوازم انواع و کاربرد های متنوعی دارد که در این مقاله علاوه بر بررسی سوال اصلی که کاربن خیاطی چیست میباشد، به بررسی انواع کاربن خیاطی و کاربرد آن نیز خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل توضیحات لازمه را خدمت شما ارائه نماییم.

کاغذ کاربن خیاطی چیست؟

کاربن خیاطی را میتوان نوعی کاغذ دانست که در مرحله پیاده کردن الگو بر روی پارچه نقش ایفا میکند. در واقع کاربن خیاطی را بین الگوی رسم شده و پارچه قرار داده و با استفاده از وسایلی همچون رولت خیاطی و غلت دادن آن روی الگو، طرح های الگو توسط کاربن به روی پارچه منتقل میشود.

روش های مختلفی برای انتقال طرح الگو به روی پارچه موجود میباشند، مانند استفاده از صابون خیاطی و سایر وسایل، اما استفاده از کاربن خیاطی را میتوان به عنوان بهترین گزینه برای رسم الگو روی پارچه معرفی نمود؛ چرا که استفاده از کاربن خیاطی بسیار تمیز و مرتب بوده که این نکته، یعنی تمیز بودن و مرتب بودن طرح انتقالی به روی پارچه یکی از مهم ترین موارد در مرحله رسم الگو و انتقال آن به روی پارچه میباشد.

کاربن در خیاطی

در قسمت فوق به مواردی همچون رولت خیاطی اشاره گردید، اگر برای شما سوال است که این وسیله چه نوع وسیله ای است و کاربرد آن چیست، میتوانید به مقاله رولت خیاطی چیست در اوموژ مراجعه نمایید.

کاربرد کاربن خیاطی چیست؟

کاربرد کاربن خیاطی انتقال طرح الگو به روی پارچه به کمک وسیله ای مانند رولت خیاطی میباشد، به این صورت که کاربن خیاطی را بین کاغذ الگو و پارچه قرار داده و با استفاده از حرکت دادن رولت روی خط های رسم شده بر روی کاغذ الگو، کاربن خیاطی طرح رسم شده را به روی پارچه منتقل میکند.

همانطور که در قسمت فوق اشاره گردید، از سایر لوازم مانند صابون یا گچ خیاطی هم میتوان برای انتقال الگو به روی پارچه استفاده نمود، اما مشکلی که وجود دارد این است که با استفاده از گچ یا صابون تنها میتوان الگو را به یک طرف پارچه منتقل کرد، در این موارد است که کاربرد کاربن خیاطی بیش تر از پیش برای ما مشخص میشود، با استفاده از یک تکنیک ساده میتوان با استفاده از کاربن خیاطی الگو را به طرف دیگر پارچه، یعنی سمت زیرین آن نیز منتقل نمود.

برای رسم نمودن طرح الگو بر روی قسمت زیرین پارچه، باید کاربن خیاطی را به جای اینکه بین کاغذ الگو و پارچه قرار دهید، باید این بار در زیر پارچه پهن کنید و کاغذ الگو رو روی پارچه قرار دهید، یعنی پارچه بین کاربن و کاغذ الگو قرار گیرد، سپس بقیه مراحل ساده میباشد، یعنی باید با استفاده از رولت خیاطی طرح رسم شده روی کاغذ الگو را دنبال نموده و به این ترتیب کاربن باعث منتقل شدن طرح به روی پارچه شود.

کاربن رنگی خیاطی

همانطور که اشاره شد از صابون خیاطی نیز میتوان برای رسم و انتقال الگو روی پارچه استفاده نمود، برای اینکه بدانید صابون خیاطی چیست میتوانید به مقاله آن در قسمت مقالات اوموژ که در فهرست سایت قرار دارد مراجعه نمایید.

انواع کاربن خیاطی

کاربن خیاطی در رنگ های مختلفی تولید میشود که این تنوع رنگ به دلیل متناسب بودن رنگ کاربن با رنگ پارچه میباشد. به صورت کلی انواع کاربن خیاطی را میتوان به دسته بندی زیر تقسیم نمود:

  • کاربن مناسب پارچه های تیره: برای پارچه های تیره باید از کاربن های روشن استفاده نمود، مانند کاربن های قرمز، آبی، سفید، زرد و سایر رنگ ها؛ چرا که باید طرح منتقل شده به روی پارچه کاملا مشخص باشد و در هنگام دوخت باعث اشتباه در دوخت نشود.
  • کاربن مناسب پارچه های روشن: برای پارچه های روشن بهتر است از کاربن های تیره مانند کاربن مشکی، سبز، سرمه ای و سایر رنگ ها استفاده شود تا به صورت کامل طرح رسم شده روی پارچه مشخص باشد.

البته باید ذکر کرد که کاربن هایی مانند کاربن قرمز درست است که مناسب پارچه های تیره هستند، اما مزیت رنگ قرمز این است که در پارچه های روشن نیز میتوان از آن استفاده نمود، چرا که قرمز رنگی بسیار مشخص بوده و در هر دو پارچه تیره و روشن به صورت واضح مشخص خواهد بود.

کاربن خیاطی

بهترین مارک کاربن خیاطی

بهترین مارک کاربن خیاطی را میتوان برندهای پیکاسور (Picasor) و پیاکادور (Picador) دانست، البته در بازار میتوان سایر کاغذ های کاربن مانند پلیکان (Pelikan) را نیز مشاهده نمود، اما باید گفت که کاربن های تولیدی پیکاسور و پیکادور بیشتر مناسب خیاطی میباشند و نسبت به پلیکان در زمینه خیاطی گزینه بهتری محسوب میشوند.

پس پیشنهاد ما به شما در زمینه بهترین برند کاربن خیاطی، شرکت های پیکاسور و پیکادور میباشند که کاربن های تولیدی این دو شرکت در رنگ های متنوع و مختلف در بازار موجود هستند. البته کاغذ های شرکت پلیکان نیز بسیار با کیفیت بوده و یکی از بهترین شرکت های بین المللی در زمینه تولید کاربن و سایر لوازم میباشد، اما کاربن های این شرکت مخصوص خیاطی نبوده و در سایر زمینه ها مانند تحریر کاربرد بیشتری را دارا میباشند.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به صورت کامل به بررسی سوال کاربن خیاطی چیست پرداختیم و علاوه بر آن به کاربرد و انواع کاربن در خیاطی در نیز پرداختیم، برای خرید وسایل خیاطی میتوانید از فروشگاه اوموژ استفاده کرده و خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری