پاک کردن زانفیکس

پاک کردن زانفیکس

لایی های چسب یکی از پرکاربرد ترین وسایل در خیاطی محسوب میشوند. به جرئت میتوان گفت که لایی های چسب در هر کارگاه و مغازه خیاطی موجود بوده و از آنها استفاده میشود. کاربرد کلی لایی های چسب مانند زانفیکس قوام بخشیدن به لباس و افزایش ایستایی لباس میباشد. زانفیکس و هر نوع لایی چسب روش مخصوص چسباندن خود را دارا میباشند، اما آیا میدانید که نحوه پاک کردن زانفیکس از روی لباس چگونه است؟

زانفیکس را میتوان نوعی لایی چسب دو رو در خیاطی دانست که میتواند دو پارچه را به هم چسبانده و متصل نگه دارد. زانفیکس انواع مختلفی داشته و برای مواردی همچون کوتاه کردن شلوار و ترمیم لباس استفاده میشود. از انواع معروف و پرکاربرد زانفیکس میتوان به زانفیکس پودری، کاغذی و نواری میباشند. اطلاعات بیشتر درباره زانفیکس را میتوانید در مقاله زانفیکس چیست در اوموژ مطالعه نمایید.

حلال چسب زانفیکس روی لباس چیست؟

به عنوان حلال چسب زانفیکس معمولا از سرکه سفید یا الکل سفید استفاده میشود. سرکه و الکل سفید به دلیل بی رنگ بودن خود باعث به هم خوردن رنگ پارچه و لباس نخواهند شد. سرکه سفید با دمای بیشتر و به صورت گرم موثر تر خواهد بود.

بدون استفاده از حلال نیز میتوان زانفیکس را از روی لباس حذف نمود. با استفاده از ناخن یا چاقو میتوان به آرامی زانفیکس را از روی لباس و پارچه جدا نمود. حذف کردن فیزیکی زانفیکس و بدون استفاده از حلال ها طبیعتا زمان بر تر خواهد بود.

چگونه زانفیکس را از روی لباس پاک کنیم؟

پاك كردن زانفیکس از روي لباس مانند چسباندن آن ساده و آسان میباشد. چسباندن زانفیکس با استفاده از حرارت اتو انجام میشود که در کندن زانفیکس از روی لباس نیز از اتو استفاده خواهیم نمود. در صورت نیاز به اطلاعات کامل درباره نحوه چسباندن زانفیکس به مقاله آن در اوموژ مراجعه نمایید.

برای پاک کردن زانفیکس از روی پارچه و لباس نیاز به الکل سفید یا سرکه سفید، یک تکه پارچه، ابر و اتو برای حرارت دان چسب زانفیکس خواهید داشت.

  1. اتو زدن پارچه: قسمتی از پارچه که حاوی زانفیکس میباشد را با استفاده از اتو حرارت بدهید. حرارت اتو باعث نرم شدن چسب موجود در لایی زانفیکس خواهد شد. توجه داشته باشید که اتو زدن باید روی پارچه انجام شود. نباید کف اتو با زانفیکس تماس داشته باشد.
  2. باز کردن پارچه: حال پس از نرم شدن چسب زانفیکس، به آرامی پارچه را کشیده و محل چسب را باز کنید. پارچه را به صورت کامل از یکدیگر جدا کنید تا زانفیکس نمایان شود.
  3. استفاده از الکل یا سرکه سفید: پارچه یا ابر را به سرکه سفید یا الکل سفید آغشته نمایید. روی زانفیکس را با استفاده از پارچه یا ابر که محتوی سرکه یا الکل هست بسابید. سابیدن را تا جایی انجام دهید که زانفیکس کامل پاک شود.
  4. شستن پارچه: پارچه را با استفاده از آب بشویید تا الکل یا سرکه از روی آن پاک شوند. کار تمام است و به راحتی توانستید برداشتن زانفیکس از پارچه لباس را انجام دهید.

در صورتی که الکل سفید یا سرکه سفید در اختیار ندارید، میتوانید از یک تکنیک آسان و ساده استفاده کنید. پس از اتو زدن پارچه و باز کردن پارچه (مراحل 1 و 2 در قسمت فوق) مراحل زیر را انجام دهید:

  1. پارچه را روی زانفیکس قرار دهید: پس از بازکردن پارچه و نمایان شدن زانفیکس یک تکه پارچه را روی زانفیکس پهن کنید.
  2. پارچه را اتو بزنید: پارچه قرار داده شده روی زانفیکس را اتو بزنید، مانند اینکه میخواهید پارچه را به زانفیکس بچسبانید.
  3. پارچه را از روی زانفیکس جدا کنید: حال به آرامی پارچه را جدا کنید. مقداری زانفیکس به پارچه چسبیده شده است. با جدا کردن پارچه مقداری زانفیکس کنده خواهد شد.
  4. مراحل فوق را دوباره انجام دهید: دوباره پارچه را روی زانفیکس قرار دهید، اتو بزنید و آن را جدا کنید. این سه مرحله را به قدری تکرار نمایید تا زانفیکس کاملا از لباس جدا شده و به تکه پارچه استفاده شده بچسبد.

البته میتوانید با استفاده از ناخن دست یا مواردی مثل چاقو نیز اقدام به کندن زانفیکس از پارچه نمایید. اما این عمل نسبتا به استفاده از حلال یا روش استفاده از پارچه زمان بر تر خواهد بود.

استفاده از سرکه یا الکل در پاک کردن زانفیکس

چگونه جای زانفیکس را از روی لباس پاک کنیم؟

پس از دانستن اینکه چگونه زانفیکس را پاک کنیم، ممکن است محل چسب زانفیکس همچنان روی لباس باقی بماند. برای از بین بردن رد زانفیکس روی پارچه میتوانید از سرکه سفید یا الکل سفید استفاده کنید. استفاده از سرکه و الکل سفید میتواند محل چسب زانفیکس را کاملا پاک نماید.

چسب زانفیکس دائمی نیست و در اثر شست و شوی زیاد سست شده و کنده خواهد شد. استفاده از آب نیز میتواند چسب زانفیکس را به مرور زمان از بین ببرد. استفاده از حلال هایی مانند سرکه و الکل معمولا در اکثر موارد موثر خواهد بود.

چگونه چسب زانفیکس را از روی اتو پاک کنیم؟

در صورتی که مقداری زانفیکس به کف اتو چسبیده است طبق موارد زیر عمل کنید:

  • اگر مقدار کمی چسب به کف اتو چسبیده و مقدار چسب نازک میباشد، اتو را روشن کنید، سپس با استفاده از پارچه یا دستمال زبر کف زانفیکس را از کف اتو پاک کنید.
  • در صورتی که چسب زانفیکس چسبیده شده به اتو زیاد است، اتو را روشن نکنید. یک تکه پارچه را آغشته به الکل سفید یا سرکه سفید کرده و کف اتو را تمیز کنید.
  • در تمیز کردن کف اتو مراقب باشید، استفاده از پارچه و دستمال زبر میتواند کف اتو را خراش داده و سطح تفلون آن را خراب نماید.

در این مقاله از اوموژ به صورت کامل به بررسی نحوه پاک کردن زانفیکس از لباس و کف اتو پرداخته و بهترین حلال زانفیکس را نیز معرفی نمودیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که میتوانید در سریع ترین زمان ممکن خرید لوازم خیاطی مانند خرید لایی چسب را با قیمت های مناسب از اوموژ انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری