نخ زری دار چیست؟

نخ زری دار چیست

نخ در خیاطی تقریبا حکم موتور در یک خودرو را دارد. مانند موتور که عنصر اصلی یک ماشین محسوب میشود، نخ نیز هسته اصلی هنر خیاطی به شمار میرود. نخ طبیعتا به تنهایی کارکرد محدودی داشته و با سایر انواع وسایل مانند سوزن، پارچه، دکمه و سایر لوازم میتواند یک محصول کامل و زیبا را تولید نماید. نخ های خیاطی انواع مختلفی دارند، نخ های عمامه، دمسه، کوبلن، دوک و ماسوره نخ خیاطی معروف ترین انواع نخ در خیاطی به شمار میروند. یکی دیگر از نخ های مورد استفاده در خیاطی، نخ زری دار میباشد. آیا میدانید که نخ زری دار چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی نخ زری دار

نخ زری دار نوعی نخ فلزی است که در ساخت آن از فلزات براق و درخشنده استفاده میشود. نخ های زری دار به صورت مغز دار یا بدون مغز تولید میشوند نخ های زری دار معمولا از ترکیب فلز های درخشان و براق با الیاف های ابریشم، پشم، نایلون، پلی استر یا پنبه ساخته میشوند. رایج ترین شکل نخ زری دار به صورت ماسوره یا قرقره بوده و در شکل دوک نیز تولید میشود.

نخ های دمسه و پنگوئن که از معروف ترین و محبوب ترین نخ های خیاطی میباشند نیز به صورت زری دار تولید و به بازار عرضه میشوند. زیبایی منحصر به فرد و براق بودن نخ های زری دار یکی از بزگترین ویژگی های نخ زری دار محسوب میشود.

باید اشاره کنیم که نخ زری دار و نخ زری از یکدیگر متفاوت هستند. نخ زری دار نوعی نخ است که در خیاطی مورد استفاده قرار میگیرد، درحالی که نخ زری نوعی نخ تزئینی است که معمولا در تزئینات مراسم جشن و تولد استفاده میشود. نخ زری دار با استفاده از سوزن به لباس دوخته میشود، نخ زری اما معمولا با استفاده از چسب به دیوار یا بادکنک برای تزئین مراسم استفاده میشود.

کاربرد نخ زری دار چیست؟

نخ زری دار به دلیل براق و درخشنده بودن در تزئین لباس و پارچه کاربرد دارد. نخ های زری دار در تزئین لباس های سنتی، دوخت جانماز و پارچه های گلدوزی شده، سوزن دوزی، منجوق دوزی و سایر هنر های تزئینی مورد استفاده قرار میگیرند. پارچه زری یکی از زیباترین پارچه های ایرانی است که در دوخت آن از نخ زری دار استفاده میشود.

استفاده کلی از نخ های زری دار معمولا به منظور تزئین و ایجاد آثار سنتی و محلی میباشد. بررسی های تاریخی نشان داده است که زری دوزی در ایران قدمتی بسیار دیرینه داشته و استفاده از نخ های زری دار یادگاری از گذشته محسوب میشود.

هنر خیاطی با انواع و اقسام نخ ها سروکار دارد. در اوموژ ما انواع نخ خیاطی را در یک مقاله برای شما گرد هم آورده ایم که میتوانید آن را مطالعه نموده و با مهم ترین نخ ها آشنا شوید.

انواع نخ زری دار کدام اند؟

نخ زری دار به صورت ماسوره یا دوک و در رنگ های متنوع تولید میشود. ضخامت نخ زری دار معمولا بین 0.1 میلی متر تا 1 میلی متر بوده و وزن آن 50، 100 یا 150 گرم میباشد. نخ های زری دار موجود در بازار هم ساخت ایران و هم ساخت کشورهای خارجی میباشند.

تنوع رنگ بالای نخ زری دار یکی از بهترین ویژگی های این نخ میباشد. امروزه میتوان نخ زری دار را در هر رنگی که تصور میکنید مشاهده نمایید. برخی از نخ های زری دار به صورت هفت رنگ نیز تولید شده و به فروش میرسند. نخ زری دار بسیار شبیه به نخ گلابتون میباشد، به گونه ای که برخی از افراد گلابتون و زری دار را یکسان میدانند، برای آشنایی با نخ گلابتون پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله نخ گلابتون چیست در اوموژ میباشد.

نخ زری دار

تاریخچه نخ زری دار چیست؟

از لحاظ تاریخی استفاده از نخ زری دار برای تولید پارچه های زری به دوران ساسانیان و حتی هخامنشیان باز میگردد. در زمان های گذشته نخ های زری دار استفاده شده در پارچه های زری معمولا به صورت طلایی بود که زیبایی خاصی را به لباس های اشراف و مردم دربار میبخشید. با گسترش تجارت در دوران هخامنشیان و ساسانیان استفاده از پارچه و نخ زری به سراسر آسیا و دنیا رواج پیدا نمود.

هنر های دستی مختلف یکی از هنر های اصیل و سنتی ایرانی به شمار میروند. امروزه بخش وسیعی از هنرهای دستی مورد استفاده در دنیا منشا ایرانی دارند. استفاده از نخ های زری دار برای تزئین پارچه و لباس نمونه ای از هنر های اصیل و سنتی ایرانی به شمار میرود.

در این مقاله از اوموژ به بررسی اینکه نخ زری دار چیست پرداختیم و انواع نخ زری دار و کاربرد آنرا نیز بیان نمودیم. اوموژ یک فروشگاه لوازم خیاطی است که میتوانید خرید لوازم خیاطی مورد نیاز خود را از این وبسایت اینترنتی انجام داده و در اسرع وقت در محل مورد نظر خود دریافت نمایید.

نظرات درباره “نخ زری دار چیست؟

  1. س گفت:

    سلام. تشکر از مطالبتون. ولی بجای اینهمه نوشته یا در کنارش دو تا عکس از کاربردش هم میذاشتید تا مطلبتون مفید بشه. کسی که سرچ می‌کنه اسم این نخ رو دنبال تاریخچه ش نیست دنبال اینه ببینه کجاها و چطوری ازش استفاده میشه

    1. اوموژ گفت:

      سلام، تشکر از نظر شما.
      سعی میکنیم مطلب را ادیت کرده و تصاویر بیشتری را به نوشته اضافه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری