لایی کاغذی چیست؟

لایی کاغذی چیست

خیاطی را میتوان نوعی هنر دانست؛ هنری که در آن دستان خیاط جادو کرده و زیبا ترین لباس را تولید مینماید. اجزای مورد استفاده در خیاطی مانند نخ، سوزن و پارچه در ابتدا ساده به نظر میرسند، اما از ترکیب همین اجزا زیباترین محصولات تولید میشوند. لایی های چسب انواع مختلفی دارند، مانند لایی حریر، پرشین و فرانسه. لایی مویی و زانفیکس نیز مثال های دیگری از لایی ها به شمار میروند. اما یکی از لایی های مهم و معروف در خیاطی لایی کاغذی نام دارد. آیا میدانید که لایی کاغذی چیست؟

یک هنرمند برای داشتن اختیار و توانایی کامل در طرح و ایجاد اثر، علاوه بر مهارت به بهترین وسایل نیز نیازمند خواهد بود. توانایی شناخت وسایل و انتخاب و استفاده به موقع و مناسب از تجهیزات یکی از مهم ترین مهارت ها برای هر خیاط به شمار میرود. لایی های چسب یکی از ضروری ترین دسته ها در خیاطی هستند که لایی چسب کاغذی نیز یکی از زیردسته های آن میباشد. دانستن کاربرد و انواع لایی مهم ترین عامل در توانایی استفاده از لایی کاغذی در مناسب ترین حالت محسوب میشوند.

لایی چسب کاغذی چیست؟

لایی کاغذی نوعی لایی چسب دار در خیاطی که یک سطح لایی دارای چسب و سطح دیگر بدون چسب میباشد. لایی چسب کاغذی در قسمت هایی همچون دور کمر، مچ و یقه لباس به منظور قوام بخشیدن به آن استفاده میشود. لایی کاغذی نسبت به سایر لایی ها مقاومت کمتری داشته و با کشش پاره میشود. نوع ضخیم لایی کاغذی، لایی زنجان نام دارد.

لایی کاغذی نسبت به سایر لایی ها مانند لایی حریر استحکام کمتری دارد. لایی کاغذی به راحتی و با اعمال کمی نیرو پاره میشود، درحالی که سایر لایی ها مانند حریر و پرشین مقاومت بیشتری را دارا میباشند. احتمالا دلیل نام گذاری لایی کاغذی به دلیل ویژگی پاره شدن این نوع لایی تحت کشش میباشد، چرا که به راحتی مانند کاغذ پاره میشود!

کاربرد لایی کاغذی چیست؟

کاربرد اصلی لایی کاغذی قوام بخشیدن به لباس میباشد. در پارچه های نازک و با ضخامت کم با استفاده از لایی کاغذی میتوان قوام و استحکام پارچه و لباس را افزایش داد. لایی کاغذی بیشتر برای استفاده در پارچه های کتان، نخی و ترگال مناسب میباشد. مناسب ترین مکان برای استفاده از لایی کاغذی دور کمر، مچ، یقه و سجاف لباس میباشد. با استفاده از لایی کاغذی همچنین میتوان کش آمدگی پارچه هایی مانند ریون را کاهش داد.

درواقع کاربرد اصلی انواع لایی ها منجمله لایی کاغذی قوام بخشیدن به لباس میباشد. برخی از پارچه ها استحکام پایینی داشته و شکل و ایستایی آنها خوب نمیباشد. کاربرد لایی کاغذی و انواع لایی ها در پارچه های با استحکام کم مشخص میشود؛ چرا که با استفاده از لایی به راحتی میتوان استحکام لباس را افزایش داد. برای آشنایی با انواع لایی در خیاطی پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله انواع لایی چسب خیاطی میباشد.

انواع لایی کاغذی کدام اند؟

لایی کاغذی در دو نوع لایی کاغذی ایرانی و لایی کاغذی خارجی در بازار موجود میباشد:

  • انواع لایی کاغذی ایرانی: لایی گریوه، لایی زنجان(لایی کاغذی ضخیم)، لایی آرا، لایی دیبا، لایی قدک و…
  • انواع لایی کاغذی خارجی: لایی تایوان، لایی کاغذی GLA، لایی کلاس، لایی استار و…

لایی های کاغذی ایرانی دارای گواهینامه استاندارد ایزو بوده و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار میباشند. با اینکه لایی کاغذی های ایرانی ساخت ایران هستند، اما چسب اکثر آنها از کشور های خارجی مانند چین وارد کشور ایران شده و در مراحل ساخت استفاده میشود.

لایی چسب زنجان را میتوان پرکاربرد ترین نوع لایی کاغذی دانست، ضخامت بالای لایی زنجان نسبت به سایر انواع لایی کاغذی باعث شده که به گزینه ای محبوب برای استفاده بدل شود. محبوبیت بسیار زیاد لایی زنجان در بین سایر انواع لایی کاغذی باعث شده که لایی کاغذی در بازار تحت عنوان لایی زنجان نیز شناخته شود. لایی چسب گریوه نیز از دیگر انواع معروف و پرکاربرد لایی کاغذی است که برای آشنایی با آن میتوانید به مقاله لایی گریوه چیست در اوموژ مراجعه نمایید.

لایی چسب کاغذی معمولا در رنگ های مشکی و سفید تولید میشود. سایر انواع لایی کاغذی مانند لایی خارجی تایوان اما در رنگ های مختلف مانند آبی نیز میتوانند در بازار موجود باشند. تطابق رنگ پارچه و لایی موضوع نسبتا مهمی است که رنگ سفید و مشکی با انواع رنگ های پارچه نسبتا سازگار میباشند.

لایی کاغذی سفید

در صورت علاقه میتوانید مقاله لایی تایوان چیست را نیز در اوموژ مطالعه نمایید.

چساندن لایی کاغذی

لایی کاغذی نوعی لایی چسب دار میباشد. مانند سایر انواع لایی های چسب دار برای چسباندن لایی کاغذی باید از حرارت اتو استفاده نمود. اتو زدن پارچه و لایی و انتقال حرارت به آن باعث آب شدن چسب لایی و درنتیجه چسبیدن آن به پارچه خواهد شد. روش چسباندن و استفاده از لایی کاغذی دارای نکات ریز و درشت فراوانی است که پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله چسباندن لایی کاغذی در اوموژ میباشد.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی اوموژ به بررسی اینکه لایی کاغذی چیست و کاربرد و انواع آن پرداختیم. اوموژ یک فروشگاه اینترنتی است که در زمینه فروش لوازم خیاطی به صورت عمده و خرده در سراسر کشور مشغول به خدمت رسانی میباشد. مزیت استفاده از اوموژ قیمت های بسیار مناسب و مقرون به صرفه آن میباشد. در پایان و در قسمت زیر میتوانید نظرات خود را از طریق فرم قرارداده شده با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری