لایی حریر چیست؟

لایی حریر چیست

هنر خیاطی یکی از گسترده ترین مشاغلی است که تا به حال موجود بوده است، حداقل از لحاظ گستردگی لوازم مورد استفاده در این زمینه میتوان هنر خیاطی را به عنوان یکی از وسیع ترین مشاغل موجود در عصر امروز دانست. در خیاطی انواع و اقسام دسته بندی ابزارآلات و وسایل مورد استفاده قرار میگیرند که لایی چسب یکی از معروف ترین دسته بندی ها محسوب میشود. لایی های چسب انواع مختلفی دارند که یکی از آنها لایی حریر میباشد که در این مقاله میخواهیم به بررسی اینکه لایی حریر چیست بپردازیم.

به صورت کلی لایی ها نوعی پارچه چسب دار یا غیر چسب دار در خیاطی هستند که به منظور خاصی به لباس ها چسبانده میشوند. معروف ترین انواع لایی ها را میتوان لایی حریر، لایی پرشین، لایی فرانسه و لایی مویی دانست؛ البته توجه داشته باشید که علاوه بر لایی ذکر شده در این قسمت سایر انواع لایی ها نیز ممکن است به گوشتان خورده باشد، اما معروف ترین انواع لایی ها را میتوان همین 4 مورد حریر، پرشین، فرانسه و مویی دانست. لایی حریر کاربرد و انواع مختلفی دارد که در این مقاله به صورت مفصل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

لایی چسب حریر چیست؟

پارچه لایی حریر چیست؟ لایی حریر نوعی پارچه نازک و چسب دار در خیاطی میباشد که به منظور استحکام بخشیدن به پارچه لباس ها مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع با استفاده از چسباندن لایی حریر به پارچه میتوان ایستایی و قوام لباس ها را افزایش داد. لایی حریر در لباس هایی همچون مانتو، پیراهن، دامن، کت، شلوار و لباس های مجلسی استفاده میشود.

لایی حریر یکی از معروف ترین انواع لایی در خیاطی میباشد و به نوعی میتوان آن را یکی از پر استفاده ترین نوع لایی ها در خیاطی نیز دانست. یکی از ویژگی های مهم لایی حریر تنوع رنگی بالای آن است که باعث میشود لایی حریر توانایی استفاده در انواع لباس ها با رنگ های مختلف را داشته باشد.

چسباندن لایی حریر دارای نکات و مراحلی مهمی است که به صورت مفصل در مقاله آموزش چسباندن لایی حریر به آن پرداخته ایم، پیشنهاد میشود در صورت نیاز حتما به آن مقاله نیز مراجعه کرده و آن را مطالعه نمایید.

کاربرد لایی حریر چیست؟

کاربرد لایی حریر را میتوان مربوط به افزایش استحکام پارچه لباس هایی همچون لباس های مجلسی، مانتو، پیراهن، کت و شلوار و سایر انواع لباس ها دانست. یکی از سطوح پارچه لایی حریر چسب دار میباشد که به راحتی میتوان با کمی مهارت و دقت به کمک این لایه چسب دار لایی حریر را به آسانی به پارچه ها چسباند.

لباس های مجلسی مانند کت و شلوار و حتی مانتو ها باید استحکام کافی را داشته باشند تا شکل ظاهری خود را به خوبی حفظ کرده و زیبا به نظر برسند، با اینکه از پارچه های مرغوبی در این نوع از لباس ها استفاده میشود، اما بازهم به کمک لایی حریر میتوان استحکام همین نوع از لباس ها را نیز بیشتر از پیش نموده و ثبات شکل ظاهری آنها را تقویت نمود.

از دیگر کاربرهای لایی حریر میتوان به استفاده در پارچه هایی که قرار است روی آنها گلدوزی شود اشاره نمود، به این صورت که در پارچه هایی که قرار است روی آنها هنر گلدوزی اعمال شود، بهتر است مقاومت و استحکام پارچه با چسباندن لایی حریر افزایش یابد تا پس از دوخت گلدوزی همچنان شکل ظاهری آنها ثابت و ایستا به نظر برسد.

کاربرد دیگر لایی حریر را میتوان به کاهش میزان کشی بودن پارچه های کشی دانست، به راحتی به کمک چسباندن لایی حریر به پارچه های کشی میتوان مقاومت آنها را افزایش و درنهایت میزان کشی بودن آنها را کاهش داد. همچنین در لباس های تنگ ممکن است با کمی حرکت فرد درزهای لباس پاره شوند که با پوشاندن درزها با لایی حریر میتوان از این مشکل جلوگیری نمود.

هنر خیاطی با انواع لایی ها سر و کار دارد که میتوانید انواع آنها را در مقاله لایی چسب خیاطی چیست مشاهده نمایید.

لایی حریر سفید و مشکی

انواع لایی حریر 

لایی حریر در سه نوع محتلف در بازار موجود میباشد که عبارتند از: لایی حریر پرشین، لایی حریر پیکاردی و لایی حریر معمولی. لایی حریر پیکاردی با توجه به ضخامت بالای خود در لباس های زمستانی و پالتوها و لایی حریر پرشین نیز و لایی حریر معمولی در انواع لباس ها مورد استفاده قرار میگیرند، با این تفاوت که تراکم چسب لایی حریر پرشین از لایی حریر معمولی بیشتر میباشد.

پس لایی پرشین را میتوان زیر دسته و یکی از انواع لایی حریر دانست، اما با توجه به کاربرد فراوان لایی پرشین و محبوبیت بسیار زیاد آن، لایی پرشین را به صورت مستقل و جدا از لایی حریر به منظور آسودگی در انتخاب دسته بندی مینمایند. برای آشنایی کامل با لایی پرشین، پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله لایی حریر پرشین چیست در وبسایت اوموژ میباشد که به صورت کامل به بررسی لایی پرشین در آن پرداخته ایم.

لایی حریر برای چی استفاده میشه؟

استفاده از لایی حریر در انواع لباس ها محدودیت خاصی را دارا نمیباشد، اما کاربرد اصلی لایی حریر را میتوان مربوط به استحکام بخشیدن به لباس هایی همچون مانتو و لباس های مجلسی دانست، چرا که داشتن استحکام بالا و داشتن شکل مناسب یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که یک مانتو و لباس مجلسی باید دارا باشد که این ویژگی به کمک لایی حریر میتواند حاصل شود.

در انواع لباس ها مانند پیراهن ها نیز میتوان از لایی حریر استفاده نمود، اما همانطور که توضیح داده شد، کاربرد اصلی لایی حریر برای لباس های رسمی مانند لباس های مجلسی و سایر انواع لباس های مشابه میباشد.

باید توجه داشته باشید که کاربرد لایی حریر تنها به منظور افزایش استحکام پارچه نیست، بافت پارچه برخی از لباس ها دارای تراکم نخ پایین هستند که نکته باعث میشود این نوع پارچه ها با تراکم پایین دارای استحکام کمتری نیز نسبت به سایر پارچه ها باشند و به تبع آن لباس هایی که از این نوع پارچه ها درست میشوند نیز استحکام کمتری داشته و راحت تر چروک شوند. کاربرد لایی حریر در اینجا برای ما نمایان میشود، با استفاده از لایی حریر به راحتی میتوان استحکام و قوام پارچه ها با استحکام و تراکم بافت پایین را افزایش داد.

لایی حریر سفید

در قسمت فوق و در این مطلب به بررسی لایی حریر چیست، کاربرد لایی حریر، انواع لایی حریر و اینکه لایی حریر برای چه پارچه هایی استفاده میشود به صورت کامل پرداختیم، در صورت نیاز به خرید وسایل خیاطی مانند خرید لایی حریر میتوانید از فروشگاه اینترنتی اوموژ خرید خود را انجام داده و لوازم خریداری شده خود را در اسرع وقت دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
حساب کاربری